Gå til innhold

Miss Island fikk beskjed om at hun var for tjukk


Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis ikke mange som har sin naturlige ryggmargsrefleks i orden lenger. I så fall hadde vi ikke sett slike uttalelser i media:

 

Arna YR Jónsdóttir (20) fikk beskjed om at hun var for tjukk og måtte slanke seg før konkurransen. – Veldig provoserende, sier moteprofil Janka Polliani.

 

Saken dreier seg altså om en kvinne som stiller opp i en kropp- og skjønnhetskonkurranse, så får hun beskjed om at hun har noen kilo for mye. Dette skal visstnok være så fryktelig provoserende. Hallo? Hva er det med kvinner nå for tiden, har feminismen tatt over hjernens funksjoner? Dette er jo ikke annet enn når en 100-meterløper ikke løper fort nok til å hevde seg i konkurransen. Gå hjem og tren.

 

For hver kvinne som har fått beskjed om at hun er for tjukk, skal jeg finne 10 menn som har fått beskjed om at de er enten er for tjukke eller for tynne, og for hver artikkel som er skrevet om disse mennene, skal jeg finne 100 om kvinner.

 

Boasson Hagen reagerte ikke slik da han fikk høre at han burde ta av fem kilo. Han reagerte faktisk ikke i det hele tatt. Ingen andre reagerte heller. Ingen sympatierklæringer i media, ingen sjokkerte journalister, og ingen moteprinser eller -prinsesser tok hans parti.

 

Kvinner fremstår som sarte sjeler som trenger beskyttelse fra verden. De skal klare seg selv og stå på egne ben, bare de får husets fire vegger til beskyttelse, liksom. Likestillingen har egentlig ikke forandret noe, bare utvidet kvinnenes trygge boltreplass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er "reality check" jeg ga i mitt innlegg, men du "tok han ikke". Frem med teskjeen, da. Kroppskonkurranser for menn, har du hørt om det? Bodybuilding, eller kroppsbygging på norsk. Tusenvis av tenåringsgutter tar steroider for å nå drømmen om den perfekte kroppen. Alle som deltar i slike konkurranser doper seg, du kommer knapt inn som publikum med din naturlige kropp. Denne kvinnen trenger bare å slanke seg litt, menn må ødelegge seg. Det er "reality check", min gode mann.

 

Kvinnelige feminister hyler over at det er en hard verden, og krever at noen må gjøre noe. Hvem er det, tror du?

 

Jeg har en beskjed til denne kvinnen og andre feminister som ikke takler realitetene: Tilpass deg, eller finn deg noe annet å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er så latterlig, feminister skal blande seg inn overalt og endre reglene. Til og med hva menn finner attraktivt krever de å endre på. Det er åpenbart at denne kvinnen har to kilo for mye underhudsfett til å nå opp i en slik konkurranse. Det er bare å droppe kosematen hun spiser "fordi hun fortjener det", så går det av seg selv. Men nei, hun skal forandre verden. Nå skal det bli slutt på krig og sånn.

 

Hvorfor kan de ikke heller lage sin egen konkurranse hvor deltakerne kan være så tjukke og fæle som bare det? Nei, det holder ikke, de skal stoppe andre fra å glede seg over veldreide kvinnekropper, for det menn synes er attraktiv, det er så provoserende, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det mye å ta tak i. Men for å si det sånn: Om et motehus ønsker et beinrangel til å vise frem sine siste gevanter og forteller en kandidat at hun er for tjukk, er det en ting, men dette er noe annet. Dette er en generell skjønnhetskonkurranse.

Det er ganske få menn som ønsker bodybuilder-kropper, men her prøver man å nærme seg et ideal - jo mer dere ligner dette, jenter, jo bedre er det. Og jeg ser ikke helt hvor det kommer fra at "feminister skal blande seg inn og endre reglene". Hun har trukket seg fra konkurransen, og kommer med velbegrunnet kritikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

/rant skjult med spoiler :D

 

 

Saken dreier seg altså om en kvinne som stiller opp i en kropp- og skjønnhetskonkurranse, så får hun beskjed om at hun har noen kilo for mye. Dette skal visstnok være så fryktelig provoserende. Hallo? Hva er det med kvinner nå for tiden, har feminismen tatt over hjernens funksjoner? Dette er jo ikke annet enn når en 100-meterløper ikke løper fort nok til å hevde seg i konkurransen. Gå hjem og tren.

