Gå til innhold

Til Ateister: Hva Misliker Du Mest Med Kristendom?


Anbefalte innlegg

Man har vel prøvd det meste allerede, det blir perler for svin hele veien og han fortjener tilslutt ikke annet enn krasse svar som rokker litt ved løgnene som tydeligvis har fått satt seg skikkelig. Når det er sagt så er vel religionen og dets opphav langt mer simplistisk enn hva de religiøse gjerne ønsker å vri dette til å være.

Du valgte å la være å kommentere den delen hvor du skrev noe tull om å begrense handlingsrommet til folk, hovedsakelig for å begrense utøvelse av religion?

 

Jeg er nok helt enig med deg i at religion har et høyst menneskelig opphav, men å påstå at det kun er som en frykt for døden blir for enkelt. Det er nok flere andre, fascinerende, psykologiske mekanismer som ligger til grunn. Teleologi, for eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Man har vel prøvd det meste allerede, det blir perler for svin hele veien og han fortjener tilslutt ikke annet enn krasse svar som rokker litt ved løgnene som tydeligvis har fått satt seg skikkelig. Når det er sagt så er vel religionen og dets opphav langt mer simplistisk enn hva de religiøse gjerne ønsker å vri dette til å være.

Du valgte å la være å kommentere den delen hvor du skrev noe tull om å begrense handlingsrommet til folk, hovedsakelig for å begrense utøvelse av religion?

 

Jeg er nok helt enig med deg i at religion har et høyst menneskelig opphav, men å påstå at det kun er som en frykt for døden blir for enkelt. Det er nok flere andre, fascinerende, psykologiske mekanismer som ligger til grunn. Teleologi, for eksempel.

 

 

Nei nå tror jeg at du blander meg med min med-ateist Thonord her :)

 

Men med tanke på hvorfor folk blir religiøse så er det klart det er mange forskjellige ting som spiller inn, denne dødsangsten er bare èn av grunnene til at man søker dette som en falsk trygghet og følte for å fremlegge mitt syn om hvor patetisk jeg syntes akkurat det er.

 

Jeg personlig har da langt mer medfølelse og respekt for det store flertallet som er født inn i det hele og blir offer for en indoktrinering ifra barn av og der bare de klokeste og modigste, fritenkere og individualister, som klarer å gjennomskue det hele på tross av den daglige hjernevask, risikerer i beste fall her i Norge sosiale konsekvenser, mens man andre steder risikerer livet sitt for å våge det samme.

 

Jeg ønsker å illustrere motstykket mellom dette modige mennesket som river seg løs og benekter løgnen, kontra den feigheten de religiøse viser ved å klamre seg fast i den. Det som for mange sikkert begynte med redselen for døden har nå bare mutert til å bli en redsel for Guds vrede. Så at frykt spiller inn her er det ingen tvil om selv om det allikevel ikke vil være den viktigste grunnen for alle. Noen er bare enkelt og greit lettlurte og kjøper det hele som god fisk utrolig nok helt frivillig... Og det er disse, slik som Harked her, det ikke er like synd på for å si det veldig pent :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Man har vel prøvd det meste allerede, det blir perler for svin hele veien og han fortjener tilslutt ikke annet enn krasse svar som rokker litt ved løgnene som tydeligvis har fått satt seg skikkelig. Når det er sagt så er vel religionen og dets opphav langt mer simplistisk enn hva de religiøse gjerne ønsker å vri dette til å være.

Du valgte å la være å kommentere den delen hvor du skrev noe tull om å begrense handlingsrommet til folk, hovedsakelig for å begrense utøvelse av religion?

 

Jeg er nok helt enig med deg i at religion har et høyst menneskelig opphav, men å påstå at det kun er som en frykt for døden blir for enkelt. Det er nok flere andre, fascinerende, psykologiske mekanismer som ligger til grunn. Teleologi, for eksempel.

