Gå til innhold

CD, kun Bredbånd, NÅR?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva hjelper det, man har fremdeles tilgang til NRK og dermed må betale NRK avgift for analoge dekodere.

Det begrenser kun utvalget av NRK kanaler, men lisensen må uansett betales.

 

Husk det er NRK som gjør denne endringen ikke canaldigital.

fremdeles er TVnorge\Tv2 tilgjengelig analog.

Lenke til kommentar

Hva hjelper det, man har fremdeles tilgang til NRK og dermed må betale NRK avgift for analoge dekodere.

Det begrenser kun utvalget av NRK kanaler, men lisensen må uansett betales.

 

Husk det er NRK som gjør denne endringen ikke canaldigital.

fremdeles er TVnorge\Tv2 tilgjengelig analog.

 

1. Man fjerner ikke de analoge kanalene for at folk skal slippe å betale NRK avgift.

2. NRK har ikke noe med dette å gjøre, det er CD og Get som vil benytte frekvensene anderledes. Overføring av analog TV på disse frekvensene er ganske ueffektivt, slik som FM.

 

Alle analoge kanaler skal bort.

Slutt å kommenter ting du ikke vet noe om LMH1.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

CD og Get leverer TV-signaler både analogt og digitalt i dag. Du kan med andre ord plugge coax-kabelen fra leverandøren rett i TVen, søke opp frekvenser og få et knippe utvalg av TV-kanaler (ca. 10-12 stk.).

 

CD kjenner jeg ikke til, men Get er i ferd med å kutte de analoge signalene fullstendig, og i Haugesund-området er det allerede utført.

Lenke til kommentar
CD kjenner jeg ikke til, men Get er i ferd med å kutte de analoge signalene fullstendig, og i Haugesund-området er det allerede utført.

Hvordan er Get og linljeleie? Må du betale 150 kr ekstra i måneden for kun internett?

Håper de sluttet med det tullet, hvis de ikke vil leie linjen sin til andre.

Lenke til kommentar

 

CD kjenner jeg ikke til, men Get er i ferd med å kutte de analoge signalene fullstendig, og i Haugesund-området er det allerede utført.

Hvordan er Get og linljeleie? Må du betale 150 kr ekstra i måneden for kun internett?

Håper de sluttet med det tullet, hvis de ikke vil leie linjen sin til andre.

 

 

Usikker på hva du mener her, men Get opererer ikke med noen form for linjeleie på eget nett. (Om det så er AON, PON eller HFC). Unntaket er et veldig lite fåtall ADSL-kunder i Midt-Norge (oppkjøp av Loqal) og muligens noe i Sør-Norge (oppkjøp av Tel-Ag) som viderefaktureres for linjeleie hos Telenor.

 

Hvordan prisingen av produktene blir etter TV-kravet forsvinner, vet jeg ikke. Det får man antakeligvis ikke vite før kravet forsvinner i løpet av året.

Endret av sebztR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men får ikke tilgang til PDF filen vet lite om dette antakelig er gammel plan.

http://www.aftenposten.no/digital/Canal-Digital-krever-nettleie-fra-kunder-som-sier-opp-TV-avtalen-813374_1.snd

 

Så de har nok planer å ta linjeleie hvis ikke regjeringen og forbrukerådet\forbrukerombundet og nkom sier nei til det.

Lenke til kommentar

PDFen er fra 2009 og omhandler i hovedsak om en uenighet i formidlingsplikt av Frikanalen (i et begrenset analogt nett) og minimalt om linjeleie. Frikanalen er meg bekjent ikke blant de analoge kanalene til Get i dag (og sannsynligvis ikke hos CD heller), så jeg antar at Get ble hørt i denne saken.

 

Du er rask til å dra konklusjoner basert på en ikke-utelukkelse. Uansett har nok Regjeringen og Forbrukerrådet lite å stille opp med, ettersom Get eier nettet sitt selv. De står fritt til å prise sine produkter og tjenester slik de selv ønsker.

 

For min del er begrepet linjeleie uansett bare svada. Hvordan ISPene velger å differensiere mellom pris på produkt og pris på drift er helt ubetydelig. Alt som betyr noe er produktet/tjenesten du får, og hvor mye totalsummen er hver måned. Firmaene er naturligvis avhengige av å tjene nok til å drifte og utbygge eget nett.

