Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan få godkjent trimmen?


Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt en golf 4 fra 2001. Motoren er originalt en 1.9 tdi. Men det er byttet til en større turbo, andre dyser, og 3" (tror jeg det er) eksos. I tillegg er den chippet. Jeg ønsker gjerne å få dette godkjent i vognkortet. Bilen har gått gjennom EU-kontroll med dette, og det ser veldig bra og profesjonelt gjort ut. Hvordan går jeg fram for å få det godkjent? Hvis veivesenet feks sier at jeg må bytte bremser for å få det godkjent, må jeg inn på etterkontroll da? Står jeg i fare for å få bøter/avskiltet bil på noen måte da? Kan ingenting om denne prosessen, så setter stor pris på gode svar?

Takk på forhånd!

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få det godkjent får du målt effekt og moment på rullende landevei, så spør du importøren om de vil hjelpe deg på vei.

Det vil de trolig ikke, og du får det sannsynligvis ikke godkjent.

 

Du risikerer mangellapp og potensielt avskilting i teknisk kontroll.

 

Den korrekte prosedyren for å få godkjent slikt er å før man gjør noen ombygging ta kontakt med SFOOR (ombyggingsgruppa hos Statens vegvesen), og deretter gjøre jobben i henhold til det man har fått godkjent der..

I dette tilfellet er det for sent, og man må da forsøke å få tak i godkjenningspapirer for å så få det godkjent i ettertid.

Det er imidlertid vanskelig, og importøren er trolig ikke interessert i å hjelpe alt for mye..

 

Dersom du havner i en ulykke kan du potensielt få et regresskrav mot deg dersom selskapet finner grunn til det, da kan kostnaden være på opptil flere millioner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg vet hvem som har bygd om motoren, han er mekaniker selv. Skal jeg snakke med han, og høre med han om det er mulig? Eller er det forsent uansett?

 

Det er for sent så lenge bilen er på veien med de modifikasjonene. Du laget en annen tråd før du kjøpte bilen ,og ble der advart. 

 

Du burde være forsiktig med å kjøre bilen inntil det er fikset, om modifikasjonene er tydelige kan du i verste fall bli økonomisk ruinert av regresskrav.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg skal kritisere kjøpet ditt, men dette er ærlig talt noe du burde tenkt over før du kjøpte bilen. Hvis modifikasjonene ikke er lovlige så kan du risikere å få bilen avskiltet, eller måtte investere store summer i å få resten av bilen opp til spesifikasjonene.

 

Å modifisere biler og få dem godkjent er i hovedsak kun for de med mer erfaring med bil, og skjer som oftest i dialog sammen med Statens Vegvesen (tidligere SFOOR). Om forrige eier var bilmekaniker selv så skal du ikke se bort fra at han fikk en kompis til å EU-godkjenne bilen og ignorere ulovlige modifikasjoner.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...