Gå til innhold

SAMLETEST: Klar for vinterdekk? Vi tester muttertrekkere på batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fikk svar fra Komplett. Ryobien var utgått. Ingen erstatter.

Skulle hatt en slik da jeg allerede har batteri og lader som passer.

Sjekk hos Jula: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-000307/

Elelr hos Europris!

 

Selv har jeg en Makita. Ikke den samme som er testet her, en mindre og letter modell. Den er rett og slett helt suveren og har vart i mange år nå :)

Lenke til kommentar

Ja men HVOR i industrien?? For jeg jobber i "industrien", og har brukt boltetrekkere kun på helt spesifikke jobber der noe som helst krav til momenttrekking finnes ikke, der "teit nok" er det eneste kravet. Her snakker vi om noe som garantert har oppgitt momenttall i manualen, ikke noe tilfeldig "ting" man kan "bare" skru til.

Det jeg er kjent med er mekanisk industri, fra lett type (Bilverksted og andre småting) til tung maritim industri. Hvis det var slik at slagtrekkere bare er gode for å ødelegge bolter slik det du skrev måtte mforstås som ville jo bruk av slike være noe oppsiktsvekkende. Jeg antar vel du egentlig mente å si at å dra til bolter med slike kan være problematisk.

 

Bit for bit: det finnes ikke en eneste boltetrekker som har slag OG har "presis kalibrert motorstyring".

Noen hevder de har det. Om det faktisk virker skal jeg ikke uttale meg om, men rent fysisk er det ingenting i veien for å karakterisere hvilken momentkurve en slagtrekker vil oppnå til sist. I.e. så lenge bolten beveger seg vesentlig blir ukontrollerbare parametre som statisk og dynamisk friksjon for store, men når bolten er nære stillestående blir momentkurven nær entydig bestemt av selve slagmekanismen og pådraget på denne.

 

Uansett er jo moment et svært dårlig mål for riktig tilstramming, noe som jo er grunnen til at det brukes tiltak som strekkbolter.

 

Dette blir litt som å si "slegge til gullsmedarbeid". Du har kanskje ikke skjønt det, men det finnes proffe boltetrekkere uten noe slag - f.eks, hydrauliske - som har så å si nok Nm til å få Jordkloden til å gå rundt motsatt vei, men samtidig har innstillinger for moment.

Det er jeg fullstendig klar over, men det var ikke emnet vi snakket om.

 

Ang siste setningen, her snakker du egentlig mot deg selv - hvis den siste innspurten i momenttrekking utføres med nettopp momentnøkkel, så er alt etter planen. Om du da bruker p***en til å strame inntil du bruker momentnøkkel til slutt er egentlig ett fett.

Men siden du gjerne ha muttertrekkeren ved deg med riktig sokkel montert er det veldig praktisk å bruke muttertrekkeren du akkurat tok av hjulet med til å kjøre inn bolten.

 

Men, selv da, spesielt på selvlåsende bolter så KAN du få gjengene til å låse seg - permanent - midt i trekket, der det burde aldri vært noe motstand, hvis du bruker nettop boltetrekker med slag. Her snakker jeg ut av egen erfaring.

Jeg tar ditt ord på det, men er selvlåsende gjenger noe en hjemmemekker kommer ut for på sin private bil?

 

Alt er selvfølgelig mulig, men dette blir først og fremst mot artikkelens standpunkt ("gjøre jobben lett ved å bruke boltetrekker") og ikke minst blir det unødvendig komplikasjon av jobben og en investering uten hensikt.

Det er nok gjerne det å få AV bolten i første omgang mange synes er den vanskelige delen. Der hjelper muttertrekkeren.

 

 

Skal vi snakke om dette ad nauseum og komme med diverse konklusjoner og/eller argumenter, eller skal vi kanskje bruke Occam's Razor og bare anta at det enkleste - ihht manualen - er det rette svaret her?

Sier manualen noe om godkjent verktøy for å ta av hjulbolter? Hvilke verktøy tror du brukes av godkjente merkeverksted når de skal bytte hjul? Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Enkelte her gjør hjulskift i teorien ekstremt vanskelig, nesten så man skulle tro man trengte ingeniør utdannelse, det er ikke så vanskelig som ett par her får det til å virke og det er ikke noe problem å bruke elektrisk/luft verktøy når man skal ta av og på hjul så lenge man er litt forsiktig og ikke sitter å banker/drar/skrur til man blir både blå og lilla og ser mannen med ljåen før man gir seg.

