Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung dobler lysstyrken med sine nye QLED-TV-er


Anbefalte innlegg

Spørsmålet mitt er om QLED kan brukes til skjermer som står på samme bildet over lengre tid?

Noe OLED eller Plasma ikke egner seg til

De LED-skjermene som har innbrenning må ha stått i usannsynlig lenge med et statisk bilde/ikon eller ha en produksjonsfeil. Jeg har hatt telefoner som har hatt informasjon på LED-skjerm konstant (24/7) uten innbrenning. Jeg fatter ikke hvordan folk klarer å ødelegge panelene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel noen få enheter som er litt plaget med innbrenning. På jobb har vi noen phillips 43" 4k monitorer som ofte viser samme bildet i dagesvis.

Dette er en utsatt modell, men har heldigvis "pixel orbiting" som eliminerer problemet.

 

Har en pixel stått for lenge stille flyttes den litt rundt for å hindre innbrenning.

Lenke til kommentar

Har ks8 med 1600 nits og får vondt i hodet med mindre jeg skrur ned til halvparten. Usikker på hva bedring du får av 2000.

Ks8000 har ikke 1600 nits lol.

 

While the above chart obtained from our Samsung UE55KS8000TXXU review unit showed a relatively accurate PQ (perceptual quantization) EOTF (electro-optical transfer function) tracking for HDR presentation, in reality the situation wasn’t quite as clear-cut. You see, once a peak white pattern was put up on screen, the 55KS8000 didn’t hit full brightness immediately, needing at least 7 seconds to ramp up from circa-700 nits to 1400 nits. The display would then hang onto 1400 nits for a further 13 seconds, before peak luminance slowly dropped to 520 nits (which incidentally was also the max brightness for full-field white) over a period of 15 seconds. Although we understand this phenomenon is mainly caused by power restriction, it does mean HDR delivery won’t be as consistent and compelling as that provided by a full-array local dimming (FALD) LED LCD television.

 

Fra: hdtvtest.co.uk

 

Høy nits er forøvrig veldig greit i lyse stuer med mye vinduer. Så joda. Det har noe for seg.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke skjønner med "nits-racet" om det i det hele tatt blir en greie fremover. Når UHD Premium standarden definerer 1000nits (på lik måte som dagens HDTV standard er 100nits), da vil jo f.eks filmer bli laget / designet for dette. Dermed vil ikke noe over 1000nits ha noe for seg, i all den tid dette da vil være produsentens egen måte å utvide en effekt som strengt tatt ikke var designet for? (På samme måte som andre "bildeforbedrings teknologier" som ikke gjør annet enn å ta bildet bort fra design basis).

 

Men det er nå bare min enkle logikk. Kanskje jeg har oversett noe viktig?

 

Standarden definerer minimum 1000 nits på LCD. Dolby Vision HDR standarden er 10 000 nits, og filmstudioene "grader" produksjonen i dag på 4000 nits referanseskjermer.

Lenke til kommentar

Hysj, ikke fortell han at QLED ikke er LCD :p

 

Neida, her er en artikkel jeg fant som har en ganske enkel forklaring på det:

http://www.trustedreviews.com/opinions/what-is-qled-the-future-of-tv-tech-explained

 

Det at LED = LCD er en oppfatning som ikke stemmer, men mange har nok en sterk forbindelse her pga idiotisk reklame. LCD er spesifikt et lag med flytende krystaller som skaper bilde. Nylig har de brukt Quantum Dots til LCD skjermer, men det Samsung egjør er å sette Quantum Dots alene, ikke veldig ulik OLED. Det er jo Quantum Dot LED eller Organic LED. Virker ellers som om denne generasjonen TVer med Q-LED kommer med bakgrunnbelysning da. Så regner med bakgrunnslyset blir absorbert og tilfører pikslene energi, før de eksisterer i de bølgelengdene (og dermed fargene) en ønsker seg. OLED derimot får inn strøm og lager det selv, så det er nok mer presist, og bedre.

 

QLED vil nok derimot kunne legge seg ganske likt på både farge og kontrast (høyere lysstyrke, men dårligere sortnivåer). Og det burde være mulig å lage dem billigere enn OLED modellene. Godt mulig LG og har QLED til neste år. Spørs om det er mulig å få til i mobilskjermer eller ikke.

Lenke til kommentar

Med andre ord, qled tv som blir lansert 2017 er ikke "ekte" qled.. enda. !! De er vel ventes å komme i 2018.

Hm mye å vurdere her asså, akk har god tid.. venter til hardware kommer med tester fra produsentene så får vi se.

 

Ja, det virker som om det er litt forbedringer å gjøre før de fungerer ikke så ulikt OLED. Det å bruke kantbelysning gjør det nok både enklere og billigere, da det er nærmere hvordan Quantum Dot LCD panelene fra i fjor fungerer. Så sannsynligvis bedre enn forrige års modeller, siden den ikke er LCD og alt, men sannsynligvis og forbedringer å gjøre.

 

 

Når det er sagt så er heller ikke LG sin OLED "ekte" OLED :) De har noe som heter WOLED, en måte å lage panelene på som gjør det mye billigere enn den typen Samsung lager.

Lenke til kommentar

 

Med andre ord, qled tv som blir lansert 2017 er ikke "ekte" qled.. enda. !! De er vel ventes å komme i 2018.

Hm mye å vurdere her asså, akk har god tid.. venter til hardware kommer med tester fra produsentene så får vi se.

 

Ja, det virker som om det er litt forbedringer å gjøre før de fungerer ikke så ulikt OLED. Det å bruke kantbelysning gjør det nok både enklere og billigere, da det er nærmere hvordan Quantum Dot LCD panelene fra i fjor fungerer. Så sannsynligvis bedre enn forrige års modeller, siden den ikke er LCD og alt, men sannsynligvis og forbedringer å gjøre.

