Gå til innhold

To av tre er mot DAB-tvang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hva er grunnene for å beholde FM-radio?

 

Grunnen er sånn jeg ser det at radio er en ting som er praktisk fordi det er tilgjengelig overalt og i alle mulig produkt, når andre ting kanskje ikke er like aktuelt, FM er det i headsettet jeg bruker når jeg kjører motorsykkel, det er der i alle biler jeg setter meg inn i, det finnes i masse produkter som koster en tier, alle(?) receivere har det osv. Jeg kommer ikke til å kjøpe meg en bordradio, og har ingen egen bil, så jeg kommer ikke til å kjøpe noen dedikert dab-mottaker. Det er fordelen til FM, og jeg synes ikke den tekniske fordelen til DAB er stor nok til at det er et bedre produkt for slik jeg bruker radio.

 

AtW

Noe som ofte ikke kommer fram i debatten er at en FM radio går i ukesvis (eller i måneder), mens en DAB+ radio knapt nok kan gå på batterier mer enn noen timer.

Er det din erfaring eller er det noe du hørte for veldig mange år siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som at folk sliter litt med å forstå hva man egentlig snakker om her.

 

FM-nettet skal ikke slukkes i den betydning at det blir borte over hele landet. Som det står i artikkelen, så skal lokalradioene fremdeles få lov til å sende radiobingoen sin ute på jordene i noen år til.

 

Det som "slukkes" er at flere store kommersielle kanaler ikke får fornyet konsesjon på FM. Uansett om Norge bestemmer seg for å ikke "slukke" FM-nettet neste år, så vil man ikke kunne høre f.eks. P4 på FM-nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som at folk sliter litt med å forstå hva man egentlig snakker om her.

 

FM-nettet skal ikke slukkes i den betydning at det blir borte over hele landet. Som det står i artikkelen, så skal lokalradioene fremdeles få lov til å sende radiobingoen sin ute på jordene i noen år til.

 

Det som "slukkes" er at flere store kommersielle kanaler ikke får fornyet konsesjon på FM. Uansett om Norge bestemmer seg for å ikke "slukke" FM-nettet neste år, så vil man ikke kunne høre f.eks. P4 på FM-nettet.

 

Ja, det gjør jo argumentene enda svakere i mine øyne, store deler av fordelen er jo å kunne bruke frekvensene til noe annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det virker som at folk sliter litt med å forstå hva man egentlig snakker om her.

 

FM-nettet skal ikke slukkes i den betydning at det blir borte over hele landet. Som det står i artikkelen, så skal lokalradioene fremdeles få lov til å sende radiobingoen sin ute på jordene i noen år til.

 

Det som "slukkes" er at flere store kommersielle kanaler ikke får fornyet konsesjon på FM. Uansett om Norge bestemmer seg for å ikke "slukke" FM-nettet neste år, så vil man ikke kunne høre f.eks. P4 på FM-nettet.

 

Ja, det gjør jo argumentene enda svakere i mine øyne, store deler av fordelen er jo å kunne bruke frekvensene til noe annet.

 

AtW

Det blir flere og flere ledige frekvenser når man slukker de store. En annen fordel er jo at man slipper å kjøpe Nye FM-sendere, og på FM så må det en sender til per kanal... DAB er det vel 2 stk totalt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er dumt med nedleggingen av FM fordi det er radiosignalet jeg har hatt nødvendig nytte av i flere situasjoner. DAB vil aldri erstatte FM fordi du enten ikke har mottager eller det er fritt for strøm eller der ikke finnes noen brukbare signaler.

 

En kan konstruere meningsløse argumenter for å legge ned FM, men om disse argumentene har noen som helst substans gjelder de i aller høyeste grad for DAB også. DAB kan med fordel også avsluttes. Det er mange flere kanaler på WI-FI. Avsluttes DAB også sparer vi mye penger og verdiløs infrastruktur ingen bryr seg om.

 

Jeg kan bare ikke begripe at det skal være nødvendig å fullføre et så meningsløst prosjekt. Det er vel bare prestisjen som gjenstår å kjempe om for DAB-lobbyen.

