Gå til innhold

Det er mange år siden det var så enkelt å få jobb. Denne kompetansen er bedriftene på jakt etter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" Søker man på mange jobber uten å bli innkalt til intervju eller stadig blir innstilt som nummer to, kan det være greit å ta noen grep, sier Haugen."

 

Akkurat, så enkelt er det! Ta noen "grep"......

Haha, Ja leste i en artikkel at det hjelper mot stress også :) Men ja hvis man har søkt mange jobber er det to ting man kan gjøre. 1. Utvid søket til ikke bare jobber man bare er kvalifisert til men også underkvalifisert til. 2. Få mer utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

" Søker man på mange jobber uten å bli innkalt til intervju eller stadig blir innstilt som nummer to, kan det være greit å ta noen grep, sier Haugen."

 

Akkurat, så enkelt er det! Ta noen "grep"......

Haha, Ja leste i en artikkel at det hjelper mot stress også :) Men ja hvis man har søkt mange jobber er det to ting man kan gjøre. 1. Utvid søket til ikke bare jobber man bare er kvalifisert til men også underkvalifisert til. 2. Få mer utdanning.

Eller, 3. Bli 15 år yngre. "Best før 40" gjelder nok i it -bransjen. Ikke rart det er vanskelig å finne kompetent arbeidskraft som klarer å gjennomføre prosjektene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

IKT-bransjen vil slite med å finne nok kompetanse så lenge de ikke har rom for eldre arbeidstakere. Vissheten om at jobb i bransjen etter fylte 40 nærmest er utopi skremmer mange kloke hoder fra å satse på yrket.

 

Tja, ikke helt enig. De fleste IT mennesker jeg møter er mennesker over 40. Dette har også så og si alle kolleger vært, med unntak av en arbeidsplass. I mitt tilfelle har jeg som regel vært 15-20 år yngre enn resten...

Lenke til kommentar

Det er kun en løsning på problemet med manglende kompetanse, lønningen må opp. Hvis vi skal få flere til å ta it utdanning er det kun ett incentiv som setter det på dagsorden, penger.

 

Glem lær kidsa koding, jenter og data, data og verden.

 

Money talks bullshit walks.

 

Og før alle skyter meg ned, dette er realiteten. Du kan like det eller ikke like det, men hvis avisens begynte å skrive om lønninger på 1 million for å programmere ville folk strømme til it studier og kode skoler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

> "kjenne stillingen man har søkt på og kunne bruke eksempler på hvordan du ville løst ulike utfordringer som presenterer seg."

 

Da må de som skrive utlysningene slutte å fylle stillingsbeskrivelsene med svada som er helt irrelevant for den faktiske jobben.

 

..eller kunne snu på en 5-øring i intervjuet. Hvorfor skal man måtte bruke masse tid på å forberede seg på bestemte problemstillinger?

Lenke til kommentar

Man kan jo begynne med å faktisk skrive i jobbannonsene hvem stillingen er for. Hver gang jeg ser en utlysning "for kunde i spennende bransje" blar jeg videre. Når det er arbeidstakers marked bør bedriftene markedsføre seg. Hvis ikke går jeg ut fra at det er en bedrift som tror de ville tapt på å tilkjennegi seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

visst lønningen står på vent i it bransjen og tillegg så spør fleste bemanningsbyrå etter minimum mastergrad pluss 3 års erfaring, så trur eg svært lite på denne artikkelen her. Er nok bare bemanningsbyråene som vil ha meir og vrake mellom. Og USA har et helt anna it industri enn Norge vi har råvarer vi eksporter, vi eksporter veldig lite ikt.

Lenke til kommentar

Og før alle skyter meg ned, dette er realiteten. Du kan like det eller ikke like det, men hvis avisens begynte å skrive om lønninger på 1 million for å programmere ville folk strømme til it studier og kode skoler.

 

I følge DIgi er det jo ikke så langt unna.

I Oslo ligger gjennomsnittslønnen for utviklere på 876 000,- og i følge Nito er vel landsgjennomsnittet i IT-bransjen godt over 600 000,-

 

Problemet er vel heller at gjennomsnittslønnen for utviklere i India er rundt 40 000,- kroner.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det er kun en løsning på problemet med manglende kompetanse, lønningen må opp. Hvis vi skal få flere til å ta it utdanning er det kun ett incentiv som setter det på dagsorden, penger.

 

Glem lær kidsa koding, jenter og data, data og verden.

 

Money talks bullshit walks.

 

Og før alle skyter meg ned, dette er realiteten. Du kan like det eller ikke like det, men hvis avisens begynte å skrive om lønninger på 1 million for å programmere ville folk strømme til it studier og kode skoler.

Mye enig her.

 

Hvis man er teknolog og gjør en bra jobb, ofte mer enn hva som forventes, og i tillegg holder deg faglig oppdatert, blir du likefullt nesten sett på som en skunk dersom du ber om høyere lønn, annet enn den generelle lønnsjusteringen.

 

Ledere, selgere og ymse merkantile skrotnisser, pluss hu på sentralbordet får høyere lønn før teknologene får noe mer, om de hele tatt får noe.

 

Hehe, jeg setter det selvsagt veldig på spissen her nå, men er dessverre noe sannhet i det. ;)

 

 

Edit: Noen bedrifter er selvsagt flinkere å ta vare på folk dog.

Endret av Big Data
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den beste måten å komme seg inn i bransjen på er å starte som freelancer! Å drive for seg selv gir også bedre inntekter!

 

Det funker bra dersom man for eksempel driver med nettsider og den slags.

Det er jo greit nok å få jobb med å dytte opp Wordpress-sider for bakeren på hjørnet, det er litt verre å være freelancer som scrum-master eller .NET arkitekt.

Lenke til kommentar

Mye enig her.

 

Hvis man er teknolog og gjør en bra jobb, ofte mer enn hva som forventes, og i tillegg holder deg faglig oppdatert, blir du likefullt nesten sett på som en skunk dersom du ber om høyere lønn, annet enn den generelle lønnsjusteringen.

 

Ledere, selgere og ymse merkantile skrotnisser, pluss hu på sentralbordet får høyere lønn før teknologene får noe mer, om de hele tatt får noe.

 

Hehe, jeg setter det selvsagt veldig på spissen her nå, men er dessverre noe sannhet i det. ;)

 

 

Edit: Noen bedrifter er selvsagt flinkere å ta vare på folk dog.

 

Satt på spissen?? Synes det høres ut som om vi jobber samme sted... Og truslene om at man kan bli outsourcet sitter løst, for en utvikler er jo bare en utvikler. Om vedkommende sitter i Oslo eller et lavkostland spiller ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

"Klarer du ikke å svare på hvorfor du ønsker å jobbe et sted, er du kanskje ikke rett kandidat. "

 

Arbeidsgiverne går glipp av veldig mye kompetanse om de legger alt på at kandidatene skal være de flinkeste til å formidle seg selv på et intervju. Spesielt i forhold til en typisk "geeky" jobb som utvikling er, så virker det veldig lite smart å velge kun basert på fremstilingsevnen på intervju (hvor man kanskje er veldig nervøs, ikke flink til å skryte av seg selv, etc)

 

Det er ikke alle som er svært utadvente selgere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...