Gå til innhold

SNIKTITT: Fysøren, for en lekker maskin!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber med programmering og support, og kunne aldri verden ønsket meg et sånt tastatur. Jeg kan umulig se for meg noen som bruker mye tid foran skjermen vil ha et tastatur som er paddeflatt. Det er grusomt nok å jobbe på laptop, men når man virkelig designer et desktop-tastatur med egenskapene til et laptop-tastatur, da er det noe oppriktig galt hvis tanken er brukervennlighet, og ikke design.

 

Jeg er egentlig av samme oppfatning som deg...

 

Men, diskusjonen inspirerte meg til å plukke frem et gammelt full size Mac Mini-tastatur som jeg har hatt liggende, bare for å kjenne etter hva jeg virkelig mener om flate membrantastatur.

 

Det som overrasker meg er at jeg tilsynelatende skriver raskere og mer feilfritt på membrantastaturet. Jeg tenker også at komforten er OK...

 

Oppdagelsen har inspirert meg til å bruke dette tastaturet ut arbeidsdagen i alle fall, så får vi se om inntrykket holder seg oppe på slutten av dagen... :)

Lenke til kommentar

"(...) men har i motsetning til iMac fast strømkabel."

 

Nope. Finnes en rekke promobilder som viser Surface Studio bakfra uten strømkabel tilkoblet, og det er tydelig en standard 3-pols jordet IEC C14-plugg (samme som på alle stasjonære strømforsyninger). De har simpelthen vært lure nok til å lage en spesialtilpasset kabel som går i ett med designet - i likhet med Apple. Detaljfokus, det kan jeg like.

 

Ellers er det ingen tvil om at hele Surface-serien er dyre, og dyrere jo lengre opp i modellene du klatrer, men så er de premium-maskiner i tillegg. Hvor mange AIO-maskiner finner du med oppløsning langt over 4K (ca dobbelt hvis man teller pixler), touch- og pennefunksjonalitet, en kraftig GPU (joda, kunne vært bedre (en fullverdig GTX 1060 har vel ca samme TDP som 980m?), og et skjermformat som faktisk gir mening? For ikke å snakke om enhetsvis fargekalibrering etter både sRGB og DCI-P3, og et design som ikke står tilbake for noe? Jeg sier ja takk, all the way.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres kanskje tåpelig ut, men jeg kunne gjerne hatt en som arbeidsmaskin på kontoret! Stor, herlig arbeidsflate og enkelt å vinkle for å tegne på skisser, etc.

 

Omtrent som det gamle tegnebordet ble digitalt. Bare mye kulere. Og mer praktisk!

 

L8PH7hA.png

 

Ja, alt for dyr for hjemmebruk (dessuten passer alt-i-ettmaskiner meg lite), men til jobb og tegning så er dette absolutt interessant.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er jo en del å utsette på maskinvaren når det verken er USB Type-C, og forrige generasjons grafikk. Forstår i og for seg at de ikke får på plass Kaby Lake, når de sterke variantene av denne serien, ikke er lansert enda.

 

Likevel er det mest kritikkverdige her, prisen. Den er mer enn i overkant høy for laveste konfigurasjon. Samtidig ser en jo hvor høyt i pris noen av de proffe skjermene ligger på, så blir artig å se om disse kan sammenligne.

 

Det mest prisverdige er designet. Der har teamet gjort en helt formidabel jobb. Ser langt bedre ut enn iMac, både utseendemessig og funksjonelt. Elsker uansett trenden med at Microsoft ønsker å innovere. Surface Book, Hololens, 3D Paint, Surface Studio. Langt mer spennende enn hva som foregår hos naboene for tiden.  :)

 

USB C kommer nok, men overgangen er flytende jevnt over industrien. Innen neste generasjon slippes vil det aller meste av utstyr man vil koble til fremdeles være USB-A uansett. Så jeg tror ikke dette vil bli noen showstopper for denne, men det er klart at det med fordel kunne vært USB-C om man ser litt på sikt.