 

Kjøp dere en moment stav på 90nm også bruker du bare den+etter trekking eller så bruker du 90nm staven og en momentnøkkel etterpå(uten moment staven, bare ei kraftpipe/6kant pipe whatever)+ettertrekking, er ikke vanskeligere, det gjøres ikke noe anderledes der de bytter hjul på steder som Dekkmann, Vianor, etc merke verksted.

Om du bruker 10nm for mye spiller ikke så stor rolle egentlig og det er ytterst få biler som skal ha mindre enn 90nm.

 

Er nok folk i denne tråden som burde ta seg en realitets sjekk for hva ett hjulskifte faktisk er.

På lastebil/buss hjulskifte så brukes jo ikke noe spesielt moment uansett, der bruker man maks kraft for å få det av også skrur man bare ned styrken ett par hakk når det skal skrus på igjen, det er ingen ødeleggelse av verktøy, piper, muttere eller gjenger(litt større verktøy så klart), det sitter som støpt også skal man jo ettertrekke(som er sjåførens ansvar vel og merke).

Endret av meg0709
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp dere en moment stav på 90nm også bruker du bare den+etter trekking eller så bruker du 90nm staven og en momentnøkkel etterpå(uten moment staven, bare ei kraftpipe/6kant pipe whatever)+ettertrekking, er ikke vanskeligere, det gjøres ikke noe anderledes der de bytter hjul steder som Dekkmann, Vianor, etc merke verksted.

Tror egentlig du skal prise deg selv lykkelig om de bruker momentstav, tror ikke det er så uvanlig at de bare drar bolten rett på med lufttrekkeren og bare stopper sånn ca passende.

 

Men jo, hele greia er jo lagd med tanke på at dette kan gjøres av hvem som helst. Det er nok fint få dekk som dras på med kalibrert momentverktøy, og det funker fint. Det er masse toleranse bygd inn.

 

Men med muttertrekkere som kan dra 1000Nm innenfor rekkevidde for hjemmemekkere er det nok greit å være obs. Det er fint mulig å dra av en bolt eller ødelegge en felg eller en bremse med disse. 1000Nm tilsvarer en velvoksen mann som står på en 1m lang latmannsarm...

 

For de mindre trekkerne tenker jeg den største faren man pådrar seg er at det kan bli et mareritt å få vinterdekkene av igjen til våren om man bruker muttertrekkeren til å dra på uten momentstav.

Lenke til kommentar

 

Minst 1 måned for seint da de fleste har skiftet dekk allerede

 

Nah, gjorde det i dag jeg :)

 

Poenget var nok at testen er i seneste laget, da de fleste (som ikke bor i Oslo) har byttet

 

og jeg skjønner ikke hva som diskuteres her, fordi alle som bytter dekk for penger, bruker kun muttertrekkere

Tviler på at noen av de går over alle boltene etterpå med momentstav

Lenke til kommentar

 

Kjøp dere en moment stav på 90nm også bruker du bare den+etter trekking eller så bruker du 90nm staven og en momentnøkkel etterpå(uten moment staven, bare ei kraftpipe/6kant pipe whatever)+ettertrekking, er ikke vanskeligere, det gjøres ikke noe anderledes der de bytter hjul steder som Dekkmann, Vianor, etc merke verksted.

Tror egentlig du skal prise deg selv lykkelig om de bruker momentstav, tror ikke det er så uvanlig at de bare drar bolten rett på med lufttrekkeren og bare stopper sånn ca passende.

 

Men jo, hele greia er jo lagd med tanke på at dette kan gjøres av hvem som helst. Det er nok fint få dekk som dras på med kalibrert momentverktøy, og det funker fint. Det er masse toleranse bygd inn.

 

Men med muttertrekkere som kan dra 1000Nm innenfor rekkevidde for hjemmemekkere er det nok greit å være obs. Det er fint mulig å dra av en bolt eller ødelegge en felg eller en bremse med disse. 1000Nm tilsvarer en velvoksen mann som står på en 1m lang latmannsarm...

 

For de mindre trekkerne tenker jeg den største faren man pådrar seg er at det kan bli et mareritt å få vinterdekkene av igjen til våren om man bruker muttertrekkeren til å dra på uten momentstav.

 

 

Det fins vel 1000nm trekkere, men de aller fleste har strengt tatt ikke det.

De som er seriøse bruker stav+moment nøkkel og ikke fyrer på med maks guffe på trekkern, jeg vil skal aldri bruke jalla sjapper, jeg bytter selv, men ville aldri brukt slike sjapper for dekk bytte.

