Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

IVT 490 vannbårne anlegg


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et hus sammen med min samboer i slutten av 2014. Dette huset var bygget (2003) med varmbårne varme anlegg. IVT 490 heter selve anlegget. Vi syntes anlegget er veldig "dårlig" da huset føles ofte kaldt (om vinteren) eller for varmt (om sommeren). Det har også hatt noen feil og vi har måtte bruke en del penger for å få det til å virke igjen.

 

Når vi har hatt VVS service på besøk for å fikse disse feilene så har de sagt at disse anleggene ikke er så veldig bra og at det gjerne blir en del service når de blir eldre (tar dette som en selvfølge). Vi sparer ikke akkurat penger på dette anlegge da på 117kvm må ut med alt mellom 1200kr - 2000 i strømregning da anlegget jobber som verst. om sommeren ligger det på mellom 500 - 800kr (måneden)

 

Jeg har prøvd i all desperasjon å stille dette anlegget så bra som mulig, og nå står alt på manuelt da jeg føler "automatikken" virker utrolig dårlig. Det er ingen rom sensorer, men heller en sensor som kjenner hvor varmt det er utenfor huset og stiller så shuntventil etter dette + hvor varmt vannet som kommer fra anlegget og ut i gulvet. Det er også en rekke med kraner som jeg kan stille hvor mye vann som skal kommet til hvert enkelt rom. Men kranene er ikke merket og jeg har ikke turt å røre på dem.

 

Nå som dere har fått all denne informasjonen så kan jeg komme til spørsmålet. 

 

Hva burde jeg gjøre med huset mitt?

 

1. Investere i nytt varmbåren varmeanlegg.

2. Investere i elektrisk varme i gulvet.

3. Investere i sensorer osv i det gamle anlegget.

4. Fjerne alt og ha varmtvannstank + varmepumpe

 

Er vel jordvarmeanlegg (tror jeg) 

 

NB! Kan ingenting om disse tingene, derav at jeg skriver på dette forumet i håp om gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vannbåren gulvvarme, kan skrive litt om min erfaring. Det er et enklere anlegg med kun elektrisk oppvarming, ikke jordvarmepumpe.

Varmen er avslått på sommeren. Badet har bare varmekabler, fordi der er det behov for litt varme hele året.

Har ingen romtermostater, det er bare uteføler som trengs. Det er sjeldent behov for å justere den enkelte kurs. 

 

Stuen har mye vinduer, og der var det noen ganger for kaldt. Det er nok større varmetap fra rommet enn effekten fra vannet gir. Den effekten er bestemt når rørene er lagt i gulvet, og kan vanskelig økes. Vanntemperatur er jo maks 40 grader.

Så det ble nødvendig med tilleggsvarme der. Ellers er temperaturen ganske jevn, og ikke minst behagelig. 

 

Det er jo ellers mye som ikke kan sammenlignes fra hus til hus. Mur eller tre? Hvor mye isolasjon har man?

Er huset tett, eller lekker det varme? Det kan måles med termografering.

Lenke til kommentar

Har selv vannbåren gulvvarme, kan skrive litt om min erfaring. Det er et enklere anlegg med kun elektrisk oppvarming, ikke jordvarmepumpe.

Varmen er avslått på sommeren. Badet har bare varmekabler, fordi der er det behov for litt varme hele året.

Har ingen romtermostater, det er bare uteføler som trengs. Det er sjeldent behov for å justere den enkelte kurs. 

 

Stuen har mye vinduer, og der var det noen ganger for kaldt. Det er nok større varmetap fra rommet enn effekten fra vannet gir. Den effekten er bestemt når rørene er lagt i gulvet, og kan vanskelig økes. Vanntemperatur er jo maks 40 grader.

Så det ble nødvendig med tilleggsvarme der. Ellers er temperaturen ganske jevn, og ikke minst behagelig. 

 

Det er jo ellers mye som ikke kan sammenlignes fra hus til hus. Mur eller tre? Hvor mye isolasjon har man?

Er huset tett, eller lekker det varme? Det kan måles med termografering.

Huset mitt så er 1.etg mur og fliser i gulvet. 2.etg er treverk og 50/50 flis og laminatgulv. 

Vanntemperaturen min ut i gulvet ser ut til å ligge mellom 27 - 29 grader (tror jeg).

