Gå til innhold

4K tv'er, HDR og konsoller


LarZen

Anbefalte innlegg

Tenker du da på denne?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3620117

 

Kåret til årets beste UHD TV oktober 2016 hmmm.

http://www.lydogbilde.no/test/tv/gruppetest_test-av-mellomklasse-55-med-4k-og-hdr/samsung-55ks7005

 

Nå ble jeg plutselig litt tent på 4K HDR film! Den samme film-tenningen jeg fikk når PS3 kom med BD. Hvilken avspiller anbefales for UHD Blu-ray? Kan Xbox Slim gjøre en god jobb? Andre?

 

Hvis man skal gå et hakk opp i billedkvalitet på TVen, hvilken gjelder da?

 

EDIT:

Hmm 60"eren koster det samme som 55"eren. Whats the catch?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3624770

 

Vi snakker jo tross alt 20% større skjermflate for noen hundrelapper ekstra og på en 4K TV kan det ha nevneverdig betydning.

I grunn ville jeg ikke kjøpt særlig under 60" selv om jeg kun sitter ca. 2m unna skjermen hvis det er snakk om 4K høykvalitets innhold.

60inch_generic_size._V358329347_.jpg

 

 

Hmm. Kanskje 65"eren kommer på knalltilbud på BF. 4K - Bigger is better.

 

EDIT2:

14995,- for 65"eren på BF tilbud hmm. Må gå i tenkeboksen her.

banner-screensize.jpg

 

EDIT3:

65 inch 4K TVs make up what is arguably one of the two most popular size brackets for 4K TVs, along with 55 inch models. This is to say that while many name brand 4K TV models aren’t released in the lower 40 to 50 inch size rangesand many aren’t released in the higher 70 to 80 inch size ranges, virtually all major models of 4K TV from every brand come in a 65 inch display size.

 

This is the case mainly because quite simply, 65 inches is an “ideal TV display size for larger 4K TVs. It’s ideal counterpart for “smaller” 4K TVs is 55 inches and 65 inches takes the same place in the larger brackets by being just large enough to really get that big screen immersion but not so large that it becomes unwieldy, particularly in smaller living rooms and dens. In other words, 65 inch 4K TVs are like a TV version of Goldilocks’ proverbial porridge. They’re just right for most fans of large TVs.

 

Furthermore, at 65 inches, you’re looking at a 4K TV in which some very serious appreciation of native 4K resolution is possible. With the difference between ultra HD resolution and HD being particularly notable at both close distances and normal viewing conditions. Factor in the other high end display technologies like wide color gamut, HDR and enhanced screen brightness commonly found in most top-end 4K TVs like the ones we’re about to cover in detail and you get some spectacular home entertainment quality in these 4K TVs. This is why the 65 inch range represents so many of the major brands’ flagship TVs, it’s so ideal for them.

consumer-reports-Electronics-TVS-viewing

 

6 fot er 1,8m. Ergo perfekt for avstanden jeg skal ha 4K TVen  :w00t: Da blir det nok en 65" på meg, men så spørs det da.. flat eller buet hm.... :/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du da på denne?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3620117

 

Kåret til årets beste UHD TV oktober 2016 hmmm.

http://www.lydogbilde.no/test/tv/gruppetest_test-av-mellomklasse-55-med-4k-og-hdr/samsung-55ks7005

 

Nå ble jeg plutselig litt tent på 4K HDR film! Den samme film-tenningen jeg fikk når PS3 kom med BD. Hvilken avspiller anbefales for UHD Blu-ray? Kan Xbox Slim gjøre en god jobb? Andre?

 

Hvis man skal gå et hakk opp i billedkvalitet på TVen, hvilken gjelder da?

 

 

 

Xbox One S gjør en like god jobb på bildesiden som UHD BD spillerene fra Samsung og Panasonic. Jeg kan bekrefte det for Samsung-spilleren da jeg har den selv. De dyre spillerene fra Panasonic har jeg ikke sett. Men Lyd&Bilde bladet, bladet for de som hører forskjell på hvilken strømledning man bruker.....(say no more..) de sier at faktisk så var Xbox One S og disse spillerene like bra. Og når såpass kresne folk sier det så regner jeg nesten med det stemmer.

 

Jeg tror derimot Xbox One S mangler noe på lydsiden, altså at man ikke får kjørt f.eks Dolby Atmos signaler ut. Usikker på dette da jeg ikke har system for det uansett. Men hvis man skal ha vanlig surround bør de være bra nok.