 

Tviler på at noen av de går over alle boltene etterpå med momentstav

 

 

Der jeg har jobba så gikk man over alle boltene med moment nøkkel og brukte moment stav+mutter trekker først, men da på ett ikke ekstremt kraftig innstilling, det var mange ganger rom får å dra bolt/mutter ett bare grader med moment nøkkelen etterpå.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Det jeg er kjent med er mekanisk industri, fra lett type (Bilverksted og andre småting) til tung maritim industri. Hvis det var slik at slagtrekkere bare er gode for å ødelegge bolter slik det du skrev måtte mforstås som ville jo bruk av slike være noe oppsiktsvekkende. Jeg antar vel du egentlig mente å si at å dra til bolter med slike kan være problematisk.

Nei, jeg har ikke sagt noe sånt, heller forklart det motsatte, og vennligst ikke dikt opp ting du tror jeg sa. Det jeg sa var at rett verktøy skal benyttes til rett oppgave. Å skru fast en lokk på en dieseltank som er under atmosfærisk trykk med M12 bolter og en gummipakning kan man sikkert bruke en boltetrekker med slag til. Å skru sammen en 4"-150 flens skal man derimot IKKE bruke en botetrekker med slag.

Akkurat samme situasjon her: rett verktøy til oppgaven man skal utføre.

 

Noen hevder de har det. Om det faktisk virker skal jeg ikke uttale meg om, men rent fysisk er det ingenting i veien for å karakterisere hvilken momentkurve en slagtrekker vil oppnå til sist. I.e. så lenge bolten beveger seg vesentlig blir ukontrollerbare parametre som statisk og dynamisk friksjon for store, men når bolten er nære stillestående blir momentkurven nær entydig bestemt av selve slagmekanismen og pådraget på denne.

Og noen hevder jorden er flat. Faktis så har du hevdet det, ikke at jorden er flat men at det finnes "presis motorstyring" eller hva ellers. Jeg sier nei. Kom med bevis, å diskutere ting folk tror blir meningsløst.

 

Uansett er jo moment et svært dårlig mål for riktig tilstramming, noe som jo er grunnen til at det brukes tiltak som strekkbolter.

Forklar meg dette da: en rørlegger blir utlevert en arbeidspakke. I pakken finnes det isometri, P&ID og mer. Der VIL det stå følgende: type bolt, tørre eller smurte gjenger (eks: molycote), og moment. That's it!

Hvis du da sammenligner med jobben til en elektriker ved for eksempel tilkobling av en tjukk kabel vil det stå hva slags moment man skal trekke til kabelskoene.

Hvis det er snakk om en flymotormekaniker blir han fortalt nettom det samme - moment, pluss type låsewire eller noe sånt.

Hvis moment er da et "svært dårlig mål", så hadde den ikke vært brukt. Men den er det, og overalt.

Men siden du gjerne ha muttertrekkeren ved deg med riktig sokkel montert er det veldig praktisk å bruke muttertrekkeren du akkurat tok av hjulet med til å kjøre inn bolten.

Og likeså kan man tørke seg i bakenden med aviser, siden de kan godt ligge på toalettet.

Jeg tar ditt ord på det, men er selvlåsende gjenger noe en hjemmemekker kommer ut for på sin private bil?

Ja, og torque-to-yield bolter, og mye mye mer man bør sette seg inn i og forstå før man "bare" skrur på det.

Det er nok gjerne det å få AV bolten i første omgang mange synes er den vanskelige delen. Der hjelper muttertrekkeren.

Eller hvis man i såfall synes å ta av bolter fra hjulene på en personbil er vanskelig, bokstavelig talt så vansklelig at man trenger en boltetrekker, så bør man sjekke helsen og/eller trene.

Sier manualen noe om godkjent verktøy for å ta av hjulbolter? Hvilke verktøy tror du brukes av godkjente merkeverksted når de skal bytte hjul?

Whataboutism om verksteder hjelper ikke. Hvis det står i manualen hva skal man bruke av drivstoff, olje, verktøy etc er det vel ikke så forbanna vanskelig å følge manualen vel. Skjønner ikke at man skal drive sånn smårebellsk tull hvis det korrekte valget er egentlig omtrent like enkelt/vanskelig.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Og mens proffene diskuterer om nøyaktig hvilket moment hver eneste skrue og bolt her i verden optimalt bør trekkes til, og ei, så går går nå verden rundt i sitt sedvanlige tempo, uten de helt store problemene hos oss amatører, ola nordmann og idioter som meg selv. :roll: Måtte det være skruene i PCen, sikringskapet, stikkontakter, feste fresen, skru opp motorer, plank, bjelker, hvitevarer, TVer, skjermer, veggfester, taklamper og ja, 1000 andre ting jeg har vært borti i min vanlig og samtidig usedvanlige verden. 

