Gå til innhold

Glem hurtiglading. Nå kommer ultra-hurtigladerne


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Hvorfor det?

Med flere i bilen er det da ingen problem.

Nå blir ikke blæra på hver større, og rumpa mindre flat på hver, om dere så var hundre stykker i bilen. Strekk på beina og frisk luft er godt for de andre som har sittet i bilen også :-)

 

 

Kan ikke bare stoppe i en grøftekant midt i østerdalen for å lade heller da.

Det kan du heller ikke med eksosbil. Fylle, altså.

Joda, jeg tar alltid med en 20L ekstra på kanne når det er snakk om langtur! Kjørte i 2008 fra Porsgrunn til Tromsø på 32 timer med 2 fyllinger. Dette ville ikke gått med en el-bil.

Stabilt å kjøre uten søvn og i dunsten av drivstoff!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør det ikke mange ganger og er derfor så synd at jeg må ha en egen bil bare for dette.

Snakker om å gå baklengs inn i fremtiden med kortere rekkevidde og lengere tid for fylling av tanken vist 20-30 minutter ladetid er det som må til også i fremtiden.

 

Gratulerer med årets mest snevre definisjon av "fremskritt".

 

Det er tydelig at du ikke evner å se alle de andre fremskrittene elbilene representerer. Men du får nok anledning etterhvert - når forbudene mot eksosbilene kommer. Gled deg!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvorfor det?

Med flere i bilen er det da ingen problem.

Nå blir ikke blæra på hver større, og rumpa mindre flat på hver, om dere så var hundre stykker i bilen. Strekk på beina og frisk luft er godt for de andre som har sittet i bilen også :-)

 

 

Kan ikke bare stoppe i en grøftekant midt i østerdalen for å lade heller da.

Det kan du heller ikke med eksosbil. Fylle, altså.
Joda, jeg tar alltid med en 20L ekstra på kanne når det er snakk om langtur! Kjørte i 2008 fra Porsgrunn til Tromsø på 32 timer med 2 fyllinger. Dette ville ikke gått med en el-bil.

Stabilt å kjøre uten søvn og i dunsten av drivstoff!

 

Jeg hadde mange stopp, hver annen time for å strekke på bena, og jeg sov 2 x 1 timer underveis (1850km). Kanna var tett og sto på hengeren (flyttelasset)!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

 

 

Heilt perfekt å stoppe 20 minutt etter 30 mil og ca 4 timers kjøring.

4 timer? 30 mil er gjort unna på 2,5-ish timer, avhengig av trafikken. Er litt i drøyeste laget å ta en halvtimes pause så ofte.
Ikkje i Noreg, i alle fall. Knapt nok i Tyskland, med stadige vegarbeid osb. Dessutan har du jo ein del meir å gå på før første pause dersom du startar turen med fullt batteri. (Du får ikkje fullada på 20 minutt, men kanskje halvparten frå nesten tomt batteri.)

 

Så veldig vanskelig er det ikke. Det er det snittet jeg ligger på når jeg kjører til Nederland hver sommer ...

Lenke til kommentar

Gratulerer med årets mest snevre definisjon av "fremskritt".

Det er tydelig at du ikke evner å se alle de andre fremskrittene elbilene representerer. Men du får nok anledning etterhvert - når forbudene mot eksosbilene kommer. Gled deg!

Jeg gruer meg til den fremtiden, må innrømme det men der det er forbud er det ofte unntak så man får innrette seg så godt man kan så får jeg kjøre gammel bil med V8 så lenge jeg kan.
Lenke til kommentar

De som er disipler er de som bastant mener at elbiler passer for alle og at alle som ikke kjøper eller kjører elbil er mentalt tilbakestående idioter. Jeg har faktisk sett folk som mener at de som ikke kan lade hjemme må flytte til et nytt sted hvor de har denne muligheten, og kanskje til og med bytte jobb hvis det er nødvendig.

 

Og hvorfor skal folk måtte dasse rundt i butikker uten mål og mening  mens man lader? Ingen er interresert i det. De vil lade bilen på vei hjem fra jobb, og helst ikke mer enn et par minutter.

 

Jeg er for elbil og hadde sansynligvis kjørt en Leaf, eGolf e.l. hvis jeg hadde hatt lademuligheter. Det har jeg ikke og blir derfor låst til bensinbil. Jeg er heller ikke noen unik person og vet derfor at det er MANGE som er i samme situasjon. Når infrastrukturen kommer, med gode hurtigladere og ikke noe sånn fjasete jallaopplegg hvor flere må dele på samme effekten så kjøper jeg elbil.

 

Jeg kan ikke se noen slike uttalelser i denne tråden? 

