Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A1: Registerkjede strukket, havari av motor, hjelp?


Anbefalte innlegg

Takk for alle svar. Har blitt noe klokere, om enn ikke så mye mer positiv i forhold til utfallet av dette ;)

 

Moralen må være å overholde alle servicer 100%, uansett. Synes fremdeles at 65.000 km er litt "tidlig" å få totalhavari av motor på grunn av en kvalitetsmessig tvilsom del og uten forvarsel. Ser også at det ikke er helt svart-hvitt, og jeg har min del av skylda. Håper på det beste! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det har jeg ikke tenkt på. Jeg kjøpte den brukt for to år siden (sept. 2014) av en forhandler i Møller-gruppen. Dette må undersøkes nærmere.

Da stiller jo saken seg helt annerledes. Kontakt din forhandler skriftlig, og still krav om retting av mangel ihht forbrukerkjøplovens §27 Reklamasjon, reklamasjonsretten er 5 år: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."
 
Gjør alt skriftlig (epost er greit), så slipper du diskusjon i etterkant om hva som er sagt.
Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

 

Off er ikke møller snart nedlagt , kjeltringer hele ledelsen.

Synes du tar litt mye i her. Husk at det dreier seg om en bil som er så gammel at den ikke er dekket av garanti, og som heller ikke har fulgt serviceintervallene. Klart det er kjempekjipt å måtte dekke dette selv, men jeg kan ikke se at Møller har noe ansvar her. De burde kunne ta noe av det på goodwill, men muligheten for det hadde vært mye større dersom service hadde vært gjennomført.

Det er jo klart et ankepunkt at serviceintervallen ikke er fulgt, men her snakker vi om en nokså ny bil fra et dyrt merke som hevder å ha forspranget i teknikken også svikter kjedet på 65.000km!

 

Derfor mener jeg det burde dekkes av VAG.

 

Skal innrømme at jeg var litt hard med møller , men de har et litt dårlig rykte og det har jeg erfart selv.

Lenke til kommentar

Det er jo klart et ankepunkt at serviceintervallen ikke er fulgt, men her snakker vi om en nokså ny bil fra et dyrt merke som hevder å ha forspranget i teknikken også svikter kjedet på 65.000km!

Derfor mener jeg det burde dekkes av VAG.

Nå er det lover og forskrifter som gir grunnlaget for hva man har krav på å få dekket, ikke enkeltpersoners mening. Dersom et produkt får en mangel etter at garanti og reklamasjonsrett er utløpt, har man ikke krav på å få mangelen utbedret kostnadsfritt. Jeg er enig i at dette er noe som gjerne kunne vært dekket på goodwill fra Møller, og det hadde det kanskje blitt dersom serviceintervallene var overholdt, men det er altså ikke noe man kan kreve, eller fovente.

 

Situasjonen er nå endret etter nye opplysninger fra TS, som indikerer at bilen fortsatt er innenfor reklamasjonsrett ihht forbrukerkjøpsloven, som også gjelder ved salg av brukte biler.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har man registerkjede så er det absolutt ALL grunn til å være nøye med oljeskift. Det samme gjelder dieselbiler med DPF. Kjedet bader jo konstant i olja, så begynner man å gi faen i oljeskift så har man seg selv å takke. Intervallene på f.eks VAG er jo inntil 30.000, å hvis man da begynner å kjøre 10.000 over dette igjen så er det ikke rart ting skjer. Hadde en Honda CRV Diesel inne for noen uker siden på jobben hvor motoren hadde havarert fordi eieren hadde gitt faen i service, mener kjede hadde strekt seg/røket der.

 

Har bil med kjede selv (Honda Accord Diesel med DPF) å jeg skifter olje hver 8000km.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Kan jo komme med en oppdatering. Saken endte med en deling av utgiftene. Jeg betaler brorparten, mens forhandler hvor jeg kjøpte bilen spytter inn en betydelig sum, som en goodwill til tross for manglende servicer. Samt at de fikk forhandlet ned prisen på selve reparasjonen. Jeg havner da på en utgift på rundt 30 lapper. Importøren derimot, Møllergruppen, som jo tross alt har solgt en bil med en mangel, vil ikke bidra med så mye som en krone. 

 

Alt i alt er jeg relativt fornøyd med utfallet, og får heller skrive av de 30' som en dyr lærepenge. Moralen må være å alltid, alltid, alltid ha bilen på service når den ber om det, i hvert fall relativt nye biler. 

 

Takk for alle svar! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...