Gå til innhold

Rundkjøring, plassering


Tellurium

Anbefalte innlegg

Pleier ofte å kjøre gjennom en rundkjøring, hvor det ofte er mye kø. Se illustrasjonsbilde. Jeg (rød bil) skal til venstre, og pleier å legge meg i venstre fil (det er ingen oppmerkede filer før eller i rundkjøringen, men plass til 2 biler i bredden). Det er ofte mye kø, spesielt i venstre "fil", da de fleste andre skal til venstre i rundkjøringen også.

 

Men jeg kan vel legge meg i høyre fil, og fortsatt kjøre til venstre i rundkjøringen? Det er kanskje dårlig for trafikkflyten, men jeg bryter vel ingen trafikkregler? Faktisk vil det være tryggere da jeg slipper et feltskifte i en traffikert rundkjøring.

 

 

post-380533-0-77376100-1476441424_thumb.jpg

post-380533-0-30548900-1476441433_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg kan vel legge meg i høyre fil, og fortsatt kjøre til venstre i rundkjøringen? Det er kanskje dårlig for trafikkflyten, men jeg bryter vel ingen trafikkregler? Faktisk vil det være tryggere da jeg slipper et feltskifte i en traffikert rundkjøring.

Nei, det skal du ikke. Feltskifte gjøres uansett. Skal du til venstre i en rundkjøring skal også feltplasseringen i forkant av rundkjøringen være til venstre. De som legger seg til høyre i rundkjøring når de egentlig skal til venstre er idioter som mangler trafikkforståelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, glemte å få med "egoister" i forrige innlegg. Er såpass krass i tonen da jeg ferdes på to hjul i trafikken, og derfor må være årvåken, pga sløve, egoistiske bilister med dårlig feltplassering og manglende tegngiving (typisk blinklys) samt syklister som ikke forholder seg til trafikkregler generelt.

Lenke til kommentar

 

Men jeg kan vel legge meg i høyre fil, og fortsatt kjøre til venstre i rundkjøringen? Det er kanskje dårlig for trafikkflyten, men jeg bryter vel ingen trafikkregler? Faktisk vil det være tryggere da jeg slipper et feltskifte i en traffikert rundkjøring.

Nei, det skal du ikke. Feltskifte gjøres uansett. Skal du til venstre i en rundkjøring skal også feltplasseringen i forkant av rundkjøringen være til venstre. De som legger seg til høyre i rundkjøring når de egentlig skal til venstre er idioter som mangler trafikkforståelse.

 

 

Når gjør han et feltskifte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er inneforstått med at man burde ligge til venstre (og at man er et rasshøl hvis man ikke gjør det), noe jeg også pleier. Men det er ikke ulovlig å ligge til høyre, hvertfall når det mangler både skilting og oppmerking som i dette tilfellet?

Trafikkreglene § 6:

 

§ 6.Svinging

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Lenke til kommentar

 

Jeg er inneforstått med at man burde ligge til venstre (og at man er et rasshøl hvis man ikke gjør det), noe jeg også pleier. Men det er ikke ulovlig å ligge til høyre, hvertfall når det mangler både skilting og oppmerking som i dette tilfellet?

Trafikkreglene § 6:

 

§ 6.Svinging

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

 

 

Han skal jo ikke svinge til venstre? Han skal til høyre ut av rundkjøringen? 

 

AtW

Lenke til kommentar

Når gjør han et feltskifte?

 

AtW

Idet han kjører inn i rundkjøringen, og når han kjører ut.

 

Han skal jo ikke svinge til venstre? Han skal til høyre ut av rundkjøringen? 

 

AtW

Han skriver jo tydelig i første post at han skal til venstre i rundkjøringen. Da skal han ikke ligge til høyre før rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Pleier ofte å kjøre gjennom en rundkjøring, hvor det ofte er mye kø. Se illustrasjonsbilde. Jeg (rød bil) skal til venstre, og pleier å legge meg i venstre fil (det er ingen oppmerkede filer før eller i rundkjøringen, men plass til 2 biler i bredden). Det er ofte mye kø, spesielt i venstre "fil", da de fleste andre skal til venstre i rundkjøringen også.

 

Men jeg kan vel legge meg i høyre fil, og fortsatt kjøre til venstre i rundkjøringen? Det er kanskje dårlig for trafikkflyten, men jeg bryter vel ingen trafikkregler? Faktisk vil det være tryggere da jeg slipper et feltskifte i en traffikert rundkjøring.

 

Dersom det ikke er oppmerkede filer, så er det ikke 2 filer i rundkjøringen. At man må flekse i rushtid, er jo en så som så ting. Du kan jo velge å oppta hele kjørefeltet midt på, og det er jo ikke feil i følge loven, men folk blir nok sure på deg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det gjør ikke jeg heller, som er årsaken til at jeg alltid unngår å kjøre parallelt med andre bilister. Akkurat her driter jeg i om jeg hindrer optimal flyt.

Å ligge i blindsonen på andre kjøretøyer er sjelden en god idé, noe jeg unngår. Men det er en kjentsak at mange idiotsyklister legger seg i blindsonen til andre kjøretøyer. Det er en grunn til at Vegvesenet har kjørt kampanje som går på akkurat det.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men jeg kan vel legge meg i høyre fil, og fortsatt kjøre til venstre i rundkjøringen? Det er kanskje dårlig for trafikkflyten, men jeg bryter vel ingen trafikkregler? Faktisk vil det være tryggere da jeg slipper et feltskifte i en traffikert rundkjøring.

Nei, det skal du ikke. Feltskifte gjøres uansett. Skal du til venstre i en rundkjøring skal også feltplasseringen i forkant av rundkjøringen være til venstre. De som legger seg til høyre i rundkjøring når de egentlig skal til venstre er idioter som mangler trafikkforståelse.

 

 

Egentlig ikke. Da de som ligger i et høyre FELT i en rundkjøring har forkjørsrett. At du har lært noe annet på trafikkskolen enn hva som faktisk gjelder for rundkjøring det er kjøreskolens feil og din egen som stoler på dem.

 

En rundkjøring er pr. definisjon i Høyesterett en selvstendig vei. En hver som skal inn på denne veien har et vikepliktskilt. Det vil si at fart skal tilpasses. Men, det har en annen følgekonsekvens. At dersom noen er ekstra hurtige på gasspedalen og får etablert seg i kjørebanen, så kan ikke en konkurrerende bil som heller ikke var etablert fra før finne på å kollidere med deg og forvente skylddeling eller forvente at du skal få skylden. I Høyesterett så finnes det en dom hvor han som entret rundkjøringen lenger til venstre altså hadde for stor fart, og han som entret rundkjøringen litt mer til høyre, han mer til høyre vant rettsaken.

 

På kjøreskolen lærer du forresten at i en to-felts rundkjøring så har den i indrefilen vikeplikt for den som ligger i ytterfilen. Siden veien er rund, så kan en hver sjåfør leke som russen 2016 og foreta så mange omdreininger de bare ønsker. Du kan ligge i ytterfilen i timesvis, de andre billistene tilpasser seg mens andre billister blir røde i ansiktet og kanskje spyr av det.

 

 

EDIT: Grov feil. Jeg postet feil mhp. høyre og venstre. ER helt riktig forklart nå.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...