 

Til tross for at jeg liker å gjøre en lang rekke ting skikkelig, så har nå i grunn grensen blitt trukket ved tiltrekking av nøyaktig bolt og skruestyrke. Ja, så har nå en bolt og to blitt dratt til litt for hardt, men det får gå.  Skapet står nå der det skal, PCene horker og går, TVen tørker støv på veggen, hjula på bilen går fortsatt rundt, toppen av motoren er fortsatt tett, sikringsskapet står der det alltid har stått, og alt annet. Ja det gikk altså ikke fult så galt som man nesten kan tro. :dremel: Ok da, alt bortsett fra den veldig raske montasjen av en søppelkurv på veggen, med treskruer i betong, som nå ligger på gulvet.  :ph34r: 

 

Gikk til investering av en makita dtw281z, med 280nm og liten og lett, som fjernet bolter på mopeden til kjerringa, og småtteri rundt om i garasjen med storm. Men ble litt treg (en muttertrekker kan jo ta en del sekunder før den når maks kraft) til å ta av litt smått rustede og kanskje overstrammede bolter. Ja, å kjøpe ny bruktbil kan jo være interessant. Også bunnpluggen satt såpass at den ikke klarte å få av denne, noe som skapte et behov for noe kraftigere. Kjøpte makitaen nevnt i artikkelen, og den gjør kort prosess i alle situasjoner. Bruker den mest til å ta av bolter, og så tar lille lette makitaen seg av monteringen igjen. :) Liker sikkerheten ved å faktisk kunne dra av en veldig hard og stor mutter. 

 

Her i gården er det blod, svette, og kreativitet som gjerne tar å ødelegger en bolt, og ikke en kraftig nok muttertrekker som på få slag klarer noe man har strevet i timesvis med prøving å få av. 

 

Med noe ymse erfaringer fra på og av-skruing med muttertrekker og div. nøkler så går det gjerne i feelingen på at bolten sitter skikkelig og momentet den er strammet med. Ikke akkurat noe ekstrem nøyaktighet, men sitter sånn omtrent slik bolten alltid gjort med kun en latmansarm e.l.. 

 

Med muttertrekker er det også utrolig digg å faktisk kunne ta av bolter mens bilen er hevet, uten at du står i fare for velte den. For de av oss som kanskje skal være litt for raske.  :whistle: (mye konstant kraft fra en latmann vil kunne vippe den billige dritten av en biltema-jekk) For første gang GLEDET jeg meg til å gjøre dekkskiftet. Og bare det var verdt et par hundre kroner.  :thumbs:

 

Ellers helt enig i at det skal bli brukt momentnøkkel, i alle fall til slutt. Og skulle gjerne gjort det, på de viktigste tingene. Men først, skrutrekker/liten skralle med moment-funksjon ville nok vært der det som oftest går til helvete. Ting som absolutt ikke tåler noe mer enn minimumskraften du trenger. Nemlig typiske ting fra IKEA. 

 

 

 

Jeg bruker 80kg kroppsvekt og gynger forsiktig på en slik latmannsarm for å dra til boltene. Er det passe eller er jeg helt på bærtur? lol

Det funker jo godt, og er nok sikkert ikke alt for langt unna helt passe. Ikke langt unna slik det nok har blitt gjort i generasjoner hos mang en familie. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Det jeg er kjent med er mekanisk industri, fra lett type (Bilverksted og andre småting) til tung maritim industri. Hvis det var slik at slagtrekkere bare er gode for å ødelegge bolter slik det du skrev måtte mforstås som ville jo bruk av slike være noe oppsiktsvekkende. Jeg antar vel du egentlig mente å si at å dra til bolter med slike kan være problematisk.

Nei, jeg har ikke sagt noe sånt, heller forklart det motsatte, og vennligst ikke dikt opp ting du tror jeg sa.

 

Du sa, og jeg siterer her ordrett:

 

Hvis man bruker slagmekanisme (noe 99% av alle mutter/boltetrekkere, enten elektriske eller luftdrevne

gjør), så er potensialen for å skade bolten enorm.

