Gå til innhold

Kjøpe med Swap?


Miss_star

Anbefalte innlegg

Jeg har regnet litt på dette med SWAP. Jeg kan se at man taper litt, alt etter hva man får solgt telefonen min for om jeg skal bytte et år, er avhengig for å få 3600 kr noe som selvsagt ikke er uvanlig å få. MEN så kommer jo skjermforsikringen utenom og at man ikke trenger å betale alt på en gang, eller binde seg til et abbonement.

 

Er noe jeg overser? Tatt utgangspunkt i iPhone 32 gb for det er dette jeg skal ha :)

Har ikke tatt med abb i regnestykket da jeg skal ha det samme om jeg tar med eller uten SWAP :)

 

Eks: 

iPhone 7 med SWAP: 

 

339 * 12 = 4068

 

Betalt totalt etter 1 år: 4068 kr (Med skjermforsikring)

 

iPhone 7 uten SWAP:

 

Telefon : 7390 etter et år. 

Salg: 4000,- (Pris satt ut fra 6s, 16 gb selges for på finn.no, da den hadde samme salgs).

 

Total med salg: 3390 kr (Uten skjermforsikring)

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at du ikke får solgt telefonen etter 1 år med swap da du ikke eier telefonen før etter 2 år.

Ville heller ha satt regnestykket slik:
 

iPhone 7 med SWAP: 

 

339 * 24 = 8136

Salg: salgsverdi etter 2 år (denne blir vel litt kinkig)

 

Betalt totalt etter 2 år: 8136 kr (Med skjermforsikring) - salgsprisen etter 2 år = total utgift.

 

iPhone 7 uten SWAP:

 

Telefon : 7390 etter et år. 

Salg: 4000,- (Pris satt ut fra 6s, 16 gb selges for på finn.no, da den hadde samme salgs).

 

Total med salg: 3390 kr (Uten skjermforsikring)

For at det skal ha en reel verdi-sammenlikning.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Merk at du ikke får solgt telefonen etter 1 år med swap da du ikke eier telefonen før etter 2 år.

 

Ville heller ha satt regnestykket slik:

 

iPhone 7 med SWAP: 

 

339 * 24 = 8136

Salg: 3000 kr

 

Betalt totalt etter 2 år: 8136 kr (Med skjermforsikring) - salgsprisen etter 2 år = total utgift.

 

iPhone 7 uten SWAP:

 

Telefon : 7390 etter et år. 

Salg: 4000,- (Pris satt ut fra 6s, 16 gb selges for på finn.no, da den hadde samme salgs).

 

Total med salg: 3390 kr (Uten skjermforsikring)

 

For at det skal ha en reel verdi-sammenlikning.

 

 

Litt av poenget med SWAP er vell at man kan bytte den inn etter 1 år, og få slettet siste del av betalingene.

Jeg tenker det ikke blir helt reelt med 2 år pga jeg skal ikke ha telefonen i 2 år, OM jeg kjøper med SWAP så bytter jeg den inn etter 1 år. Så da betaler jeg kun 339 * 12 for den iPhone 7. (Betaler kun halve telefonen om man bytter den inn for å opprette ny avtale).

 

Om jeg skal ha telefonen så lenge som 2 år vil jeg ha det både med SWAP og uten. Og salg videre etter 2 år for Iphone 7 vil nok være under 4000, så da må også dette regnestykket endres. 

 

Om jeg ikke bytter den inn og har telefonen i 2 år vil dette være reelt (Gå ut fra 2 år på begge): 

 

iPhone 7 med SWAP: 

 

339 * 24 = 8136

Salg: 3000 kr

 

Betalt totalt etter 2 år: 8136 kr (Med skjermforsikring) - 3000 (går ut fra Iphone 6.) = 5136

 

iPhone 7 uten SWAP:

 

Telefon : 7390.

Salg: 3000,- (Pris satt ut fra 6, 16 gb selges for på finn.no, da den hadde samme salgs).

 

Total med salg etter 2 år: 4390 kr (Uten skjermforsikring)

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Litt av poenget med SWAP er vell at man kan bytte den inn etter 1 år, og få slettet siste del av betalingene.

Jeg tenker det ikke blir helt reelt med 2 år pga jeg skal ikke ha telefonen i 2 år, OM jeg kjøper med SWAP så bytter jeg den inn etter 1 år. Så da betaler jeg kun 339 * 12 for den iPhone 7. (Betaler kun halve telefonen om man bytter den inn for å opprette ny avtale).

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Bytter du til ny telefon etter 1 år så binder du deg til 2 nye år med den nye telefonen, så ingenting blir i realiteten slettet. Betalingene bare løper videre. For å komme deg ut av denne så må du enten bryte binding ved å betale deg ut eller betale ut 2 år.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

Litt av poenget med SWAP er vell at man kan bytte den inn etter 1 år, og få slettet siste del av betalingene.

