Gå til innhold

Magniko

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har da undersøkt litte grann om hva jeg har lyst til å bli

 

Så langt, så har jeg interesse å ta master i enten som økonom eller ingeniør.

De ingeniørgrenene som jeg syns er mest spennende er dataingeniør, maskiningeniør eller byggingeniør

 

Det jeg lurer på da, er om hvilket av disse yrkene kommer til å være mest etterspurte om ca 5 år. Jeg har helst lyst på det yrket som gir meg korsest tid til å bli annsatt, og som kommer til å fortsette å vokse mye i årene som kommer

Startlønn er også en faktor. Noen som er medlem av fagforeninger som kan si meg hvor høy den er i år for disse yrkene med 0 års erfaring? Hvor høy er lønnsveksten blant disse yrkene?

 

Fra mest ineressert går listen slik
1. Sivilingeniør innen datateknikk

2. Sivilingeniør innen bygg

3. Maskingingeniør

4. Økonom/siviløkonom

 

Jeg har tatt Fy1+R1 og R2(med 4), så jeg har i det minste det jeg trenger til å komme inn på disse studiene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av oss klarer å forutse arbeidsmarkedet om noen år, og kan følgelig ikke svare deg på hva som er mest etterspurt om 5 år. Hadde vi klart å forutse fremtiden, hadde nok alle vært millionærer nå. Imidlertid eksisterer det prognoser på hva som kan være ettertraktet om noen år, et raskt Google-søk vil gi deg svarene du leter etter.

 

Når det yrker, så kan jeg jo be deg se her, hvis du er nysgjerrig på startlønn etc. for en siviløkonom https://www.nhh.no/studier/jobb-og-karriere/

 

De andre yrkene har jeg ikke så mange erfaringer med, da jeg selv er økonomistudent, til tross for at jeg har realfagsbakgrunn.

 

Lykke til!

Endret av Manager
Lenke til kommentar

Hva som er mest etterspurt i fremtiden er svært vanskelig å si, i hvert fall for oss, men også for SSB og andre som lager velfunderte estimater. Så jeg ville lagt liten vekt på det. Ingeniører har et vanskeligere arbeidsmarked enn vanlig akkurat nå på grunn av oljeprisfallet, men arbeidsmarkedet kan bli betydelig bedre igjen innen 5 år. Sett bort fra de siste to årene for ingeniørenes del, har det vært slik at både sivilingeniører og siviløkonomer har fått jobb enten før de har fullført utdannelsen eller kort tid etterpå.

 

Er du ingeniør eller økonom, er du uansett fleksibel og kan jobbe med mye forskjellig. Ingeniører er for eksempel ikke bundet til oljebransjen. Så velg det du trives best med og gjør så godt du kan i studiet, så får du nok jobb.

 

Econa har lønnsstatistikk for siviløkonomer. Husker jeg rett, har Tekna tilsvarende for sivilingeniører. Men du kan finne artikler om lønn hvis du googler. Tidligere har det vært slik at sivilingeniører har høyere startlønn enn siviløkonomer, mens sistnevnte har hatt høyere lønnsutvikling de første årene og tatt igjen sivilingeniørene.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hva som er mest etterspurt i fremtiden er svært vanskelig å si, i hvert fall for oss, men også for SSB og andre som lager velfunderte estimater. Så jeg ville lagt liten vekt på det. Ingeniører har et vanskeligere arbeidsmarked enn vanlig akkurat nå på grunn av oljeprisfallet, men arbeidsmarkedet kan bli betydelig bedre igjen innen 5 år. Sett bort fra de siste to årene for ingeniørenes del, har det vært slik at både sivilingeniører og siviløkonomer har fått jobb enten før de har fullført utdannelsen eller kort tid etterpå.

 

Er du ingeniør eller økonom, er du uansett fleksibel og kan jobbe med mye forskjellig. Ingeniører er for eksempel ikke bundet til oljebransjen. Så velg det du trives best med og gjør så godt du kan i studiet, så får du nok jobb.

 

Econa har lønnsstatistikk for siviløkonomer. Husker jeg rett, har Tekna tilsvarende for sivilingeniører. Men du kan finne artikler om lønn hvis du googler. Tidligere har det vært slik at sivilingeniører har høyere startlønn enn siviløkonomer, mens sistnevnte har hatt høyere lønnsutvikling de første årene og tatt igjen sivilingeniørene.

