Gå til innhold

Treningsklokke med GPS og musikk++?


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel MOTOACTV treningsklokke fra 2011 som dessverre ikke lenger er støttet av Motorola - all online/sync-funksjonalitet funker ikke lengre. Da er mye av poenget borte, selv om selve enheten fungerer fint. Jeg har kikket litt rundt etter en erstatning, og har oppdaget - til min store overraskelse - at ingen moderne treningsklokker har i nærheten av alle funksjonene denne har/hadde! Jeg lurte på om det kanskje bare er jeg som ikke er flink nok til å lete.

 

Jeg er altså på utkikk etter en klokke som har så mange som mulig av funksjonene min MOTOACTV har:

  • GPS (og skjerm med kart)
  • Musikk (lagret lokalt og lett å overføre filer)
  • Pulsmåler (gjerne sensor både med og uten strap)
  • Accelorometer
  • Bluetooth (til hodetelefoner hovedsaklig)
  • Berøringsskjerm
  • FM Radio

 

Batteritid er ikke så viktig, siden den kun skal brukes under trening.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har søkt enda mer, og funnet noen alternativer:

 

 

Polar M600 - Ny, Android Wear, ser ut til å ha alt jeg trenger.

 

Adidas MiCoach Smart Run Watch - Litt varierende anmeldelser. Kom ut i 2013, så gammel teknologi hvis den ikke har blitt oppdatert.

 

TomTom Spark 3 - Virker bra, men mangler berøringsskjerm. Kanskje ikke så viktig, så er en foreløpig favoritt.

 

Garmin vívoactive HR - Mangler musikklagring. Ellers virker den grei.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg bruker selv TomTom Spark som treningsklokke, har hatt den siden lansering og er rimelig fornøyd.

 

For å ta det først som sist: Den er ikke perfekt!

 

Av negative ting så har den samme "utfordring" som absolutt alle pulsklokker med måling på armen, den er litt "treg" til å reagere på raske økninger/nedganger i puls. Svømmefunksjonen fungerer kun i bassen. Den har også litt trøbbel med å vise korrekt gjennomsnittshastighet de første 1-2 minuttene.

 

Utenom dette så fungerer den utrolig bra til mitt bruk! GPSen er nøyaktig, skjermen er veldig lettlest selv i direkte sollys, den er enkel å bruke selv med svette fingre(heldigvis ikke touchskjerm), musikkspilleren fungerer fint(god lyd sammen med BlueBuds X2) og batterilevetiden er god både under aktivitet(løpt flere maraton med den bla) og som aktivitetsmåler(minst 1 uke, ofte 2).

Lenke til kommentar

Kjøp Polar RS800 på finn til 400kr og ha den beste pulsklokka der ute. 

 

Til musikk o.l. finste det mange andre alternativer. Burde vere nokså logisk, om du vil ha "alt i ett" så blir det "meh". Spesielt om du vil ikke bruke masse penger.

 

Jeg skjønner tanken, men jeg er ikke enig i at det finnes mange andre alternativer. Når jeg løper vil jeg ikke ha med meg mer enn absolutt nødvendig. Med TomTom spark(og kodelås på døra hjemme) trenger jeg kun klokken og et BT headset, så jeg ikke trenger magebelte/sekk eller å ha noe irriterende i lomma.

 

Da er det verdt det å leve med et par bittesmå ulemper! :)

Lenke til kommentar

Jeg løper med Apple Watch (AW) (1. gen) og iPhone i treningsarmbånd, uten sekk eller noe i lommen. Funker greit, ikke spesielt plagsomt å ha med telefonen på armen. Kommer nok likevel til å gå for en AW serie 2 etterhvert, siden den har GPS og logger ruten på egenhånd.

 

Som pulsmåler er det ikke noe som slår pulsbelte, men av de 4-5 dingsene jeg har testet som måler på pulsen håndleddet er AW den absolutt beste. Har ikke forsket på hvorfor, men ser at AW har dobbelt sett med sensorer. Det funker selvsagt ikke for de som ikke har iOS.

Lenke til kommentar

Jeg løper med Apple Watch (AW) (1. gen) og iPhone i treningsarmbånd, uten sekk eller noe i lommen. Funker greit, ikke spesielt plagsomt å ha med telefonen på armen. Kommer nok likevel til å gå for en AW serie 2 etterhvert, siden den har GPS og logger ruten på egenhånd.

 

Som pulsmåler er det ikke noe som slår pulsbelte, men av de 4-5 dingsene jeg har testet som måler på pulsen håndleddet er AW den absolutt beste. Har ikke forsket på hvorfor, men ser at AW har dobbelt sett med sensorer. Det funker selvsagt ikke for de som ikke har iOS.

Apple Watch kan vell også kobles til pulsbelte mener jeg.

Lenke til kommentar

 

Kjøp Polar RS800 på finn til 400kr og ha den beste pulsklokka der ute. 

 

Til musikk o.l. finste det mange andre alternativer. Burde vere nokså logisk, om du vil ha "alt i ett" så blir det "meh". Spesielt om du vil ikke bruke masse penger.

 

Jeg skjønner tanken, men jeg er ikke enig i at det finnes mange andre alternativer. Når jeg løper vil jeg ikke ha med meg mer enn absolutt nødvendig. Med TomTom spark(og kodelås på døra hjemme) trenger jeg kun klokken og et BT headset, så jeg ikke trenger magebelte/sekk eller å ha noe irriterende i lomma.

 

Da er det verdt det å leve med et par bittesmå ulemper! :)

 

fordel med skikkelig pulsklokke, som rs800 er, du kan ha sensor både på foten og/eller gps. For det første, då kan du bruke den inne. For det andre, du får maaasse annet nyttig info, som du kan bruke til å forbedre løpeteknikk/tiden/kondis.

 

Som oftest, jeg bruker å droppe gps-sender. Løpe-sensor logger alt det viktige og mye mer. den er festet på skoen og du merker ikke den. Så hva mer trenger du? BT headset. Og evt en liten BT mp3 spiller. Den får du kjøpt fra dx.com for 150kr, inkludert frakt, ingen toll/moms. 

 

Minus - du må greie å finne plass te liten mp3 spiller. Du må bruke belte. Du får ikke kart/berøringskjerm.

Plus - du får myyye mer info, mye mer presis klokke, som hjelper på restitusjon som i tillegg kan brukes inne. 

 

Men jo, det er smak og behag. Kva som er viktig for ein.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg bruker selv TomTom Spark som treningsklokke, har hatt den siden lansering og er rimelig fornøyd.

 

For å ta det først som sist: Den er ikke perfekt!

 

Av negative ting så har den samme "utfordring" som absolutt alle pulsklokker med måling på armen, den er litt "treg" til å reagere på raske økninger/nedganger i puls. Svømmefunksjonen fungerer kun i bassen. Den har også litt trøbbel med å vise korrekt gjennomsnittshastighet de første 1-2 minuttene.

 

Utenom dette så fungerer den utrolig bra til mitt bruk! GPSen er nøyaktig, skjermen er veldig lettlest selv i direkte sollys, den er enkel å bruke selv med svette fingre(heldigvis ikke touchskjerm), musikkspilleren fungerer fint(god lyd sammen med BlueBuds X2) og batterilevetiden er god både under aktivitet(løpt flere maraton med den bla) og som aktivitetsmåler(minst 1 uke, ofte 2).

 

Jeg begynner å lene mot Spark 3. Det er dumt at den ikke støtter ANT+ sensorer, siden jeg har en fra før. Jeg får vel se hvor presis den integrerte sensoren er.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...