 

 

Nei nå tror jeg at du blander meg med min med-ateist Thonord her :)

 

 

 

Det høres ut som noe jeg har sagt - ja.

 

Kristendom er en organisasjon som drepte andre mennesker, kun fordi disse våget å stille spørsmål. Dette har de gjort i mer enn tusen år. Frykt var kirkens markedsføring.

 

Nå, i 2016 må det være noe galt med mennesker som fremdeles tror på bibelen, dersom årsaken til troen ikke består i frykt for døden. 

Samfundet beskyttes allerede mot forbrytere og gale mennesker. Jeg tror at troen på en overnaturlig gud vil bli en diagnose i nær framtid. I hvert fall før dommedag :)

Lenke til kommentar

Kristendom er en organisasjon som drepte andre mennesker, kun fordi disse våget å stille spørsmål. Dette har de gjort i mer enn tusen år. Frykt var kirkens markedsføring.

 

Nå, i 2016 må det være noe galt med mennesker som fremdeles tror på bibelen, dersom årsaken til troen ikke består i frykt for døden. 

Samfundet beskyttes allerede mot forbrytere og gale mennesker. Jeg tror at troen på en overnaturlig gud vil bli en diagnose i nær framtid. I hvert fall før dommedag :)

Dine lite nyanserte utsagn gjør meg nesten flau. Jeg er ikke troende, men jeg har mange troende venner som jeg oppfatter som langt mer "normal" enn deg. 

Lenke til kommentar

Nei nå tror jeg at du blander meg med min med-ateist Thonord her :)

...oopsie, det gjorde jeg ja. Jeg beklager så mye!

 

Men med tanke på hvorfor folk blir religiøse så er det klart det er mange forskjellige ting som spiller inn, denne dødsangsten er bare èn av grunnene til at man søker dette som en falsk trygghet og følte for å fremlegge mitt syn om hvor patetisk jeg syntes akkurat det er.

 

Jeg personlig har da langt mer medfølelse og respekt for det store flertallet som er født inn i det hele og blir offer for en indoktrinering ifra barn av og der bare de klokeste og modigste, fritenkere og individualister, som klarer å gjennomskue det hele på tross av den daglige hjernevask, risikerer i beste fall her i Norge sosiale konsekvenser, mens man andre steder risikerer livet sitt for å våge det samme.

 

Jeg ønsker å illustrere motstykket mellom dette modige mennesket som river seg løs og benekter løgnen, kontra den feigheten de religiøse viser ved å klamre seg fast i den. Det som for mange sikkert begynte med redselen for døden har nå bare mutert til å bli en redsel for Guds vrede. Så at frykt spiller inn her er det ingen tvil om selv om det allikevel ikke vil være den viktigste grunnen for alle. Noen er bare enkelt og greit lettlurte og kjøper det hele som god fisk utrolig nok helt frivillig... Og det er disse, slik som Harked her, det ikke er like synd på for å si det veldig pent :)

 

Her tror jeg ikke vi er fundamentalt uenige. Men jeg må si meg uenig i at det er så veldig feig eller foraktelig å frykte døden, og - bevisst eller ubevisst - handle deretter.

 

Det høres ut som noe jeg har sagt - ja.

 

Kristendom er en organisasjon som drepte andre mennesker, kun fordi disse våget å stille spørsmål. Dette har de gjort i mer enn tusen år. Frykt var kirkens markedsføring.

 

Nå, i 2016 må det være noe galt med mennesker som fremdeles tror på bibelen, dersom årsaken til troen ikke består i frykt for døden. 

Samfundet beskyttes allerede mot forbrytere og gale mennesker. Jeg tror at troen på en overnaturlig gud vil bli en diagnose i nær framtid. I hvert fall før dommedag :)

Det faller på sin egen urimelighet hvis du mener at rundt 25 % av befolkningen her i Norge har noe galt med seg, bare fordi de er kristne. Det å tro på en gud vil neppe bli en diagnose med det første, mye fordi - hvis det er snakk om vrangforestillinger - må være noe som skiller seg fra normen. Hvis en anseelig andel av befolkningen deler en oppfatning så skal det mye til for at det kan klassifiseres som en vrangforestilling.

