Gå til innhold

Svartlistet tlf?


jonnybrun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, trodde sperreregisteret bare ble brukt for telefoner som er stjålet eller mistet?

Jeg vil anta de legger inn i registeret, det er ca gratis å legge inn noe i et register (tar et par sekunder).

De må uansett registrere mobilen som defekt/erstattet og da er det enkelt å gjøre det automatisk gjennom integrasjoner også.

 

Mobilsvindel er en stor greie, se bare denne artikkelen for eksempel: http://www.dinside.no/okonomi/melder-iphonen-stjalet-ved-nylanseringer/61323827

 

Det brukes nok mye tid/penger på å forhindre svindel og en av måtene man gjør det på - er å prøve å jakte på folk som svindler.

Så selv om det koster penger for dem å jakte ned svindlere, er det en investering de må gjøre for å forhindre at det blir svindlet alt for mye.

 

Jeg hadde ikke turt å fikse en slik mobil, med mindre jeg hadde det skriftlig fra forsikringselskapet at det var OK.

Hvordan skal du i ettertid bevise at mobilen virkelig var ødelagt? Det blilr ord mot ord og da er man nok antageligvis den svakere part.

 

 

 

— En risikerer å bli meldt til politiet, og bli utestengt fra forsikring på livstid, noe spesielt unge kanskje ikke forstår konsekvensen av, sier Olsen til BT.

Det betyr for eksempel at du kan se langt etter å eie egen bil, fordi det krever forsikring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg brukte forsikring på min Note 2 telefon.

Den blei vannskada i høgtaleren så den fungerte ikkje. 

Fikk igjen penger for telefonen, og den blei lagt inn i det registeret. 

Eg tenkte jo å bruke telefonen med blåtann/headset fram til eg mottok min nye, men den slutta å motta meldinger og ringe dagen etter trur eg. Blei nok sperra på imei nummer. 

Lenke til kommentar

Litt avhengig av telefonen er det mulig å endre IMEI.

Endring av IMEI er sist jeg sjekket ulovlig, og blir du tatt for det,  er forsikinger svindel minste du trenger å tenke på. IMEI står ikke spesifikk i straffloven, men kan argumenteres som dokument forfalskning, på lik måte som om du endrer kjenne tegn/vin på en bil. 

Lenke til kommentar

 

Litt avhengig av telefonen er det mulig å endre IMEI.

Endring av IMEI er sist jeg sjekket ulovlig, og blir du tatt for det,  er forsikinger svindel minste du trenger å tenke på. IMEI står ikke spesifikk i straffloven, men kan argumenteres som dokument forfalskning, på lik måte som om du endrer kjenne tegn/vin på en bil. 

 

 

Jeg ville gjerne sett lov eller annet som bekrefter at det er ulovlig ihht norsk lov å endre IMEI på sin egen telefon.

 

Denne tråden kommer frem til det motsatte så vidt jeg vet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=54959&page=2

 

Goolget litt mer, og fant dette sitatet fra PT: https://freak.no/forum/showthread.php?t=84711

 

 

Hei,

 

Dette spørsmålet reguleres nok ikke av ekom regelverke, og er nok utenfor Post- og teletilsynets ansvarsområde.

 

Men dersom jeg likevel skal forsøke å besvare spørsmålet ditt, velle jeg resonert som følger: Poenget med IMEI nummer er å identifisere selve apparatet/ telefonen. En forfalskning/ endring av dette vi nok lett komme i samme kategori som for eksempel endring av rammenummeret på en bil el.l, og da snakker vi om dokumentforfalskning i straffelovens forstand.

 

Mvh

 

Kurt Arne Sandvik

Seksjonssjef

Avd. M/ Regelutvikling og evaluering

Post- og teletilsynet

 

Men nå er det vel sånn at det kan søkes om å få endret rammenummer på en bil, ved bytte av karosseri. Dette må da selvøflgelig godkjennes og sånn av biltilsynet, men selve handlingen er ikke ulovlig i seg selv. Bruke bil der rammenummer er borte, endret eller whatever er ulovlig.

 

Så er det ulovlig å bytte IMEI? Eller er det kun bruken av en telefon med endret IMEI som er ulovlig? Og hvordan bruk er det snakk om? Er det bare bruk på telefonnettet, eller kan jeg endre IMEI og bruke telefonen som musikkspiller, gps, kamera og facebook?

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...