 

Problemet oppstår når kvinner som skal være forbilder blir "presset" til å være sykelig undervektige. Kvinner skal være usunne for å være pene. En problemstilling som fortjener å bli tatt opp frem til det ikke er noe problem lenger.

 

Å sutre fordi guttenes tilsvarende problemstilling ikke blir tatt opp nok (i følge deg) er latterlig. Gutter har faktisk mye mer sunne idealkropper etter det motebransjen presenterer og så lenge man ikke bruker dop (som nevnt under) så er det ikke skadelig på samme nivå som med jentenes ideal.

 

Det er "reality check" jeg ga i mitt innlegg, men du "tok han ikke". Frem med teskjeen, da. Kroppskonkurranser for menn, har du hørt om det? Bodybuilding, eller kroppsbygging på norsk. Tusenvis av tenåringsgutter tar steroider for å nå drømmen om den perfekte kroppen. Alle som deltar i slike konkurranser doper seg, du kommer knapt inn som publikum med din naturlige kropp. Denne kvinnen trenger bare å slanke seg litt, menn må ødelegge seg. Det er "reality check", min gode mann.

 

Jeg har en beskjed til denne kvinnen og andre feminister som ikke takler realitetene: Tilpass deg, eller finn deg noe annet å gjøre.

 

Dette er et problem som har vært fremmet i mediene ofte. At folk gir faen og at slike artikkler ikke gir penger i kassa er i såfall vår egen skyld. Det er et problem, men hvem gidder å bry seg om noe ingen bryr seg om? Å si at alle som deltar doper seg er ganske teit da langt fra alle gjør det.

 

Denne kvinnen trenger bare å slanke seg litt... Du vet at det er mye rart som ikke er bra som skjer når man er for tynn og mangler massevis av greier som kroppen trenger?

 

Jeg har en beskjed til "maskulister" som ikke takler realitetene: Tilpass deg, eller finn deg noe annet å gjøre.

 

 

 

Det å prøve å få frem at bransjen har gått for langt med det de har bestemt at skal være idealkroppen er ikke feminisme, det er sunn fornuft. Den holdningen du viser utgjør en fare for mannesiden av idealproblemet også, de som kjemper mot "bransjen" bør fremme begge kjønn istedenfor å si "den andre siden har det verre, buuuhuu, piss meg i øret mann/dame".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ingen normale kvinner har noe i en skjønnhetskonkurranse å gjøre. 

 

Nå er jeg stor tilhenger av å la folk gjøre hva de vil, inklusive å sulte seg for å delta i konkurranser arrangert av folk som har utsultede kvinner som ideal. Men det er selvsagt også slik at om folk skal få gjøre hva de vil, så må de også få reagere på at folk har utsultede kvinner som ideal og arrangerer slike konkurranser.

 

Hva som er normalt er fullstendig irrelevant.

 

Det er irrelevant fordi vi ikke reagerer. Jeg synes folk burde reagere på unaturlige idealer og standarder i konkurranser og kommersielt, både for gutter og jenter. Modeller og syklister. At det ikke er slik i dag, betyr vel bare at vi gutter fortsatt har et skritt å gå der. Og så må altså både modeller og syklister få lov å være unormale om de velger det selv, men det er ikke noe argument for å holde kjeft om det.

 

Dama er slank og pen, men hun har to-tre kilo for mye underhudsfett. Det er realiteten i saken, som hun ikke vil ta til seg.

