Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan ISP se VPN trafikk?


Anbefalte innlegg

Var så lei av at skolen blokkerer alle mulige slags nettsider, og nesten bare holder åpne for læringsrike sider. Dermed skaffet jeg meg VPN, som jeg betaler veldig lite for. Merker ikke forskjell på hastigheten.

 

Er det slik at skolen eller ISP kan se trafikken/nettsidene jeg besøker, når jeg har på VPN? Det er et stort firma for skolen som driver å drifter nettet. 

Eller er det skjult i en kryptert kode? Kan de i det hele tatt se at jeg bruker VPN?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit å nevne hva du bruker? OpenVPN?

Eller pptp?

 

Normalsett burde du oppleve høyere ping\og tregere hastighet.

Ellers virker ikke vpn løsningen særlig godt.

 

Sjekk: https://www.dnsleaktest.com/results.html

På Extended test, får du ISP hos skolen her eller din internetlevrandør vet du VPN løsningen ikke er helt tett.

Ofte kryptering som feiler.

 

Husk VPN brukes i større bedrifter så hvis det var ikke trygt ville de ikke brukt det.

Men særlig billig løsninger er ikke noe særlig, nå brukes nok bedrifter Check Point VPN-1 eller noe cisco løsninger.

Ikke gratis og billig.

 

Tror nok de kan se du bruker VPN.

Særlig når openVPN ikonet blir synlig i meny loggen.

Husk i praksis kobler du deg hos VPN levrandøren, er den usiøst kan de få enklere tilgang til maskinen du bruker.

Eller tilgang til delte filer du har på nettverket.

 

Man kan nok sjekke domene at maskinen er logget ut av nettverket.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 men innholdet skal være skjult.

Har du bevis på det? Særlig pptp og eldre teknologier i windows.

Om krypteringen er på eller høy, burde det bli skjult, men har brukt openvpn i lenge tid.

En skjeldent gang hvis nettverkforbindelsen blir brukt får jeg ikke feilmeldinger på dette. Men forbindelsen er fremdels ok.

Så man kan kan ikke stole på VPN løsningen, beste er hvis du først kobler deg på VPN også fjernstyret en annen pc, da kan være 100% sikker på levrandøren ikke klarer å logge hva du driver med. På den maskinen du sitter på nå.

Men den du fjernstyrer risiker du å få logget det du gjør der.

 

Nå kan man ikke stole på VPN levrandøren hvis man vil laste ned piratkopier av spill\film eller bryte loven.

Hvis man gjør det vil levrandøren gi deg skylden.

 

Men uansett finnes det regler på skolen antar de fleste forbyr VPN og mobiler.

Så sansynsligheten er stor for en lærer\rektor gir advarsel på dette. Eller IKT ansvarlig tar det med lærerene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så lenge du eier maskinene i begge endene av VPN tilkoblingen så kan du faktisk stole på OpenVPN.

Men er det en skole PC så kan de nok sjekke hva du gjør om de vil dette da de kan ha en løsning for fjernstyring / innlogging.

Med OpenVPN så kan de ikke se noe nyttig av dataene som sendes over ledningen i allefall, bare pass på at du sender ALL trafikk over VPN tunellen, dette er ofte hva som kan felle deg.

Lenke til kommentar

 

men innholdet skal være skjult.

Har du bevis på det? Særlig pptp og eldre teknologier i windows.

pptp er ikke trygt og bør absolutt ikke benyttes!

 

Det er normalt og enten bruke udp, eller tcp på port 80 for vpn, og da kan de fort se at du bruker vpn.

Hvis du vil skjule det mest mulig så benytt tcp over port 443.

Lenke til kommentar

Det finnes mange VPN leverandører på nett. Har ingen erfaring med openVPN.

Men har testet flere betalt tjenester, disse er trygge.

 

ISP kan se trafikk, men innholdet er skjult. Det vil si at de ser hvor mye båndbredde du bruker og hvor trafikken går.

 

Porter har NADA å si når det gjelder VPN. Det finnes ikke en port som er tryggere enn andre.

Det er ikke porten som er kryptert, men pakkene som sendes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...