 

Jeg sier ikke man skal handle for å lade, men heller lade når man handler. Det handler bare om struktur. Det er fult av plasser her hvor jeg bor hvor dette er mulig. Men som du sier, det passer ikke for alle. Men de aller fleste ville kunne tilvendt seg dette uten problemer om de prøvde. I tillegg er det mange som tror de ikke kan lade hjemme, men det ordner seg.

Lenke til kommentar

Man klarer fin å kjøre veldig langt med f.eks. en tesla men det må planlegges litt og på lange turer blir det en del lengere stopp.

 

Planlegging må en helt klart gjøre, for min del er det bare kjekt. Turen blir noe mer spennende. Man kan også sette i gang uten planlegging, men det kan fort bli litt rotete. Det er såpass mange lademuligheter nå at en så og si ikke kan gå tom, men man kan være uheldig å havne en plass hvor det vill ta lang tid å lade. Holder en seg til SC nettverket blir ikke turene noe lengre om en spiser hvor en lader osv, det er iallefall min erfaring. Men skal en kjøre til spania så må en nok regne med å bruke noe lengre tid, eller om en er vandt til å kjøre ekstreme lengder uten å stoppe. 

 

Når jeg farter over fjellet nå lader jeg en gang, da er alltid bilen klar før meg. 

Lenke til kommentar

350 000 watt? Jeg får støt bare av å tenke på det :-S

 

 

 

 

Fremdeles et stykke igjen til 900km rekkevidde på 3 minutter. Men går ut i fra at det er på plass i 2025 når nye fossilbiler endelig blir forbudt.

 

Hvem er det som kjører 900 km uten pause da?

 

Og her har vi enda en som ikke skjønner at det ikke er snakk om å kjøre 900km uten pause. Det er snakkom å bruke 3 minutter på å fylle for så å slippe å i det hele tatt tenke på fylling eller lading i en måned.

 

 

Kan si meg enig i det, jeg "lader" min dieselbil ved å fylle 75l tanken på et par minutter og så har jeg en måneds tid uten før jeg må fylle igjen. Jeg kjøper gjerne elbil om jeg kan lade en gang i måneden og det tar mindre enn ti minutter. Men det er vel noen år til før vi er der.

 

Hurtiglading vs bensinpumpe

En vanlig bensinpumpe leverer 40 liter i minuttet (kilde).

Det er en energimengde på 364 kilowattimer i minuttet.

Forutsatt at en hurtiglader leverer en konstant effekt på 50 kilowatt, og lader et batteri med 25 kilowattimer fra null til hundre prosent på 30 minutter, leverer hurtigladeren 0,83 kilowattimer i minuttet.

Regnestykket er kraftig forenklet.

Bensinpumpen leverer uansett flere hundre ganger mer energi per minutt.

Om en hurtiglader skulle levert samme energimengde som bensinpumpen på samme tid, måtte den hatt en effekt på nesten 22 megawatt.

 

Tallene dine ser ut til å være ganske riktige.

 

Det er imidlertid noen svakheter i resonnementet.

 

Det spiller egentlig ingen rolle hvor mye potensiell energi du fyller, det som betyr noe er hvor mye energi du kan utnytte. I en bensinbil forsvinner opp mot 75% av de 364 kWh som spillvarme, så egentlig fyller du bare ca 91 kWh per minutt. At du om vinteren kan utnytte en bitteliten del av de 273 kWh som fyrer for kråkene til oppvarming endrer ikke merkbart på dette.

 

Strøm er tilgjengelig mange millioner fler steder enn bensin noe som gjør at tiden den står parkert ofte kan benyttes til lading, du får ikke gjort det med fylling av bensin.  Batteripakkene begynner nå også å nærme seg en kapasitet som gjør at du står friere til å klatte på litt strøm når det passer, på samme måten som med bensinbil.

 

Du har helt rett i at mengden energi per minutt er lavere, spesielt om du tar med det som går til kråkene :). Forskjellen kommer til å minke ettersom batteripakkene blir større og laderne kraftigere. Men det kommer ikke til å gå like fort, det ville krevd batterier av en størrelse det ikke er plass til i en bil og en ladekabel det ville være vanskelig å løfte (for å overdrive litt).

 

Sammenligningen mellom fylling av bensin og lading av elbil gir i mange sammenhenger like mye mening som å sammenligne lagringskapasitet på en MP3 spiller med Spotify. Det er simpelthen en annen måte å forholde seg til lading/fylling med klare fordeler og noen begrensninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er at en bensinmotor har håpløst lav virkningsgrad sammenlignet med en elmotor men elbilen skal dra rundt med mange hundre kilo i dødvekt i form av batterier som en fosilbil ikke trenger å dra på.

Det sløses litt energi på å dra rundt med denne vekta som må trekkes fra i regnskapet for elbilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...