 

Hvorfor skal hun ta det til seg? Det er da helt greit å jobbe for en endring i skjønnhetsidealene, enten det er av den ene eller andre årsaken? Inklusive fordi man synes man er akkurat passe selv, og ønsker å bli Miss et eller annet...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dama er slank og pen, men hun har to-tre kilo for mye underhudsfett. Det er realiteten i saken, som hun ikke vil ta til seg. Hva som er normalt er fullstendig irrelevant. Ingen normale kvinner har noe i en skjønnhetskonkurranse å gjøre. Det er den harde virkelighet.

 

Er det mulig, var ikke du han kristenekstremisten som spyr ut poster som skal overbevise vanlige dødelige om hva som er rett og galt under herrens himmel da? Hvordan forklarer du liksom dette nedlatende menneskesynet her for Jesusen din?

 

Du er så forvirra at du går i ring rundt deg sjøl vettu, men det er igrunn greit. Det som ikke er greit er å framstille seg som ett lamb of god og være ett kynisk ukristelig rasshøl mot folk rundt seg samtidig.

 

Utseende er selvfølgelig smak og behag og relativt til øyet som ser, men for deg er dette svart/hvitt og du mener dette er en avgjørelse forankret i objektivitet som hun bare for jenke seg etter. Det håper jeg du forstår at provoserer oss som syntes dette skjønnhetsidealet løper løpsk helt gal vei og er redd det ender med at vi sitter her og mistrives med oss selv hele gjengen tilslutt.

 

En ting er sikkert, fortsetter du sånn som dette bærer det rakt åt helevete for din del, du får ha god tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

hva om en proff bodybuilder hadde kommet med 1 cm underhudsfett på kroppen? hadde han fått beskjed om at han måttet gå ned i fettprosent for å kunne vinne? ja.... hvorfor skal ikke damer som stiller i utseendebaserte konkurranser få samme krav? kunne miss universe veid 250kg? hadde det da vært ok å bedt henne om å gå ned? hvor går grensen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel for det meste homofile menn i disse mote/misse bransjene/arrangemangene, menn som som finner det sexy med anorektiske formløse flatbrystede kvinner, det virker jo nesten som om de skal ligne mest mulig på 17 årige gutter, ikke kvinner.

 

Tror ikke noen her hadde lagt seg på magen og vært vrang om sjansen hadde bydd seg.

 

 

11355256_298843343572906_1739539891_n.jp

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hva om en proff bodybuilder hadde kommet med 1 cm underhudsfett på kroppen? hadde han fått beskjed om at han måttet gå ned i fettprosent for å kunne vinne? ja.... hvorfor skal ikke damer som stiller i utseendebaserte konkurranser få samme krav? kunne miss universe veid 250kg? hadde det da vært ok å bedt henne om å gå ned? hvor går grensen?

Vel.

 

1. Jeg hører da relativt ofte om hvordan kravene i ulike kroppsbyggerkonkurranser er usunne og farlige, uten at folk ender opp med latterlige rants mot feminister av den grunn.

2. Det er veldig få som ser på kroppsbyggere som et ideal eller et forbilde, det samme gjelder ikke for Miss Universe. Det forandrer kanskje ikke hvordan spesifikke deltakere reagerer på ulike former for usunt kroppspress, men effekten er vesentlig større samfunnsmessig i en av sakene.

Lenke til kommentar

hva om en proff bodybuilder hadde kommet med 1 cm underhudsfett på kroppen? hadde han fått beskjed om at han måttet gå ned i fettprosent for å kunne vinne? ja.... hvorfor skal ikke damer som stiller i utseendebaserte konkurranser få samme krav? kunne miss universe veid 250kg? hadde det da vært ok å bedt henne om å gå ned? hvor går grensen? 

 

Grenser når det kommer til skjønnhet? Det er da ingen ramme eller grenser der, det er kun øyet som ser.

 

Grenser for bodybuilding derimot, som går på å vise frem muskelmasse er begrenset til hvor tydelig muskelmassen kommer frem.

 

Hadde skjønnhetskonkurranser gått ut på å vise mest mulig kvinnelig skjelett så kunne det kanskje sammenlignes, men nå er dette beauty og ikke starvation det konkurreres i.