 

Stor skjerm gjør seg! Sitter på en 78 tommer Samsung, 4k HDR sak... Vurderer en mindre TV for spillbruk på hobbyrommet til han far (nemlig meg), men vanskelig å gå ned til noe mindre. I hvert fall ikke mindre enn 65 tommer. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt skuffende i år at 7-serien ikke er FALD, og at de har skiftet baklyset til bunnen av skjermen gjør det heller ikke så gunstig. 

 

Still 7-serien er veldig mye TV for pengene. Den gjør det også godt i tester. 

 

Hadde UE55JS9500 i fjor, men gikk for OLED i år (OLED65E6), litt pga Samsung ikke støtter Dolby Vision, som jeg syntes er litt tullete av dem. Snakker man om HDR så er forskjellen merkbar mellom HDR10 og Dolby Vision på det materiale jeg har testet.

 

Og selv om det koster mye, så tror jeg det er vanskelig å gå tilbake til LCD nå. Den kontrasten du får med OLED er helt vanvittig. Har ikke slitt med image retention heller, kom en firmware nylig som hjalp med latency. Det som er litt morsomt er jo også at alle LG OLED modellene i 2016 er helt like bildemessig og har den samme innmaten, er bare designet/lydplanke som er forskjellen.

Litt spesielt når prisforskjellen er så stor.

 

Dette er interessant. Jeg har JS9500 selv, 78 tommer. Fantastisk TV. Har jo sett OLED i butikkene, og det ser bra ut. Men når det gjelder HDR så er vel alt av UHD BD filmer til nå HDR 10 og ikke Dolby Vision? Har hørt at mange synes Dolby Vision er mer knall, men ikke sett det selv. Hvis så fall, hvorfor er det ikke mer utbredt? Er det vanskeligere å implementere, krever det bedre paneler for å ha noen effekt osv...?

 

Netflix HDR er i HDR 10 i hvert fall, men støtter de Dolby Vision også?

 

Vurderer en spill-tv til meg selv slik at jeg ikke beslaglegger 78 tommeren i stua for mye. Men synes det er vanskelig å bestemme seg. OLED ser nice ut for film. Men den mangler jo noe lys i forhold til LED TV'ene, dog kontrasten er jo sinnsyk alikevel med det sortnivået. Høyst sannsynlig vil den TV'n stå i et lyskontrolleret rom, og da blir det nok  lys alikevel vil jeg tro.

 

Derimot er jeg skeptisk til input lag på LG'ene. Og leste et sted at HDR ikke støttes i gaming mode. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

 

Tenker du da på denne?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3620117

 

Kåret til årets beste UHD TV oktober 2016 hmmm.

http://www.lydogbilde.no/test/tv/gruppetest_test-av-mellomklasse-55-med-4k-og-hdr/samsung-55ks7005

 

Nå ble jeg plutselig litt tent på 4K HDR film! Den samme film-tenningen jeg fikk når PS3 kom med BD. Hvilken avspiller anbefales for UHD Blu-ray? Kan Xbox Slim gjøre en god jobb? Andre?

 

Hvis man skal gå et hakk opp i billedkvalitet på TVen, hvilken gjelder da?

 

 

 

Xbox One S gjør en like god jobb på bildesiden som UHD BD spillerene fra Samsung og Panasonic. Jeg kan bekrefte det for Samsung-spilleren da jeg har den selv. De dyre spillerene fra Panasonic har jeg ikke sett. Men Lyd&Bilde bladet, bladet for de som hører forskjell på hvilken strømledning man bruker.....(say no more..) de sier at faktisk så var Xbox One S og disse spillerene like bra. Og når såpass kresne folk sier det så regner jeg nesten med det stemmer.

 

Jeg tror derimot Xbox One S mangler noe på lydsiden, altså at man ikke får kjørt f.eks Dolby Atmos signaler ut. Usikker på dette da jeg ikke har system for det uansett. Men hvis man skal ha vanlig surround bør de være bra nok.

 

Stor skjerm gjør seg! Sitter på en 78 tommer Samsung, 4k HDR sak... Vurderer en mindre TV for spillbruk på hobbyrommet til han far (nemlig meg), men vanskelig å gå ned til noe mindre. I hvert fall ikke mindre enn 65 tommer. :D

 

Takk for super tilbakemelding :) Slim får Atmos via Patch snart  :w00t:

Lenke til kommentar

Er det noe mer enn lysstyrke som gjør 9 serien verdt å se på? Personlig er jeg ikke så gira på å bli sveiseblind av en film men vil heller som tilskuer se at skuespilleren blir det.

