Gå til innhold

Denne el-fergen går i 28 knop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vanlig så er det altså i utlandet at smarte norske ideer kan bli utviklet..

 

Når skal vi egentlig begynne å innse at det norske virkemiddelapparatet ikke fungerer fungerer etter hensikten??

 

 

Nå skal vi merke oss at denne båten er utviklet med hjelp fra EU sine FoU midler, som Norge både betaler inn til og som også norske bedrifter henter penger ut av. Det er store summer det er snakk om, og det fungerer. Man kan alltid ønske seg mer, og EU sin statistikk fra år til år viser vel en nedgang i suksessrate i senere år - noe slikt som 70-80% frafall. Men statistikk er jo den tredje løgn, så dette er ikke hele sannheten. 

 

Lediggang er som kjent roten til alt vondt. Så det å beskjeftige våre smarteste hoder med noe nyttig er aldri feil. Slik som CERN - et vanvittig pengesluk isolert sett. Men vi lærer noe, og våre beste hjerner får penger mellom hendene som den eksisterende industri faktisk må strekke seg meget langt for å få tak i. Det haler industrien opp etter nakkehårene. Presis som ønsket. Og da har vi ikke snakket om spin-off av selve virksomheten, professorer som bryter ut og starter eget. De eksemplene er mange, et fåtall prangende. Der er også spin-off av de fleste havarerte FoU prosjekt, og til slutt blir det noe produktivt ut av det. Aktivitet er viktigst.

 

 

 

Men jeg stusser litt over dette luftputefartøyet her. Patent? Hvilken patent? Vi hadde da visserligen luftputekatamaraner i drift i Norge allerede fra midten av åttitallet. Nærmere bestemt SES Norcat, ferdigstilt i 1984 og i drift for TFDS på ruta Tromsø-Finnsnes-Harstad fra 1986. De forsvant ganske fort igjen, så det systemet hadde nok vedlikeholdskostnader som overstiger gevinsten. Ikke ulikt hydrofoiler. Men systemet kan kanskje fungere etter hensikten innenlands, på vannveier. Ja, og så må vi ikke glemme alle milliardene staten har brukt på de norske luftputekatamaranene i Skjold-klassen, også vedtatt skrotet.

 

• http://www.nhosjofart.no/getfile.php/Dokumenter/RLF_Jubileumsbok_L.pdf

• http://www.nb.no/nbsok/nb/a1203a5d043266e66ce3418b2e2518ee?lang=no

 

 

Der finnes forøvrig også system for lufboblesmøring av tradisjonelle skipsskrog:

 

• http://www.marineinsight.com/green-shipping/how-air-lubrication-system-for-ships-work/

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

Ja, og så må vi ikke glemme alle milliardene staten har brukt på de norske luftputekatamaranene i Skjold-klassen, også vedtatt skrotet.

Hvor har du det fra at Skjold klassen er skrotet?

 

Neste års statsbudsjett? Mulig jeg var litt rask der, men jeg forsto 'overkommandoen' slik at en av konsekvensene av det foreslåtte statsbudsjettet for 2017++ ville være at vi satt igjen med bare ubåter og et knippe fregatter. Men der har jo vært forhandlinger og en tilsynelatende enighet på stortinget siden det. De er vel neppe helt ferdig forhandlet heller. 

 

En konklusjon man likefullt kan trekke, er at marinen av en eller annen grunn ikke er spesielt glad i de motortorpedobåtene, og egentlig bare ønsker bli kvitt dem. Første gang i Forsvarsstudie 2007. Ikke spør meg om hvorfor. Kan ha noe med operative kostnader å gjøre, muligens forbundet med luftputen. Hva vet jeg.

 

• https://no.wikipedia.org/wiki/Skjold-klassen#Mulig_kansellering_og_kontrovers

• https://www.ntnu.no/documents/1261860271/1262012574/221_Evaluering%20Skjold%20Serie%20Endelig%20rapport%20august%202012.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er nytt her?  En båt som har driftstid på 30 minutter?

Båten kan ikke brukes  uten at motoren er elektrisk?

At batteriene er så tunge at båten må ikke kan bygges av annet enn carbon, f.eks. aluminium eller glassfiber?

 

Men elektrisk drift av både  biler, båter og busser fortsetter. Det er bra.

 

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=no&u=https%3A%2F%2Ffuelcellsworks.com%2Fnews%2F&sandbox=1

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er nytt her? En båt som har driftstid på 30 minutter?

Båten kan ikke brukes uten at motoren er elektrisk?

At batteriene er så tunge at båten må ikke kan bygges av annet enn carbon, f.eks. aluminium eller glassfiber?

 

Men elektrisk drift av både biler, båter og busser fortsetter. Det er bra.

 

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=no&u=https%3A%2F%2Ffuelcellsworks.com%2Fnews%2F&sandbox=1

 

Det er også bra å bruke batteripakken til 400 000,- NOK både i bil og båt, likeledes som man bruker samme møblemanget. Er ikkje mykje pes å få til det.

 

Joda, stål er bra. Alt til sitt bruk.

 

Den nye fremtid og kompetanse (dugleik), Norge det nye Italia:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo/soeppelaaret-2016-29-000-klager-i-oslo/a/23885423/

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...