Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget mitt er at våpen i seg selv ikke er problemet!

Hvis jeg kun hadde hatt tilgang til en serviett, ville jeg slite med å påføre spesielt stor skade på deg.

Hadde jeg hatt et automatvåpen derimot kunne jeg skutt deg sønder og sammen.

Så hvis du ikke mener at våpenet er en problemet, da burde du søke om å få igjen skolepenger.

Du taler for døve ører. Trodde du at rasjonalitet og fakta faktisk funket ovenfor "alt-right" ?

Bor du i USA siden innbiller deg at du er amerikaner ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må jo alle dere som er imot våpen være imot at politiet hele tiden vil kunne bære våpen...

Absolutt. 

Politiet må ha enkel tilgang til våpen i de tilfeller hvor det er nødvendig, men generell bevæpning er ikke ønskelig.

De største nyhetssakene vi fikk i den perioden hvor politiet her i landet var generelt bevæpnet gikk på hvor mange ulykker og vådeskudde dette foråsaket.

Vi har en av verdens beste statistikker når det gjelder drap og kriminalitet - å kopiere land som har langt dårligere statistikk er totalt ulogisk.

Hvorfor må de ha noen som helst tilgang hvis ikke hele befolkningen har det?

Skrevet

Da må jo alle dere som er imot våpen være imot at politiet hele tiden vil kunne bære våpen...

Nei, det må vi ikke. Det er to forskjellige spørsmål og kan ta to forskjellige svar.

Hvorvidt militæret skal være bevæpnet er et tredje spørsmå som også omhandler bevæpning.

Dersom du mener det må være samme svar på disse spørsmålene foreslår jeg at du forklarer hvorfor.

Skrevet

Ugh.. Alltid noen som må ødelegge..

NRAs talspersoner viser hele tiden hvilken mangel på ryggrad og moral de har.. Også vil protesterende mot NRA, at NRA ikke skal få benytte sin freedom of speech, til å avsløre seg selv lenger.. Fordi de ikke liker hva NRA har å formidle.. Snakk om folk som trenger å lære seg selv å ikke skyte seg selv i foten.. Og det uten skytevåpen til og med! :p

Så du mener at aksjonistene ikke skal får bruke sin talerett til å argumentere mot NRA sin talerett? Turtles all the way down.

Skrevet

NRAs talspersoner viser hele tiden hvilken mangel på ryggrad og moral de har.. Også vil protesterende mot NRA, at NRA ikke skal få benytte sin freedom of speech, til å avsløre seg selv lenger.. Fordi de ikke liker hva NRA har å formidle.. Snakk om folk som trenger å lære seg selv å ikke skyte seg selv i foten.. Og det uten skytevåpen til og med! :p

Så du mener at aksjonistene ikke skal får bruke sin talerett til å argumentere mot NRA sin talerett? 

Nei, hvordan kom du frem til noe sånt?

Jeg omtaler det jo som et selvskudd fra demmes side, når de forsøker å ta ytrings friheten fra noen jeg selv er sterkt imot.

Jeg synes det er til å spy av, å høre en idiot som NRA lederen påstå at det er gud som har gitt amerikanerne rett til skytevåpen. Det er jo omtrent så dumt som noe kan klare å bli. Men det faller ikke under rasisme eller hatefulle ytringer. Så da må vi bare akseptere at de har samme rettighet til å ytre seg som alle andre. De som forsøker å ta fra NRA den muligheten, er i mine øyne så korttenkte. At det minner om selvskudd, som ironisk nok er noe man lærer å unngå på et sikkerhets kurs for skytevåpen..

Skrevet

Amerikanere har et merkelig forhold til våpen. Det har vel noe med historien og kulturen deres å gjøre.

I Norge er det og mye våpen, men da er det konkurransevåpen og jaktvåpen det er snakk om, og det er noe helt annet. For å få våpen må man enten være medlem av en skytterklubb eller ta jegerprøven, og så må man søke politiet om tillatelse til å kjøpe våpen. Politiet sjekker vandelen til søkeren, og hvis man har gjort noe kriminelt, kan man få avslag.

Hvis USA hadde hatt lignende lover, ville drapsraten og kriminaliteten gått ned. Men mange amerikanere tenker ikke slik, de skal ha våpen til å beskytte seg med.

• Liker 1
Skrevet

Amerikanere har et merkelig forhold til våpen. Det har vel noe med historien og kulturen deres å gjøre.

