Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Spørsmål angående toll - bor i USA og skal hjem til Norge med kamera


m0en

Anbefalte innlegg

Gjelder det selv når du er residens i et annet land? Når du har residens i USA og kjøper et produkt er du jo underlagt Amerikansk lov og Amerikanske skatteregler og ikke Norske lover og skatteregler.

 

 

 

For import av ting til Norge, sånn som det er snakk om her, er det derimot norske import- og tollregler som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

ankom om natten, ikke sikkert rødsonen er betjent..

Etter sånn jeg har forstått det, så er noe som heter valutaregister i Norge, bankene informerer om kjøp i utland på over 25.000.- til tollvesenet.

Blir jeg ikke tatt på grønn sone på Gardermoen, så får man muligens brev i posten hvor man må redegjøre for kjøpet.

 

Sånn er det heldigvis ikke.

 

Jeg er ganske sikker på at det kun er skatteetaten som har innsyn en persons oppføringer i valuttaregisteret.

Jeg har aldri blitt kontaktet av tollvesenet etter store kjøp med kort i utlandet.

Lenke til kommentar

Nettavisene sier det motsatte, men kanskje det er skremselspropaganda  :rofl:

 

Men jeg skal forsikre kameraet da jeg kommer hjem også, så blir vel et problem om jeg ikke momser det inn da?

 

Usikker, forsikringsselskapene jeg har vært borti har aldri bedt om kvittering eller noe bevis på prisen jeg har oppgitt. Nå har jeg ikke hatt behov for å bruke forsikringen enda, men kan være de ber om det da.

Lenke til kommentar

 

ankom om natten, ikke sikkert rødsonen er betjent..

Etter sånn jeg har forstått det, så er noe som heter valutaregister i Norge, bankene informerer om kjøp i utland på over 25.000.- til tollvesenet.

Blir jeg ikke tatt på grønn sone på Gardermoen, så får man muligens brev i posten hvor man må redegjøre for kjøpet.

 

 

Nei, valutaregisteret inneholder så mye informasjon at å søke generelt i det fungerer bare ikke, man må søke spesifikt uansett.

 

 

ankom om natten, ikke sikkert rødsonen er betjent..

 

Grensekontrollseksjonen på OSL har døgnåpent, alle dager.

 

 

Stemmer

 

 

 

ankom om natten, ikke sikkert rødsonen er betjent..

Etter sånn jeg har forstått det, så er noe som heter valutaregister i Norge, bankene informerer om kjøp i utland på over 25.000.- til tollvesenet.

Blir jeg ikke tatt på grønn sone på Gardermoen, så får man muligens brev i posten hvor man må redegjøre for kjøpet.

 

Sånn er det heldigvis ikke.

 

Jeg er ganske sikker på at det kun er skatteetaten som har innsyn en persons oppføringer i valuttaregisteret.

Jeg har aldri blitt kontaktet av tollvesenet etter store kjøp med kort i utlandet.

 

 

Valutaregisteret er laget på bestilling fra tolletaten, så eierskapet er hos dem.

Lenke til kommentar

Jeg ba om å få innsyn i valuttaregisteret. Følgende er registrert.
 

  • Type kort
  • Inn / Utland
  • Dato
  • Beløp i NOK
  • Rapportplikktig (9 siffret nummer jeg ikke vet hva er)
  • Fødselsnr.
  • Kortnr.
  • Etternavn
  • Fornavn
  • Adresse
  • Poststed
  • Postnr.
  • Land (Alltid Norge)
  • Utland (Landet kortet er brukt i)
  • Kort type
  • # transaksjoner
  • Fødselsdato

Har jeg brukt samme kort fler ganger samme dag i samme land så slås det sammen til en oppføring med et beløp. Brukersted er ikke notert så det er ikke mulig og vite hva pengene er brukt til utifra registeret i seg selv.

Lenke til kommentar

 

Tviler sterkt på at rødsona ikke var bemannet i noen form på en åpen, internasjonal, flyplass. Kan tenkes at det var et telefonnummer, evt ringeklokke, der for å tilkalle tolltjenesteperson som har vakt på rødsona.

99% av de som går på rødt vil aldri bruke den ringeklokka

 

 

Poenget er: ønsker man å deklarere så er det mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at man ikke vil ha straff, ergo går man på rødt, men man leter ikke etter ansatte

 

Og dermed så overtrer du tollovens §3-1, og gjør en straffbar handling.

 

At du har gått på rødt men så ingen ansatte fritar fortsatt ikke for skyld. Med din logikk så går du ikke ut av bilen på Svinesund f.eks. hvis du kjører på rødt siden ingen tollansatte kommer til deg der på parkeringsplassen?

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uavhengig av "all of the above".

 

Det er relativt liten forskjell i pris på  ny elektronikk i det skiktet du antyder omkring i verden. En av de få faktorene som utgjør en forskjell er MVA satsen.  Vanligvis setter "de store" forhandlerpris til omtrent 1USD=10NOK.  Dvs at om du momser det inn uten å kreve tilbake "sales tax" fra USA vil besparelsen ofte være marginal.  Amerikanske og norske forbrukerrettigheter er vidt forskjellige, og reklamasjonsretten (ikke garanti) kan være helt ned i 90 dager i USA mot 5 år i Norge. 

 

Dersom markedet fungerer omtrent som i Norge kan du regne med å få igjen mellom 60% og 70% av nypris for et kamerahus innen det første året om det ikke ser herpa ut.  Dersom huset er kurant å skaffe i Norge kan det være en ide å kvitte seg med et huset og kjøpe et nytt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...