Enig, de skulle imidlertid hatt en miks, 1-2 USB-C og resten USB3. En såpass dyr maskin vil du ha lenge og da bør den være fremtidsrettet.
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo en del å utsette på maskinvaren når det verken er USB Type-C, og forrige generasjons grafikk. Forstår i og for seg at de ikke får på plass Kaby Lake, når de sterke variantene av denne serien, ikke er lansert enda.

 

Likevel er det mest kritikkverdige her, prisen. Den er mer enn i overkant høy for laveste konfigurasjon. Samtidig ser en jo hvor høyt i pris noen av de proffe skjermene ligger på, så blir artig å se om disse kan sammenligne.

 

Det mest prisverdige er designet. Der har teamet gjort en helt formidabel jobb. Ser langt bedre ut enn iMac, både utseendemessig og funksjonelt. Elsker uansett trenden med at Microsoft ønsker å innovere. Surface Book, Hololens, 3D Paint, Surface Studio. Langt mer spennende enn hva som foregår hos naboene for tiden.  :)

USB C kommer nok, men overgangen er flytende jevnt over industrien. Innen neste generasjon slippes vil det aller meste av utstyr man vil koble til fremdeles være USB-A uansett. Så jeg tror ikke dette vil bli noen showstopper for denne, men det er klart at det med fordel kunne vært USB-C om man ser litt på sikt.
Enig, de skulle imidlertid hatt en miks, 1-2 USB-C og resten USB3. En såpass dyr maskin vil du ha lenge og da bør den være fremtidsrettet.

 

På visse måter er jeg enig, men samtidig ikke - om alt man vil ha er "riktig kontakt" holder det jo i lange baner med en overgang eller en hub med riktig tilkobling (dette er kanskje spesielt nyttig med tanke på den upraktiske plasseringen av portene på Surface Studio. Når det gjelder overføringshastigheter finnes det eksepsjonelt få USB-baserte enheter som holdes tilbake av USB 3.0 (enn så lenge).

 

Om det som savnes derimot er mer moderne overføringsprotokoller kan jeg si meg enig i dette. Dette er tross alt en relativt high-end maskin for produksjon av diverse innhold. Det finnes nok av gode USB-baserte DAS-enheter om man trenger masselagring (med RAID eller SSDer om man vil ha gode hastigheter), men USB 3.0 er likevel magert. Thunderbolt 3 ville gitt muligheter for f.eks. 10GBit Ethernet (for selskaper som har sentraliserte masselagringsløsninger, noe som bare blir vanligere), daisy-chaining av skjermer, lagringsenheter, huber og annet, and the list goes on.

 

Samtidig er det nok mange - også blant businessbrukere - som klarer seg fint med GBE-nettverk, USB 3.0 for lagring og en sømløs, integrert enhet. Man skal ikke undervurdere verdien av enkle løsninger.

Lenke til kommentar

For noe overpriset mannskit og ingen seriøse bruker et slikt tastatur.

 

Nå er den fysiske, konkrete designen i boks rundt Windows, og den er lekker, så da er det greit allikevel.

 

Plutselig er Microsoft gode. Ellers brukte en kun Mac og Linux, for de store stygge kapitalistene var så grådige og dumme helt til det kom design med i pakken, slik som Apple gjorde hvor de og Facebook i noe så moderne som "apper", surfet på. De oppstod i og skapte hverandre. Det er denne integrasjonen de har vokst på, fordi de var først og best på dette nye, i sammenfallende tid. Folk er så overfladiske.

 

En liten spådom: Apper er feil vei. "Appenes" poeng er integrasjon. Det har Microsoft forstått, det har ikke Apple forstått, fordi det var bare flaks at deres og Facebooks tid sammenfalt og skapte hverandre, og de ble størst. Det neste er innebygd i OS'et.

