Gå til innhold

Defekt strømforsyning - selger (Dataspesialisten.no) vil ikke hjelpe.


Merko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler å ta kontakt direkte med produsent. Det har jeg kun positiv erfaring med. Riktig nok på andre ting en dette da men. Spesielt Apple produkter

Jeg ble faktisk kontaktet av Apple ang. feil på en iPod Nano jeg hadde kjøpt 6 år tidligere, at det var en feil på batteriet. Fikk en ny iPod Nano som erstatning. Pen deal. Det begynner riktignok å bli noen år siden nå...

Lenke til kommentar

 

TS skriver at TS har kjøpt en PSU, en strømforsyning. Det er det hele. Det er ikke det samme som en komplett PC, dessuten tilsier prisen også at det her ikke er snakk om 5 års reklamasjonsfrist, heller 2 år i dette tilfellet.

 

Er dette din personlige mening, eller kan du vise til noen regler eller kommentarer fra forbrukerrådet om at pris har noe å si på hvor lang reklamasjonstiden er på et produkt?

 

Videre, det er forskjell på om man kjøper en komplett PC eller deler hver for seg som man så bygger opp som en PC. Kjøper man en komplett PC og en komponent ryker har man rett til å få feilen utbedret. Da er det selgers ansvar å finne feilen i PCen og videre utføre de nødvendige tiltak for å utbedre. Hvis man derimot kjøper PCen i separate deler må man selv finne den delen som har feilet, og få selger til å rette feilen på den ene komponenten. Da er sannsynligheten stor for at det i mange tilfeller vil være 2 år som er gjeldende reklamasjonsfrist, ikke 5 år. Men igjen, det kommer an på.

 

Samme her. Kan du vise til artikler e.l. om hvorfor det skulle være 2 års reklamasjonstid på en PSU?

 

Slik jeg har fortstått ting, så har en vare som er ment å vare betydelig lenger enn 2 år, 5 års reklamasjonsrett. En PSU er vel aldri ment å vare mindre enn 4-5 år?

Lenke til kommentar

Ordet "garanti" har liten verdi uten å se på hva denne såkalte "garantien" faktisk dekker, og hvilke punkter som er unntak som nuller ut garantien. Poenget her er at TS har reklamert på strømforsyningen innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, enten den er 2 eller 5 år, og det er dette som butikken må ta hensyn til, ikke produsentenes "garanti", som i dette tilfellet ville stilt forbrukeren i en dårligere posisjon enn hva lovverket gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har fremdeles rett til å reklamere overfor prousenten om du ønsker det. (fkjl. §35.)

Problemet er at slike saker fort kan ta tid. Jeg brukte et helt år på å få ny mobil etter reklamasjon ...

Kun dersom produsenten har en 'avdeling' i Norge. noe de meg bekjent ikke har.

Men har spurt selger om hvilken leverandør de bruker.

 

Virker som han har ignorert meg siden sist motatt epost fra dem om at det ikke er garanti osv.

 

Har nå sendt en forespørsel via forbrukerrådets nettside, så får jeg heller "navngi" selger til Mandag dersom jeg ikke hører noe fra dem innen da.

 

-

 

Men uansett merkelig "oppførsel" \ service innstilling selger har her. Jobber i samme bransje som han jeg mailer med.

Hadde det kommet en kunde med et slikt problem, så hadde jeg gitt ny med en gang, eller tatt den inn for undersøkelse, så evt gitt ny.

Lenke til kommentar

Du har fremdeles rett til å reklamere overfor prousenten om du ønsker det. (fkjl. §35.)

 

 

Problemet er at slike saker fort kan ta tid. Jeg brukte et helt år på å få ny mobil etter reklamasjon ...

 

 

Det er vel litt vanskelig med varer produsert i utlandet? Norsk importør er vel mer relevant?

Lenke til kommentar

Har du kjøpt denne som privatperson eller som bedrift?

 

Stå på din rett, du har 2 års reklamasjon på strømforsyning! IKKE ta kontakt med produsent enda, KREV din rett! 

 

Reklamasjonsfristen er på to år for det som ikke er ventet å vare lengre, og fem år på det som forventes å vare vesentlig lenger enn to år.

 

En strømforsyning kan forventes å ha en levetid på vesentlig lengre enn to år - altså fem års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert førstepost og tatt bort sladdingen fra selger.

Dataspesialisten.no som er salgssted. Som nevnt, ble det kun kjøpt derfra grunnet pris.

 

Har sendt dokumentasjon\henvendelse til forbrukerrådets klageskjema, så får vi se hva dataspesialisten.no sier så fort forbrukerrådet kontakter dem.

 

De har jo veldig stort sortiment mtp hva de selger av ting, så veldig merkelig at de ikke følger opp lovverket bedre her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...