 

Vi har måtte ha en oljeovn på badet da gulvet og rommet generelt var ubehagelig kaldt. 

 

Isolasjon + vinduer virker utrolig bra, fordi hvis jeg fyrer i peisen så holder varmen seg lenge og det blir fort veldig varmt.

Lenke til kommentar

Vanntemperatur varierer i forhold til utetemperatur. Det er det shuntventil gjør.

Akkurat nå har jeg 3 - 4 grader og sol ute, vanntemperatur er 31 grader. Forskjell mellom tur og retur er 1.5 grad.

Kommer utetemperatur ned til rundt -10 så vil vanntemperatur være opp mot 40.

 

Har du nok varmtvann i reservoaret, ser du temperatur der? Min holder typisk 50 - 60 grader. Det er bare en liten tank, den har to varmekolber på 6 kW, og kan raskt varmes opp. Antar en varmepumpe har mye større tank, og har tregere respons.

 

Jeg har laget et system med innsamling av temperatur fra alle rom, vann og ventilasjon, og strømforbruk. Da er det enkelt å se at anlegget fungerer. Du vil nok slite med å skjønne anlegget hvis du ikke har kontroll på noe som helst.

Lenke til kommentar

Vanntemperatur varierer i forhold til utetemperatur. Det er det shuntventil gjør.

Akkurat nå har jeg 3 - 4 grader og sol ute, vanntemperatur er 31 grader. Forskjell mellom tur og retur er 1.5 grad.

Kommer utetemperatur ned til rundt -10 så vil vanntemperatur være opp mot 40.

 

Har du nok varmtvann i reservoaret, ser du temperatur der? Min holder typisk 50 - 60 grader. Det er bare en liten tank, den har to varmekolber på 6 kW, og kan raskt varmes opp. Antar en varmepumpe har mye større tank, og har tregere respons.

 

Jeg har laget et system med innsamling av temperatur fra alle rom, vann og ventilasjon, og strømforbruk. Da er det enkelt å se at anlegget fungerer. Du vil nok slite med å skjønne anlegget hvis du ikke har kontroll på noe som helst.

Jeg svarer på dette fra jobb så får ikke hentet fram tallene fra anlegget akkurat nå. Det jeg i grunn ønsker å få svar på er hva som er best løsning å gå for når anlegget stopper og man må velge om man skal kjøpe nytt og flott anlegg eller fikse det man har eller gå for noe helt nytt som elektrisk varme i gulvet. 

 

Jeg skulle ønske jeg kunne hatt bedre kontroll på anlegget og hvert enkelt rom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte hus i sommer med vannbåren varme. Er en del å sette seg inn i virker det som, men virker fint så langt!

 

Her er det luft til vann varmepumpe og romfølere i de enkelte rom. Skal ikke påstå at jeg skjønner så veldig mye av dette anlegget enda, men det er et hjul man skrur på for å justere varmen i det enkelte rommet. Så justerer man grenseverdiene ved hovedenheten.

 

Det tallet som justerer seg på innedelen av pumpa (nå ligger det rundt 35 grader tror jeg), er det vannets temperatur ut i gulvet? Det varierer med utetemp. Hvordan kan vi da ha ulik temp i rommene?

 

Han jeg kjøpte at kjørte alt på full automatikk og brukte romfølerne kun til å slå av anlegget sommerstid. Men dvs at han ville ha samme høye temperatur i stuen som på badet, som for meg er uaktuelt. Så vi kjører det vel ganske manuelt.

 

Har slike anlegg behov for noe slags service med årenes løp? Eller er det minimalt med vedlikehold som trengs? Det eneste vi har fått beskjed om å er å tømme et magnetfilter og sørge for at trykket på anlegget ligger på ca 1,5 bar.

Lenke til kommentar

... Det varierer med utetemp. Hvordan kan vi da ha ulik temp i rommene?

Hvis man har to like store rom, det ene har ingen vinduer og det andre har mange vinduer, så vil det nødvendigvis bli forskjellig temperatur.

Vanntemperaturen er felles for hele huset, men mengden vann kan reguleres for hvert rom. Så et rom med mye varmetap (vinduer) trenger mere vann for å holde samme temperatur som det med lite varmetap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...