Gå til innhold

IKT-Norge bekymret for digitalt skille i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er problemet med bruk av IT-redskaper slik jeg husker det i fra skolen. Det er dette med at lærer får mye mindre direkte kontakt med elevene.

 

Dette benytter selvfølgelig elevene seg av, det er nesten ikke til å unngå. Slik at tiden ikke brukes til det læreren har fortalt at elevene skal jobbe med. Da lærer man jo heller ikke så mye om IT-verktøy og faget det evt. kombineres med.

 

Man trenger heller ingen Phd. for å forstå at denne dynamikken mellom lærer og elever vil oppstå. Det holder simpelthen å ha erfart det selv (uavhengig av utdannelse man måtte besitte).

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette kan ikke (?) være et tiltak ovenfor de som er skoleflink og har ressurssterke foreldre. Disse har antagelig PC og nettbrett i heimen, foreldrene gjør selvangivelse på nett, og det de ikke har lært om "EDB" er de i stand til å tilegne seg i løpet av studier og jobb.

 

Hva så med gruppen av borgere som ikke kommer til å ta en lengre utdanning, som ikke kommer fra besteborgerlige hjem? Kanskje det er en fornuftig investering å sikre at framtidas renholdsbetjenter er i stand til å føre timelister på en tablet.

 

For meg virker dette som "jobbtrening". Dvs det å trykke inn en URL og fylle ut et skjema, eller navigere et filsystem og åpne en fil er ikke evigvarende fundamentale sannheter med applikasjon utenfor direkte bruk (i motsetning til grunnleggende språk og regneferdigheter), men derimot ferskvare som man trenger her og nå for å løse et konkret problem.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hadde EDB-timer to timer i uka når jeg gikk på u-skolen. Det var den eneste gangen i uka jeg brukte noen form for IT-verktøy. Klarte meg bra for det :) 

 

Tiki100 og BBC Micro, 5.25" floppy og minimal bruk. Tror kaaaanskje vi lærte litt 'Hello World' i basic, og kommando for å printe til skjerm. Goto 10 var tider.
Lenke til kommentar

Dette kan ikke (?) være et tiltak ovenfor de som er skoleflink og har ressurssterke foreldre. Disse har antagelig PC og nettbrett i heimen, foreldrene gjør selvangivelse på nett, og det de ikke har lært om "EDB" er de i stand til å tilegne seg i løpet av studier og jobb.Hva så med gruppen av borgere som ikke kommer til å ta en lengre utdanning, som ikke kommer fra besteborgerlige hjem? Kanskje det er en fornuftig investering å sikre at framtidas renholdsbetjenter er i stand til å føre timelister på en tablet.For meg virker dette som "jobbtrening". Dvs det å trykke inn en URL og fylle ut et skjema, eller navigere et filsystem og åpne en fil er ikke evigvarende fundamentale sannheter med applikasjon utenfor direkte bruk (i motsetning til grunnleggende språk og regneferdigheter), men derimot ferskvare som man trenger her og nå for å løse et konkret problem.-k

Så godt som samtlige ansatte trenger jo slik trening. En hjernekirurg må også kunne gå inn og føre timer og følge med på sine pasientlister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hadde EDB-timer to timer i uka når jeg gikk på u-skolen. Det var den eneste gangen i uka jeg brukte noen form for IT-verktøy. Klarte meg bra for det :) 

 

OK? Dette var vel for 20+ år siden da eller?

Tidene har forandret seg. IT er like viktig i en bedrift som økonomi og markedsføring.

Idag bruker jo folk noe IT-relatert utstyr hele tiden, privat også.

Lenke til kommentar

For meg virker dette som "jobbtrening". Dvs det å trykke inn en URL og fylle ut et skjema, eller navigere et filsystem og åpne en fil er ikke evigvarende fundamentale sannheter med applikasjon utenfor direkte bruk (i motsetning til grunnleggende språk og regneferdigheter), men derimot ferskvare som man trenger her og nå for å løse et konkret problem.

 

 

 

Det er mye som ikke er evigvarende sannheter. Jeg er litt usikker på poenget ditt, men hvis man skal avstå fra å lære elevene om filsystem fordi det i fremtiden kan bli erstattet av noe annet, er man på litt gyngende grunn. Men du har rett i at basiskunnskapene må være på plass før man kan utnytte it i faglig sammenheng eller jobbsammenheng. 

Lenke til kommentar

 

OK? Dette var vel for 20+ år siden da eller?

Tidene har forandret seg. IT er like viktig i en bedrift som økonomi og markedsføring.

Idag bruker jo folk noe IT-relatert utstyr hele tiden, privat også.

 

 

Mengden av utdannelse vi "overlevere" ikke innehar vil i et kunnskapssamfunn til enhver tid være enorm. Å av det konkludere med at all denne utdannelsen er overflødig ... viser vel bare at det bør satses enda mer på utdannelse i logikk og resonnering :o)

Lenke til kommentar

Så godt som samtlige ansatte trenger jo slik trening. En hjernekirurg må også kunne gå inn og føre timer og følge med på sine pasientlister.

Poenget i posten min var at alle ansatte trenger slik kunnskap, men ikke alle trenger trening i det på skolebenken.

 

Dette fordi de er "oppegående", har "oppegående" foreldre, har et miljø rundt seg hvor en billig tablet og internett-tilgang er fritt tilgjengelig, får trening i relevante skills uavhengig av hva skolen og det offentlige måtte finne på.

