Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Regreim snart på overtid


Zentrixx

Anbefalte innlegg

Har en civic 98 - 1.4 automat. hvor regreima etter det jeg finner av info ble byttet på 85,000.

Nå har bilen snart gått 180,000. vet at motoren mest sannsynlig raser da regreima ryker! Men siden bilen ikke er verdt mer en 10,000 er det ikke verdt å påkoste den bytte.

 

Mitt spørsmål er om det er noe fare å kjøre bilen da reima ryker. Si man ligger på veien i 80 og så bestemmer reima seg for å ta kvelden. Låser framhjula seg f.eks?

For det kan jo bli litt skummelt nå som veiene er glatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at hjulene vil låse seg, med mindre det går fryktelig galt. Trolig så vil du bare miste kraft og bilen vil trille seg selv til døde.

 

Men det å miste kraft er i seg selv en veldig farlig situasjon. Om det skjer midt i en sving så mister du både servostyring og bremsekraftforsterker. Det er uansvarlig å vente på at ting skal gå galt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Skal gå veldig mye galt hvis hjulene låser, motoren dør som regel bare ut, enten med et kraftig smell, eller uten. Alt etter type motor og oppbygging. Er du heldig kan du kjøre mange titusner, er du uheldig ryker den imorra... Det er som Gavekort sier, servo og bremsekraftforsterker går ut av spill, i værste scenario dør motoren ut i en sving, du får sleng og klarer ikke å rette opp pga du ikke får gitt gass. Så går det enten i autovernet eller fronter med en familie på 6... Bytt regreima. Kanskje du har en videregående skole med Bilmeklinje? De bytter som regel nesten gratis ;)

Lenke til kommentar

.... værste scenario dør motoren ut i en sving, du får sleng og klarer ikke å rette opp pga du ikke får gitt gass. Så går det enten i autovernet eller fronter med en familie på 6.... ;)

Uhm? gi gass for å rette opp sleng når det er glatt? Det jeg ble opplært til på kjøreskolen, og har erfaring med selv, er at gasspådrag når du har sleng ikke gjør situasjonen noe bedre. Clutch og styr unna er vel det tryggeste?

 

Jeg ville gjort som kontorpult foreslår: oppsøk en vgs-linje nær deg. Du får ingen garanti, men de gjør det nok gratis for øvelsens skyld hvis du har med ny reim.

 

Nå skriver du ikke hvor lenge reima har stått i, men etter 10 års tid, morkner den sakte men sikkert. Så selv om du ikke nødvendigvis er over skifteintervall på antall km, kan den være temmelig oppspist likevel.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

 

.... værste scenario dør motoren ut i en sving, du får sleng og klarer ikke å rette opp pga du ikke får gitt gass. Så går det enten i autovernet eller fronter med en familie på 6.... ;)

Uhm? gi gass for å rette opp sleng når det er glatt? Det jeg ble opplært til på kjøreskolen, og har erfaring med selv, er at gasspådrag når du har sleng ikke gjør situasjonen noe bedre. Clutch og styr unna er vel det tryggeste?

Njo, det kommer jo ann på hvordan man bruker gassen, men for å "safe" er det jo best å bare trykke inn clutch og styre. Men litt gass kan hjelpe på til finjustering om man bruker den vettugt, det gjelder hovedsaklig RWD, men TS har vel FWD, så da er det vel ikke noe problem :) Men fortsatt vil jeg ikke anbefale det, servo og bremsekraftforsterker utgjør mye når det forsvinner brått :) Endret av Kontorpult (Øystein)
Lenke til kommentar

 

.... værste scenario dør motoren ut i en sving, du får sleng og klarer ikke å rette opp pga du ikke får gitt gass. Så går det enten i autovernet eller fronter med en familie på 6.... ;)

Uhm? gi gass for å rette opp sleng når det er glatt? Det jeg ble opplært til på kjøreskolen, og har erfaring med selv, er at gasspådrag når du har sleng ikke gjør situasjonen noe bedre. Clutch og styr unna er vel det tryggeste?