 

 

Ingen av oss klarer å forutse arbeidsmarkedet om noen år, og kan følgelig ikke svare deg på hva som er mest etterspurt om 5 år. Hadde vi klart å forutse fremtiden, hadde nok alle vært millionærer nå. Imidlertid eksisterer det prognoser på hva som kan være ettertraktet om noen år, et raskt Google-søk vil gi deg svarene du leter etter.

 

Når det yrker, så kan jeg jo be deg se her, hvis du er nysgjerrig på startlønn etc. for en siviløkonom https://www.nhh.no/studier/jobb-og-karriere/

 

De andre yrkene har jeg ikke så mange erfaringer med, da jeg selv er økonomistudent, til tross for at jeg har realfagsbakgrunn.

 

Lykke til!

Jeg mener hvilke yrker er mest etterspurt akkurat nå

 

Jeg har lest at IT-bransjen kommer til å ha mangel på arbeidstakere om noen år

 

Og jeg har lest at det kommer til å bli for mange økonomer om 15 år

 

Eneste er at dataingeniører, selv med master, har liten lønnsvekts, og har i år gått ned i reallønn

Lenke til kommentar

 

Hva som er mest etterspurt i fremtiden er svært vanskelig å si, i hvert fall for oss, men også for SSB og andre som lager velfunderte estimater. Så jeg ville lagt liten vekt på det. Ingeniører har et vanskeligere arbeidsmarked enn vanlig akkurat nå på grunn av oljeprisfallet, men arbeidsmarkedet kan bli betydelig bedre igjen innen 5 år. Sett bort fra de siste to årene for ingeniørenes del, har det vært slik at både sivilingeniører og siviløkonomer har fått jobb enten før de har fullført utdannelsen eller kort tid etterpå.

 

Er du ingeniør eller økonom, er du uansett fleksibel og kan jobbe med mye forskjellig. Ingeniører er for eksempel ikke bundet til oljebransjen. Så velg det du trives best med og gjør så godt du kan i studiet, så får du nok jobb.

 

Econa har lønnsstatistikk for siviløkonomer. Husker jeg rett, har Tekna tilsvarende for sivilingeniører. Men du kan finne artikler om lønn hvis du googler. Tidligere har det vært slik at sivilingeniører har høyere startlønn enn siviløkonomer, mens sistnevnte har hatt høyere lønnsutvikling de første årene og tatt igjen sivilingeniørene.

 

 

Ingen av oss klarer å forutse arbeidsmarkedet om noen år, og kan følgelig ikke svare deg på hva som er mest etterspurt om 5 år. Hadde vi klart å forutse fremtiden, hadde nok alle vært millionærer nå. Imidlertid eksisterer det prognoser på hva som kan være ettertraktet om noen år, et raskt Google-søk vil gi deg svarene du leter etter.

 

Når det yrker, så kan jeg jo be deg se her, hvis du er nysgjerrig på startlønn etc. for en siviløkonom https://www.nhh.no/studier/jobb-og-karriere/

 

De andre yrkene har jeg ikke så mange erfaringer med, da jeg selv er økonomistudent, til tross for at jeg har realfagsbakgrunn.

 

Lykke til!

Jeg mener hvilke yrker er mest etterspurt akkurat nå

Jeg har lest at IT-bransjen kommer til å ha mangel på arbeidstakere om noen år

Og jeg har lest at det kommer til å bli for mange økonomer om 15 år

Eneste er at dataingeniører, selv med master, har liten lønnsvekts, og har i år gått ned i reallønn

 

 

Det er ganske vanskelig å få jobb innen IT hvis TS ikke kan programmering med høyere utdanning. De andre jobbene innen IT, trenger stortsett ikke mer enn videregående typisk IKT-servicemedarbeider o.l. Utover dette finnes det jobber innen nettverk, salg, testutvikling hvor det er stor konkurranse om jobbene, det er flere som kan dette i forhold til forespørselene. 

 

Hold deg unna IT, hvis du ikke er flink teknisk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dataingeniør og byggingeniør er begge veldig safe. På siv.ing. data er det MYE programmeringsfag og datafag. Men det er mange derfra som går rett til prosjektleder-jobb, og de trenger faktisk ikke programmere såå mye i jobben med mindre de faktisk ønsker det. Mange jenter som har gått dataing. ender opp med å ikke programmere så mye etterpå men det går helt greit det.  

Hvis du liker å programmere ville jeg tatt data. Hvis du liker mer klassiske realfag, bygg. 