Lenke til kommentar

Jenter, kanskje spesielt unge og pene, skal jo helst ikke mene noe. Det bør de vente med til godt overstått overgangsalder.

Spikeren på hodet. Greit at en mann mener noe om hvordan hun ser ut, men om hun mener noe tilbake er dette hysterisk og må tolkes i lys av en eller annen "problematisk" samfunnsutvikling.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merknad først: Dama i dette tilfellet er allerede slank.

 

Det å prøve å få frem at bransjen har gått for langt med det de har bestemt at skal være idealkroppen er ikke feminisme, det er sunn fornuft.

Det er ingen som har "bestemt" at det og det skal være idealkroppen. Det er den dummeste påstanden jeg hører.

 

Det samme med "endre skjønnhetsidealene".

 

Hva man er tiltrukket av, eller synes er pent, er ikke noe man har bestemt seg for, langt mindre noe som andre har "bestemt". Det er medfødt. Alle mennesker bare vet at tynn er penere enn tykk. Det er genetisk, og kommer av evolusjonen. Det kan definitivt ikke endres.

 

De som har vært tiltrukket av fete mennesker, har tapt i forhistorisk tid, fordi fedme er et tegn på dårlig helse. Eventuelt graviditet, som betyr at man er ufruktbar for øyeblikket. De som har vært tiltrukket av sunne, slanke mennesker, har ført sine gener videre.

 

Reklame har hverken mulighet eller interesse av å skape et kunstig skjønnhetsideal. Reklame fungerer ved at den spiller på strenger som er i oss. En reklame for stygge ting vil ikke virke. Den vil ikke få oss til å plutselig mene at det stygge er pent, eller at å fråtse i reddiker er like godt som å fråtse i donuts. Om en populær klesbutikk begynner å bare bruke fete modeller vil ikke alle plutselig ønske å bli fete - de vil handle hos en annen butikk. Fordi de medfødt og uforanderlig opplever fete modeller som usunne og utiltrekkende.

 

Noen sier at fete mennesker er mer å være glad i. Men det å være glad i er noe annet enn å være tiltrukket av.

 

At man synes det er "koselig" med en bamse er også noe annet enn at man er egentlig er tiltrukket av fedme.

 

At mennesker som er korrekt formet av evolusjonen, slik at de synes sunne, fruktbare mennesker er mest tiltrekkende, skal påføres skyld og skam fordi de føler "feil" og ødelegger kvinners psykiske helse er bisarrt og krenkende. Å mene at det ikke finnes et feil utseende, samtidig som det finnes feil følelser om hva man er tiltrukket av er selvmotsigende.

 

At man skal hylle usunn overvekt, fordi man er så redd for usunn undervekt, er paradoksalt. Man velger fortsatt å hylle det usunne. Det som fremheves som "normalt" i slike sammenhenger er gjennomgående utrente personer med 15 kilo ekstra fett. Det er ikke normalt i det hele tatt, det er usunt og utiltrekkende!

 

Det håper jeg du forstår at provoserer oss som syntes dette skjønnhetsidealet løper løpsk helt gal vei og er redd det ender med at vi sitter her og mistrives med oss selv hele gjengen tilslutt.

Sannheten endrer seg ikke av at man mistrives med den. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det har nok et genetisk og et kulturelt aspekt. Vi er forhåndsprogrammert til å lete etter tegn på genetisk egnethet hos det motsatte kjønn, men akkurat hva disse tingene er, påvirkes av kulturen. Se for eksempel på damene som forlenger halsene sine. I dag er store pupper populært, eller, kanskje mer nøyaktig, store pupper i kombinasjon med en ellers slank kropp. Det er ingen genetisk grunn til at det skal være så veldig mye bedre enn små pupper, de fleste klarer å produsere nok melk til en unge. Det har nok mer med det å gjøre at store pupper og smal midje er en sjelden kombinasjon, som derfor blir verdifull.

Uansett ser jeg ikke hvor du har fått usunn overvekt fra i denne diskusjonen. Kvinnen det er snakk om er ikke overvektig i noen forstand.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...