Gå til innhold

"dårlig kvinnesyn" blant menn - hva med "dårlig mannssyn" hos kvinner?


Anbefalte innlegg

Det er konsensus i samfunnet hva vi legger i "dårlig kvinnesyn" (hvilket jeg tilslutter meg til). Hva er så "dårlig mannssyn" hos kvinnelige delen av befolkningen? Jeg prøver å komme på noe, men greier ikke på stående fot.

 

Det gjør meg så nysgjerrig at jeg spør; er dette såpass "underkommunisert" og "tabu" at vi ikke engang vet hva det består av? Eller kan noen gi eksempler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si. Som dårlig kvinnesyn har det sikkert mange former, men jeg tenker en versjon kan være motstanden mot omgangsformen en del menn har, og ønsket om å få en slutt på denne. Her er vi kanskje i skjæringspunktet dårlig kvinnesyn/dårlig mannssyn, men jeg tenker at når det blir mye oppstyr rundt og motstand mot hvordan en del menn vitser og prater sammen så kan det være et uttrykk for et dårlig syn på menn, og en oppfatning av at nevnte menn er såpass dårlige folk at det er et uttrykk for deres holdninger. 

 

Hvis man skal overføre andre områder som av en del karakteriseres som dårlig kvinnesyn (at kvinnen helst skal velge tradisjonelt når det gjelder jobb, familie og seksualliv) så skulle man kanskje tro at "gammeldagse" preferanser ved kvinners valg av menn(god økonomi og kariære, makt, selvsikkerhet osv.) ville være "dårlig mannssyn" også, men jeg tror igrunn av det er viktig å skille mellom preferanser og menneskesyn.

Lenke til kommentar

 

Hvis man skal overføre andre områder som av en del karakteriseres som dårlig kvinnesyn (at kvinnen helst skal velge tradisjonelt når det gjelder jobb, familie og seksualliv) så skulle man kanskje tro at "gammeldagse" preferanser ved kvinners valg av menn(god økonomi og kariære, makt, selvsikkerhet osv.) ville være "dårlig mannssyn" også, men jeg tror igrunn av det er viktig å skille mellom preferanser og menneskesyn.

 

Er jo litt rart det der. Kvinner tillates å ha "gammeldagse" holdninger, men en mann kan "ikke" ønske seg en "kopi av bestemor" som stod trofast ved komfyren. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At jenter sier at de vil ha likestilling kan anses som dårlig mannssyn da "de vil ha men ikke gi". F.eks. at de synes visse ting fortsatt er manneting, som å åpne døra eller betale for drinker, jeg har sjelden opplevd damer som synes det er greit at de "må" gjøre det.

 

Det som er artig er at når jeg har fått klage på at jeg ikke vil spandere eller at jeg ikke går først og åpner døra så sier jeg "er det ikke likestilling" så ser de rart på meg og sier ingenting med et litt merkelig uttrykk i ansiktet :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis man skal overføre andre områder som av en del karakteriseres som dårlig kvinnesyn (at kvinnen helst skal velge tradisjonelt når det gjelder jobb, familie og seksualliv) så skulle man kanskje tro at "gammeldagse" preferanser ved kvinners valg av menn(god økonomi og kariære, makt, selvsikkerhet osv.) ville være "dårlig mannssyn" også, men jeg tror igrunn av det er viktig å skille mellom preferanser og menneskesyn.

 

Er jo litt rart det der. Kvinner tillates å ha "gammeldagse" holdninger, men en mann kan "ikke" ønske seg en "kopi av bestemor" som stod trofast ved komfyren. :)

 

 

Jeg ser for meg at det henger mye sammen med kvinnefrigjøring, og at "gammeldagse" holdninger har blitt sett på som reaksjonært og hemmende for kvinners frigjøring. Det siste kan nok stemme, men en bivirkning tror jeg er at mange tier om sine preferanser og at det gjerne kommuniseres et ideal til kvinner som ikke nødvendigvis er det menn foretrekker eller som gjør kvinnen mest lykkelig. 

Lenke til kommentar

Er jo litt rart det der. Kvinner tillates å ha "gammeldagse" holdninger, men en mann kan "ikke" ønske seg en "kopi av bestemor" som stod trofast ved komfyren. :)

Egentlig ikke, slik jeg oppfatter det koker det ned til fritt valg. Om en kvinne ønsker å være "fulltids tradisjonell husmor" så må det være greit (selv om det også blir sett ned på av enkelte grupperinger). At en mann ønsker seg en "kopi av bestemor" vil nok oppfattes som det frie valget til kvinnen vil bli tatt bort, og derfor blir det ikke greit.
Lenke til kommentar

 

Er jo litt rart det der. Kvinner tillates å ha "gammeldagse" holdninger, men en mann kan "ikke" ønske seg en "kopi av bestemor" som stod trofast ved komfyren. :)

Egentlig ikke, slik jeg oppfatter det koker det ned til fritt valg. Om en kvinne ønsker å være "fulltids tradisjonell husmor" så må det være greit (selv om det også blir sett ned på av enkelte grupperinger). At en mann ønsker seg en "kopi av bestemor" vil nok oppfattes som det frie valget til kvinnen vil bli tatt bort, og derfor blir det ikke greit.

