Gå til innhold

Canal Digital fiber installasjon, erfaringer.


Anbefalte innlegg

Man sparer mye tid å ha 10 gigabit\1 gigabit sammenlignet med 500 mbit.

 

Uansett koster det ikke så mye mere, kan laste ned en film på 150 GB uten det tar noe tid. Man kan droppe harddisker i pcer, siden jottaclud tilbyr 10TB lagring i skyen.

 

Problemet det er så få PCI-E SSD på markedet så ja er lite utstyr som man kan glede av 10 gigabit.

 

Resten tror jeg er tull, overvåking av linjene må heller være piratnedlasting og overvåking av brukere med tanke på amrikansk\svensk lovgivning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da montørene trakk fiberen inn i huset var den mye for lang. I stedet for å kappe vekk det som var for mye så brukte han noen minutter på å stripse opp en kveil som henger på veggen i kjelleren.

Er dette vanlig praksis? Hvilken nytte kan man ha av 5 meter fiber til overs?

Lenke til kommentar

Slike innlegg ligger tett opp mot spam. Det er oppgulp uten konkret innhold. 

Greit nok at CD kan rote en god del, og mange har negative erfaringer. Men det finnes i rikelig monn på samtlige leverandører.

Når det fungerer vil jeg si at CD er blant de beste, med gode og moderne tekniske løsninger.

Lenke til kommentar

Da montørene trakk fiberen inn i huset var den mye for lang. I stedet for å kappe vekk det som var for mye så brukte han noen minutter på å stripse opp en kveil som henger på veggen i kjelleren.

Er dette vanlig praksis? Hvilken nytte kan man ha av 5 meter fiber til overs?

Jeg tror det er vanlig praksis, jeg har sett det i flere sammenhenger, både privat og jobb. Du har ingen glede av 5 meter "ekstra" fiber, nei. I jobbsammenheng hender det at koblingsrom flyttes, eller at føringsveier endres, dersom "slakken" som installatøren la opp er lang nok, så slipper man kanskje og skjøte fiberen.

I privat sammenheng er vel dette et ikke-eksisterende scenario.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da montørene trakk fiberen inn i huset var den mye for lang. I stedet for å kappe vekk det som var for mye så brukte han noen minutter på å stripse opp en kveil som henger på veggen i kjelleren.

Er dette vanlig praksis? Hvilken nytte kan man ha av 5 meter fiber til overs?

Det er ikke uvanlig, men kommer ann på lokale forhold. Man har ofte slike kveler med x antall meters mellomrom.

 

Blir det et brudd et sted slipper man å strekke helt ny kabel og gjøre endeterminering på nytt. Har man en slik kvel kan man klippe bort skaden, dra litt i kabelen fra en av endene og skjøte den sammen igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Dritt firma. Enkelt sagt. Hold dere unna!

Du vet vel at Canal Digital ikke monterer i huset ditt selv? De leier inn f.eks Relacom til å gjøre dette arbeidet. Er det noen du skal mislike så er det teknikeren til Relacom.

Lenke til kommentar

 

Dritt firma. Enkelt sagt. Hold dere unna!

Du vet vel at Canal Digital ikke monterer i huset ditt selv? De leier inn f.eks Relacom til å gjøre dette arbeidet. Er det noen du skal mislike så er det teknikeren til Relacom.

 

Mener de bruker også andre f.eks Tt Kabel & Anlegg AS, men det kommer vel ann på hvor du bor og hva som tilbys der.

Godt mulig de het noe annet, men var noe med kabel. http://www.nkom.no/npt/autosys/no_inKIA.htm

lengere liste finnes på url men relecom er de største i hele landet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Fult mulig. I Trondheim bruker de i ihvertfall Relacom og opplevelsen min er ihvertfall meget god. Får fort hjelp og teknikerne forklarer gjerne hva problemet faktisk var.

Endret av Slettet-jDflNq
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisan. Fikk akkurat installert CD i Kristiansand. Godt fornøyd med installasjonen.

Men var en ting jeg nå skal koble selv i etterkant, som jeg rett og slett ikke forstår hva teknikeren mente.

 

Fra før har jeg stående en standard koaks antenneboks, der har jeg utenfra en kabel inn for tilførsel og en annen kabel ut til kjelleren montert inni. Jeg vil nå gjerne koble denne ut kabelen på det nye CD anlegget. 
Det som er skrudd opp på veggen er den lille inntaksboksen med grønn fiber kabel overgang til  fiberboksen. Fra den går det en cat til router, og en koaks kabel til en mer nymotens antenneboks med skrukobling inni.

Denne hvite antenneboksen har han bare lagt ligge løst, og virket for meg som om det var bak der jeg skulle koble den andre ut kabelen. Men der er det bare en enkelt skrukobling.
Har dere noen ideer hvor jeg kobler sekundære tv er ut på dette systemet?

Lenke til kommentar

Må ha 5 bokser? Du trenger ONT, dekoder og eventuelt en router, hva annet er det du mener med bokser?

 

Kontakter (hvis du mener dette går under "bokser") og slikt er jo bare satt opp for "enkelhetens" skyld, ikke nødvendigvis fordi det er nødvendig (kan være nødvendig, da signal ut fra ONT er veldig sterkt).

 

Ellers, du har sikkert en kontakt som ligner på dette:

 

apm132_0316.jpg

 

Kan du ta bilde av selve kontakten slik som her? Kan være montøren har fjomset og brukt en -4dB kontakt, som ikke har utgang, bare inngang.

Lenke til kommentar

Ikke hjemme for øyeblikket men kan jo beskrive.

1. Inntaksboks, liten sak. Kobles med grønne plugger til fiberboks

2. fiberboks. Denne har cat utgang til modem/router og koaks utgang til ny antenneboks.

3. Router modem

4. Ny antenneboks. Kvadratisk med 2 utganger pluss en cat utgang forran og en skrukobling inni

5. dekoderen som er kobles til antenneboksen.

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitat av innlegget over
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...