Lenke til kommentar

 

"Folk" aksepterer jo statlig tvang i veldig mange andre sammenhenger, så hvorfor plutselig protesteringen mot DAB?

 

Fordi folk ikke har den latterlige unyanserte holdningen at "statlig tvang" er et ja/nei-spørsmål? Det har faktisk noe å si hva tvangen består i? 

 

Forøvrig kan det diskuteres i hvilken grad det er tvang at staten legger ned sitt eget FM-nett.

 

AtW

Blir så lei når ekstra plagsome folk som deg uten oppdragelse eller omtanke føler for å gjlør narr av di som ikke er beste kompiser med staten. Jobben din er ikke å gjøre narr av folk som er skeptiske til staten, spesiellt ikke når du er ekstra bruker(jeg antar det er en slags moderator eller administrator av kommentar feltet her) uansett har poengene akkurat samme verdi. Jeg vil si statlig tvang ER et ja\nei spørsmål,, våger til og med påstanden det har INGENTING å si hva tvangen består i. Prøv gjerne å motbevis meg.

Og joda, skjønner jeg egentlig diskuterer regjerings styre form spørsmål her istedefor radio sprøsmål, likevel, sakene henger inni hverandre igrunnen.

 

NEI TIL DAB ! http://dueknipen.fe100.net

Lenke til kommentar

..mente

NEI TIL DAB ! http://dueknipen.fe100.net/no2dab riktig url ..

Hva med å finne er seriøs kilde uten faktafeil?

 

 

 

Culture minister Widvey of Norway has decided it is a clever idea to close fm radio net

Helt feil. Digitalisering av radio ble vedtatt av Stortinget i mai 2011. Tidspunktet for slukking ble satt på bakgrunn av fem kriterier, som alle er oppfylt. Les mer her: https://www.regjeringen.no/no/tema/kultur-idrett-og-frivillighet/film-og-medier/innsiktsartikler/dette-betyr-dab-for-deg/id2507614/

Mere info her: https://no.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge

 

 

NRK har sendt DAB siden 1994 og i 2011 ble overgangen vedtatt. Alle de som nå plutselig har funnet ut at DAB har kommet og FM-nettet skal stenges må ha sovet i mange år og/eller ikke ha klart å tilegne seg info om teknologisk utvikling.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

 

..mente

NEI TIL DAB ! http://dueknipen.fe100.net/no2dab riktig url ..

Hva med å finne er seriøs kilde uten faktafeil?

 

 

 

Culture minister Widvey of Norway has decided it is a clever idea to close fm radio net

Helt feil. Digitalisering av radio ble vedtatt av Stortinget i mai 2011. Tidspunktet for slukking ble satt på bakgrunn av fem kriterier, som alle er oppfylt. Les mer her: https://www.regjeringen.no/no/tema/kultur-idrett-og-frivillighet/film-og-medier/innsiktsartikler/dette-betyr-dab-for-deg/id2507614/

Mere info her: https://no.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge

 

 

NRK har sendt DAB siden 1994 og i 2011 ble overgangen vedtatt. Alle de som nå plutselig har funnet ut at DAB har kommet og FM-nettet skal stenges må ha sovet i mange år og/eller ikke ha klart å tilegne seg info om teknologisk utvikling.

Spiller ingen rolle om vi sov eller ikke, bilene hadde stort sett ikke DAB anyway. Optimistisk av NRK m.fl. å tro at alle lyttere flytter fra FM til DAB. Detbøir kok mer Spotify og lydbøker på meg. Å fylle opp bilen med adaptere er ikke noe for meg. Og når jeg en gang får bil med DAB så har jeg sikkert sluttet å bry meg om radio som medium

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

EU direktiver kan de gladelig få tre over oss, uten særlig protester, men ikke faen om vi skal bli nødt til å bruke noen hundrelapper på en DAB radio!!

Noen få hundrelapper? Fikk tilbud fra Toyota på integrering av DAB+ i infotainmentsystemet i en 2013 RAV4. Koster skjorta det...