Lest slik det er, sier du her at bruk av slagtrekkere, uten forbehold, har en vesentlig risiko for å skade bolt eller gjenger. Nå vil jeg understreke at jeg også sa at jeg velger å IKKE lese deg ordrett, men å anta at dette kun gjelder ved tildraging med muttertrekkere som er sterkere enn hva boltene tåler.

 

Faktis så har du hevdet det, ikke at jorden er flat men at det finnes "presis motorstyring" eller hva ellers.

Nei, jeg har hevdet at noen produsenter som f.eks milwaukee hevder de kan styre momentet i slagtrekkerne sine (For begrensede verdier av presis dog, men det er jo alltid tilfelle). Jeg tok også forbehold om at jeg går ikke god for disse.

 

Forklar meg dette da: en rørlegger blir utlevert en arbeidspakke. I pakken finnes det isometri, P&ID og mer. Der VIL det stå følgende: type bolt, tørre eller smurte gjenger (eks: molycote), og moment. That's it!

Hvis du da sammenligner med jobben til en elektriker ved for eksempel tilkobling av en tjukk kabel vil det stå hva slags moment man skal trekke til kabelskoene.

Hvis det er snakk om en flymotormekaniker blir han fortalt nettom det samme - moment, pluss type låsewire eller noe sånt.

Hvis moment er da et "svært dårlig mål", så hadde den ikke vært brukt. Men den er det, og overalt.

Moment er et dårlig mål fordi det er egentlig hvilken kraft innfestningen drar sammen godset med som er intressant. Momentet en gitt innfesting dras til med er korrelert med dette, men det er mange andre faktorer som også virker inn som friksjon i gjenger og mellom infestinger og gods (Både dynamisk statisk) og temperatur (Spesielt om gjengene er i matrialer med forskjellige utvidelseskoeffisienter). Friksjonen blir påvirket av og kan kontrolleres med smøring, men både for lite og for mye gir avvik. Er det rusk og forurensinger i gjengene øker det momentet som trengs for å oppnå samme strekk, forskjellige tildragingshastigheter eller stopp ved tildragingen vil gi avvik på avlest moment.

 

Moment brukes mye fordi det er enkelt å måle, så får man heller bare designe systemet slik at det er tolerant for unøyaktig spenn siden moment er det eneste tilgjengelige. Dette betyr imidlertid også at å dra litt feil moment bare er en av mange usikkerhetsfaktorer og har ikke all verden å si for den endelige presisjonen.

 

Der hvor det er upraktisk å designe med slik unøyaktighet bruker man ofte egnede tiltak som du alt har vært inne på, som TTY (torque to yield) bolter. Disse brukes når man ønsker bedre kontroll på det som faktisk er viktig, nemlig sammendragingskraften. TTY bolter oppnår dette ved å utvide seg plastisk når de dras til hardt nok. så lenge de er i sin plastiske sone virker de med svært nær konstant kraft slik at man ikke trenger å stoler på at friksjonsbetingelsene i gjengene sammen med momentnøkkel skal gi riktig kraft. TTY bolter brukes alså nettopp fordi moment er et for dårlig mål på riktig tildraging.

 

Whataboutism om verksteder hjelper ikke. Hvis det står i manualen hva skal man bruke av drivstoff, olje, verktøy etc er det vel ikke så forbanna vanskelig å følge manualen vel. Skjønner ikke at man skal drive sånn smårebellsk tull hvis det korrekte valget er egentlig omtrent like enkelt/vanskelig.

Poenget er at det står ikke noe i manualen om godkjent verktøy for å dra av hjulbolter, og det er faktisk ikke så fryktelig viktig heller, det er heller ikke så fryktelig kritisk å treffe helt nøyaktig på momentnøkkelen når du skal dra de til. Det er ingen grunn til å overkomplisere dette. Hjulboltene på en bil er et idiotsystem, ikke finmekanikk. Det tåler masse bruk og misbruk før det feiler katastrofalt. Drar du til med 10x momentet du skal bruke, ja da går det gjerne galt, men innenfor rimelighetens grenser er det masse margin innebygd. Ingeniørene som regner på dette forteller deg ikke hvilke marginer de har brukt, de holder ting enkelt slik at han på verkstedgulvet kan bare forholde seg til en enkel prosedyre, og slik at det funker når Hansen i skatteetaten drar til sånn passe med et hjulkryss i garasjen en søndags kveld i november helt uten å kikke i noen manual. Som sagt ingen grunn til å overkomplisere.

