Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A1: Registerkjede strukket, havari av motor, hjelp?


Anbefalte innlegg

Registerkjedet på min Audi A1 har blitt strukket og dette har medført havari av motor. Reparasjon beløper seg til mellom 60 og 70.000 kroner. Dessverre er bilen noen få måneder utenfor garantitiden (5 år). I forkant av havariet fikk jeg ingen indikasjoner på det forestående havariet og dette kom "som lyn fra klar himmel". Bilen har forøvrig gått i underkant av 65.000 km. Det skal nevnes at bilen ikke var inne til siste serviceintervall, og det bruker naturligvis Møller for alt det er verdt for å avslå alle forsøk på å få senket reparasjonskostnadene.
 
Det jeg lurer på er; skal ikke et registerkjede egentlig vare mye lenger enn 65 tusen km? Har Audi levert en bil med et registerkjede med en svakhet, et "mandagsprodukt"?  
 
Til slutt:
Kamkjede (svensk) og registerkjede, er det det samme? Leser at det er et kjent problem med kamkjede på A1-motorer lik min, men Møller bedyrer at dette ikke er samme problem:

Sitat fra: https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor/

 

"Kamkedjan, som är den svaga punkten här, drivs av vevaxeln och driver kamaxlarna som reglerar motorns ventiler. Konstruktionen är vanligtvis mycket slitstark, med inget eller minimalt slitage och sällan något bytesintervall överhuvudtaget. I de fall det ändå uppstår problem kan det vara för att kedjan blivit utsträckt, och då öppnas och stängs inte ventilerna i exakt rätt tid.En hydraulisk tryckare ska hålla kedjan spänd, men den kan gå sönder och det värsta som kan hända är att kedjan går av. Då krockar ventilerna med kolvarna i motorn med omfattande motorskador och motorbyte som följd."
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis varer registerkjeden ut bilens levetid, men av og til hører man om registerbrudd ved kjededrift, med ofte store følgeskader. I ditt tilfelle kan det faktisk være at svakheten hadde blitt oppdager dersom du hadde hatt denn inne på service ihht serviceplan for bilen, slik at dette kunne blitt utbedret før feil oppstod, selv om den kom som lyn fra klar himmel for deg. Man vil ofte høre at registeret støyer mer når noe er slitt, det behøver ikke å være selve kjedet som er slitt, men strammemekaniske eller annet. Uansett om dette er en feil som er kjent eller ikke, har du ingen rettigheter når bilen er utenfor garanti. Er det ikke bedre å finne en byttemotor i stedet for å reparere den som er ødelagt?

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg ser den, at det kunne vært oppdaget. Det får jeg bare ta på min kappe, naturligvis, men jeg tenker det at det ikke bør frita Møller/VW/Audi fra å ha levert et mandagsprodukt. Jeg forlanger ikke at de reparerer gratis, men at vi kan dele på på kostnaden slik at den kommer ned på et litt mer "håndterlig" nivå. Byttemotor skal jeg undersøke litt mer om, takk for tips.

Lenke til kommentar

Er ikke mekaniker..

På eldre motorer ble vel registerkjede regnet for å vare hele motorens levetid, men nyere motorer med kjede skal gjerne byttes.

Utenfor garanti, og ikke minst med manglende service så tenker jeg de gnir seg i hendene.

 

Men det må jo enten være produksjonsfeil eller feil design her.

Lenke til kommentar

Er smertelig klar over at det ikke overholdte serviceintervallet kan komme til å koste meg svært dyrt, ja. Men sånn er det, jeg vet vel innerst inne at de ikke kommer til å gi noe ved dørene her, så det er vel bare å bla opp. 

Ser forøvrig at det er flere i Sverige som har hatt samme problem, hvor det _ikke_ ble oppdaget på service, så det er ikke helt svart-hvitt heller. 

Det er forøvrig en 2011 1.2 TFSI.

Lenke til kommentar

Strekt kjede er jo en klassiker på VAG sine bensinere vel. Du er ikke førstemann som sitter med skjegget i postkassen, og garantert ikke siste.

Husk dette til neste gang du skal handle bil da. At VAG gir en god dag i deg som bileier, at de ikke ser på åpenbare konstruksjonsfeil/svakheter som noe de trenger å bry seg om.
Et velkonstruert kamkjede holder bilens levetid så sant en har fulgt service sånn noenlunde. Ikke helt unormalt at noen kjedeløsninger trenger en sjekk av stramme- / løpe-mekanisme, ref. Saab som hadde en svakhet med en sleide en stund på sine motorer, den tok de "selvsagt" på sin kappe, selv om den sjeldent førte til havari før lenge etter garantitid.
Et tips på veien kan være høre med tyske verksteder / forhandlere av motorer. En bekjent av meg hadde samme problem på sin VAG og fant ny motor i Tyskland. Mener han sendte hele bilen nedover på tog og fikk byttet motor der. Mener og han brukte forsikringen, så det kan være verdt å ringe ditt selskap å høre hva de ville gjort med en slik motorskade, OM du hadde hatt motorforsikring. Kan være du kan få et hint eller to på veien derfra.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en A3 med samme motor, hadde ikke problemer med registeret i min eiertid. Måtte derimot bytte turbo etter et par år. Det var ikke feil på selve turboen, men en trykksensor i enheten, verkstedet byttet hele turbokittet (på garanti). Dette er en vanlig motor i mye fra VAG, den står i mange Audi, VW og Skoda-modeller, så dersom du er heldig kan du finne en fra et vrak hos en bilopphugger. Sjekk at du får samme motorkode.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Kjenner til et par tilfeller der folk har fått dekket store kostnader på kjedelige feil på audi over 5år.

Alle servicer ok. Så kan svare seg med servicer hos merkeforhandler

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar

Kjedet røk på Min forrige bil (Ford Sierra) på omtrent 200 tusen km. Det var vel ford sin formening om "varer bilens levetid" som det sto i brukermanualen. 1500kr for en ny motor som jeg bytta selv så ikke så alvårlig som din sak.

 

Som oftest varer jo kjeder lenge, men man burde lytte etter ulyder av kjedet til tider. 

Men på 65 tusen forventer man jo ikke at kjedet skal ryke og tenker jo ikke over slikt.

 

Er det hydraulisk strammer på kjedet? Og du hadde ikke vært innom siste service? Har du byttet olje selv om du ikke har vært på service?

Lenke til kommentar

 

En bekjendt av meg hadde lignende problem.

Reima røk og pga manglende oppfølging på service ble det ikke dekt av forsikring og bilen ble bortimot skrotet.

Gjaldt en 2011 mod opel

Reim eller kjede? Reim har faste inspeksjons- og/eller bytteintervaller.

 

Nå husker jeg ikke det. Var en opel astra stv diesel. Og det var visst en 2009 mod

Lenke til kommentar

Off er ikke møller snart nedlagt , kjeltringer hele ledelsen.

Synes du tar litt mye i her. Husk at det dreier seg om en bil som er så gammel at den ikke er dekket av garanti, og som heller ikke har fulgt serviceintervallene. Klart det er kjempekjipt å måtte dekke dette selv, men jeg kan ikke se at Møller har noe ansvar her. De burde kunne ta noe av det på goodwill, men muligheten for det hadde vært mye større dersom service hadde vært gjennomført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...