Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verkstedet nekter å innrømme at felger er bulket


TomTucker

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt en bruktbil av forhandler på Østlandet. Jeg prøvekjørte ikke, men samboer gjorde. Kjøpte bilen, hvor jeg etter 1 kjøretur sier at sommerfelgene er bulket / kast i.

 

1 besøk hos Forhandler: Nei, det er de ikke. Men vi balanserte de på nytt.

2 besøk hos forhandler: Vi må balansere de på nytt, visst

3.besøk hos forhandler: Hei, de sommerhjula de var visst bulka de. Vi retter de.

 

Vi kjørte innom å leverte sommerdekkene for retting hvor vi samtidig satt på vinterhjulene som medfulgte bilen.

Kjørte en tur, å kom tilbake da jeg ikke ville kjøre særlig lenger, da det rista ekstremt mye. Det er da også kast i vinterhjulene.

 

4 besøk hos forhandler: Vi fant ingenting når vi kjørte de i maskin.

 

Ringte idag, for nå er jeg jævlig dritt lei, hvor da han i telefonen leser høyt fra verksted rapporten eller hva det enn er, at hjula ikke er kjørt i balansering, men bare prøvekjørt.

 

- Spørsmål: Det er 7mil en vei til forhandleren. Jeg er veldig, veldig, veldig lei av å bli løyet til, bortforklart å ikke få rettet det som tydelig er en defekt. Med barn og jobb med reisevei så har jeg heller ikke særlig råd eller tid til å kjøre frem og tilbake for dette. Hva i all verden gjør jeg om de fortsatt sier at det ikke er noe galt? Når det helt tydelig er noe galt?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette er en 2015 modell med lav kilometer. Orginale hjul på vinter og sommerfelger. Dekkene er også gode, å av kvalitet. Sommerfelgene var bulket, noe som kanskje ikke er uvanlig med 19" og lavprofil.

 

Tilfeldighetene skal vel ha det til at begge settene er kast i, men heller et verksted som ikke gjør som de burde. Vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Har du et seriøst dekkverksted lokalt, så kan det være en tanke å få de til å se raskt over de. Jeg har i år hatt problemer med 2 hjulsett, etter å ha fått lagt på nye dekk på begge settene. I det ene tilfellet var 2 av 4 dekk urunde samt at ingen av dekkene var satt på plass i sporet helt. I dette tilfellet klarte ikke dekkverksted #1 (de som monterte dekkene først) å se noen av feilene, mens dekkverksted #2 fant begge feilene kjapt. Produsenten av dekkene (dette var Nokian SUV sommerdekk) byttet dekkene uten spørsmål. Det var knapt mulig, iallfall vanskelig å se noen feil med det blotte øyet, men det ga seg tydelig utslag under kjøring. I det andre tilfellet hadde dekkverksted #1 glemt å sette på senterringene (de lå igjen på monteringsbenken på dekkverkstedet). Her fant heller ikke dette dekkverksted #1 noen feil, mens jeg selv fant kjapt feilen når jeg skrudde av det ene hjulet; når jeg holdt det inn mot navet kunne felgen skyves noen mm opp/ned. SVJV skal navet på en felg slutte helt tett runt navet på bilen, om det ikke gjør det skal en benytte noen plastringer av helt presis størrelse i mellom. Uten ringene (felgene var ellers riktig montert med rette bolter og rett moment på boltene) var det mye risting i bilen, med så var alt helt fint.
Urunde felger er heller ikke noe unormalt fenomen, spesielt på kinaproduserte felger. På mer velkjente felgmerker pleier ikke det å være et like stort problem. Er du sikker det er originale felger, altså produsert for bilmerket? Hvilket bilmerke / modell er det?
Min erfaring er at selv om det er merkeverksted som legger om dekk / sjekker felgene, er ikke det en garanti for at de finner alle feil på hjul. Et eget dekkverksted som har eksistert i noen år, gjerne som også leverer hjul/dekk til næring, lastebiler, busser, m.m, er de jeg har hatt størst suksess med. Hadde du vært i Bergen ville jeg anbefalt en tur til Bergen Bildekk, et dekkverksted i Haakonsvernveien med god kompetanse.