I Norge er det og mye våpen, men da er det konkurransevåpen og jaktvåpen det er snakk om, og det er noe helt annet. For å få våpen må man enten være medlem av en skytterklubb eller ta jegerprøven, og så må man søke politiet om tillatelse til å kjøpe våpen. Politiet sjekker vandelen til søkeren, og hvis man har gjort noe kriminelt, kan man få avslag.

Hvis USA hadde hatt lignende lover, ville drapsraten og kriminaliteten gått ned. Men mange amerikanere tenker ikke slik, de skal ha våpen til å beskytte seg med.

Nordmenn tenker mye mer på «oss» enn «jeg» enn amerikanere, mye mer på hva som skader samfunnet som en helhet enn hva som hindrer individet. Det er hovedgrunnen vår politikk og tankegangen er annerledes enn deres. Det er mye lettere å tenke på «oss» med en felles historie, kultur og språk i en liten homogent samfunn enn i et stort samling av innvandrere fra verden rundt uten en felles historie kultur og språk

Dette endrer seg ikke snart

Skrevet

Nordmenn tenker mye mer på «oss» enn «jeg» enn amerikanere, mye mer på hva som skader samfunnet som en helhet enn hva som hindrer individet. Det er hovedgrunnen vår politikk og tankegangen er annerledes enn deres. Det er mye lettere å tenke på «oss» med en felles historie, kultur og språk i en liten homogent samfunn enn i et stort samling av innvandrere fra verden rundt uten en felles historie kultur og språk

Dette endrer seg ikke snart

Det stemmer nok.

Skrevet

Så du mener at aksjonistene ikke skal får bruke sin talerett til å argumentere mot NRA sin talerett? 

Nei, hvordan kom du frem til noe sånt?

Jeg omtaler det jo som et selvskudd fra demmes side, når de forsøker å ta ytrings friheten fra noen jeg selv er sterkt imot.

Jeg synes det er til å spy av, å høre en idiot som NRA lederen påstå at det er gud som har gitt amerikanerne rett til skytevåpen. Det er jo omtrent så dumt som noe kan klare å bli. Men det faller ikke under rasisme eller hatefulle ytringer. Så da må vi bare akseptere at de har samme rettighet til å ytre seg som alle andre. De som forsøker å ta fra NRA den muligheten, er i mine øyne så korttenkte. At det minner om selvskudd, som ironisk nok er noe man lærer å unngå på et sikkerhets kurs for skytevåpen..

Beklager, det var svært slurvete lesing fra min side. Når jeg leser det igjen litt mer våken ser jeg at du mener noe helt annet enn det jeg trodde.

Skrevet

Nordmenn tenker mye mer på «oss» enn «jeg» enn amerikanere, ...

... bortsett fra det å ta ansvar for å hjelpe andre personer som trenger hjelp ... tross alt det er Statens ansvar å hjelpe de i nød, ikke individets.

Skrevet

Har to amerikanske halvsøsken, og reist mye rundt i USA når jeg besøkte de (de har flyttet til Norge). Jeg får samme inntrykk som det jjkoggan sier her, så støtter meg litt til den. Amerikanere er gjerne enklere å komme inn på syns jeg, enklere å komme i snakk med og ha det moro med i sosiale settings, snakker da om folk man akkurat har møtt, og man føler seg fort inkludert. Man kan f.eks fint reise ut på en sportsbar i USA og ende opp med å få nye venner, og det er ikke like enkelt i Norge. Men når det kommer til den generelle *dugnadsånden* vi har her i Norge, altså - vi stiller opp, den har de ikke i USA, i alle fall ikke i samme grad - syns jeg i alle fall. 

Men det er vanskelig å sammenligne det helt også, har møtt mye bra folk i USA, de har et litt ufortjent rykte også, særlig fra dere nordmenn som aldri har reist rundt i USA før

• Liker 1
Skrevet

Har to amerikanske halvsøsken, og reist mye rundt i USA når jeg besøkte de (de har flyttet til Norge). Jeg får samme inntrykk som det jjkoggan sier her, så støtter meg litt til den. Amerikanere er gjerne enklere å komme inn på syns jeg, enklere å komme i snakk med og ha det moro med i sosiale settings, snakker da om folk man akkurat har møtt, og man føler seg fort inkludert. Man kan f.eks fint reise ut på en sportsbar i USA og ende opp med å få nye venner, og det er ikke like enkelt i Norge. Men når det kommer til den generelle *dugnadsånden* vi har her i Norge, altså - vi stiller opp, den har de ikke i USA, i alle fall ikke i samme grad - syns jeg i alle fall.

