Gå til innhold

Altibox fiber i hus - hva nå?


Stig73

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått på plass Altibox fiber med nyeste hjemmesentral FMG.

Hjemmesentralens plassering er slik at jeg ikke uten videre kan kable mellom den og tv-dekodere. Ikke så enkelt å kable i ekisterende bolig og få dette pent.

Jeg har etterhvert innsett han jeg på en eller annen måte må få til en kabel mellom hjemmesentralen og en ASUS router (f.eks. AC3200). Men kan jeg få tv-signalene til å gå samme veien, f.eks. ved å sette opp eget VLAN til tv på routeren. Se vedlagte skisse.

Hvis man setter hjemmesentralen i bromodus, og kobler routeren til LAN3, får man da kun internett på denne tilkoblingen og ikke tv? Jeg har 2 tv'er som trenger signal.

 

Ville satt stor pris på om noen kunne bistå meg med en god løsning på dette!

 

 

post-19931-0-71723800-1482144240_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger vel enten IGMP snooping switch f.eks TL-SG105E

for å støtte multicast. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1741048&hl=

 

Ellers må du nok bruke vlan å sette manuel vlan 102 for internett eller 101 for tv.

 

Altibox bruker vel Tx: 1310nm RX:1550nm på fiberen.

Og Gigabit SFP Media Converter MC220L burde fungere med altibox istedenfor altibox FMG.

 

Har selv ikke altibox men sies det skal fungere greit hvis du har Asus router.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger vel enten IGMP snooping switch f.eks TL-SG105E

for å støtte multicast. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1741048&hl=

 

Ellers må du nok bruke vlan å sette manuel vlan 102 for internett eller 101 for tv.

 

Altibox bruker vel Tx: 1310nm RX:1550nm på fiberen.

Og Gigabit SFP Media Converter MC220L burde fungere med altibox istedenfor altibox FMG.

 

Har selv ikke altibox men sies det skal fungere greit hvis du har Asus router.

 

Ok, men hvis jeg kobler switch med IGMP snooping bak ASUS-routeren, vil det fungere da uten VLAN?

​Og selv om man setter hjemmesentralen i bromodus?

Lenke til kommentar

Selv er jeg litt usikker:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922&page=21

 

At du får en 85.x.x.x adresse, som sikkert er ganske lik din offentlige IP-adresse, er feil. Her er det en VLAN eller gateway-feil i konfigen din. Du skal få en 10.x.x.x adresse på IPTV gatewayen din (VLAN 101).

 

Men som du ser der:

udp://@239.192.1.179:5501
udp://@239.192.2.80:5501
udp://@239.192.2.89:5501

Slik bør adressene til iptv være.

Litt usikker på denne er utdatert:

https://freak.no/forum/archive/index.php/t-219922-p-5.html

Får du normale ip adresser (ipv6\ipv4) så vet du det er feil på oppsettet ditt.

Pakkene IGMP, UDP, TCP bør passere gjennom.

 

Ellers håper jeg du får bedre hjelp av noen andre, da det er litt vanskelig å lete informasjon på de sidene der.

Tror det er slik ved bromodus må du sette Vlan selv.

 

Hvis du måtte lure, er det 802.1Q Tagged VLANs altibox bruker for å ha flere vlan over samme fiber.

Switchen må støtte det hvis du vil ha flere vlan over en kabel.

Ellers må du antakelig ha egen kabel for IPTV og egen for telefoni med egen vlan. Etter slik jeg forstår det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Produktsjefen hos Lyse har uttalt seg om saken. Man vil ikke kunne få TV gjennom port LAN3 når sentralen settes i bridgemode.

Rykk tilbake til start.

 

Med mindre man skal fjerne hele hjemmesentralen (som kanskje ville vært det beste) så ser jeg følgende løsning (se bilde).

 

Noen som har forslag til en bedre løsning?

 

post-19931-0-45234800-1482157877_thumb.png

Endret av Stig73
Lenke til kommentar

Selv er jeg litt usikker:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922&page=21

 

At du får en 85.x.x.x adresse, som sikkert er ganske lik din offentlige IP-adresse, er feil. Her er det en VLAN eller gateway-feil i konfigen din. Du skal få en 10.x.x.x adresse på IPTV gatewayen din (VLAN 101).

 

Men som du ser der:

udp://@239.192.1.179:5501

udp://@239.192.2.80:5501

udp://@239.192.2.89:5501

Slik bør adressene til iptv være.

Litt usikker på denne er utdatert:

 

Det du har sitert der er mutlicast adresser og er ikke en adresse som tv-dekoderen vil få. Det er adressene hvor de forskjellige tv-kanalene blir sendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du har sitert der er mutlicast adresser og er ikke en adresse som tv-dekoderen vil få. Det er adressene hvor de forskjellige tv-kanalene blir sendt.

Kan du utdype dette? Ikke for å stjele tråden, men har forsøkt å sende deg og andre på freak.no epost hvordan dette egentlig funger.

Jeg har ikke fått særlig bra svar. Men vet generieltsett freak.no har mest brukere med altibox som har teknisk peiling.

 

videolan.png

Funger dette i videolan? Eller må altibox ha mac adressen til dekoderen sin i databasen for man kan få tilgang til tv? I tillegg er tvsignalet kryptert med 128\512 bit kryptering så det er umulig å få tilgang til uten å ha utstyr fra altibox slik jeg antar det.

 

Har aldri vært borti dekoder (Iptv) Men antar det er ganske lik som webtv muligens man må logge inn første gangen så funger det lik som vanlig dekoder (kabeltv). Men låst til en levrandør.

