Gå til innhold

Generelle spørsmål rundt fondssparing


furiousanimal

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sparer for øyeblikket i et fond og jeg sjekket mye rundt før jeg landet på det fondet jeg gjorde. Har ikke spart så lenge, men er ung og er i gang. Skal heller ikke spørre dere direkte ut om det mest vanlige spørsmålet om hvilket fond jeg skal spare i, for jeg vet at det kan variere og ikke er basert på historie. Selv om det kan virke litt som om noen av spørsmålene mine er rettet litt mot akkurat det. Det jeg heller lurer på er hva jeg gjør om jeg er usikker på om jeg har valgt riktig fond å spare i. Derfor har jeg noen spørsmål.

 

- Hva ser dere etter når dere velger fond?

- Hva bør man være på utkikk etter på fondene sine nettsider?

- Hvilke fond har dere god erfaring med basert på risiko og avkastning?

- Er det bedre å velge fond hvor man må betale litt gebyr istedenfor ingen gebyr hver gang man tegner fondsandeler?

 

Jeg sparer ikke så veldig mye penger om gangen og fordeler mine tegninger på forskjellige andeler. Er også ute etter å spare langsiktig i håp om høyere avkastning over tid. 

 

- Vil dere si at dette er lurt? Eller ville dere gått frem på en annen måte?

- Er det noen fond som dere vil si er bedre på å ha en god avkastning over lengre tid basert på erfaring?

 

Jeg har lest om enkelte familier der hele familien sparer i fond, og jeg forstår at dette er bedre enn å la pengene stå "stille" i banken, men hvilke fond er det disse familiene velger å spare i? Har lest om enkelte som har virkelig har fått god avkastning også, men skjønner ikke at det skal være så lett å være så sikker på at man får god avkastning og be hele familien spare i fond. Spesielt ikke når det kanskje vanskeligste valget er hvilket fond man skal spare i. 

 

Hadde vært fint om jeg kunne fått noen svar på disse spørsmålene og gjerne sleng inn noen tips om det er noe veldig viktig jeg bør foreta meg i forhold til det å velge fond. 

 

Kunne også tenkt meg å prate med en investorrådgiver for å få svar på enda flere spørsmål, men føler dette er vanskelig å få tak i etter å ha søkt på nett. Er det noen som vet hvor jeg kan kontakte en? 

 

Takk på forhånd!

Endret av furiousanimal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk fond for kostnader og diversifisering. Du vil ha lave kostnader og høy diversifisering. Diversifisering betyr at fondet eier mange aksjer fra mange land og mange industrier. I praksis betyr det at du må velge et indeksfond med kostnader på 0,20-0,30% fra Storebrand, DNB eller KLP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Du skal ha flaks for å velge de fondene som er aktivt forvaltet, som gir bra avkastning. Derfor mener mange at man derfor like gjerne kan velge å få "snittet" nemlig avkastningen til markedet som helhet, ved å velge indeksfond. Indeksfond har også de laveste forvaltningsgebyrene. Det finnes mange indeksfond som sikkert er omtrent like gode. Velg de som ser ut til å speile indeksen godt, til lavest mulig kostnader. 

 

Selv sverger jeg også til indeksfond. Jeg ser ikke noen grunn til å ta ekstra valutarisiko, og velger derfor fond som er valutasikret til norske kroner. Jeg har først og fremst globale + europeiske + EM indeksfond, og har valgt å fordele slik at jeg får noe lavere vekting i USA enn kun den globale indeksen. Sistnevnte er kun basert på personlig synsing, fordi jeg synes det er søkt å investere over halve porteføljen i kun ett land. 

Lenke til kommentar

 

Vil du tjene penger på fond så må du velge de som er flinke og viser bra historiske tall. Her er en liste: https://bors.e24.no/#!/funds?listType=historic

Tullball. Historiske tall gir lite veiledning for fremtidig avkastning.

 

 

Det er faktisk sant som du sier. MEN de mest ihuga og flinke som virkelig gjør det bra gjør grundig Research både om selskaper og ikke minst menneskene som jobber i bedriftene og hva bedriftene driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...