Lenke til kommentar

Har du et seriøst dekkverksted lokalt, så kan det være en tanke å få de til å se raskt over de. Jeg har i år hatt problemer med 2 hjulsett, etter å ha fått lagt på nye dekk på begge settene. I det ene tilfellet var 2 av 4 dekk urunde samt at ingen av dekkene var satt på plass i sporet helt. I dette tilfellet klarte ikke dekkverksted #1 (de som monterte dekkene først) å se noen av feilene, mens dekkverksted #2 fant begge feilene kjapt. Produsenten av dekkene (dette var Nokian SUV sommerdekk) byttet dekkene uten spørsmål. Det var knapt mulig, iallfall vanskelig å se noen feil med det blotte øyet, men det ga seg tydelig utslag under kjøring. I det andre tilfellet hadde dekkverksted #1 glemt å sette på senterringene (de lå igjen på monteringsbenken på dekkverkstedet). Her fant heller ikke dette dekkverksted #1 noen feil, mens jeg selv fant kjapt feilen når jeg skrudde av det ene hjulet; når jeg holdt det inn mot navet kunne felgen skyves noen mm opp/ned. SVJV skal navet på en felg slutte helt tett runt navet på bilen, om det ikke gjør det skal en benytte noen plastringer av helt presis størrelse i mellom. Uten ringene (felgene var ellers riktig montert med rette bolter og rett moment på boltene) var det mye risting i bilen, med så var alt helt fint.

Urunde felger er heller ikke noe unormalt fenomen, spesielt på kinaproduserte felger. På mer velkjente felgmerker pleier ikke det å være et like stort problem. Er du sikker det er originale felger, altså produsert for bilmerket? Hvilket bilmerke / modell er det?

Min erfaring er at selv om det er merkeverksted som legger om dekk / sjekker felgene, er ikke det en garanti for at de finner alle feil på hjul. Et eget dekkverksted som har eksistert i noen år, gjerne som også leverer hjul/dekk til næring, lastebiler, busser, m.m, er de jeg har hatt størst suksess med. Hadde du vært i Bergen ville jeg anbefalt en tur til Bergen Bildekk, et dekkverksted i Haakonsvernveien med god kompetanse.

 

 

Dette er Nissan, å det er orginale felger. 

 

Historien er slik at jeg var nede å sa at sommerfelgene var kast i. De sa nei, at det var balansering. De balanserte hjulene, uten at det ga noe mindre risting. Var nede igjen, å sa at de skulle rette felgene, noe de ville prøve å balansere igjen. Dro hjem, da jeg ikke hadde tid til dette. Pratet ikke mer med Nissan på Østlandet.

 

2 uker senere, ringte de meg plutselig, å sa at de sommerfelgene mine, de var bulka å trengte å rettes.

- De hadde ikke hjula, ikke hadde jeg pratet med de, ei heller hadde jeg tenkt noe mer på den saken, da jeg var jævlig lei hele denne bedriften. Så håper vel på at Nissan butikken på Østlandet endelig skal få guts (eller penger nok) til å ville rette feilen på vinterhjulene også.

Lenke til kommentar

Uten ringene (felgene var ellers riktig montert med rette bolter og rett moment på boltene) var det mye risting i bilen, med så var alt helt fint.

 

Har mine tvil til at de var riktig montert om de ristet uten senteringer har selv kjørt mange mil i bil som skulle hatt senterringer og manglet de, det var aldri noe risting i den bilen, eneste er at man må være nøye når man monterer slik at man faktisk har sentrert felgen 100%. Det senterringen gjør er bare å sørge for at felgen blir 100% sentrert får man det til uten ringene så vil det ikke være et problem å kjøre uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uten ringene (felgene var ellers riktig montert med rette bolter og rett moment på boltene) var det mye risting i bilen, med så var alt helt fint.

 

Har mine tvil til at de var riktig montert om de ristet uten senteringer har selv kjørt mange mil i bil som skulle hatt senterringer og manglet de, det var aldri noe risting i den bilen, eneste er at man må være nøye når man monterer slik at man faktisk har sentrert felgen 100%. Det senterringen gjør er bare å sørge for at felgen blir 100% sentrert får man det til uten ringene så vil det ikke være et problem å kjøre uten.
Dette varierer fra bil til bil og felg til felg. Og om det er kon eller ikke kon og sentrert på "lug" eller "nav"

Jeg vet for jeg hadde fått levert nye 18" BBS med vinterdekk uten de originale metall rings .

Og hadde nesten bilen parkert i 14 dager grunnet at det var for j... å kjøre med.

Sentreringen fra monteringen dems holdt seg ikke til lengre enn ut fra verkstedet og over neste fartsdump.

Oem plast ringenene som kunne oppdrives var kun til cone hull boring og kunne ikke brukes.

Måtte få bestilt og levert originale fra Tyskland på egenhånd.

post-35394-0-87904800-1481733458_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...