Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffbart å selge alkohol til en person (over 18) som ikke har på seg legitimasjon?


Krautern

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kom over en situasjon hvor jeg ble svært usikker på om noe straffbart ble gjort, og håper på at dere kan gi meg noen svar :)

 

Velger å beskrive situasjonen for å gjøre det så tydelig som mulig på hva jeg spør om: 

 

En venn og jeg, begge 19 år gamle, skulle kjøpe øl på en dagligvarebutikk. Jeg ble spurt om legitimasjon, noe jeg ikke hadde tatt med, siden jeg skulle bruke kortet til min mor (hun skyldte meg litt penger). Så ølsalget stengte snart, og jeg står i kassa uten legitimasjon. Jeg svarte ærlig at jeg ikke hadde den med meg, men at jeg gjerne legger igjen alkoholen etter kjøpet, for å hente bankkortet mitt. Kassearbeideren virket litt usikker, og begynte å spørre om alder osv. Jeg svarte på spørsmålene, og hun sa tilslutt at det gikk greit. Da jeg skulle til å betale, sa en dame til kassearbeideren: "Hvis jeg hadde vært en kontrollør, så ville du ha havnet i problemer om du gjennomfører salget". Kassearbeideren ble da så klart veldig usikker, men valgte likevel å gjennomføre salget.  

 

Så spørsmålet mitt er: Hvis du er usikker, men velger likevel å selge alkohol/snus til en person uten legitimasjon, vil du kunne bli straffet på noen som helst måtte selv om personen du solgte til ikke er mindreårig? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forbudt å selge til  noen under 18 år. Punktum. Regelen om at ukjente skal legitimere seg, er en intern regel som handelsstanden har innført for å gjøre det enklere å etterleve loven. Så svaret blir nei, om ekspeditøren er i tvil spiller ingen rolle, heller ikke om han unnlater å spørre. Det som gjelder, er kun hva alderen faktisk er. Er den over 18, er det greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korleis butikken innretter seg for å unngå at dei selger alkohol til personar under 18 år, eller legger til rette for langing spelar ingen rolle.

Det einaste som betyr noke er at det ikkje er lov til å selge til personar under 18 år. I tillegg til ID så kan kassaarbeidaren sikre identiteten på ein rekke andre måtar, som f.eks sjå at det er åpenbart at personen er over 18 år, eller fordi det er ein venn av arbeidaren sin lillebror og alderen derfor er kjent av kassaarbeidaren, osv.

 

Det er ein grunn til at ein ved kontroll med butikkane bruker 17 åringar for å sjå om dei får kjøpe, for det er det som er ulovleg. Å ikkje spørre etter ID er ikkje ulovleg.

 

 

Men igjen, sidan konsekvensane for butikken er veldig store dersom dei blir tatt for å selge til nokon som faktisk er under 18 år (eller legger til rette for langing) så har dei vanligvis ein streng policy på å ikkje selge utan at dei er heilt 100% sikre på alderen.

Lenke til kommentar

Folk ser så forskjellige ut for alderen at det er umulig å se om fjonbarten eller fippskjegget betyr at man er 17 eller 18 år.

Du kan ikke se på en 16-årig jente om hun er 18 fordi hun kanskje bruker 2 BH'r og en pushup-BH og masse sminke.

 

Jeg jobbet i kassa på Rimi en periode for noe år siden, vi fikk beskjed under opplæring å ALDRI selge alkohol/sigaretter hvis vi var usikre og person ikke hadde med seg legitimasjon. Da er det bare å nekte. Ikke syns synd på vedkommende uansett hva de sier. "Hente sjefen" betyr heller ingenting, kan det ikke bevises skal man ikke selge uansett hvem som blir hentet.

 

Er det en tilfeldig stikkontroll og de sender inn 17-åringer i masse butikker for å se om de fikk kjøpt noe, er butikken i veldig store forklaringsproblemer.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Jeg jobbet i kassa på Rimi en periode for noe år siden, vi fikk beskjed under opplæring å ALDRI selge alkohol/sigaretter hvis vi var usikre og person ikke hadde med seg legitimasjon. Da er det bare å nekte. Ikke syns synd på vedkommende uansett hva de sier. "Hente sjefen" betyr heller ingenting, kan det ikke bevises skal man ikke selge uansett hvem som blir hentet.

Signerer denne. Var man i tvil skulle man spørre. Og hadde personen da ikke legitimasjon var det ingen bønn, da skulle man nekte å gjennomføre salget. At klokka var 2 min unna stengetid for ølsalget var totalt irrelevant. Å selge aldersbestemte varer til mindreårige kan i ytterste konsekvens være avskjedsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Så spørsmålet mitt er: Hvis du er usikker, men velger likevel å selge alkohol/snus til en person uten legitimasjon, vil du kunne bli straffet på noen som helst måtte selv om personen du solgte til ikke er mindreårig?

Vil du kunne bli straffet "på noen som helst måte"? Ja, absolutt. Du kan miste jobben. Hvis det er du som er bevillingshaver vil du kunne miste bevillingen til å selge alkohol.

 

Men du kan ikke bli bøtelagt eller dømt til fengsel, så lenge kjøperen faktisk var over aldersgrensen. I relasjon til straffebestemmelsene i alkoholloven er det kun faktisk alder som er relevant.

