Gå til innhold

Rundkjøring, plassering


Tellurium

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre.

Uenig, det er ikke så jævlig enkelt.

 

Det er massevis av 1,5 felts rundkjøringer, dvs rundkjøringer der det ikke er oppmerking og usikkert om det er 1 eller 2 felt. Så da må Ola og Kari selv gjøre en individuell vurdering av hvordan de skal plassere seg...og da blir det følgelig masse kaos!

 

Kunne vært løst ved å male piler i veibanen.

Lenke til kommentar

 

Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre.

Uenig, det er ikke så jævlig enkelt.

 

Det er massevis av 1,5 felts rundkjøringer, dvs rundkjøringer der det ikke er oppmerking og usikkert om det er 1 eller 2 felt. Så da må Ola og Kari selv gjøre en individuell vurdering av hvordan de skal plassere seg...og da blir det følgelig masse kaos!

 

Kunne vært løst ved å male piler i veibanen.

 

Er det ikke linjer i rundkjøringen så er det ett felt, men på grunn av dårlig utformet tekst så blir det 2 felt, håpløse regler som må skrives om

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre.

 

Ingenting som heter det, at en skal. Så enkelt er det ikke. Mange ganger jeg ligger i høyrefila når jeg skal til venstre. Bruker også å okkupere begge feltene til tider (før rundkjøringen), hvis det er behøvelig. Som en hovedregel kan en tenke slik som du gjør, uten skal'en. Viktigste er vel å være hensynsfulle, aktpågivende og varsom uansett hvor en ferdes i trafikken, der kan du sette inn en skal  :)

Endret av FranZe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke linjer i rundkjøringen så er det ett felt, men på grunn av dårlig utformet tekst så blir det 2 felt, håpløse regler som må skrives om

 

Fra trafikkreglene:

 

 

§ 1.Definisjoner

1. I trafikkreglene forstås med:

 

d) Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men like fullt idiotisk og egoistisk adferd, som også øker risiko for sammenstøt.

 

Tja, det kan vel diskuteres. Hadde det da ikke vært en fordel at alle lå i høyre felt,hvis risikoen for for sammenstøt skal være ett argument. Satt på spissen så er det jo de som ligger i venstre felt som legger opp til feltskifte og risikoen det medfører.

 

Ofte er det jo slik at det å ligge i venstrefelt er greit for trafikkavviklingen(for å ta av til venstre), men ikke alltid.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egne regler for rundkjøringer, som allerede er nevnt, at når det er plass til 2 biler i bredden så er det 2 felt, selv om det ikke er merket

Som tidligere nevnt, ola kan vurdere det som 2 felt, mens Kari mener det er 1 felt. Da blir det konflikter og kaos.

Alle rundkjøringer bør tydeliggjøres med piler i veibanen.

Lenke til kommentar

 

Høyesterett

Høyesterett

 

 

Høyesterett

Høyesterett

 

 

Høyesterett

 

 

Høyesterett

 

 

Du nevner høyesterett og denne avgjørelsen titt og ofte, men hvorfor kan du ikke si hvilken dom du forsøker å vise til?

 

 

Jeg er like dårlig bevandret som deg i hvor rettsavgjørelsene ligger. Men blant dette utvalget av Google-treff så kan jeg ikke annet enn å tro at saken nevnes utfyllende:

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=h%C3%B8yesterett%20rundkj%C3%B8ring

 

Ække så vanskelig ser u..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Det er en omstridt rundkjøring i nærheten hvor jeg bor, regelverket er klart men folk gjør veldig mye forskjellig der. Resultatet er at du må kjøre som om du er den eneste der med trafikkopplæring, du kan ikke forutsi hva andre bilister vil gjøre.

Mye forskjellig, fordi det ikke er regler spesifikt for rundkjøring - derfor er det ikke så klart regelverk. Selv forsikringsselskapene, vegvesen, politi, sensorer og kjørelærere m/flere har ulikt syn på det.

 

Edit: Som sagt, så 'skal' man ikke ligge til venstre hvis man skal til venstre. Man 'kan', iom det er ingen regel som sier at man skal/må.

 

Dette er hva Statens Vegvesen sier :)

 

Feltplassering

Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

Merknader:

Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen.

 

 

Feltskifte. Det er stikkordet  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...