 

Jeg ville gjort som kontorpult foreslår: oppsøk en vgs-linje nær deg. Du får ingen garanti, men de gjør det nok gratis for øvelsens skyld hvis du har med ny reim.

 

Nå skriver du ikke hvor lenge reima har stått i, men etter 10 års tid, morkner den sakte men sikkert. Så selv om du ikke nødvendigvis er over skifteintervall på antall km, kan den være temmelig oppspist likevel.

 

reima ble byttet februar 2011.

Lenke til kommentar

Skal gå veldig mye galt hvis hjulene låser, motoren dør som regel bare ut, enten med et kraftig smell, eller uten. Alt etter type motor og oppbygging. Er du heldig kan du kjøre mange titusner, er du uheldig ryker den imorra... Det er som Gavekort sier, servo og bremsekraftforsterker går ut av spill, i værste scenario dør motoren ut i en sving, du får sleng og klarer ikke å rette opp pga du ikke får gitt gass. Så går det enten i autovernet eller fronter med en familie på 6... Bytt regreima. Kanskje du har en videregående skole med Bilmeklinje? De bytter som regel nesten gratis ;)

vet osen mek linja er, var mye benkslitting og sånn ich arbeid. vet ikke om jeg ville stolt på dem nok til å bytte regreima :) men for all del, dem gjør sikkert en like bra jobb som merkeverksted:) Men må jo nesten gjøre det da jeg er student og ikke har råa til verksted. Har banna såmye da jeg har skrudd på den så orker ikke tanken på regreim bytte i hagen på denne tiden av året. har heller ikke verktøy til det eller erfaring fra regreim bytte:/

Lenke til kommentar

 

Skal gå veldig mye galt hvis hjulene låser, motoren dør som regel bare ut, enten med et kraftig smell, eller uten. Alt etter type motor og oppbygging. Er du heldig kan du kjøre mange titusner, er du uheldig ryker den imorra... Det er som Gavekort sier, servo og bremsekraftforsterker går ut av spill, i værste scenario dør motoren ut i en sving, du får sleng og klarer ikke å rette opp pga du ikke får gitt gass. Så går det enten i autovernet eller fronter med en familie på 6... Bytt regreima. Kanskje du har en videregående skole med Bilmeklinje? De bytter som regel nesten gratis ;)

vet osen mek linja er, var mye benkslitting og sånn ich arbeid. vet ikke om jeg ville stolt på dem nok til å bytte regreima :) men for all del, dem gjør sikkert en like bra jobb som merkeverksted:) Men må jo nesten gjøre det da jeg er student og ikke har råa til verksted. Har banna såmye da jeg har skrudd på den så orker ikke tanken på regreim bytte i hagen på denne tiden av året. har heller ikke verktøy til det eller erfaring fra regreim bytte:/

 

Dette er en egen linje, Kjøretøy, kun rettet mot kjøretøy. VG2, året etter den klassiske mekken du refererer til. :) De har med seg lærer som kan dette og sørger for at jobben blir gjort skikkelig ;) 

Lenke til kommentar

 

snip

reima ble byttet februar 2011.

 

Det er altså 5 år siden.

 

Så vidt jeg vet, er det det første som intreffer av 5 år, eller 100.000 km som bestemmer når du skal bytte regreim på civic '98 mod. Jeg ville ikke vært veldig bekymret for at dette går adundas. Du kan nesten garantert kjøre i et par år før det blir kritisk. Det er vanskelig å si hvor lenge det kan holde, men man hører jo om biler som kjører flere hundre tusen, og ett eller flere tiår uten å bytte reim. 

 

Jeg tror jeg hadde ignorert dette og spart pengene siden bilen er så lite verdt og du ikke er "long over due", med mindre noen gjør det gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...