Lenke til kommentar

 

Nei nå tror jeg at du blander meg med min med-ateist Thonord her :)

...oopsie, det gjorde jeg ja. Jeg beklager så mye!

 

Men med tanke på hvorfor folk blir religiøse så er det klart det er mange forskjellige ting som spiller inn, denne dødsangsten er bare èn av grunnene til at man søker dette som en falsk trygghet og følte for å fremlegge mitt syn om hvor patetisk jeg syntes akkurat det er.

 

Jeg personlig har da langt mer medfølelse og respekt for det store flertallet som er født inn i det hele og blir offer for en indoktrinering ifra barn av og der bare de klokeste og modigste, fritenkere og individualister, som klarer å gjennomskue det hele på tross av den daglige hjernevask, risikerer i beste fall her i Norge sosiale konsekvenser, mens man andre steder risikerer livet sitt for å våge det samme.

 

Jeg ønsker å illustrere motstykket mellom dette modige mennesket som river seg løs og benekter løgnen, kontra den feigheten de religiøse viser ved å klamre seg fast i den. Det som for mange sikkert begynte med redselen for døden har nå bare mutert til å bli en redsel for Guds vrede. Så at frykt spiller inn her er det ingen tvil om selv om det allikevel ikke vil være den viktigste grunnen for alle. Noen er bare enkelt og greit lettlurte og kjøper det hele som god fisk utrolig nok helt frivillig... Og det er disse, slik som Harked her, det ikke er like synd på for å si det veldig pent :)

 

Her tror jeg ikke vi er fundamentalt uenige. Men jeg må si meg uenig i at det er så veldig feig eller foraktelig å frykte døden, og - bevisst eller ubevisst - handle deretter.

 

Det høres ut som noe jeg har sagt - ja.

 

Kristendom er en organisasjon som drepte andre mennesker, kun fordi disse våget å stille spørsmål. Dette har de gjort i mer enn tusen år. Frykt var kirkens markedsføring.

 

Nå, i 2016 må det være noe galt med mennesker som fremdeles tror på bibelen, dersom årsaken til troen ikke består i frykt for døden. 

Samfundet beskyttes allerede mot forbrytere og gale mennesker. Jeg tror at troen på en overnaturlig gud vil bli en diagnose i nær framtid. I hvert fall før dommedag :)

Det faller på sin egen urimelighet hvis du mener at rundt 25 % av befolkningen her i Norge har noe galt med seg, bare fordi de er kristne. Det å tro på en gud vil neppe bli en diagnose med det første, mye fordi - hvis det er snakk om vrangforestillinger - må være noe som skiller seg fra normen. Hvis en anseelig andel av befolkningen deler en oppfatning så skal det mye til for at det kan klassifiseres som en vrangforestilling.

 

 

One man`s magic is another man`s engineering ;)

Lenke til kommentar

kompromiss umulig mellom kristendommen og kristenheten

 

2.kor 6: 14-17 : .................................Og hva enighet er det mellom Guds tempel og avguder? Vi er jo den levende Guds tempel som Gud har sagt: Jeg vil bo iblant dem og ferdes iblant dem og jeg vil være deres Gud og de skal være mitt folk. Derfor , gå ut fra dem og skill eder fra dem sier herren og rør ikke ved urent.