Lenke til kommentar
Poenget er at det står ikke noe i manualen om godkjent verktøy for å dra av hjulbolter, og det er faktisk ikke så fryktelig viktig heller, det er heller ikke så fryktelig kritisk å treffe helt nøyaktig på momentnøkkelen når du skal dra de til. Det er ingen grunn til å overkomplisere dette. Hjulboltene på en bil er et idiotsystem, ikke finmekanikk. Det tåler masse bruk og misbruk før det feiler katastrofalt. Drar du til med 10x momentet du skal bruke, ja da går det gjerne galt, men innenfor rimelighetens grenser er det masse margin innebygd. Ingeniørene som regner på dette forteller deg ikke hvilke marginer de har brukt, de holder ting enkelt slik at han på verkstedgulvet kan bare forholde seg til en enkel prosedyre, og slik at det funker når Hansen i skatteetaten drar til sånn passe med et hjulkryss i garasjen en søndags kveld i november helt uten å kikke i noen manual. Som sagt ingen grunn til å overkomplisere. 

 

 

Eneste gangen jeg har vært borti noe som går "katastrofalt" galt ved for hard tiltrekking hos meg var når jeg belastet et gods av støpejernsom jeg ikke tok nok hensyn til (tenkte bare på hva M12 bolten tålte), , samt den gangen jeg strammet en M6 bolt i ekstrem kina-kvalitet på en billig ergometersykkel for hardt med 1/4" skralle. Ellers har resten vært med vilje. M12 bolt i 8.8, 12.8 og A4/A2 grad, tåler neimen ikke så rent lite (4.8 grad er en annen sak). Mer enn man kanskje skulle tro, og makitaen trengte en god del tid for å få det til på vanlig vis (ikke en momentan stopp). 

Anbefaler å stoppe når bolten begynner å grave seg inn i stålet, for å si det sånn. :p

Uansett greit å teste grensene til utstyret man har litt først. :)

 

For all del, i industrien så er ting gjerne presset langt mer til grensene, og langt viktigere å få dokumentert at alt er korrekt. Så der blir en helt annen sak for min del. Men også der kunne man finne på å overkompensere for å slippe å regne FOR mye på slikt. Undersøkt militære anlegg og div. til oljeindustrien som har vært på langt tynnere is når det kommer til løse bolter enn noe så elementært som en bil med bare 20 bolter...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg bruker 80kg kroppsvekt og gynger forsiktig på en slik latmannsarm for å dra til boltene. Er det passe eller er jeg helt på bærtur? lol

Dreiemomentet du virker med når du vekter en arm som står horisontalt med en masse er t=l*m*9.8 [Nm]

l: avstanden fra dreiepunktet til massen langs armen (i meter).

m: massen (i kg)

 

Hele forklaringen: Når du vekter armen med massen m, virker du på armen med en kraft på 9.81*m newton (Så lenge du er på jorden, 9.8 m/s^2 er sånn ca jordens tyngdeaksellerasjon). Dreiemomentet er gitt som kraften * armens lengde.

 

Hvis jeg skal gjøre noen anslag, så gjetter jeg at du aldri hart i nærheten av hele vekten din på den latmannsarmen (I.e. du har fortsatt beina greit plantet på bakken), på den annen side sier du at du gynger. Matematikken for en dynamisk kraftligning blir litt mer enn hva jeg gidder skrive her. (Kort fortalt øker du kraften momentant mot armen med den kraften som skal til for å bremse farten din) Jeg gjetter derfor at du ender på sånn ca 400N kraft på armen (Omtrent som om du hviler halve kroppsvekten din på den), hvis vi så videre antar at armen er ca 30cm, lander vi på noe i nærheten av 130Nm, som er greit nok i staten ;-)

 

(Her kan vi kanskje lukte at designerene av hjulboltene har hatt et slikt bruksscenario i tankene når de dimensjonerte det)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tar dette litt for seriøst, ikke at man ikke skal gjøre det, men dette er ikke finmekanikk, noen får finne en resept på chill pills.

 

De aller fleste biler dras til med ett moment mellom 90-130, noen få krever en del mer, jeg snakker fortsatt om hjul, ikke en toppakning eller dyser.

Det jeg misliker er biler med bolter og ikke muttere, grøss og gru hvor mye jeg hater de som har lagd det slik, lurer på hva de tenker, ja vi skal gjøre det mest mulig vanskelig og tungt for de som skal bytte hjul på denne bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...