Gå til innhold

Advarsel om AS Infonor - ren svindel


Schreiber

Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette er feil sted å legge dette. Fant ikke noe annet som passer.

 

Jeg har i en god stund nå fått telefon fra et ukjent nummer, og jeg er kjent som rimelig kronisk på å ikke  ta telefonen hvis jeg ikke kjenner nummeret (og ikke alltid da heller.) Jeg pleier bestandig å sjekke det ukjente nummeret på nettet etter første oppringing for å se om det er en selger, eller om det er noen jeg har interesse av å snakke med. Et nummer som stadig har dukket opp er 48492807. En rask titt på nettet fikk ikke uventet opp at dette er en telefonselger, så jeg har aldri tatt mobilen når de ringer.

 

I dag fikk jeg helt uventet en pakke fra et selskap som heter AS Infonor. Pakken inneholdt to små brannslokningsapparater til å ha i bilen, og kom med en faktura på litt over kr 700, med betalingsfrist om to dager. Jeg hadde aldri hørt om AS Infonor engang. Logisk nok tenkte jeg å sjekke litt om dette firmaet, men fant mer enn jeg hadde forventet.

 

Kort sagt: Når jeg søkte på dette firmaet fikk jeg opp en advarsel om et ganskje kjent telefonnummer... Det viste seg også rimelig fort at en person fikk en telefon fra dette firmaet, men la på straks hun skjønte det var en telefonselger. Noen daget etter kom en regning på syv tusen. Søker du på nummeret finner du det fort listet på Telefonterror.no.

 

Med andre ord: får du en telefon fra nummeret 48492807, IKKE ta telefonen. Får du en pakke fra dem er det bare å sende den tilbake. Dette er ren svindel.

 

 

http://www.webforumet.no/forum/threads/tv2-torget-telefonselger-lurt.24021/

 

https://www.telefonterror.co.no/nummer/48492807

Endret av Schreiber
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du hentet pakken?  Det skulle du ikke ha gjort.

Hvorfor ikke? Som privatperson har han 14 dager full returrett, og han kunne ikke nødvendigvis vite hva som var i pakken - det kunne være en premie, noe han hadde bestilt fra utlandet, en pakke fra en bekjent som sendte via jobben.. Det er ikke farlig å hente ut pakker.

 

Jeg har fått feilsendte varer tidligere, og det er aldri noe problem å returnere uten kostnad. Du kontakter simpelthen avsender og ber dem sende bud eller ferdig betalt pakkelapp, og om de ikke gjør dette innen X mnd og purringer kan du beholde varene kostnadsfritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selvsagt sagt ifra at varen er feilsendt, så får de ordne opp selv. Pakken er rimelig tung, så det kan nok bli en del porto for å sende den tilbake. Det får de ordne opp i selv. Har ikke tenkt å sende noe tilbake før jeg hører fra dem. Men det sier jo litt at betalingsfrist er bare to dager, så det kommer garantert purring fra dem, og sikkert inkassovarsel. Men igjen, det får de ordne opp i selv. Er ikke mitt problem. Jeg har sagt ifra at varen ikke er bestilt, og jeg vet jeg har mitt på det tørre. :) Denne tråden er bare for å advare andre mot disse svindlerne. Får du en pakke fra AS Infonor er det bare svindel. Det verste du kan gjøre er å betale regningen. Får du telefon fra dem er det bare å nekte å svare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selvsagt sagt ifra at varen er feilsendt, så får de ordne opp selv. Pakken er rimelig tung, så det kan nok bli en del porto for å sende den tilbake. Det får de ordne opp i selv. Har ikke tenkt å sende noe tilbake før jeg hører fra dem. Men det sier jo litt at betalingsfrist er bare to dager, så det kommer garantert purring fra dem, og sikkert inkassovarsel. Men igjen, det får de ordne opp i selv. Er ikke mitt problem. Jeg har sagt ifra at varen ikke er bestilt, og jeg vet jeg har mitt på det tørre. :) Denne tråden er bare for å advare andre mot disse svindlerne. Får du en pakke fra AS Infonor er det bare svindel. Det verste du kan gjøre er å betale regningen. Får du telefon fra dem er det bare å nekte å svare.