 

Forøvrig artig å kikke på stemmeresultatet i Aftenposten-artikkelen.

 

Er det greit at kabel-TV-leverandørene innfører en egen nettleie for kunder som ikke vil ha TV?

  • 4833 - Nei, det er provoserende
  • 3800 - Nei
  • 3538 - Nei, det bør være en del prisen for bredbåndet 
  • 1342 - Ja

 

Over 3500 personer syntes altså det er greit å betale for linjeleie, så lenge prisen "pakkes inn" i bredbånds-produktet. De godtar med andre ord en prisøkning, så lenge posten "Linjeleie" ikke dukker opp på fakturaen. Logisk nok.

Endret av sebztR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett har nok Regjeringen og Forbrukerrådet lite å stille opp med, ettersom Get eier nettet sitt selv. De står fritt til å prise sine produkter og tjenester slik de selv ønsker.

Det er feil. Pga. disse lokale monopolene og manglende konkurranse så kan myndighetene gjøre en rekke grep, bl.a. regulere markedet. F.eks. ble Telenor med sine <10k fiberkunder regulert, mens Altibox med sine 3-400k kunder er ikke regulert. Nå truer myndighetene med å regulere coax-markedet så derfor har operatørene begynt å tilby wholesale og/eller bitstreams med linjeleie.

Lenke til kommentar

 

Uansett har nok Regjeringen og Forbrukerrådet lite å stille opp med, ettersom Get eier nettet sitt selv. De står fritt til å prise sine produkter og tjenester slik de selv ønsker.

Det er feil. Pga. disse lokale monopolene og manglende konkurranse så kan myndighetene gjøre en rekke grep, bl.a. regulere markedet. F.eks. ble Telenor med sine <10k fiberkunder regulert, mens Altibox med sine 3-400k kunder er ikke regulert. Nå truer myndighetene med å regulere coax-markedet så derfor har operatørene begynt å tilby wholesale og/eller bitstreams med linjeleie.

 

Det er mye myndighetene kan gjøre, men jeg tviler sterkt på at det kommer en markedsregulering kort tid etter et nokså omfattende krav mot CD og Get. Hvis Forbrukerrådet for eks. forbyr fakturering av såkalt "linjeleie", så vil det uansett bare medføre at tilbyderne øker prisene på produktene sine. Utgiftene må dekkes, uansett. Prisøkning/forandring på produkter skjer uansett støtt og stadig hos alle tilbyderne, uten altfor store protester.

 

Begrepet "bitstreams med linjeleie" har jeg forøvrig aldri hørt om. Utdyp gjerne.

 

Hvis du mener bitstream som i binærstrøm, så er det egentlig irrelevant. Når Telenor velger å fakturere for "linjeleie", så er det i utgangspunktet for å dekke kostnaden for å drift/vedlikehold og utbygging av nettet sitt. Hva slags teknologi som tas i bruk er naturligvis kostnadsvarierende, men ingenting er gratis.

Lenke til kommentar

Det er mye myndighetene kan gjøre, men jeg tviler sterkt på at det kommer en markedsregulering kort tid etter et nokså omfattende krav mot CD og Get. Hvis Forbrukerrådet for eks. forbyr fakturering av såkalt "linjeleie", så vil det uansett bare medføre at tilbyderne øker prisene på produktene sine. Utgiftene må dekkes, uansett. Prisøkning/forandring på produkter skjer uansett støtt og stadig hos alle tilbyderne, uten altfor store protester.

 

Reguleringen kommer om det ikke skapes en reell konkurranse i "monopol-områdene", f.eks. om operatørene priser det for høyt. Og ingen regulering kommer fort, eller "kort tid etter ...".

 

 

Nå truer myndighetene med å regulere coax-markedet så derfor har operatørene begynt å tilby wholesale og/eller bitstreams med linjeleie.

 

 

Begrepet "bitstreams med linjeleie" har jeg forøvrig aldri hørt om. Utdyp gjerne.

 

Sorry, my bad.Mente wholesale med linjeleie og/eller bitstream. Nå er ikke jeg så opptatt av selve linjeleien, og som du sier, så vil de bare bake det inn i varekosten om det blir noe mas rundt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...