Lenke til kommentar

Dataingeniør og byggingeniør er begge veldig safe. På siv.ing. data er det MYE programmeringsfag og datafag. Men det er mange derfra som går rett til prosjektleder-jobb, og de trenger faktisk ikke programmere såå mye i jobben med mindre de faktisk ønsker det. Mange Noen jenter som har gått dataing. ender opp med å ikke programmere så mye etterpå men det går helt greit det.  

 

Hvis du liker å programmere ville jeg tatt data. Hvis du liker mer klassiske realfag, bygg. 

 

Jeg rettet noen feil, slik at det kommer tydelig fram hvordan arbeidsmarkedet er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dataingeniør og byggingeniør er begge veldig safe. På siv.ing. data er det MYE programmeringsfag og datafag. Men det er mange derfra som går rett til prosjektleder-jobb, og de trenger faktisk ikke programmere såå mye i jobben med mindre de faktisk ønsker det. Mange jenter som har gått dataing. ender opp med å ikke programmere så mye etterpå men det går helt greit det.  

 

Hvis du liker å programmere ville jeg tatt data. Hvis du liker mer klassiske realfag, bygg. 

 

Dette stemmer godt, da de ender med ikke-relevant jobb, der de ikke bruker utdanningen sin. Eksempelvis gjelder dette butikkmedarbeider, kontormedarbeider, assistent i skolen, miljømedarbeider, renholder, hjelpepleier og o.l. 

 

Et eksempel kan være å lese denne tråden, hvor en jente hevder det er vanskelig å få jobb utenom å kunne programmering.

Endret av Herr.Nerd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg tør påstå sivilingeniør bygg vil være det tryggeste valget. Maskiningeniør er nok mindre attraktivt per i dag på grunn av oljebremsen, men hva som er tilfellet om 5 år vet ingen.

 

Inntrykket mitt er at arbeidsmarkedet for økonomer er tøffere og konkurransen er hardere. Har du A i snitt får du sikkert jobb uansett, men som middelmådig økonomistudent tror jeg det er vanskelig. 

 

Heldigvis er ikke A i snitt uoppnåelig som økonomistudent. 

 

Ingeniørstudiet er også vesentlig hardere.

 

Noen tilfeldige tanker og synsing fra meg. :D 

Lenke til kommentar

Jeg mener hvilke yrker er mest etterspurt akkurat nå

 

 

 

Jeg har lest at IT-bransjen kommer til å ha mangel på arbeidstakere om noen år

 

Og jeg har lest at det kommer til å bli for mange økonomer om 15 år

 

Eneste er at dataingeniører, selv med master, har liten lønnsvekts, og har i år gått ned i reallønn

 

 

Det er ikke lenge siden man kunne lese i nyhetene at Norge manglet "10 000" ingeniører. Nå er behovet veldig redusert på få år. Det er med andre ord vanskelig å spå hvordan fremtiden blir. 

 

Bygg er generelt et tryggere valg enn maskinfag, ettersom det er en bransje som er relativt lite konjunkturavhengig. 

Lenke til kommentar

 

Dataingeniør og byggingeniør er begge veldig safe. På siv.ing. data er det MYE programmeringsfag og datafag. Men det er mange derfra som går rett til prosjektleder-jobb, og de trenger faktisk ikke programmere såå mye i jobben med mindre de faktisk ønsker det. Mange jenter som har gått dataing. ender opp med å ikke programmere så mye etterpå men det går helt greit det.  

 

Hvis du liker å programmere ville jeg tatt data. Hvis du liker mer klassiske realfag, bygg. 

 

Dette stemmer godt, da de ender med ikke-relevant jobb, der de ikke bruker utdanningen sin. Eksempelvis gjelder dette butikkmedarbeider, kontormedarbeider, assistent i skolen, miljømedarbeider, renholder, hjelpepleier og o.l. 

 

Et eksempel kan være å lese denne tråden, hvor en jente hevder det er vanskelig å få jobb utenom å kunne programmering.

 

Nei, disse jentene jeg snakker om er prosjektledere og konsulenter i store konsulent-firmaer, type gå-i-dress-på-jobben-og-tjene-masse-cash, ikke renholdere og skoleassistenter, what. Jeg kjenner jo disse jentene. Og et par gutter fra samme vennekrets som heller ikke programmerer etter IT-studier men har en fet jobb for det.

 

Men alle disse jeg kjenner har master i siv.ing. data fra NTNU, og jobber i storbyen. Hun i tråden din har kun en bachelor fra UiA, og ville jobbe i Kristiansand. Det er veldig annerledes. :p Med siv.ing. data fra NTNU kan du gjøre hva du vil.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Bygg er generelt et tryggere valg enn maskinfag, ettersom det er en bransje som er relativt lite konjunkturavhengig. 

