Gå til innhold

Rundkjøring, plassering


Tellurium

Anbefalte innlegg

 

 

 

Du nevner høyesterett og denne avgjørelsen titt og ofte, men hvorfor kan du ikke si hvilken dom du forsøker å vise til? 

 

Muligens denne:

 

https://lovdata.no/static/file/861/hrstr-avgjorelse-hr-2002-1023-1023a.pdf

 

 

Innertier. Beklager at jeg besvarte et innlegg forut for at jeg oppdaget PDF-filen du har vedlagt lenke til  :wee:

 

Praksis av dette blir derfor todelt:

 

1. Enten at det blir et kappløp om å få kommet inn og etablere seg før andre bilister rekker å komme seg over og legge seg skikkelig tilrette ved å passere vikepliktslinje/rundkjøringsskilt med Vikepliktsskilting.

 

alternativt

 

2. At folk velger å utvise større forsiktighet, aktsomhet ved å senke farten slik kjøreskoler generellt anbefaler i sin undervisning.

 

Å følge punkt 1 kan gjøre at du vinner en rettsak, men det innebærer svært sannsynlig at risiko for sammenstøt høynes. Det bryter dessuten med vegtrafikklovens aktsomhetsparagraf. Noe Lagmannsrett og Høyesterett nok streifet såvidt innom i kjennelsesdokumentet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre.

Uenig, det er ikke så jævlig enkelt.

 

Det er massevis av 1,5 felts rundkjøringer, dvs rundkjøringer der det ikke er oppmerking og usikkert om det er 1 eller 2 felt. Så da må Ola og Kari selv gjøre en individuell vurdering av hvordan de skal plassere seg...og da blir det følgelig masse kaos!

 

Kunne vært løst ved å male piler i veibanen.

 

 

Det er egentlig ganske enkelt. Brei deg utover selv i rushtrafikk.

 

I disse 1,5 breddes rundkjøringene som du så fint beskriver så har nok vegvesenet fulgt breddestandarder som sørger for at alle kan komme seg igjennom rundkjøringene, selv semitrailere. Det må en viss bredde til for en god trafikkavvikling.

 

Siden vi ofte også heller sjelden er bortskjemt med bredde og ekstrafelter her i dette sparekniv-spinke-landet, så tyr ola og kari normann til å dele opp denne 1-feltsveien i en virtuell 2-feltsvei for å vise hensyn.

 

At slikt forekommer i rushtrafikken, hvor biler skal åle seg forbi hverandre, hvor de nærmest bytter lakkpartier med hverandre og skraper opp sine påkostede aluminiumsfelger på fortauskanter på vei inn mot rundkjøringen, det endrer ikke på det faktum at veien/rundkjøringen er 1-felts.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/kan-du-rundkjoringsreglene/

https://www.youtube.com/watch?v=fT2rxJvXnBM&feature=youtu.be

 

Fant denne videoen hos santander i dag. Midt i illustrerer de at du skal bruke venstre felt når du skal rett frem i en trearmet rundkjøring og det ikke er avkjørsel til venstre fra der du kommer fra. Blir det for enkelt forklart? Burde det ikke vært sagt at "normalt vil skilt eller vegmerking kreve at du bruker venstre felt for å kjøre rett frem. Når det ikke er spesifikt skiltet eller merket, så kan du velge om du vil bruke høyre eller venstre felt, men hvis du velger venstre felt vil du få vikeplikt for bilisten i det ytterste (høyre) feltet." 

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dersom det ikke er oppmerkede filer, så er det ikke 2 filer i rundkjøringen. At man må flekse i rushtid, er jo en så som så ting. Du kan jo velge å oppta hele kjørefeltet midt på, og det er jo ikke feil i følge loven, men folk blir nok sure på deg.

 

 

Statens vegvesenet er uenig.

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/617336/binary/957499?fast_title=Brosjyre+om+rundkj%C3%B8ringer.pdf

 

 

Satans utyske (er det derfor noen kaller det for vegdyret?), her har man en "webadmin" som ikke har styr på lenkestrukturen:

 

 

post-30484-0-42099900-1510500868_thumb.jpg

 

 

post-30484-0-42099900-1510500868.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Kan ikke du holde den sykkelvendettaen din til relevante tråder? Dette har strengt tatt lite med det jeg skrev å gjøre.

 

AtW

Nå var det du som beskrev sving til venstre i rundkjøring på den måten som du gjorde, så da får du svar på tiltale.

 

Uansett, TS skal til venstre i rundkjøringen, og da skal han også legge seg mot venstre i forkant. Enkelt og greit.

 

 

Sjåførskolelæreren fortalte oss en enkel regel, at dersom det ikke er piler som indikerer at du må ligge i et spesiellt påkjøringsfelt, så kan du tryggt velge om du vil bruke høyre eller venstre felt.

 

Gitt at det er mer enn et påkjøringsfelt vel og merke. Dessuten kan man fint kjøre i ytre feltet av rundkjøringen så langt man bare lyster, så lenge det ikke er indikert med piler før rundkjøringen. Alle som befinner seg i indrefilen av rundkjøringen må uansett vike for de som ligger i høyrefilen av rundkjøringen. Så enkelt.

