Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har egentlig ingen tro på at Dragon vil tas ut av tjeneste. Det er mer en påminnelse om at uten SpaceX vil ISS måtte forlates, og vil entre atmosfæren på et tilfeldig sted. Riktignok så lenge USA ikke går tilbake til å jobbe nært med Russerne, som alltids er en mulighet med Trump.

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Jeg har egentlig ingen tro på at Dragon vil tas ut av tjeneste. Det er mer en påminnelse om at uten SpaceX vil ISS måtte forlates, og vil entre atmosfæren på et tilfeldig sted. Riktignok så lenge USA ikke går tilbake til å jobbe nært med Russerne, som alltids er en mulighet med Trump.

https://www.nettavisen.no/nyheter/musk-romfartsselskapet-spacex-vil-umiddelbart-begynne-a-ta-romfartoyet-dragon-ut-av-drift/s/5-95-2470069

Skrevet (endret)

I vinter ble Asteroiden 2024 YR4 på størrelse med en boligblokk og masse som en fullastet oljetanker, kjent for noen prosent risiko for å treffe jorda i 2032. Det ha for lengst blitt sikkert at den bommer på jorda. Men den kan fortsatt treffe månen. Etter nye målinger ser den ut til å treffe omtrent der månen er, rettere sagt 4,3% sannsynlighet for å treffe månen. Hvis det skjer så kan det bli et spektaktulært skue. Kanskje med et lysglimt som varer et titalls sekunder. Krateret kan bli kliometerstort, sammenlignbart med Berringerkrateret. Etterspillet kan bli at satellittene rundt jorda blir utsatt for en destruktiv haggelskur av støvpartikler. Det samme kan eventuelle satellitter rundt månen, baser og fartøy på bakken andre steder på månen. Det kan bli en showstopper eller festbrems for månelanding fram til og med 2032.

Screenshot2025-06-14at15-01-05Sjanseneforkollisjonmedmnenfortsetterke.png.91a137e4f2243931dac1b7e1cf77a294.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Triste greier. De var på track til å ha neste oppskytning om et par uker, men nå vil jeg anta neste oppskytning blir omkring september. Altså min forventing ville være omkring 3 måneders forsinkelse.

Man kan anta dette vil ha skadet testfasilitetene, så det vil ta noe tid å reparere, og da vil det bli noe tid før de får gjennomført static fire test på neste starship. Og uten static fire test kan vi anta det ikke vil bli noen oppskytning.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (27 minutter siden):

Triste greier. De var på track til å ha neste oppskytning om et par uker, men nå vil jeg anta neste oppskytning blir omkring september. Altså min forventing ville være omkring 3 måneders forsinkelse.

Man kan anta dette vil ha skadet testfasilitetene, så det vil ta noe tid å reparere, og da vil det bli noe tid før de får gjennomført static fire test på neste starship. Og uten static fire test kan vi anta det ikke vil bli noen oppskytning.

Hva med å skrote Starship? Heller bruke teknologien som man vet fungerer og mindre risiko. De kan utvikle en variant of Dragon fartøyet som kan reise lange distanser som Månen og Mars. 

Skrevet
ForTheImperium skrev (52 minutter siden):

Hva med å skrote Starship? Heller bruke teknologien som man vet fungerer og mindre risiko. De kan utvikle en variant of Dragon fartøyet som kan reise lange distanser som Månen og Mars. 

Nå skal jeg ikke gå i en sunk cost fallacy, men jeg tror både Starship og boosteren er gode idéer som bør jobbes videre med. Men det er tydelig mangel på risk management så de bør nok dreie fokuset bort fra multiple eksperimentelle nyvinninger ved hver oppskytning til å satse mer på risikominimering. Sette et mål om på 5 feilfrie oppskytninger på rad, til LEO med nyttelast, sånn at man kommer ut av den evig eksperimentelle loopen og begynner å gjøre nytte.

_____

Over til noe litt annet. Det er bekymringer for at kraftig økt antall oppskytninger skal skade ozonlaget.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, ForTheImperium said:

Hva med å skrote Starship? Heller bruke teknologien som man vet fungerer og mindre risiko. De kan utvikle en variant of Dragon fartøyet som kan reise lange distanser som Månen og Mars. 

Det vil kunne være mulig å benytte en kapsel ala Dragon for å reise til Månen og Mars, men det skalerer ikke veldig bra. SpaceX har som mål å kolonisere Mars, og det får man ikke til med Dragon. Sannsynligheten for at SpaceX når sine mål med Dragon er altså null. Om SpaceX kun hadde som formål å plassere en person på Mars og så returnere, så ville nok ikke utviklingen av Starship slik vi kjenner det være satt i gang.