Yeah right. Det er isåfall bare fordi det stort sett er det offentlige som bygger, og de har jo som kjent penger uansett.

Problemet er hvis renta går opp mye, da stopper de private omtrent helt opp å bygge. 

Uansett så er det mye jobb i byggebransjen, men ingen trær vokser til himmelen.

Lenke til kommentar

 

 

Dataingeniør og byggingeniør er begge veldig safe. På siv.ing. data er det MYE programmeringsfag og datafag. Men det er mange derfra som går rett til prosjektleder-jobb, og de trenger faktisk ikke programmere såå mye i jobben med mindre de faktisk ønsker det. Mange jenter som har gått dataing. ender opp med å ikke programmere så mye etterpå men det går helt greit det.  

 

Hvis du liker å programmere ville jeg tatt data. Hvis du liker mer klassiske realfag, bygg. 

 

Dette stemmer godt, da de ender med ikke-relevant jobb, der de ikke bruker utdanningen sin. Eksempelvis gjelder dette butikkmedarbeider, kontormedarbeider, assistent i skolen, miljømedarbeider, renholder, hjelpepleier og o.l. 

 

Et eksempel kan være å lese denne tråden, hvor en jente hevder det er vanskelig å få jobb utenom å kunne programmering.

 

Nei, disse jentene jeg snakker om er prosjektledere og konsulenter i store konsulent-firmaer, type gå-i-dress-på-jobben-og-tjene-masse-cash, ikke renholdere og skoleassistenter, what. Jeg kjenner jo disse jentene. Og et par gutter fra samme vennekrets som heller ikke programmerer etter IT-studier men har en fet jobb for det.

 

Men alle disse jeg kjenner har master i siv.ing. data fra NTNU, og jobber i storbyen. Hun i tråden din har kun en bachelor fra UiA, og ville jobbe i Kristiansand. Det er veldig annerledes. :p Med siv.ing. data fra NTNU kan du gjøre hva du vil.

 

Jeg har også siv.ing data fra NTNU, og er ledig for tiden. Du må gjerne fortelle hvilke jobber som ikke krever programmering, og hver gang jeg har sagt at jeg vil drive med prosjektledelse etc...VI ANSETTER IKKE NYUTDANNENDE TIL SLIKE JOBBER! Dette har de store konsultent selskapene fortalt meg.

 

Det jeg har skrevet er ut ifra min vennekrets, og dette skjedde etter "oljekrisen". Når ble du uteksaminert? Det kan være at tiden har endret seg.

 

Forresten jeg har B/A i karakter med A på masteroppgaven.

Endret av Herr.Nerd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dataingeniør og byggingeniør er begge veldig safe. På siv.ing. data er det MYE programmeringsfag og datafag. Men det er mange derfra som går rett til prosjektleder-jobb, og de trenger faktisk ikke programmere såå mye i jobben med mindre de faktisk ønsker det. Mange jenter som har gått dataing. ender opp med å ikke programmere så mye etterpå men det går helt greit det.  

 

Hvis du liker å programmere ville jeg tatt data. Hvis du liker mer klassiske realfag, bygg. 

 

Dette stemmer godt, da de ender med ikke-relevant jobb, der de ikke bruker utdanningen sin. Eksempelvis gjelder dette butikkmedarbeider, kontormedarbeider, assistent i skolen, miljømedarbeider, renholder, hjelpepleier og o.l. 

 

Et eksempel kan være å lese denne tråden, hvor en jente hevder det er vanskelig å få jobb utenom å kunne programmering.

 

Nei, disse jentene jeg snakker om er prosjektledere og konsulenter i store konsulent-firmaer, type gå-i-dress-på-jobben-og-tjene-masse-cash, ikke renholdere og skoleassistenter, what. Jeg kjenner jo disse jentene. Og et par gutter fra samme vennekrets som heller ikke programmerer etter IT-studier men har en fet jobb for det.

 

Etter hva jeg kjenner til, så er det svært få selskaper som ansetter nyutdannende prosjektledere eller konsulenter som IKKE kan programmering. Du må gjerne tipse oss (vi som ikke kan programmere) hvilke stillinger man kan søke, så vil det virke mer troverdig - det er sjeldent at datafolk blir ansatt til å gjøre ikke-teknisk arbeid selv også i store selskaper.

 

Foreløpig støtter jeg Herr.Nerd sitt argument. 