Men det er vanskelig å sammenligne det helt også, har møtt mye bra folk i USA, de har et litt ufortjent rykte også, særlig fra dere nordmenn som aldri har reist rundt i USA før

Amerikanere er veldig generøse, vi donerer mye penger og arbeid for de svakeste i samfunnet vårt, men forskjellen er at individet velger hvordan det hjelper, ikke flertallet igjennom staten.
Skrevet

Jeg tror ikke man kan forklare usa’s problemer med historien deres (om man ser bort fra utydelig skrevne lover)

Norge har alltid vært en tungt bevæpnet nasjon. I 1700 var vi en av de mest militæriserte samfunnene. Vi hadde en milits ordning veldig lik den "fabel omspunnede" amerikanske.

Det var norske bønder og milits som slo svenskene tilbake i 1716.

Også før skytevåpen kom på banen hadde norske bønder, våpen som kunne gjøre mye skade.

Og den ville vesten var ikke så vill som myten skal ha den til. Mange byer hadde våpen forbud, lover som i dag ville fått NRA til å gråte seg i søvn.

Skrevet

Amerikanere er veldig generøse, vi donerer mye penger og arbeid for de svakeste i samfunnet vårt, men forskjellen er at individet velger hvordan det hjelper, ikke flertallet igjennom staten.

Synd, for det viser seg at vårt system er langt bedre.

Skrevet (endret)

Skjønner hva du mener, kanskje jeg formulerte meg litt feil. Når det kommer til skattetrykket og slikt så er det ekstreme forskjeller, når Obama prøvde seg med å si at "det koster med helsevesen og derfor må vi øke skattene en liten smule", så var det jo helt krise.

Når det skal sies, amerikanere generelt er superhyggelige folk. Husker når vi var langt ute på landet en gang, ikke langt unna Mt. Rainier som liten, vi besøkte foreldrene til ei venninne av bruttern - og etterpå fikk jeg en liten skjennepreken av henne fordi jeg sa "nei" når de sa at jeg skulle gå i kjøleskapet for å finne meg brus og mat. For meg var det litt rart fordi jeg ikke liker å gjøre sånt hos fremmede, og jeg var jo bare liten, men i ettertid så er jo dette en ting mange gjør i USA, de er veldig flinke til å få deg til å føle deg som hjemme. Men det jeg mente var mer den klassiske stereotypen der man spør hvordan folk har det, uten å egentlig bry seg noe særlig om det. Men jeg formulerte meg dårlig som sagt, og det er litt på siden her uansett, men jeg tror mange her hjemme på berget har et litt skjevt syn på John Doe, og det syns jeg er noe ufortjent. Merker det også når jeg reiser rundt i verden i dag, har

alltid hyggelige samtaler med amerikanere. Proffesjonelt så er det ikke like rosenrødt - men igjen, I degress :)

EDIT: en litt artig video

Endret av bshagen
Skrevet

Synd, for det viser seg at vårt system er langt bedre.
Bare hvis du mener ditt system fungerer bra i usa.
Skrevet

DET, er et spørsmål som er verdt en diskusjon, for det er et spørsmål som har en million svar :)

Den nordiske modellen har ikke spredt seg langt utenfor skandinavia, det krever at de aller fleste prøver å jobbe sammen mot et felles mål og er villige til å gjøre det som er best for samfunnet, selv om det ikke alltid er best for individet. Store multikulturelle samfunn som har det vanskelig å bli enige om noe som helst...det vet jeg ikke.

Men dette er et Trump og dumme amerikanere bashing tråd, ikke en saklig diskusjon om økonomiske modeler...

Skrevet

DET, er et spørsmål som er verdt en diskusjon, for det er et spørsmål som har en million svar :)

Den nordiske modellen har ikke spredt seg langt utenfor skandinavia, det krever at de aller fleste prøver å jobbe sammen mot et felles mål og er villige til å gjøre det som er best for samfunnet, selv om det ikke alltid er best for individet. Store multikulturelle samfunn som har det vanskelig å bli enige om noe som helst...det vet jeg ikke.

Vi er ikke stort mer enige oss imellom enn dere amerikanere er, vi er bare uenige om andre ting, samt er nordmenn flest mer villige til å underkaste seg regimet.
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...