Lenke til kommentar

Relevant til en tråd ang. ateisme? Me thinks not, kristne må slutte å tro at vi ateister tror på gud som om gud som faktisk eksisterer- det du skriver her nå, ildsint, stiller vi oss ateister rivende likegyldige til

EDIT: jeg ser jeg snakker for "alle" ateister her, noe jeg selvsagt ikke mener - jeg bare poengterer :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kompromiss umulig mellom kristendommen og kristenheten

 

2.kor 6: 14-17 : .................................Og hva enighet er det mellom Guds tempel og avguder? Vi er jo den levende Guds tempel som Gud har sagt: Jeg vil bo iblant dem og ferdes iblant dem og jeg vil være deres Gud og de skal være mitt folk. Derfor , gå ut fra dem og skill eder fra dem sier herren og rør ikke ved urent.

 

Har du noengang sett, hørt eller på noen måte opplevd eksistensen til ett høyerestående vesen enn mennesket? Nei, verken du eller jeg har det (ihvertfall ikke i edru tilstand) og det skal jo kunne fortelle oss en ting, nemlig at det er vi, menneskene, som er "gudene" om du vil. Det finnes intet høyerestående vesen, så det eneste hellige her er nettopp oss, som i deg og meg, noe du virker til å ikke respektere.

 

Ikke opphev noe fiktivt til å være mer enn oss, det er å undergrave egen eksistens og vil nok bli sett på som ett slags forræderi mot egen art om noen generasjoner når "the gap" blir for lite og trangt for at religionen lenger kan fylle det med løgn. Men tror det allerede nå er på tide at du kaster den selvpåførte tvangstrøya til fordel for seg selv og ditt brukne selvbildet. Vi trenger nemlig ingen andre enn oss selv, det er mer enn nok å verdsette her til å go around ;) Lykke til!

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det å tro på en gud vil neppe bli en diagnose med det første, mye fordi - hvis det er snakk om vrangforestillinger - må være noe som skiller seg fra normen. Hvis en anseelig andel av befolkningen deler en oppfatning så skal det mye til for at det kan klassifiseres som en vrangforestilling. 

Dessverre så har du rett i det... Mye tradisjon i de vrangforestillingene og nettopp fordi dette er pådyttet oss i så lang tid så er det ansett "innafor" å ha vrangforestillinger og fantasier bygget på ubekreftede påstander...

 

Hadde jeg startet en sekt der jeg forlangte at alle skulle ta hensyn til hva enhjørningene i min hellige bok fortalte meg så ville det ikke vært snakk om timer engang før kjekke menn i hvite frakker hadde pakket med inn i selvkose drakten og kjørt meg til et sted som har polstrede vegger på rommene... Hva er forskjellen? Ingenting naturligvis, men siden kristne/abrahamske vrangforestillinger har vært pådyttet oss så lenge og enhjørning religion så ny så ville vi syntes at det var en forskjell der, selv om det ikke er det.

 

Og selvsagt kan vi ikke dytte inn 25% av norges befolkning inn i polstrede rom, det er det ikke plass til. La oss heller kjempe for at disse vrangforestillingene blir vanskelieg å feste lit til, og letterlig gjøre folk som tror på slike vrangforestillinger. 

 

Var på polet en tur på torsdag og møtte der en idiot som skulle selge meg jesus... Helt blåst i hodet, kunnskap om den virkelige verden lik null og løgnene kom på rams da jeg begynte å utfordre ham i hans påstander... og tror meg, jeg syntes egentlig synd på slike som løper rundt å tror noe så ufattelig dumt som påstandene i disse såkalte hellige bøkene er, men jeg klarte faktisk ikke å skjule smilene over de horrible "svarene" han kom med, for det er så absurd at en voksen mann faktisk kan få seg til å tro på slikt sludder og på toppen av det tro at det er sant og det får frem humoren hos meg. Eller galge humoren, da jeg ikke har noen tro på at så fordummende mennesker noengang vil komme ut av det. De er låst i sitt løgnaktige verdensbilde og siden de ikke bryr seg om hverken sannhet eller ærlighet så er det heller smått med opsjoner om at de noen gang vil klare å røske seg ut av et slikt verdens bilde. Så det er bare å la de være der, så kan de heller virke som et skremsel for fordumningen de selv lider under, da slike aldri klarer å omvende en eneste en. Da må man være ekseptionelt bak mål i dagens samfunn om man plutselig skal ta slike sinnsvake påstander, oppdiktninger og løgner alvorlig...

