Gå til innhold

Altibox fiber i hus - hva nå?


Stig73

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må du dra inn vlan101 på Asusen, klone macen til FMGen på wan interfacet og konfigurere igmp proxy. Må ha vlan102 for internett og.

 

Sånn i teorien burde det fungere ihvertfall.

 

Skal være helt unødvendig å kjøre 101 innom Asusen for å få TV til å fungere... Det er jo et flatt VLAN, så så lenge VLAN 101 eksisterer på switchen og port er access i VLAN'et, så skal det jo fungere. 

 

Har tipset TS om å bytte inn 300'n og kjøpe seg en 2960G-8 istedet, noe han skal visstnok ordne. Da blir det nok løsning på sakene uansett ;)

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Ser jo det er flere som sliter med samme problemet som meg. Virker som at nye installasjoner har en litt annen måte å håndtere dette på, og at det kreves IGMP proxy (noe som FMG visstnok har innebygd), samt at noden må kunne se MAC adressen til hjemmesentralen.

 

Jeg er veldig usikker på om et bytte av switch fra SG300 til 2960G vil løse dette...? Hva tror dere om den saken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk fiber for 1 år siden, med FMG, og har standard VLAN konfig hos meg som fungerer som hakka møkk! :p Så jeg kan ikke skjønne at det ikke skal fungere hos deg på samme måte da, med forbehold om at det er det samme som pushes fra Altibox til deg som til meg.

 

IGMP proxyen er internt for at portene på FMG skal dynamisk velge hviket VLAN de skal tilhøre, så det skal ikke ha noe å si for deg. 

Jeg tror det er 300'n her som kødder det til.. Så før du, Stig73, gjør noe, få tak i en Cisco Catalyst switch med SFP, og prøv og ta det heller derfra.

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det ser ut til at altibox nå kun deler ut IP til MAC adressen på FMGen. Og forventer at FMGen skal være IGMP proxy for dekodere bak denne.

 

Selv om det ser ut til å være litt bingo hvem dette gjelder. En kamerat fikk nylig FMG og må ha dekoderen bak FMGen. For min del holder det å sette riktig vlan, så får dekoderen IP.

Lenke til kommentar

Nei, vi fikk ikke orden på dette.. Var også i kontakt med Trrunde, som sa at det ikke skal være noen endringer. Alle Altibox partnere kjører det samme oppsettet. Har ikke hørt noe fra TS på en god stund nå heller...

 

Jeg, som kpolberg, har fungerende nett med korrekte VLAN konfigurert...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Måtte krype til korset og sette inn FMG'n igjen. Forsøkte alt mulig uten å lykkes med dekoderne. Internett fungerte fint uten FMG'n.

Nå kjører jeg FMG i bridge og har en Asus AC3200 som router.

Har en switch i hver etasje koblet til routeren.

Dette har nå fungert knirkefritt noen uker med den hastigheten jeg skal ha (1000/1000).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...