Da jeg tror det er slik man ikke kan bruke VPN å få altibox dekoder å fungere uansett hvor man er i verden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kanalene er kryptert, vlc vil ikke klare å dekode multicast strømmen.

Problemet med TV overralt appen

er vel den må ha dekoder for å kunne virke, blir vel tilsvarende T-we for canaldigital.

Og for å få TV må man ha fiber fra en altibox levrandør. Selv om man kan få gratis kanalene (Frikanaler) uten kundenr\passord. http://tvoveralt.altibox.no/ f.eks Altibox infokanal, tv haugaland, tv vest, tv agder, trønder-tu.

 

Jeg hadde gjort det slik, ikke testet det funger, men dette er vel det mest ryddige oppsettet.

Dessverre har jeg ikke fått testet om det virker. Hvis Asus oppsettet ikke virker, må det være noe mere?

Mac klone på Altibox FMG hvis bilde nr 2 ikke vil fungere.

asus_clone_mac.png

 

asus_router_iptv.png

Må være aktivert multicast antar jeg, usikker hva resten må være? Dette bør vel fungere stabilt på iptv?

 

Antar dekodere fra altibox bruker trådløs til oppdateringer eller internett?

fiber.png

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vanligvis dyrt å flytte fiberen.

 

            +
            |
            |
            |
            |
            |
+-----------+------------+
|                        |
|          FMG           |
|                        |
+---+---------------+----+
    |               |
    |               |
    |               |
    |               |
+---+---------------+----+
|                        |
|        SWITCH1         |
|                        |
+-----------+------------+
            |
            |
            |
            |
+-----------+------------+
|                        |
|        SWITCH2         |
|                        |
+------------------------+
Men som nevnt, kan fint kobles slik som dette så lenge du har bpdu filtering på switchene (og vlan støtte). IGMP støtte er ikke strengt tatt nødvendig, men vil sørge for at det ikke går trafikk når dekoderen er av.

 

Eventuelt legg inn EdgeRouterX mellom FMG og SWITCH1 så slipper du å tenke på bpdu filtering(men må ha vlan støtte). Da har du mulighet for TV i alle rom, samtidig som du har mulighet for internett.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Altibox har gått vekk ifra fiberconverter meg bekjent. Jeg har ihvertfall ingen fiberconverter på min FMG sentral.

 

Ingen fiberconverter her nei, så FMG-sentralen må stå der den står.

​Men når man setter FMG i bromodus, så er det kun en utgang som gir vanlig internett signaler (LAN3). De tre andre utgangene kan brukes til TV. På et eller annet sted må jeg jo ha en router, og den må vel da stå rett etter FMG-sentralen?

 

​Tenker du å koble både fra LAN3 og en av de andre utgangene på FMG til routeren? Hvilken router bør jeg velge til et slik formål? Og hvordan konfigurerer jeg den for å holde internett og tv "adskilt"?

​Kan jeg bruke de switchene jeg allerede har anskaffet og aktivere IGMP-snusing? Hvordan vil et slikt oppsett se ut rent skjematisk? Noe sånt? Se vedlegg. Alternativt koble switch nr. 2 på nr. 1?

post-19931-0-91018400-1484229459_thumb.png

Endret av Stig73
Lenke til kommentar

Så fremt du har bpdu filtering og vlan støtte, så kan du egentlig sette EdgeRouteren hvorhen du måtte ønske. Hvis du kun har vlan støtte må du sette Edgerouteren mellom FMG og Switch1, samtidig som du tar TV inn i Switch1.

 

Mitt oppsett ser slik ut.

                                          +                         VLAN:
                                          |                         1: 192.168.40.0/24 HE IPv6
                                          |                        41: 192.168.41.0/24 HE IPv6
                                   +------+-------+                42: 192.168.42.0/24 Lyse IPv6
                                   |              |                50: TV
                                   |     Lyse     |               100: WAN
                                   |              |
                                   +---+------+---+
                                 vl 50 |      | vl 100
                                    TV |      | Internett
                                    g7 |      | g3
              +------------+      +----+------+----+
192.168.42.36 | wlan3 AP   |      |     stue_sw    |192.168.40.10
              +----------+-+      +-+------------+-+
                         | g1       | g8         | g6
                         |          | vl 1,42,50 | vl 1,41,42,100
                         |          |            |
                         | vl 42    |            |
                         | g0/4     |g0/8        | g8
                       +-+-------------+      +--+------------+
         192.168.40.12 |   tv_sw       |      |    bod_sw     |192.168.40.11
                       +----------+----+      +-----+---+-----+
                                  | g0/2         g3 |   | g4
                                  |                 |   |
                                  |                +-----+  LACP
                                  |                 |   |   vl 1,41,42,100
                                  | g1              |   |
                       +----------+----+      +-----+---+------+
         192.168.40.13 | dd_wrt SW/AP  |      |  virt pfSense  |
                       +---------------+      +----------------+
Lyse = FMG

virt pfSense = EdgeRouterX

 

EDIT: TL-SG108E støtter ikke bpdu filtering, så da må du ha EdgeRouter mellom FMG og Switch.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Bare slik at jeg er helt sikker her:

 

Skal TV (LAN 1, 2 eller 4) fra FMG kobles direkte til switch 1, eller skal både TV og Internett innom routeren først, og så videre til switch 1?

Mens jeg venter på EdgeRouter tenkte jeg å teste dette oppsettet med en ASUS RT-AC3200 som router.

Hva må jeg gjøre med denne for å få dette til virke slik at jeg kan hente ut både tv og internett på switchen? VLAN-oppsett osv.?

Må jeg foreta noe konfigurasjon på switchen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...