 

 

Men at dette er vrangforestillinger er det ingen tvil om... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kristendom er en organisasjon som drepte andre mennesker, kun fordi disse våget å stille spørsmål. Dette har de gjort i mer enn tusen år. Frykt var kirkens markedsføring.

 

Nå, i 2016 må det være noe galt med mennesker som fremdeles tror på bibelen, dersom årsaken til troen ikke består i frykt for døden. 

Samfundet beskyttes allerede mot forbrytere og gale mennesker. Jeg tror at troen på en overnaturlig gud vil bli en diagnose i nær framtid. I hvert fall før dommedag :)

Dine lite nyanserte utsagn gjør meg nesten flau. Jeg er ikke troende, men jeg har mange troende venner som jeg oppfatter som langt mer "normal" enn deg

 

OT. Hva har en sammenligning men meg og dine venner å gjøre i denne tråden? I noen andre fora ville en slik påstand sees på som ad hominem. 

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kristendom er en organisasjon som drepte andre mennesker, kun fordi disse våget å stille spørsmål. Dette har de gjort i mer enn tusen år. Frykt var kirkens markedsføring.

 

Nå, i 2016 må det være noe galt med mennesker som fremdeles tror på bibelen, dersom årsaken til troen ikke består i frykt for døden. 

Samfundet beskyttes allerede mot forbrytere og gale mennesker. Jeg tror at troen på en overnaturlig gud vil bli en diagnose i nær framtid. I hvert fall før dommedag :)

Dine lite nyanserte utsagn gjør meg nesten flau. Jeg er ikke troende, men jeg har mange troende venner som jeg oppfatter som langt mer "normal" enn deg

 

OT. Hva har en sammenligning men meg og dine venner å gjøre i denne tråden? I noen andre fora ville en slik påstand sees på som ad hominem. 

 

Det er du som antyder at kristne mennesker er galne og at troen på gud vil bli en diagnose i nær fremtid. Med slike holdninger konstanterer jeg bare at jeg oppfatter mine troende venner som langt mer "normal" enn deg. Jeg kjenner ingen ateister som er i næheten av å uttale seg så, i mine øyne, ekstremt som deg. 

Lenke til kommentar

 

Det faller på sin egen urimelighet hvis du mener at rundt 25 % av befolkningen her i Norge har noe galt med seg, bare fordi de er kristne. Det å tro på en gud vil neppe bli en diagnose med det første, mye fordi - hvis det er snakk om vrangforestillinger - må være noe som skiller seg fra normen. Hvis en anseelig andel av befolkningen deler en oppfatning så skal det mye til for at det kan klassifiseres som en vrangforestilling.

 

Ja, kristentro er en vrangforestilling, og har alltid vært det! Diagnosen jeg sikter til vil likevel kun ha indirekte ha sammenheng med "vrangforestilling".

 

Diagnosen vil gjelde å tilsidesette virkelighet med ubekreftet overtro.

 

Gud vil aldri kunne bevises eller motbevises så lenge det hevdes at gud "skrev" bibelen, og at det er bibelen som beviser at gud eksisterer. Dette "beviset" står for fall. Ikke fordi det blir motbevist, men fordi det erkjennes  verdiløst.

 

Jeg tror, at om få år, vil gudstro sees på som galskap. Det vil være diagnosen!

 

Redigert: Ser at Omnithunder var "kort innpå" mens jeg skrev. 

 

Jeg tviler ikke på at din påstand om dine ateistiske venner stemmer. Jeg tviler på om deres holdninger er representative.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror, at om få år, vil gudstro sees på som galskap. Det vil være diagnosen!