Og en viktig ting, når jeg nå vurderer å gå fra min knallgode 50" Plasma og alle fordelene det har så er det viktig at jeg ikke velger en ny TV som er noen hakk ned på div. områder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen her som har denne?

https://www.komplett.no/product/895157/tv-lyd-bilde/tv/tv-er/lg-65-uhd-oled-smart-tv-oled65b6v#

 

Siden jeg har en god Plasma fra før av så er kanskje OLED det eneste rette som UHD erstatter. Virker som man får ganske mye for 30.000,-

 

EDIT:
Ser den også ligger som klar 1'er på toppen av anbefalningslisten til FlatpanelsHD.

http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1229341472#stueTV

 

Skal jeg gå "all out" tro.... eller vente 1 år til :/. Prisen har omtrent halvert seg fra 2015 til 2016.

Hvis OLED65B6V får en bra tilbudspris på Black Friday så blir det kjøp!

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe mer enn lysstyrke som gjør 9 serien verdt å se på? Personlig er jeg ikke så gira på å bli sveiseblind av en film men vil heller som tilskuer se at skuespilleren blir det.

Og en viktig ting, når jeg nå vurderer å gå fra min knallgode 50" Plasma og alle fordelene det har så er det viktig at jeg ikke velger en ny TV som er noen hakk ned på div. områder.

Det er vel to modeller i 9 serien, den ene 9000/9005 er kantbelyst led, mens 9500/9505 er bakbelyst. 7 og 8 serien er alle kantbelyst. Og det er en stor greie. 

 

Nei, man blir ikke sveiseblind av 9 serien. :) Jeg liker å se film med så lite lys som mulig, og det funker fint på min js9505. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har KS9505 som er FALD-toppmodellen til Samsung. Syk TV, rett og slett. Nydelig sortnivå og en ekstrem lysstyrke. Helt rått!

Syk tv men også en syk pris. Betaler man 45 000 kr for en tv er alt annet enn sykt uakseptabelt.

 

I mitt tilfelle så utgjør det å se på en skjerm mye av fritiden. Enten film eller spill. Kanskje for mye vil noen si. Så jeg prioriterte å kjøpe den TV'n jeg hadde lyst på. 

 

Det er selvfølgelig litt småbittert at allerede året etter får man en bedre tv for samme prisen. Men min TV er like god som før, og er fornuftig invistering i hobbyen og fritiden min. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har KS9505 som er FALD-toppmodellen til Samsung. Syk TV, rett og slett. Nydelig sortnivå og en ekstrem lysstyrke. Helt rått!

Syk tv men også en syk pris. Betaler man 45 000 kr for en tv er alt annet enn sykt uakseptabelt.

I mitt tilfelle så utgjør det å se på en skjerm mye av fritiden. Enten film eller spill. Kanskje for mye vil noen si. Så jeg prioriterte å kjøpe den TV'n jeg hadde lyst på.

 

Det er selvfølgelig litt småbittert at allerede året etter får man en bedre tv for samme prisen. Men min TV er like god som før, og er fornuftig invistering i hobbyen og fritiden min.

Som om jeg skulle sagt det selv :) Heldigvis styrer man sine egne vel tjente penger selv, og man har ulike prioriteringer og hobbyer. Jeg er iallfall ikke i tvil: TVen var verdt det!

Lenke til kommentar

Jeg kjenner folk som betaler opp mot 1 million for en bil de bruker ca 40-60 minutter hver dag, og kjører til hytten med i helgene.
Jeg bruker mitt tv mer enn 60 minutter hver dag, og mange flere timer i helgene.
At jeg da velger å bruke mange tusen på et kvalitets-tv, og kjøre en asiatisk billigbil til og fra jobb, sier noe om at vi prioriterer forskjellig her i livet.
Behovet flere av mine bekjente har inne bil, er et behov jeg ikke har. Behovet mitt for et godt tv-bilde, er et behov de ikke har.
Uansett vil jeg si økonomisk er jeg "vinneren" i forhold til hvilken part som har hvilket verditap over årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fantastisk TV. Men litt høyere input lag i game mode enn f.eks Samsung. Og i motsetning til Samsung så virker ikke HDR i Game mode. Så skal du ha HDR fra spill så blir input lag for høy.

 

Hm

 

En av styrkene med OLED skulle jo være lav inputlag, noe plasma har (min ligger på rundt 18ms).

 

Kanskje disse får gjennomslag for en endring på modellen :)

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1479106744

 

Petition signed :D

https://www.change.org/p/lg-electronics-hdr-game-mode-for-lg-oled-tvs

 

Hmm må få med noen fler

107 needed to reach 2,500

 

Samt:

Turning of true motion helps alot on lag on Lg oleds.

 

Slik etterbehandling skaper ofte mer lagg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...