 

Nå elsker jeg Microsoft og Windows og har gjort det siden 3.1, men har ikke oversikt over i hvor mange år jeg har diskutert med haterne, sikkert like lenge. Ikke på grunn av operativsystemet, men alt det som ikke har noe med den saken å gjøre. Som politisk ideologi og dumme programmerere som blander sitt yrke med nettopp det.

Lenke til kommentar

Det høres kanskje tåpelig ut, men jeg kunne gjerne hatt en som arbeidsmaskin på kontoret! Stor, herlig arbeidsflate og enkelt å vinkle for å tegne på skisser, etc.

 

Omtrent som det gamle tegnebordet ble digitalt. Bare mye kulere. Og mer praktisk!

 

L8PH7hA.png

 

Ahh...the memories....lærte meg å tegne på et slikt bord.

 

Hadde vært fantastisk deilig å hatt en Surface Studio på kontoret, ikke bare til å skisse/tegne, men også å ta notater og slikt, bare tenke på hvor enkelt det blir å ta et skjermbilde og skrible litt på det.

 

Folk som sammenligner dette med en iMac har mistet poenget. Surface Studio er ikke ment å være en alt-I-ett maskin. Det er først og fremst et tegnebrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålstegn runt valget av 9xxm serie grafikkkort, når 10xx seriekortene er betydelig bedre og mer strømgjerrig, og et MYE BEDRE VALG VED HØYERE OPPLØSNINGER..

 

alt under 980 ti (spesielt m(mobile)) er ikke kraftig nok til å kjøre spill i høyere oppløsning en hd.. og selv da begynner problemene..

 

Prismessig er det ikke forsvarlig til all-in-one bruk.

 

Microsoft har bomma litt med marketsføringen, selv om det kan kalles en aio pc er det vell heller en maskin til dedikert tegning, for proffer..

 

Denne maskinen er mer en direkte konkurent mot Wacom og mer spesifikt maskinen Cintiq 27QHD.

 

Forskjellen er desverre at microsoft taper litt på brukervennlighet sålangt i mange former.

 

Eksempler :

 

Input lag i penna, den henger etter på surfacen, men dette er ikke hoved problemet, brukervennligheta som jeg snakka om mener jeg mot programvaren : Adobe Creative Suite.

 

Proffbrukere bruker penna til wapcom til å gjøre nesten alt, i tilleg til at dem har et touch nøkkelkort med mange knapper til funksjoner man selv kan velge, mener det var godt over 15 knapper på den, som også legges på skjermen ..

 

noe lignende den derre snurrekoppen microsoft har valgt, selv om det ikke er en kopi, så er konseptet det samme... den er bare veldig upraktisk, pga størrelsen og funksjoner den kan gjøre for brukeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Microsoft har begynt å hente seg kraftig inn igjen de siste åra. Innovasjonene til Microsoft gjør at Apple som på sin side er veldig på latsida, må gjøre mer enn å vurdere å tenke nytt igjen. Apple er mer kjent for å fjerne enn å legge til. Det er på godt og vondt.

Lenke til kommentar

 

For noe overpriset mannskit og ingen seriøse bruker et slikt tastatur.

Lurt å si smarten. Denne er akkurat hva professionelle brukere vil ha.

 

 

Da har vi fasiten. Dette er en maskin ikke engang nettbutikker i det mest pengesterke markedet ønsker å føre. Om de så solgte alle, er det en dråpe i havet.

 

Forventningstallene var skyhøye fra MS side på 100000 da de lanserte, ble så nedskalert til 30000, de leverte 15000. Holdt fram November som sin beste måned, uten noen tall å vise til. Rapporterte 26% nedgang i segmentet etter det.

 

Hvis man bruker 35-50 000 kroner på en maskin med liten skjerm, elendig mus, latterlig tastatur, og smålig maskinvare til prisen, som vanskelig lar seg oppgradere, så er man skamteit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...