Gå til innhold

Hvilket kosttilskudd er nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kreatin er vel det eneste jeg ville ha kjøpt inn hvis du først skal kjøpe noe. Dette er så billig at det ikke spiller noen rolle om det funker eller ikke, og er heller ikke farlig å innta selv om behovet allerede skulle være dekket via matinntaket.

Mange får veldig god effekt av kreatin mens andre ikke får noen effekt overhodet.

 

Tran kan du innta på dager hvor du ikke spiser fisk.

Multivitamin kan være greit om du er i sterkt kaloriunderskudd. Man skal riktignok tenke seg litt om. Det meste dekkes via et normalt kosthold, og det er ingen fordel å ta overdose på vitaminer og mineraler. Skaff deg en oversikt før du kaster bort pengene dine.

 

Hvorfor skal du kjøpe proteinpulver? Har du oversikt over kostholdet ditt og ser at du er i manko?

Skaff deg oversikt og innta hvis behovet er der. Økt fokus på proteinrik mat vil riktinok sørge for at du får det du trenger via kostholdet.

Mat vil alltid være det beste valget.

Lenke til kommentar

Kreatin fyller bare musklene med vann og får dem til å se større ut, er det bra for hjertet f.eks ?

 

Tran inneholder omega-3 og kan redusere betennelsene som oppstår etter trening, så om man er veldig sår kan det være en ide. Dette sinker restitusjonsprosessen men kan være verdt det for å slippe gangsbær.

Kroppen trenger normalt mye mer sink og magnesium under muskelbygging, så dette er et fornuftig tilskudd så lenge man ikke overdriver doseringen. Vitaminpiller inneholder også stoffer man kan være i manko på, og kan være lurt å ta som sikring. Man trenger ikke nødvendigvis ta dem daglig, men kan være greit av og til så lenge kosten i bunnen er balansert. Det beste er å få stoffene naturlig via mat.

Lenke til kommentar

Proteinpulver tenker eg å kjøpe fordi det er en billig og grei proteinkilde. Enkel å ha med seg etter trening osv. Er student, så er begrensa kor ofte eg kan kjøpe proteinrik mat. Proteinshaken blir då i tilfelle på dager eg ikkje får i meg nok protein frå vanleg kost.

 

Hører mange bruker BCAA også, men det er vel strengt tatt bortkasta dersom eg får nok protein gjennom mat/pulver?

Lenke til kommentar

Folk har en indoktrinert tanke om at protein må være kjøtt eller animalsk opprinnelse. Det er masse protein i f.eks kikerter. Disse koster 5 kroner boksen ferdiglaget. Det er en hel industri bak trening og kroppsbygging som skor seg godt på uvitenhet og at folk følger strømmen. BCAA er bare tre aminosyrer som finnes i vanlig protein i ulike mengder alt etter matvare. Du trenger bare se etter leucine, isoleucine og valine i proteinsammensetningen. Søker du litt rundt på vegetarisk kroppsbygging finner du rimelige og greie matvarer som er blillige og sunnere enn kjøtt

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk har en indoktrinert tanke om at protein må være kjøtt eller animalsk opprinnelse. Det er masse protein i f.eks kikerter. Disse koster 5 kroner boksen ferdiglaget. Det er en hel industri bak trening og kroppsbygging som skor seg godt på uvitenhet og at folk følger strømmen.

 

Jepp, det er altfor lite fokus på skikkelig mat. Det er vel (nesten) ingenting man trenger hvis man har et godt kosthold. Dyrt er det heller ikke som du skriver, men det tar mye mer tid å lage bra mat og spise det. Reklame for alt mulig av kosttilskudd og treningsprodukter har tatt overhånd. Nå skal jeg ikke påstå at alt av treningsprodukter og tilskudd er meningsløst selvfølgelig, finnes folk som trenger tilskudd av diverse, men da bør man ta en blodprøve hos legen for å sjekke om det trengs.

 

Hvis man søker på matvarer på Goooogle så har de fått en fin sak der næringsinnhold står på høyre side :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kreatin fyller bare musklene med vann og får dem til å se større ut, er det bra for hjertet f.eks ?

 

 

Må bare kommentere til denne. Kreatin spiller en rolle som en av kroppens fire kilder til energi, det at kreating bare fyller musklene med vann og får dem til å se større ut er en myte. Apropos kosttilskudd som er "nødvendig" så er, så vidt jeg vet, kreatin det eneste kosttilskuddet som har en dokumentert effekt. 

 

Rankine: Om du kjøper belgfrukter tørre og koker de selv så har den en proteinprosent på 25. Altså 25g pr 100g.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du driver med styrketrening, anbefaler jeg igrunn kun å ta proteinpulver, da det ofte er dette man får mangel på ved trening. Hvor mye proteinpulver akkurat du skal ta, kan du søke deg frem til. Jeg gjør selv dette, da jeg får i meg alt for lite protein i mate jeg spiser. Jeg orker ikke spise store mengder kylling hver dag, så da går jeg heller for pulver, det fungerer bra for min del.

 

Vitaminer er det veldig mange som tar, og man skryter mye av det, men i realiteten har det ingen effekt så lenge man ikke har vitaminMANGEL, og det har vi i Norge veldig lite av. Vitaminmangel var mere utbredt for mange år siden da folk var underernærte og faktisk hadde mangelsykdommer, som f.eks. Pellagra (B3), Anemi (B9, B12), Scurvy © osv... Har man nok vitaminer, hjelper det ikke å ta ekstra.

 

Det eneste vitaminet det kan være lurt å ta i vinterhalvåret er D-vitamin, da vi i Norge har lite sol på vinteren og et lite tilskudd kan være nødvendig.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kosttilskudd er ikke nødvendig. Om du følger generelle kostholdsråd vil du få i deg det meste av det du trenger (variert, fisk, grønnsaker, kjøtt osv). Kosttilskudd kan være nyttig til tider, men bruk hvertfall ikke "testo boosters" og andre vidunderprodukter.

Anbefaler også deg å ta et Google-søk, forsåvidt.
https://www.tilskuddsguiden.no/beste-kosttilskudd/

http://fitnessbloggen.no/fire-viktigste-kosttilskuddene/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...