Jepp, de tre Abrahamske religionene vil før eller siden anses lik skadelig som rasisme og andre destruktive ideologier ja... Tenk hvor mye vondt disse idiotisk påstandene har gjort og fremdeles gjør i verden, og dette er liksom en guds ord og vilje, all faanskapen som religiøse kan finne på å gjøre mot andre?? Verden hadde blitt så ufattelig mye bedre om ikke folk løp rundt som hodeløse høner og plaget, pinte og drepte andre mennesker over verdiløse gude påstander... Er ikke det diagnose nok? Hvor mye mer galskap trenger man for å  kalle slik galskap diagnose egentlig? 

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Vennligst hold en høflig tone i tråden, og unngå persondebatt. Dette fremgår av retningslinjene punkt 1.

 

Galskap er ikke en diagnose. Og dersom det hadde vært det er vel ingen som deltar i tråden her kvalifisert til å stille den diagnosen, spesielt ikke over nett. Slike slengkommentarer kan vi holde oss for gode til å ty til, for begge parters skyld.

 

Dersom dette ikke overholdes kan gjentatte og grovere overtredelser reageres på utover denne advarselen. Det legges fort merke til gjengående syndere, og det er ikke lenge før brukerrettede advarsler deles ut.

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Hva Misliker Du Mest Med Kristendom?

 

 

Hmm det er ikke noe spesielt jeg misliker med akkurat kristendommen, men kristendommen som de fleste religioner og lignende ideologier ernærer seg i stor grad av dogmatisk tankegang, av godtroenhet, av sirkulære argumenter. Dem har ofte en inkonsekvent bias holdning til gitt ideologi som en fotball hooligan som heier og til tider sloss (sprenger) for laget sitt, de fleste som tror på en personlig gud virker mangle objektivitet og videreformidler kun hva de har blitt opplært til å tenke og si.

Alt dette i stede for å gjøre egen forskning, i stede for å tenke selv. Det misliker jeg sterkt.

 

Noen irriterende ting med kristendommen:

Jahve er Jesus samt den hellige ånd, men Jesus er fritatt fra Jahve's handlinger siden Jahve er fra GT, ikke NT selv om begge deler er fra Bibelen og NT er bygget på GT, kristendommens fundament. 

Det er spøkelser som befrukter jomfruer og som føder seg selv.

Det er jøde zombie's og water bending magic.

Vann blir til vin og kvinner til salt.

Diktatoren i historiene bedriver tortur, massemord av barn, slaveri av folkegrupper, pest, masseutryddelse og menneskeofring, men han er litt god også, han har iallefall satt en minstepris for å kjøpe en kvinneslave som man skal kunne eie som et dyr og regler som f.eks at det er greit å slå slaven til døde så lenge det tar 2-3 dager før slaven omkommer av slagene.

 

Og dette er bøkene som skal forklare verdens opprinnelse, livets opprinnelse, moralske verdier og en påstått sann historie om en verdensdiktator som ble jordens frelser. 

 

Det er kanskje en del jeg misliker med kristendommen likevel :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg liker minst tror jeg er Ideen om at Gud så ned på menneskene og så at de var fæle.

Eneste planen han kunne komme opp med var.

"Jeg sender guttungen ned, så kan de torturere han et par dager så jeg kan tilgi dem"

Hva slags plan er det?

Er tortur veien til evig frelse? Jeg ser ikke logikken

Lenke til kommentar

Det jeg liker minst tror jeg er Ideen om at Gud så ned på menneskene og så at de var fæle.

Eneste planen han kunne komme opp med var.

"Jeg sender guttungen ned, så kan de torturere han et par dager så jeg kan tilgi dem"

Hva slags plan er det?

Er tortur veien til evig frelse? Jeg ser ikke logikken

Det var åpenbart plan B. Plan A var syndefloden. Helt klart en mye bedre plan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...