 

I relasjon til andre bestemmelser (som forvaltningsbestemmelsene i alkoholloven eller arbeidsforholdet ditt) vil andre forhold være relevante - som for eksempel om du har et for løst og enkelt forhold til hvordan du kontrollerer alder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er vel også om det er lov å gå på butikken, betale for alkohol og hente det senere. Telles det som et alkoholsalg hvis personen ikke får med seg alkoholen? Telles det som innafor salgstidene å hente alkoholen etter at salget er stengt hvis man har forhåndsbetalt?

 

Greit nok med aldersgrense, men jeg syntes at resten av avtalen hørtes ut som om den var på kanten. Man kan ikke sitte i en bar, betale for 5 øl og få de resterende, si 2, etter at salget stenger.

Lenke til kommentar

Vel, loven regulerer ikke bare salg. Se alkoholloven § 3-7:

 

§ 3-7.Tidsinnskrenkninger for salg og utlevering av alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol

 

Salg og utlevering av alkoholholdig drikk1 gruppe 1 kan skje fra kl. 08.00 til kl. 18.00. På dager før søn- og helligdager skal salget opphøre kl. 15.00. Dette gjelder ikke dagen før Kristi Himmelfartsdag.

 

Kommunestyret kan generelt for kommunen eller for det enkelte salgssted innskrenke eller utvide tiden for salg i forhold til det som følger av første ledd. Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 på hverdager, og etter kl. 18.00 på dager før søn- og helligdager unntatt dagen før Kristi Himmelfartsdag. Det kan bestemmes at salg ikke skal finne sted til bestemte tider på dagen eller på bestemte ukedager.

 

Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd skal ikke skje på søn- og helligdager, 1. og 17. mai.

Som du ser regulerer bestemmelsen både salg og utlevering. Det vil si at salget må være gjennomført og alkoholvarene avhentet innen kl. 18:00, eller kl. 20:00 hvis kommunen har vedtatt utvidet salgstid.

Lenke til kommentar

Folk ser så forskjellige ut for alderen at det er umulig å se om fjonbarten eller fippskjegget betyr at man er 17 eller 18 år.

Du kan ikke se på en 16-årig jente om hun er 18 fordi hun kanskje bruker 2 BH'r og en pushup-BH og masse sminke.

 

Jeg jobbet i kassa på Rimi en periode for noe år siden, vi fikk beskjed under opplæring å ALDRI selge alkohol/sigaretter hvis vi var usikre og person ikke hadde med seg legitimasjon. Da er det bare å nekte. Ikke syns synd på vedkommende uansett hva de sier. "Hente sjefen" betyr heller ingenting, kan det ikke bevises skal man ikke selge uansett hvem som blir hentet.

 

Er det en tilfeldig stikkontroll og de sender inn 17-åringer i masse butikker for å se om de fikk kjøpt noe, er butikken i veldig store forklaringsproblemer.

 

Joda, men så er ikke alle 16 eller 18 :) Finnes mange folk man kan se på at tydelig er over 18.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, du får håpe det. Som sagt, en kasserer kan i ytterste konsekvens bli avskjediget for å selge alkohol til personer hvor kasserer i utgangspunktet skal spørre om legitimasjon. Uansett gjelder regelen at er man usikker skal man spørre. Og kan ikke kunden legitimere seg, skal kassereren nekte.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Så spørsmålet mitt er: Hvis du er usikker, men velger likevel å selge alkohol/snus til en person uten legitimasjon, vil du kunne bli straffet på noen som helst måtte selv om personen du solgte til ikke er mindreårig?

Vil du kunne bli straffet "på noen som helst måte"? Ja, absolutt. Du kan miste jobben. Hvis det er du som er bevillingshaver vil du kunne miste bevillingen til å selge alkohol.

Dette kan du da ikke mene. En kan vel ikke miste bevillingen om en selger øl til en edru 18-åring uten å spørre om legitimasjon? Ungdommen er kanskje din 18-årige nevø eller en annen du kjenner til. Og forutsetningen er som sagt at han var fylt 18. Jeg skulle gjerne sett ordlyden i den bestemmelsen som kan brukes for å frata kjøpmannen bevillingen i et sånt tilfelle.

Lenke til kommentar

Jo, det kan jeg mene. Du ser kanskje at det står "vil du kunne miste", ikke "vil du miste". Denne uttrykksmåten indikerer vanligvis at det er mer som skal til enn bare den aktuelle overtredelsen, eller at overtredelsen må være grov, eller at det avhenger av andre omstendigheter.

 

Dersom en bevillingshaver ikke kontrollerer legitimasjon for en person det er grunn til å kontrollere legitimasjon av vil dette innebære at bevillingshaver har svak eller dårlig internkontroll, jf. alkoholforskriften § 8-2 annet ledd nr. 2, 4, og 5. Dette kan føre til tildeling av to prikker per overtredelse etter § 10-3 tredje ledd annet strekpunkt. Tolv prikker i en toårsperiode fører til inndragning av salgsbevillingen i én uke, jf. § 10-2.

 

Det kan selvfølgelig være slik at det ikke er grunn til å kontrollere legitimasjon, for eksempel fordi du har personlig kjennskap til kjøperen.

 

Poenget med internkontroll er å redusere risikoen for at man selger til mindreårige. Selger du til et babyfjes som ser ut som om han er 14 innebærer handlingen din en risiko for regelverksbrudd selv om kjøperen i dette tilfellet faktisk var 19. Det er denne risikoadferden som sanksjoneres, ikke det konkrete salget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...