Gå til innhold

Rundkjøring, plassering


Tellurium

Anbefalte innlegg

 

Han skal jo ikke svinge til venstre? Han skal til høyre ut av rundkjøringen?

Han svinger først til venstre, ergo skal han ligge i venstre felt.

 

 

Først svinger han vel strengt tatt til høyre, ut på en ny vei? Om man svinger til venstre så kjører han jo mot rundkjøringens retning. (dette kan kanskje virke som flisespikk, men poenget er at jeg tror ikke du kan bruke den paragrafen på den måten du insinuerer)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når gjør han et feltskifte?

 

AtW

Idet han kjører inn i rundkjøringen, og når han kjører ut.

 

Han skal jo ikke svinge til venstre? Han skal til høyre ut av rundkjøringen? 

 

AtW

Han skriver jo tydelig i første post at han skal til venstre i rundkjøringen. Da skal han ikke ligge til høyre før rundkjøringen.

 

 

Ok, jeg ville ikke kalt det feltskifter, men på og avkjørsler, men uansett om man velger å kalle det det, så har han jo rett, han feltskifter ikke i rundkjøringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er oppmerkede filer, så er det ikke 2 filer i rundkjøringen. At man må flekse i rushtid, er jo en så som så ting. Du kan jo velge å oppta hele kjørefeltet midt på, og det er jo ikke feil i følge loven, men folk blir nok sure på deg.

 

 

Statens vegvesenet er uenig.

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/617336/binary/957499?fast_title=Brosjyre+om+rundkj%C3%B8ringer.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med hensyn på felter som ikke er oppmerket så har jeg ingenting å tilføye.

 

Men Vegvesenet vil være underordnet det Høyesterett måtte mene om etter en hver rettskraftig dom. Så mhp. etableringen på veien som, jeg da tok opp, så har Høyesterett dømt.

 

Men, hva gjelder felter i rundkjøring som ikke er oppmerket, så har det kanskje vært uheldig at jeg tok det opp i samme innlegg.

 

Jeg vil si det så tydelig, at dersom det ikke er oppdeling i innkjørselspartiet før den runde veien (rundkjøring) så er det heller ingen usynlige felter i et større antall enn hva påkjørselsveien forteller.

Endret av G
Lenke til kommentar

Først svinger han vel strengt tatt til høyre, ut på en ny vei? Om man svinger til venstre så kjører han jo mot rundkjøringens retning. (dette kan kanskje virke som flisespikk, men poenget er at jeg tror ikke du kan bruke den paragrafen på den måten du insinuerer)

 

AtW

Å svinge til venstre slik du beskriver er en type adferd jeg ofte ser blant syklister...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Først svinger han vel strengt tatt til høyre, ut på en ny vei? Om man svinger til venstre så kjører han jo mot rundkjøringens retning. (dette kan kanskje virke som flisespikk, men poenget er at jeg tror ikke du kan bruke den paragrafen på den måten du insinuerer)

 

AtW

Å svinge til venstre slik du beskriver er en type adferd jeg ofte ser blant syklister...

 

 

Kan ikke du holde den sykkelvendettaen din til relevante tråder? Dette har strengt tatt lite med det jeg skrev å gjøre.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke du holde den sykkelvendettaen din til relevante tråder? Dette har strengt tatt lite med det jeg skrev å gjøre.

 

AtW

Nå var det du som beskrev sving til venstre i rundkjøring på den måten som du gjorde, så da får du svar på tiltale.

 

Uansett, TS skal til venstre i rundkjøringen, og da skal han også legge seg mot venstre i forkant. Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pleier ofte å kjøre gjennom en rundkjøring, hvor det ofte er mye kø. Se illustrasjonsbilde. Jeg (rød bil) skal til venstre, og pleier å legge meg i venstre fil (det er ingen oppmerkede filer før eller i rundkjøringen, men plass til 2 biler i bredden). Det er ofte mye kø, spesielt i venstre "fil", da de fleste andre skal til venstre i rundkjøringen også.

 

Men jeg kan vel legge meg i høyre fil, og fortsatt kjøre til venstre i rundkjøringen? Det er kanskje dårlig for trafikkflyten, men jeg bryter vel ingen trafikkregler? Faktisk vil det være tryggere da jeg slipper et feltskifte i en traffikert rundkjøring.

 

Hvis du ligger i høyre felt her må du enten kjøre rett frem til høyre felt, eller svinge av til høyre og ligge i høyre felt.

 

Hvis du ligger i venstre felt må du ta av til venstre og fremdeles ligge i venstre felt. Du kan ikke skifte felt underveis og ta ut av rundkjøringen i høyre felt.

Begge eksemplene du tegner opp viser feil kjøring med god sjanse for å forårsake krasj.

 

 

Det _kan_ være mulig å ligge i venstre felt og kjøre rett frem og plassere seg rett i venstre felt ( ikke høyre), isåfall skal veimerking opplyse at venstre felt kan kjøre både rett frem og til venstre. Jeg vet ikke om noen eksempler hvor dette gjøres.

 

Det _kan_ også være mulig å ligge i venstre felt og kjøre til høyre og legge seg i venstre felt der, men som over må det isåfall være merket med piler i veibanen. Jeg vet ikke om det finnes noen rundkjøringer hvor dette er lov, vil tro det hører med til spesielle unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan ikke du holde den sykkelvendettaen din til relevante tråder? Dette har strengt tatt lite med det jeg skrev å gjøre.

 

AtW

Nå var det du som beskrev sving til venstre i rundkjøring på den måten som du gjorde, så da får du svar på tiltale.

 

Uansett, TS skal til venstre i rundkjøringen, og da skal han også legge seg mot venstre i forkant. Enkelt og greit.

 

 

Å svinge til venstre i rundkjøring har ingenting med kjøretøy å gjøre, poenget er at når man kjører inn i en rundkjøring på normal måte, så svinger man til høyre. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Først svinger han vel strengt tatt til høyre, ut på en ny vei? Om man svinger til venstre så kjører han jo mot rundkjøringens retning. (dette kan kanskje virke som flisespikk, men poenget er at jeg tror ikke du kan bruke den paragrafen på den måten du insinuerer)

Jeg bare siterte fritt fra det Statens vegvesen har skrevet om plassering i rundkjøringer (se avsnittet Feltplassering), hvor de henviser til blant annet trafikkreglene § 5 og 6.

 

Selv om man teknisk sett svinger (skjener) mot høyre mener jeg det i andre sammenhenger, blant annet når man skal tolke loven, må regnes som en venstresving. Statens vegvesen ser ut til å være enige, ihvertfall slik jeg tolker det de har skrevet om temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Først svinger han vel strengt tatt til høyre, ut på en ny vei? Om man svinger til venstre så kjører han jo mot rundkjøringens retning. (dette kan kanskje virke som flisespikk, men poenget er at jeg tror ikke du kan bruke den paragrafen på den måten du insinuerer)

Jeg bare siterte fritt fra det Statens vegvesen har skrevet om plassering i rundkjøringer (se avsnittet Feltplassering), hvor de henviser til blant annet trafikkreglene § 5 og 6.

 

Selv om man teknisk sett svinger (skjener) mot høyre mener jeg det i andre sammenhenger, blant annet når man skal tolke loven, må regnes som en venstresving. Statens vegvesen ser ut til å være enige, ihvertfall slik jeg tolker det de har skrevet om temaet.

 

 

Joda, men å sitere den paragrafen betyr ikke at kkurat den delen betyr det du tolker den som, SVV skriver jo ting som:

 

Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. 

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...