 

 

Det går vel an å snu på dette, og si at den kvinnen som vil være gammeldags husmor forventer at mannen er forsørger, og dermed fjerner et fritt valg der i gården, også?

 

What comes around, goes around. Jeg tror OP har et poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både kvinner og menn kan ha dårlig syn på kvinner og menn. Det er mer en slags samfunnsmessig greie. For eksempel at det er latterlig å være en feminin mann, og få høre at man er homo, som om det er en dårlig ting, å ikke vise følelser, osv osv osv. Menn kan bryte ned hverandre på denne måten ved å latterliggjøre hverandre, slik at mange bygger opp en fasade som skjuler karakteristikker ved seg selv som ikke er "maskuline" nok. Både kvinner og menn kan altså være syndere. Jeg tror også kvinnesyn og mannesyn henger sammen, for eksempel gjennom at et visst kvinnesyn kan gjøre at feminine karakteristikker hos menn anses som negative og ydmykende

 

Det som er artig er at når jeg har fått klage på at jeg ikke vil spandere eller at jeg ikke går først og åpner døra så sier jeg "er det ikke likestilling" så ser de rart på meg og sier ingenting med et litt merkelig uttrykk i ansiktet :D

Dette må jeg innrømme jeg aldri har opplevd. Endret av Kakofoni
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er konsensus i samfunnet hva vi legger i "dårlig kvinnesyn" (...)

 

Nei, det er det ikke...

 

Når det kommer til "dårlig mannesyn" tenker jeg først på ting som "menn er farlige", "alle menn kan voldta" og "menn kan ikke vise følelser". Men nå er det jo ikke konsensus her heller så noe vil si at dette er dårlig mannesyn og andre sier at det er riktig.

Lenke til kommentar

Det som er artig er at når jeg har fått klage på at jeg ikke vil spandere eller at jeg ikke går først og åpner døra så sier jeg "er det ikke likestilling" så ser de rart på meg og sier ingenting med et litt merkelig uttrykk i ansiktet :D

Dette må jeg innrømme jeg aldri har opplevd.

 

Har bare opplevd det 3-4 ganger selv, men det sier jo litt om hva noen jenter forventer. På den andre siden så har jeg blitt sponset drinker på av jenter mer enn en håndfull ganger, skjenket til beinet og endt opp i senga dems :D

Lenke til kommentar

Vel det er vel et par paradokser som er ute og går. Kvinner ønsker seg en mann som "ordner" i hus og hjem samtidig skal være maskulin og tøff. Både myk og hard på samme tid. Jeg tror damer har en tendens til å forelske seg i en eller annen rollefigur i en TV serie som ikke finnes i virkeligheten. 

 

Finner de først en råtass og en badass som de tenner på seksuelt, så klager de på at han ikke kan prate om følelser og gjør nok hjemme. Finner de en motsatt kar som er snill og grei så er han for tøffel og de tenner ikke på ham seksuelt og forholdet dør.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et dårlig mannesyn at det blir forventet at gutter og menn skal måtte ordne opp i sine egne liv og stå på egne bein uten hjelp. Dette synet støttes av både mange menn og kvinner, de mennene som faktisk klarer seg selv godt i alle livets områder vil jo ikke bli sett på som "det kjønnet som trenger hjelp".
Faktum er at gutter nå klarer seg dårligere på skolen enn jenter. I tillegg er det fler menn som tar selvmord, og ikke minst havner på en kriminell sti og til slutt i fengsel. Likevel er menns psykiske helse fortsatt litt tabu.

Det at en kvinne skal få lov til å være åpen om å være svak, deprimert, syk, motta støtte os.v., mens en mann ikke kan være åpen om slike ting uten å bli sett på som mislykket, er et dårlig mannesyn. 
Dessuten hindrer det også mannen i å forandre seg til å få et bedre liv, da han føler en viss stolthet i å opprettholde fasaden av tøffhet fremfor å innrømme svakheter og prøve å forandre seg.

Det er også et dårlig mannesyn blant noen kvinner at det er greit at en kvinne i et forhold går på NAV men at mannen ikke skal gjøre det.

(---- Hilsen kvinne.)

Endret av Kablam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...