 

På samme måte som de fleste barn og ungdom i klassen min for noen ti-år siden hadde langt bedre skills i betjening av en VHS-spiller eller bruk av Tiki100 enn hva læreren vår hadde.

 

-k

Lenke til kommentar

Det er mye som ikke er evigvarende sannheter. Jeg er litt usikker på poenget ditt, men hvis man skal avstå fra å lære elevene om filsystem fordi det i fremtiden kan bli erstattet av noe annet, er man på litt gyngende grunn.

Hvorfor? Jeg sier ikke at skolen bare skal formidle Latin, filosofi, matte, språk og historie. Men for meg så er det et vesentlig skille mellom:

1)Kunnskap som man i praksis bare greier å ta til seg på skolebenken, og som har hatt betydning i 100 eller 1000 år i mange deler av livet og arbeidslivet.

2)Kunnskap som man kan trene seg til eller trenes til utenfor skolen, som har vært relevant i samfunnet i <10 år.

 

Jeg ville aldri ha greid å lære meg diff. ligninger på egen hånd. Ingen arbeidsgiver ville ha prioritert kosten ved å lære meg det. Men jeg finner stor nytte i å kunne (eller rettere sagt: vite at jeg har kunnet det, og kunne slå opp i og tolke relevante kilder når det trengs).

 

Jeg kan programmere i C på tross av at jeg ikke lærte det på universitetet. Arbeidsgivere har funnet det regningssvarende å lære meg opp. Hvis skolebenken hadde brukt mye tid på å lære meg opp i Cobol eller Fortran eller bruk av loddebolt så hadde de risikert å gå i fellen med å bruke for mye tid på "jobb-trening" som kan bomme eller gå ut på dato og for lite tid på "basis-kunnskap".

 

Jeg sier ikke at 30/70 eller 90/10 er "rett" fordeling av arbeidstrening og teori. Den rette miksen vil avhenge av hvor langt i studiene man er kommet, og om man velger seg en yrkesrettet eller akademisk institusjon.

Men du har rett i at basiskunnskapene må være på plass før man kan utnytte it i faglig sammenheng eller jobbsammenheng.

Presist. Og kjernen i min opprinnelige post var at man må skille mellom

1)å lære framtidige renholdsbetjenter å føre timelister på nett, og

2)å tilby IT-bransjen (og tilgrensende bransjer) en (større strøm) av (bedre kvalifiserte) arbeidere. Dette er to ytterpunkter og det som er rett for den ene er ikke nødvendigvis rett for den andre.

 

Et siste moment som jeg ikke nevnte i posten min er:

3)Bruk av IT-verktøy for å bedre motivasjon og forståelse innen andre fag. Altså der man ser IT som et verktøy (på lik linje med passer og linjal) og ikke et mål i seg selv.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange matte-timer ER det i løpet av en uke da? Hvis jeg husker rett hadde vi 4 timer. 2 timer 2 dager i uken. Skal de da bruke digitalt utstyr i en av disse bolkene, så går halvparten av tiden med på digitalt læring, noe jeg mener er helt feil.

 

Digitale hjelpemiddler i matte synes jeg er en dårlig ide. Matte er abstrakt tenkning. Visualisere det kan hjelpe på intuisjon eller på forståelse, men ikke på ferdigheter. For ferdighetene trengs god gammeldags papir og blyant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget i posten min var at alle ansatte trenger slik kunnskap, men ikke alle trenger trening i det på skolebenken.

 

Dette fordi de er "oppegående", har "oppegående" foreldre, har et miljø rundt seg hvor en billig tablet og internett-tilgang er fritt tilgjengelig, får trening i relevante skills uavhengig av hva skolen og det offentlige måtte finne på.

Hvorfor ikke ta det i skolen?

Det er jo ikke slik at kommende "oppegående" personer alltid har ett "oppegående" miljø rundt seg.

Uansett er det jo veldig mye mer effektivt enn å bruke papir, det er jo en grunn til at ingen leverer f.eks timelister på papir lengre.

 

Jeg blir stadig overreasket over hvor lite helt basis IT-kunnskaper nesten nyutdannede personer har,

Lenke til kommentar
1)Kunnskap som man i praksis bare greier å ta til seg på skolebenken, og som har hatt betydning i 100 eller 1000 år i mange deler av livet og arbeidslivet.

2)Kunnskap som man kan trene seg til eller trenes til utenfor skolen, som har vært relevant i samfunnet i <10 år.

 

 

Presist. Og kjernen i min opprinnelige post var at man må skille mellom

1)å lære framtidige renholdsbetjenter å føre timelister på nett, og

2)å tilby IT-bransjen (og tilgrensende bransjer) en (større strøm) av (bedre kvalifiserte) arbeidere. Dette er to ytterpunkter og det som er rett for den ene er ikke nødvendigvis rett for den andre.

 

Et siste moment som jeg ikke nevnte i posten min er:

3)Bruk av IT-verktøy for å bedre motivasjon og forståelse innen andre fag. Altså der man ser IT som et verktøy (på lik linje med passer og linjal) og ikke et mål i seg selv.

 

-k

 

 

 

For å ta det siste først; Javel.

 

Kjernen i din opprinnelige post slik du fremstiller det her ser jeg ikke relevansen av. IT i skolen, handler ikke spesifikt om noen av delene. Det at noen former for kunnskap skal holdes utenfor skolen fordi den er av nyere dato vil rett og slett motvirke utviklingen av det kunnskapssamfunnet vi lever i. Ikke spesielt heldig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...