 

DAB løsninger kan man vel få så billig eller hvor dyrt man ønsker. Om jeg skal skifte ut hele stereoanlegget fordi jeg vil ha integrert DAB vil det nok koste skjorta ja.

Lenke til kommentar

 

..mente

NEI TIL DAB ! http://dueknipen.fe100.net/no2dab riktig url ..

Hva med å finne er seriøs kilde uten faktafeil?

 

 

 

Culture minister Widvey of Norway has decided it is a clever idea to close fm radio net

Helt feil. Digitalisering av radio ble vedtatt av Stortinget i mai 2011. Tidspunktet for slukking ble satt på bakgrunn av fem kriterier, som alle er oppfylt. Les mer her: https://www.regjeringen.no/no/tema/kultur-idrett-og-frivillighet/film-og-medier/innsiktsartikler/dette-betyr-dab-for-deg/id2507614/

Mere info her: https://no.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge

 

 

NRK har sendt DAB siden 1994 og i 2011 ble overgangen vedtatt. Alle de som nå plutselig har funnet ut at DAB har kommet og FM-nettet skal stenges må ha sovet i mange år og/eller ikke ha klart å tilegne seg info om teknologisk utvikling.

aha,, gjerne ikke hun som vedtok det som du sier, hun var bare ansvarlig i skrivende øyblikk og anntatt skyldig,,men bare medskyldig altså, ok. Beklager, skal oppdatere siden. Poengene står nå like fullt selv med noen fakta feil. "Iran har masse ødeleggelse våpen" er gjerne mer seriøse utsagn for deg..? folk sover ikke i åresvis,, vi bare tar ikke til oss alt av informasjon som komme fra staten., i di siste årene har det blitt verre å verre å se på nyhetene tv hva staten skal ha oss til å gjøre, dette må filtreres,, og protesteres mot når nødvendig.

Lenke til kommentar

"Folk" aksepterer jo statlig tvang i veldig mange andre sammenhenger, så hvorfor plutselig protesteringen mot DAB?

 

Og hva får deg til å tro at hysteriet vedvarer særlig lenge før ola dunk bare innfinner seg statens vilje? Eneste reelle påvirking man har er statskupp eller å tro på at flere enn deg selv går til valgurnene og forsøker å finne et parti de tror de kan stole på.

Lenke til kommentar

Noe bra har da staten "tredd over hodene" våre. Ta røykinga f.eks. Tidligere røykte folk på buss og fly og alle andre plasser. Noen som kunne tenkt seg å sitte på en buss full av røykere i dag?

Det var jo et sant helvete på jord som skulle oppstå da røykeloven skulle bli innført. Alle utesteder ville gå konkurs over natten og milliarder ville miste hele levebrødet sitt :)
Lenke til kommentar

 

Helt feil. Digitalisering av radio ble vedtatt av Stortinget i mai 2011. Tidspunktet for slukking ble satt på bakgrunn av fem kriterier, som alle er oppfylt. Les mer her: https://www.regjeringen.no/no/tema/kultur-idrett-og-frivillighet/film-og-medier/innsiktsartikler/dette-betyr-dab-for-deg/id2507614/

 

Tok en titt på de kriteriene og det er en hel del som skurrer.

 

Dekning

Definisjonen på dekning er befolkningsdekning og det er høyst tvilsomt om det var Stortingets intensjon i utganspunktet selv om det var det DAB-lobbyen til slutt fikk inn i 2011. Arealdekningen til DAB er noen få titalls prosent. Til sammenligning har P1 på FM-båndet en arealdekning på 88%. Som andre har påpekt så betyr det at man får inn DAB der man bor, men ikke nødvendigvis der man er. For eksempel når man kjører bil mellom steder med høy befolkningskonsentrasjon. Eller på hytta. Folk har ikke bostedsadresse på hytta si og det er dermed ikke prioritert utbygd siden det ikke hjelper på oppfyllelse av dekningskravet. At man får inn DAB på hytta vil nærmest være en utilsiktet konsekvens. Jeg får ikke inn DAB på hytta, men alle de riksdekkende FM-kanalene får jeg inn. Foreløpig vel og merke.