Lurt å presisere at man definitivt ikke må nekte å ta telefonen dersom man har mottatt pakke. Du er pliktig å bidra til å løse feilsendingen. Du må gi beskjed og holde dialog til de har fått klar beskjed om at du ikke skal betale, og at pakken er klar til henting.
Lenke til kommentar

 

Har selvsagt sagt ifra at varen er feilsendt, så får de ordne opp selv. Pakken er rimelig tung, så det kan nok bli en del porto for å sende den tilbake. Det får de ordne opp i selv. Har ikke tenkt å sende noe tilbake før jeg hører fra dem. Men det sier jo litt at betalingsfrist er bare to dager, så det kommer garantert purring fra dem, og sikkert inkassovarsel. Men igjen, det får de ordne opp i selv. Er ikke mitt problem. Jeg har sagt ifra at varen ikke er bestilt, og jeg vet jeg har mitt på det tørre. :) Denne tråden er bare for å advare andre mot disse svindlerne. Får du en pakke fra AS Infonor er det bare svindel. Det verste du kan gjøre er å betale regningen. Får du telefon fra dem er det bare å nekte å svare.

Lurt å presisere at man definitivt ikke må nekte å ta telefonen dersom man har mottatt pakke. Du er pliktig å bidra til å løse feilsendingen. Du må gi beskjed og holde dialog til de har fått klar beskjed om at du ikke skal betale, og at pakken er klar til henting.

Som det står i førsteposten tok jeg ikke telefonen, men sjekket nummeret. Da jeg så det var en selger var det over for min del, så jeg har aldri tatt telefon fra dem. Men som du også kan lese i førsteposten leste jeg om en dame som fikk telefon fra dem, men hun la på røret etter noen minutter når hun skjønte det var en selger. Noen dager etter fikk hun en regning på syv tusen spenn for noe hun ikke hadde bestilt.

 

Det er det jeg mener, og det er derfor jeg listet opp telefonnummeret i førsteposten. Får du dette nummeret, IKKE ta telefonen.

 

Når det gjelder pakken kan du også lese i førstepost at jeg selvsagt tok kontakt med selskapet pr mail samme dag og sa jeg ikke har bestilt noe som helst hos dem.

Lenke til kommentar

 

Har selvsagt sagt ifra at varen er feilsendt, så får de ordne opp selv. Pakken er rimelig tung, så det kan nok bli en del porto for å sende den tilbake. Det får de ordne opp i selv. Har ikke tenkt å sende noe tilbake før jeg hører fra dem. Men det sier jo litt at betalingsfrist er bare to dager, så det kommer garantert purring fra dem, og sikkert inkassovarsel. Men igjen, det får de ordne opp i selv. Er ikke mitt problem. Jeg har sagt ifra at varen ikke er bestilt, og jeg vet jeg har mitt på det tørre. :) Denne tråden er bare for å advare andre mot disse svindlerne. Får du en pakke fra AS Infonor er det bare svindel. Det verste du kan gjøre er å betale regningen. Får du telefon fra dem er det bare å nekte å svare.

Lurt å presisere at man definitivt ikke må nekte å ta telefonen dersom man har mottatt pakke. Du er pliktig å bidra til å løse feilsendingen. Du må gi beskjed og holde dialog til de har fått klar beskjed om at du ikke skal betale, og at pakken er klar til henting.

 

 

Feil. Han er ikke pliktig til en dritt. Bare kast pakken og ignorer henvendelser fra dem.

Kan ikke kreve at folk skal bruke tid når de driver å svindler. Det er slike PLIKTER som du sier som holder liv i svindlere.

 

IGNORER. Behold varene. Ikke betal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Har selvsagt sagt ifra at varen er feilsendt, så får de ordne opp selv. Pakken er rimelig tung, så det kan nok bli en del porto for å sende den tilbake. Det får de ordne opp i selv. Har ikke tenkt å sende noe tilbake før jeg hører fra dem. Men det sier jo litt at betalingsfrist er bare to dager, så det kommer garantert purring fra dem, og sikkert inkassovarsel. Men igjen, det får de ordne opp i selv. Er ikke mitt problem. Jeg har sagt ifra at varen ikke er bestilt, og jeg vet jeg har mitt på det tørre. :) Denne tråden er bare for å advare andre mot disse svindlerne. Får du en pakke fra AS Infonor er det bare svindel. Det verste du kan gjøre er å betale regningen. Får du telefon fra dem er det bare å nekte å svare.

Lurt å presisere at man definitivt ikke må nekte å ta telefonen dersom man har mottatt pakke. Du er pliktig å bidra til å løse feilsendingen. Du må gi beskjed og holde dialog til de har fått klar beskjed om at du ikke skal betale, og at pakken er klar til henting.