 

Å benytte ytterfeltet i en rundkjøring er det tryggeste valget, da du slipper å vike for noen mens du befinner deg inne i rundkjøringen. I det tilfellet så behøver du kun å vike for biler som befinner seg i rundkjøringen før at du klarer å nå inn i rundkjøring.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Pleier ofte å kjøre gjennom en rundkjøring, hvor det ofte er mye kø. Se illustrasjonsbilde. Jeg (rød bil) skal til venstre, og pleier å legge meg i venstre fil (det er ingen oppmerkede filer før eller i rundkjøringen, men plass til 2 biler i bredden). Det er ofte mye kø, spesielt i venstre "fil", da de fleste andre skal til venstre i rundkjøringen også.

 

Men jeg kan vel legge meg i høyre fil, og fortsatt kjøre til venstre i rundkjøringen? Det er kanskje dårlig for trafikkflyten, men jeg bryter vel ingen trafikkregler? Faktisk vil det være tryggere da jeg slipper et feltskifte i en traffikert rundkjøring.

 

Hvis du ligger i høyre felt her må du enten kjøre rett frem til høyre felt, eller svinge av til høyre og ligge i høyre felt.

 

Hvis du ligger i venstre felt må du ta av til venstre og fremdeles ligge i venstre felt. Du kan ikke skifte felt underveis og ta ut av rundkjøringen i høyre felt.

Begge eksemplene du tegner opp viser feil kjøring med god sjanse for å forårsake krasj.

 

 

Det _kan_ være mulig å ligge i venstre felt og kjøre rett frem og plassere seg rett i venstre felt ( ikke høyre), isåfall skal veimerking opplyse at venstre felt kan kjøre både rett frem og til venstre. Jeg vet ikke om noen eksempler hvor dette gjøres.

 

Det _kan_ også være mulig å ligge i venstre felt og kjøre til høyre og legge seg i venstre felt der, men som over må det isåfall være merket med piler i veibanen. Jeg vet ikke om det finnes noen rundkjøringer hvor dette er lov, vil tro det hører med til spesielle unntak.

 

 

I følge Høyesterett så er rundkjøringen en egen selvstendig rund vei, så du tar feil. Ingen kan nekte deg å være der så lenge du har lyst. Ta så mange runder du bare vil etc. Du kan mao. skifte felt så mye du bare lyster, så lenge du passer på å vike for kjøretøy som allerede befinner seg i det feltet du vil over til.

 

ERGO, regelen om at de som befinner seg i innerste fil som ønsker seg ut må vike for den/de bil/biler som er i ytterfeltet.

 

Samt at om du ønsker å søke deg innover i rundkjøringen så har du nøyaktig samme vikeplikt å forholde deg til. Det blir som et feltbytte på en ordinær vei. Ta deg en tur til Frankrike i den 10-felts rundkjøringen du, og krangle deg til hjertens lyst med franskmenn  :p

 

Det er et poeng i at rundkjøringer stort sett er for små i Norge, til at trafikkantene ser bildet tydelig, om at rundkjøringen er en egen selvstendig vei. Har rundkjøring flere enn et felt så må man simpelthen også forholde seg til det forhold.  :roll:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Først svinger han vel strengt tatt til høyre, ut på en ny vei? Om man svinger til venstre så kjører han jo mot rundkjøringens retning. (dette kan kanskje virke som flisespikk, men poenget er at jeg tror ikke du kan bruke den paragrafen på den måten du insinuerer)

Jeg bare siterte fritt fra det Statens vegvesen har skrevet om plassering i rundkjøringer (se avsnittet Feltplassering), hvor de henviser til blant annet trafikkreglene § 5 og 6.

 

Selv om man teknisk sett svinger (skjener) mot høyre mener jeg det i andre sammenhenger, blant annet når man skal tolke loven, må regnes som en venstresving. Statens vegvesen ser ut til å være enige, ihvertfall slik jeg tolker det de har skrevet om temaet.

 

 

Nei du møter et T-kryss. Veien er rund i det uendelige. T-krysset har et vikepliktskilt, altså skal du vike for de som befinner seg i rundkjøringen. Du kjører til høyre inn i rundkjøring, inn på en selvstendig vei. For så å velge å forlate denne runde veien senere i et nytt T-kryss.

 

Rundkjøringen er også enveiskjørt  :p  gitt at du ser piler gå rundt i en ring i en retning på det blå påbudsskiltet !

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er jo egentlig jævlig enkelt. Vi har to typer rundkjøringer som regel i Norge. 1-felts og 2-felts. Kjører du i 2-felts kan du kjøre til venstre selv om du ligger til høyre. Du skifter da ikke fil. Og da skal du holde planlagt fil før, i rundkjøring, og i utkjøring. Er det 1-felts så skal du IKKE ligge til høyre før rundkjøring når du skal til venstre. Da skal du enten rett frem eller til høyre.

Uenig, det er ikke så jævlig enkelt.

 

Det er massevis av 1,5 felts rundkjøringer, dvs rundkjøringer der det ikke er oppmerking og usikkert om det er 1 eller 2 felt. Så da må Ola og Kari selv gjøre en individuell vurdering av hvordan de skal plassere seg...og da blir det følgelig masse kaos!

 

Kunne vært løst ved å male piler i veibanen.

 

 

Er egentlig jævlig enkelt.

 

Veier kan ha ekstra bredde for at semitrailere skal kunne komme seg gjennom. Dersom det så ikke er malt opp feltskillelinjer, så finnes det heller ikke noe ekstrafelt slik som du antyder.

 

Så hva Ola og Kari finner på i rushtid når trafikk snegler seg avgårde får bli deres endelikt. Og om de tillærer seg feil adferd, så ender det gjerne med trafikkuhell. Man skal kjøre sakte nok i rundkjøring til at risiko for uhell minimeres så godt som mulig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...