Men målene til SpaceX er som de er, og det ser ikke ut som de vil endre seg med det første. Altså da må man bare forvente at SpaceX vil fortsette utviklingen av Starship. Det vil være utfordringer og tilbakeslag, og det er fullt mulig at designet vil endre seg mer enn man kanskje tror over tid. Men det er samtidig den teknologien som er mest sannsynlig å resultere i suksess.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet

Svært mange (oppegående, vitenskapsfolk, folk i romindustrien m.m) mener målet om å kolonisere mars er helt dust og prematurt. Jeg synes starship bør sees i en helt annen kontekst. Nemlig mulighetene for masseoppskytninger og store objekter til LEO og ubemannet utforskning av solsystemet. Koloniseringen av mars er allerede et halvdødt prosjekt med tanke på vitenskapelig støtte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er helt greit å være uenig med målene til SpaceX. Men målene er det de er, og målene er en essensiell del av konteksten til hvorfor SpaceX gjør det de gjør, og hvorfor de ikke gjør det de ikke gjør.

Ønsker man at et selskap som skal fokusere på (kun) masseoppskytninger til LEO og ubemannet utforskning av solsystemet så får man vurdere starte det selv. Eller i det minste stemme med lommeboken så langt det lar seg gjøre.

Det blir litt som å ønske at BMW skal fokusere på billigbiler for massene. Det er helt greit å ønske det, men BMW tenker ikke i de baner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet

Hvis Starship bare handlet om kolonisering av mars så burde det vært lagt ned for lengst. Det er heldigvis et skip med mange flere bruksområder. Base på månen er av de som gir mening, men neppe med permanent bemanning. Store ting opp til LEO er en annen som gir mening. Det være seg ny romstasjon, store jordobservasjonssatellitter eller andre ting. Videre kan masseoppskytninger av satellittnettverk gi mening. Og utforsking av solsystemet, uten permanent kjempebefolkning på mars (kolonisering). Det er store ubesvarte hindringer bare å sende mennesker dit for en kort periode så per nå gir ikke det mening. Men korte bemannede oppdrag kan potensielt gi mening i framtida. Inntil videre er det ubemannede oppdrag til Mars og andre steder som gir mest mening med Starship. Starship er glimrende for å sende store sonder i retning Uranus-Neptun, eller som transportsystem for å bygge store farkoster i LEO som senere skal sendes ut på ymse oppdrag.

Starship gir altså mening til mange typer oppdrag, selv om akkurat kolonisering av mars er en skivebom.

Det blir som at BMW har 20+ modeller i sortimentet, men at en av de ikke har livets rett. Det betyr ikke at BMW bør legge ned i sin helhet - bare at den ene skivebommen bør ut av sortimentet.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Starship er designet for å kunne kolonisere Mars. Det betyr så klart ikke at det er det eneste det kan benyttes til. SpaceX gjør det de kan for å tilpasse designet til andre bruksområder, men om det ikke var for bruksområdet ved kolonisering av Mars så ville nok Starship sett ganske annerledes ut.

På en måte er dette litt som romfergen. Romfergen var designet for å kunne ta av fra USA, umiddelbart møte en satellitt i bane, ta den inn i lasterommet, og så etter kun en runde rundt jorden lande i USA igjen. Dette er noe romfergen aldri ble brukt til, men om det ikke var for disse kravene, så ville romfergen sett en del annerledes ut. Den ville blant annet hatt mye mindre vinger.

Om Starship noensinne vil benyttes for å kolonisere Mars gjenstår å se, men kompromissene som er inngått for å muliggjøre dette gjør Starship mindre optimal for andre oppgaver. Spesielt kan det nevnes at Starship er ikke veldig optimal for Månen. Methalox drivstoff er valgt spesifikt fordi man kan hente ubegrenset CO2 fra atmosfæren til Mars, som gir karbon til CH4. Om Starship var designet for Månen ville den ganske sikkert benyttet hydrolox, ettersom det er (så vidt vi vet) utfordrende å få tak i karbon på Månen.

SpaceX ser at de kan kompansere for denne svakheten ved fullt gjenbruk og lav pris opp mot NASA kontrakter, men jeg ville ikke utelukke at om man får en levende månebase så ville den i hovedsak betjenes av en hydrolox månelander som kan reise mellom månen og LEO. Potensielt kunne den skytes opp på Starship, men den ville ikke vært basert på Starship.

  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke realistisk å kolonisere Mars i dette århundret. Synes vi bør fokusere resurssene på i bane rundt jorden og månen. Flere internasjonale romstasjoner som kan være både for forskere og publikum. 

Skrevet
6 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Romfergen var designet for å kunne ta av fra USA, umiddelbart møte en satellitt i bane, ta den inn i lasterommet, og så etter kun en runde rundt jorden lande i USA igjen. Dette er noe romfergen aldri ble brukt til,

Vel, STS-51A utplasserte 2 satellitter først, men deretter plukket de opp 2 andre satellitter som hadde strandet i lav jordbane og tok dem med ned til KSC igjen. Det er ikke eksakt i henhold til din scenariobeskrivelse, men damn close.

Mye brukt ble det uansett ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...