 

 

Når det er sagt så er heller ikke LG sin OLED "ekte" OLED :) De har noe som heter WOLED, en måte å lage panelene på som gjør det mye billigere enn den typen Samsung lager.

 

Interessant. Jeg har jo siklet på OLED i mange år enn så lenge jeg husker første gang det ble nevnt: OLED men aldri ble lansert. Nå er vi i godt igang med OLED racet og det er på tide.

 

Uansett, det blir moro å se tester fremover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Ja, det virker som om det er litt forbedringer å gjøre før de fungerer ikke så ulikt OLED. Det å bruke kantbelysning gjør det nok både enklere og billigere, da det er nærmere hvordan Quantum Dot LCD panelene fra i fjor fungerer. Så sannsynligvis bedre enn forrige års modeller, siden den ikke er LCD og alt, men sannsynligvis og forbedringer å gjøre.

 

 

 

 

Når det er sagt så er heller ikke LG sin OLED "ekte" OLED :) De har noe som heter WOLED, en måte å lage panelene på som gjør det mye billigere enn den typen Samsung lager.

 

Interessant. Jeg har jo siklet på OLED i mange år enn så lenge jeg husker første gang det ble nevnt: OLED men aldri ble lansert. Nå er vi i godt igang med OLED racet og det er på tide.

 

Uansett, det blir moro å se tester fremover.

 

 

 

LG Lager "ekte" OLED jo, det er ingenting "fake" ute og går. Imidlertid, som TKongen sier, så bruker de ikke de tre tradisjonelle basis fargene alene, men supplerer med hvit i tillegg (derav "W" i navnet for "White"), en teknologi som er kjøpt (eller var det bare lisensiert?) av Kodak, og gjør det fryktelig mye enklere å masseprodusere og for å øke levetiden på panelet.

Lenke til kommentar

Brukte bare samme uttrykksmåte som den jeg svarte på. Ganske sikker på at funkweb heller ikke mente det bokstavelig (derav " "). Det er jo selvfølgelig både ekte OLED og QLED fra LG og Samsung. Og jeg tror alle forstod meningen bak det, uten at vi måtte bruke et avsnitt på å forklare akkurat hva som var ment. Så lenge de man diskuterer med skjønner hva en sikter til, så synes jeg det er greit å skrive litt upresist for å ikke måtte skrive masse unødvendig :)

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke om jeg har rett, men mener bestemt jeg hørte ordet: OLED lenge før det kom ut på markedet. Jeg klarer bare ikke å sette fingeren når jeg først hørte om det. Men ble ikke det snakk om OLED lenge før det faktisk ble lansert?

http://www.gsmarena.com/samsung_s8000_jet-2835.php

 

Denne hadde AMOLED i 2009, så det var i så fall noe som skjedde for hverftall over 7 år siden i så fall, så kan forstå om du ikke husker det :p

 

Ellers pleier vel universiteter å snakke og publisere slikt om kommende teknologier lenge før det blir virkelighet. Så ikke utenkelig.

 

Merkelig å tenke på at Samsung kom med en AMOLED skjerm på markedet samme år som Pioner la ned TV produksjonen sin. Plasma døde, og OLED begynte å se lyset.

Lenke til kommentar

 

Jeg venter spent på Rec.2020, må jeg vente lEnge tro?

 

 

Vel, ifølge planlagt utvikling, til ca. år 2020 ;)

 

(Så du kan trygt kjøpe en TV nå..)

Rec 2020/BT 2020 ble definert i 2012 og det finnes allerede flere produkter som støtter deler av standarden.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg venter spent på Rec.2020, må jeg vente lEnge tro?

 

Vel, ifølge planlagt utvikling, til ca. år 2020 ;)

 

(Så du kan trygt kjøpe en TV nå..)

Rec 2020/BT 2020 ble definert i 2012 og det finnes allerede flere produkter som støtter deler av standarden.

Deler av den ja, men jeg løp ikke for og kjøpe hd-ready når det kom for og si det sånn. Hdr er for meg i 720i verden nå for og sammenligne, og jeg venter på 1080p ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

 

Jeg venter spent på Rec.2020, må jeg vente lEnge tro?

 

 

Vel, ifølge planlagt utvikling, til ca. år 2020 ;)

 

(Så du kan trygt kjøpe en TV nå..)

Rec 2020/BT 2020 ble definert i 2012 og det finnes allerede flere produkter som støtter deler av standarden.

 

 

 

Vi skal vel ikke sette tenna i tapeten og starte festen riktig enda, kanskje nøye oss med å få TV-er som oppfyller DCI-P3 først. Fant dette oppsettet, ser ut som LGs OLED paneler (årets modeller) ligger godt an på topp, sett at testen er representabel.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg venter spent på Rec.2020, må jeg vente lEnge tro?

 

Vel, ifølge planlagt utvikling, til ca. år 2020 ;)

 

(Så du kan trygt kjøpe en TV nå..)

Rec 2020/BT 2020 ble definert i 2012 og det finnes allerede flere produkter som støtter deler av standarden.

 

Vi skal vel ikke sette tenna i tapeten og starte festen riktig enda, kanskje nøye oss med å få TV-er som oppfyller DCI-P3 først. Fant dette oppsettet, ser ut som LGs OLED paneler (årets modeller) ligger godt an på topp, sett at testen er representabel.

Oled med 8-9 pst økning fra 2015-16 vs lcd med 0.ingenting - 2pst så spår jeg innkjøp av oled, hvis de fortsetter med senkning av input-lag! Dette blir så bra fremover :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...