Jeg tenker det ikke blir helt reelt med 2 år pga jeg skal ikke ha telefonen i 2 år, OM jeg kjøper med SWAP så bytter jeg den inn etter 1 år. Så da betaler jeg kun 339 * 12 for den iPhone 7. (Betaler kun halve telefonen om man bytter den inn for å opprette ny avtale).

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Bytter du til ny telefon etter 1 år så binder du deg til 2 nye år med den nye telefonen, så ingenting blir i realiteten slettet. Betalingene bare løper videre. For å komme deg ut av denne så må du enten bryte binding ved å betale deg ut eller betale ut 2 år.

 

 

Ja, ta feks jeg på 3 år har 2 stk Iphone (Iphone 7 og 7s). Så har jeg fremdeles betalt for 1,5 telefon (man får heller ikke solgt en 1 år gammel telefon til ny pris). :) Det slettes ikke men på sett å vis "kjøper" Telenor den for halvparten av prisen, med betingelse at jeg kjøper 2 nye år).

 

Og den telefonen jeg har i 2 år, ville jeg også hatt det selv uten swap så tapet blir ikke så mye større av den grunn. Men for all del tap på rundt1000 kr, men så kan forsikringen her veie opp noe av det.

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

 

 

Litt av poenget med SWAP er vell at man kan bytte den inn etter 1 år, og få slettet siste del av betalingene.

Jeg tenker det ikke blir helt reelt med 2 år pga jeg skal ikke ha telefonen i 2 år, OM jeg kjøper med SWAP så bytter jeg den inn etter 1 år. Så da betaler jeg kun 339 * 12 for den iPhone 7. (Betaler kun halve telefonen om man bytter den inn for å opprette ny avtale).

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Bytter du til ny telefon etter 1 år så binder du deg til 2 nye år med den nye telefonen, så ingenting blir i realiteten slettet. Betalingene bare løper videre. For å komme deg ut av denne så må du enten bryte binding ved å betale deg ut eller betale ut 2 år.

 

 

Jada. Det vet jeg, men ta feks jeg på 3 år har 2 stk Iphone (Iphone 7 og 7s). Så har jeg fremdeles betalt for 1,5 telefon (man får heller ikke solgt en 1 år gammel telefon til ny pris). :)

 

Og den telefonen jeg har i 2 år, ville jeg også hatt det selv uten swap så tapet blir ikke så mye større av den grunn. Men for all del tap er det på i underkant av 1000 kr.

 

 

Nei. På 3 år har du betalt: 36*339 = 12.204,- og sitter igjen med 1 telefon. Du har bare "lånt" den ene telefonen.

 

Jeg skjønner at man ikke får nypris for en brukt telefon. Poenget mitt er bare at man betaler mye for 1 telefon.

Lenke til kommentar

 

 

 

Litt av poenget med SWAP er vell at man kan bytte den inn etter 1 år, og få slettet siste del av betalingene.

Jeg tenker det ikke blir helt reelt med 2 år pga jeg skal ikke ha telefonen i 2 år, OM jeg kjøper med SWAP så bytter jeg den inn etter 1 år. Så da betaler jeg kun 339 * 12 for den iPhone 7. (Betaler kun halve telefonen om man bytter den inn for å opprette ny avtale).

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Bytter du til ny telefon etter 1 år så binder du deg til 2 nye år med den nye telefonen, så ingenting blir i realiteten slettet. Betalingene bare løper videre. For å komme deg ut av denne så må du enten bryte binding ved å betale deg ut eller betale ut 2 år.

 

 

Jada. Det vet jeg, men ta feks jeg på 3 år har 2 stk Iphone (Iphone 7 og 7s). Så har jeg fremdeles betalt for 1,5 telefon (man får heller ikke solgt en 1 år gammel telefon til ny pris). :)

 

Og den telefonen jeg har i 2 år, ville jeg også hatt det selv uten swap så tapet blir ikke så mye større av den grunn. Men for all del tap er det på i underkant av 1000 kr.

 

 

Nei. På 3 år har du betalt: 36*339 = 12.204,- og sitter igjen med 1 telefon. Du har bare "lånt" den ene telefonen.

 

Jeg skjønner at man ikke får nypris for en brukt telefon. Poenget mitt er bare at man betaler mye for 1 telefon.

 

 

 

Dersom du kjøper 2 stk telefoner for fullpris iløpet av 3 år, og selger den ene så betaler du fremdeles 10780 totalt disse 3 årene. (Da har jeg tatt minus 4000 kr hvor du selger den du ikke bruker). For man trenger ikke 2 stk telefoner som regel. Dermed er kostnaden noe lik, men med tap på disse i overkant av 1000 kr som jeg har nevnt. Man har på begge måter brukt 2 telefoner, like lenge og samme type og sitter til slutt igjen med 1 :)

Har man den i 24 mnd uten å swappe taper man 746 kr, men får forsikringen.