Feil. Han er ikke pliktig til en dritt. Bare kast pakken og ignorer henvendelser fra dem.

Kan ikke kreve at folk skal bruke tid når de driver å svindler. Det er slike PLIKTER som du sier som holder liv i svindlere.

 

IGNORER. Behold varene. Ikke betal.

Det er fint hvis du avstår fra å uttale deg om ting du ikke kan, så du slipper å koste folk inkasso.

 

Hva du og jeg måtte mene er moralsk riktig er revnende likegyldig når det kommer til loven. Hvis noen følger det elendige rådet ditt over her, ja da _kan_ de faktisk lovlig kjøre inkasso på deg, for du har kastet varene deres, som ble "feilsendt". Kaster du pakken kan jeg garantere deg at namsmannen er i lønningsposen din innen kort tid.

Lenke til kommentar

Får du dette nummeret, IKKE ta telefonen.

Hvis de kan sende regning til noen som har sagt nei, så kan de jo like greit sende til de som ikke tar tlf, så det å ta tlf er vel ikke ensbetydende med å få regning.

 

Personlig vil jeg gjerne ta tlf fra de. Så får de ett klart nei. Får jeg da regning, så blir det sendt videre til rette instans og ev media iom jeg har selvfølgelig dokumentasjon med opptak av samtalen.

Lenke til kommentar

Det burde være innebygget samtaleopptaksfunksjon i telefoner. Dessverre er det overraskende vanskelig å få til å ta opp direkte fra lydkort(for å få med hva den andre sier, å spille inn egen mic er ikke vanskelig med en app), også på android.

"Total Recorder" har virket utmerket på mine to siste android tlf(de eneste jeg har testet også). Enig i at det burde være innebygget

Lenke til kommentar

 

Det burde være innebygget samtaleopptaksfunksjon i telefoner. Dessverre er det overraskende vanskelig å få til å ta opp direkte fra lydkort(for å få med hva den andre sier, å spille inn egen mic er ikke vanskelig med en app), også på android.

"Total Recorder" har virket utmerket på mine to siste android tlf(de eneste jeg har testet også). Enig i at det burde være innebygget

 

 

Det er mange som heter det på Play, hvilken produsent?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Har selvsagt sagt ifra at varen er feilsendt, så får de ordne opp selv. Pakken er rimelig tung, så det kan nok bli en del porto for å sende den tilbake. Det får de ordne opp i selv. Har ikke tenkt å sende noe tilbake før jeg hører fra dem. Men det sier jo litt at betalingsfrist er bare to dager, så det kommer garantert purring fra dem, og sikkert inkassovarsel. Men igjen, det får de ordne opp i selv. Er ikke mitt problem. Jeg har sagt ifra at varen ikke er bestilt, og jeg vet jeg har mitt på det tørre. :) Denne tråden er bare for å advare andre mot disse svindlerne. Får du en pakke fra AS Infonor er det bare svindel. Det verste du kan gjøre er å betale regningen. Får du telefon fra dem er det bare å nekte å svare.

Lurt å presisere at man definitivt ikke må nekte å ta telefonen dersom man har mottatt pakke. Du er pliktig å bidra til å løse feilsendingen. Du må gi beskjed og holde dialog til de har fått klar beskjed om at du ikke skal betale, og at pakken er klar til henting.

Feil. Han er ikke pliktig til en dritt. Bare kast pakken og ignorer henvendelser fra dem.

Kan ikke kreve at folk skal bruke tid når de driver å svindler. Det er slike PLIKTER som du sier som holder liv i svindlere.

 

IGNORER. Behold varene. Ikke betal.

Det er fint hvis du avstår fra å uttale deg om ting du ikke kan, så du slipper å koste folk inkasso.

 

Hva du og jeg måtte mene er moralsk riktig er revnende likegyldig når det kommer til loven. Hvis noen følger det elendige rådet ditt over her, ja da _kan_ de faktisk lovlig kjøre inkasso på deg, for du har kastet varene deres, som ble "feilsendt". Kaster du pakken kan jeg garantere deg at namsmannen er i lønningsposen din innen kort tid.

 

Jeg kan alt, 

Endret av AllFather
språkbruk
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Beklager trådreinkarnasjonen, men googlet frem denne tråden etter å ha blitt ringt opp av dem nå. Har ikke fått noen pakke. Men jeg kan altså sende ut tusenvis av pakker og dermed kreve penger lovlig av alle som ikke svarer? Det virker jo ganske hensynsløst.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...