 

Når det gjelder P1-dekningen så har man sammenlignet med FM Stereo, igjen en ikke tilfeldig valgt definisjon. Da må jeg spørre. Hvis man sitter på hytta og hører på nitimen, spiller det stor rolle at man bare få inn mono? På sin mono reiseradio? Neppe. Eller når man nå i jula er på vei til en fjellovergang, vil noen hisse seg opp over at trafikkmeldingen om kolonnekjøring bare kom i mono? 

 

Igjen en tilsnikelse fra DAB-lobbyen.

 

Så er det selve målingene. Hvem måler? Hvordan blir det gjort? Slik jeg forstår så foregår målingene med spesialutstyr og 10 meter over bakkenivå. Er det virkelig relevant for folk som bare skaffer seg en standard DAB-radio? Hvem monterer en 10 meter høy antenne på bilen.

 

Og de som måler burde vært en uavhengig instans, ikke NRK/P4 og DAB-lobbyen selv. Der har Stortinget fullstendig bommet og latt bukken passe havresekken. Det er selvfølgelig helt umulig for noen uten ressurser å gjøre en fullstendig kontrollsjekk, men det er betegnende at journalister i Aftenposten og Dinside rapporterer om en helt annen dekning på de strekningen de har testet enn det NRK med sitt spesialutstyr kan rapportere.

 

Det digitale radiotilbudet må representere en merverdi for publikum.

Hva er merverdi? Her er man igjen ute med en definisjonstilsnikelse og ment at det er antall kanaler. Fem ganger så mange kanaler er fem ganger mer verdt, ikke sant? Nei, for mange så vil verdien av NRK Radio være hovedkanalene som sendes på FM-båndet og ikke så mye merverdi i at det finnes en kanal som sender værmelding på repeat eller en som sender folkemusikk døgnet rundt. Kvantitet framfor kvalitet og det understøttes av at ressursene NRK bruker på å lage radio er omtrent det samme nå som i 1993 da man bare hadde P1, P2 og P3. Den viktigste endringen er at det journalistiske produktet nå er smurt tynt utover 20 kanaler.

 

Det må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil.

Man kan få en rimelig løsning og man kan få en teknisk tilfredsstillende løsning, men ikke begge deler på én gang. Disse elendige DAB-adapterne bryter estetisk med resten av interiøret og krever at man tar blikket vekk fra veien for å fikle med dem. En løsning integrert med resten av multimediesystemet koster fort over 10 000 kroner.

 

Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre helt eller delvis på en digital radioplattform.

Denne er jo bare helt tragisk. Med hvilken logikk kan man konkludere med at FM-nettet kan slås av og tvinge folk over på DAB, bare fordi jeg hører på internettradio hjemme i stua? Det er to millioner biler uten DAB-radio, men det gjør liksom ikke noe fordi man har NRK-appen gående mens man sitter på jobb? På toppen av dette så tar man lytting på radio over mobilit internett, en konkurrende teknologi som vil gjøre DAB fullstendig irrelevant i overskuelig fremtid, til inntekt for DAB? Dette er konkelimonke på Monty Python-nivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre helt eller delvis på en digital radioplattform.

Denne er jo bare helt tragisk. Med hvilken logikk kan man konkludere med at FM-nettet kan slås av og tvinge folk over på DAB, bare fordi jeg hører på internettradio hjemme i stua? Det er to millioner biler uten DAB-radio, men det gjør liksom ikke noe fordi man har NRK-appen gående mens man sitter på jobb? På toppen av dette så tar man lytting på radio over mobilit internett, en konkurrende teknologi som vil gjøre DAB fullstendig irrelevant i overskuelig fremtid, til inntekt for DAB? Dette er konkelimonke på Monty Python-nivå.

 

Dette motargumentet har jeg aldri skjønt. Målestokken for når man kan slå av FM-nettet bør jo selvfølgelig være hvor mange som bruker FM-nettet. Da er det jo irrelevant om de andre hører på DAB eller nettradio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...