 

Men for all del man taper selvsagt på denne måten, det er jeg klar over. Poenget var bare at tapet ikke er så stort for noen som kanskje ikke har råd til å betale fullpris med en gang. Og med skjermforsikring kan det om man er uheldig være greit med denne forsikringen.

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Det finnes en artikkel om swap og lønnsomheten her:

http://www.tek.no/artikler/hvor-billig-er-telenor-swap-dealen-for-deg/348327

 

 

Takk :) Eneste med denne artikkelen blir igjen ikke helt korrekt for meg, da Telenor har dyre abonnoment og man vil selvsagt bytte over til ett billigere abbonoment så da blir ikke summen per år 9500 den blir lavere enn dette.

 

Med det abb jeg har planer om å ha så vil per år bli 7656 kr.

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

 

Det finnes en artikkel om swap og lønnsomheten her:

http://www.tek.no/artikler/hvor-billig-er-telenor-swap-dealen-for-deg/348327

 

 

 

Takk  :) Eneste med denne artikkelen blir igjen ikke helt korrekt for meg, da Telenor har dyre abonnoment og man vil selvsagt bytte over til ett billigere abbonoment så da blir ikke summen per år 9500 den blir lavere enn dette.

 

Med det abb jeg har planer om å ha så vil per år bli 8500 per år, da dette er 100 kr billigere enn Telenor (kan også få billigere enn dette). Jeg kan uansett ikke kjøpe binding da abb allerede er bundet og jeg mistet den telefonen.

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Ip 7 via swap koster i snitt rett over 40kr mer pr mnd kontra og kjøpe hos billigste nettbutikk.

Synes ikke det er så galt. Får jo da skjermforsikring og lån for under 50 lappen

Lenke til kommentar

Ville heller ha satt regnestykket slik:

 

iPhone 7 med SWAP: 

 

339 * 24 = 8136

Salg: salgsverdi etter 2 år (denne blir vel litt kinkig)

 

Betalt totalt etter 2 år: 8136 kr (Med skjermforsikring) - salgsprisen etter 2 år = total utgift.

 

iPhone 7 uten SWAP:

 

Telefon : 7390 etter et år. 

Salg: 4000,- (Pris satt ut fra 6s, 16 gb selges for på finn.no, da den hadde samme salgs).

 

Total med salg: 3390 kr (Uten skjermforsikring)

 

For at det skal ha en reel verdi-sammenlikning.

 

Du mangler en ting i dette regnestykket. I regnestykke nummer to selges telefonen. Det kan den jo selvfølgelig også gjøres i regnestykke nummer én, vel? Sånn sett er det vel billig skjermforsikring med relativt lav egenandel. Men for min del så synes jeg abonnementet er dyrt. Tar vi med abonnementalternativer med billigste (som gir mest for pengene, f.eks Ice) blir det vel neppe i Telenors favør. Komplisert, men det er vel også det Telenor utnytter.

Endret av AK47
Lenke til kommentar

 

Ville heller ha satt regnestykket slik:

iPhone 7 med SWAP:

339 * 24 = 8136

Salg: salgsverdi etter 2 år (denne blir vel litt kinkig)

Betalt totalt etter 2 år: 8136 kr (Med skjermforsikring) - salgsprisen etter 2 år = total utgift.

iPhone 7 uten SWAP:

Telefon : 7390 etter et år.

Salg: 4000,- (Pris satt ut fra 6s, 16 gb selges for på finn.no, da den hadde samme salgs).

Total med salg: 3390 kr (Uten skjermforsikring)

 

For at det skal ha en reel verdi-sammenlikning.

Du mangler en ting i dette regnestykket. I regnestykke nummer to selges telefonen. Det kan den jo selvfølgelig også gjøres i regnestykke nummer én, vel? Sånn sett er det vel billig skjermforsikring med relativt lav egenandel. Men for min del så synes jeg abonnementet er dyrt. Tar vi med abonnementalternativer med billigste (som gir mest for pengene, f.eks Ice) blir det vel neppe i Telenors favør. Komplisert, men det er vel også det Telenor utnytter.

Abb hos telenor er dyrt ja, men man må heldigvis ikke ha dette. Så etter planen skal jeg absolutt bytte til billigere abb.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

du betaler innværende måned, dvs kjøper du den 30. November blir det bare noen få kroner for abb

 

Husk at nytt telefonnummer må gjøres om til kontantkort og ikke avsluttes.

 

Vist ikke får du en full faktura for telefonen da du har avsluttet swap avtalen

Sikker på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...