Lenke til kommentar

Jeg har også siv.ing data fra NTNU, og er ledig for tiden. Du må gjerne fortelle hvilke jobber som ikke krever programmering, og hver gang jeg har sagt at jeg vil drive med prosjektledelse etc...VI ANSETTER IKKE NYUTDANNENDE TIL SLIKE JOBBER! Dette har de store konsultent selskapene fortalt meg.

 

Det jeg har skrevet er ut ifra min vennekrets, og dette skjedde etter "oljekrisen". Når ble du uteksaminert? Det kan være at tiden har endret seg.

 

Forresten jeg har B/A i karakter med A på masteroppgaven.

Vel, vi snakker om jenter her. De har noen (for)deler som taler for seg i veien mot jobb og karriere som kan gjøre det veldig lett for dem.

Ikke undervurder dette på noen måte.

Lenke til kommentar

 

 

 

Etter hva jeg kjenner til, så er det svært få selskaper som ansetter nyutdannende prosjektledere eller konsulenter som IKKE kan programmering. Du må gjerne tipse oss (vi som ikke kan programmere) hvilke stillinger man kan søke, så vil det virke mer troverdig - det er sjeldent at datafolk blir ansatt til å gjøre ikke-teknisk arbeid selv også i store selskaper.

 

Foreløpig støtter jeg Herr.Nerd sitt argument. 

 

 

De har selvsagt hatt masse programmering i studiet, det er jo et data-studie, og fått gode karakterer, men de programmerer ikke spesielt mye i jobben. 

Jeg vet ikke deres nøyaktige stillinger bortsett fra at de ikke programmerer mye, det har jeg selv spurt om. Tipper det er noe business-analyst-aktig, eller med infrastruktur? Jeg er ikke IT-utdannet selv, foretrekker mer klassiske realfag, så kan ikke så mye om det, sorry, er bare vennene mine som gikk den retningen. :p

 

Men de jobber blant annet i: Kongsberggruppen, Accenture, Steria, CapGemini, Visma.

 

Men ja det var før oljekrisen. Så det kan jo ha noe å si.

Jentene ble som regel headhuntet fordi de var så få, men guttene fikk lett jobb de og.

Lenke til kommentar

 De har selvsagt hatt masse programmering i studiet, det er jo et data-studie, og fått gode karakterer, men de programmerer ikke spesielt mye i jobben. 

Jeg vet ikke deres nøyaktige stillinger bortsett fra at de ikke programmerer mye, det har jeg selv spurt om. Tipper det er noe business-analyst-aktig, eller med infrastruktur? Jeg er ikke IT-utdannet selv, foretrekker mer klassiske realfag, så kan ikke så mye om det, sorry, er bare vennene mine som gikk den retningen. :p

Men de jobber blant annet i: Kongsberggruppen, Accenture, Steria, CapGemini, Visma.

 

Men ja det var før oljekrisen. Så det kan jo ha noe å si.

Jentene ble som regel headhuntet fordi de var så få, men guttene fikk lett jobb de og.

 

Før oljekrisen forklarer saken! Nå forstår jeg og henger med! Nå er det nesten umulig å få jobben uten god programmeringskompetanse innenfor IT, hjelper ikke bare å ha det på papiret.

Lenke til kommentar

 

Jeg har også siv.ing data fra NTNU, og er ledig for tiden. Du må gjerne fortelle hvilke jobber som ikke krever programmering, og hver gang jeg har sagt at jeg vil drive med prosjektledelse etc...VI ANSETTER IKKE NYUTDANNENDE TIL SLIKE JOBBER! Dette har de store konsultent selskapene fortalt meg.

 

Det jeg har skrevet er ut ifra min vennekrets, og dette skjedde etter "oljekrisen". Når ble du uteksaminert? Det kan være at tiden har endret seg.

 

Forresten jeg har B/A i karakter med A på masteroppgaven.

Vel, vi snakker om jenter her. De har noen (for)deler som taler for seg i veien mot jobb og karriere som kan gjøre det veldig lett for dem.

Ikke undervurder dette på noen måte.

 

Jeg er helt enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går siste året datateknikk på NTNU nå, og kan bekrefte at man får jobb. Både jeg og vennene mine hadde sommerjobb i diverse selskaper i sommer, og alle mine venner fikk tilbud om fastjobb etterpå.

 

Ikke alle, jeg kjenner 3 stk som går siste året på datatek, og som hadde sommerjobb i fjor. Disse fikk IKKE fastjobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...