Gå til innhold

Canal Digital fiber installasjon, erfaringer.


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har akkurat fått fiber fra Canal digital, og her var det ikke snakk om å bruke Coax til tv, selv om det lå klart. Så det er nok på vei ut som det påpekes her.  Fungerer veldig bra, men noe config for IGMP og UDP gjennom brannmur om man benytter egen router(satt opp med pfSense og managed switch her).

 

Det jeg ser, er at det er mulig å få flere dynamiske ip'er fra ONT om man kobler flere enheter mot denne. Har dog ikke hatt det kjørende over tid. Noen som har noen erfaringer med dette? For min del, så åpner  det for at jeg kan sette opp eks en ekstra router/brannmur for testing.

 

Det jeg imidlertid er litt skuffet over, er at jeg ikke får ipv6. Det var en av tingene jeg manglet på GET, som jeg trodde jeg skulle få nå. Det er imidlertid ikke tilgjengelig på min adresse, men har ikke fått noen forklaring på hvorfor. Utover det er jeg foreløpig fornøyd med leveransen.

Lenke til kommentar

Det er sørgelig nedprioritert med IPv6 i Norge,det er fortsatt "vanskelig", og de fleste ISPer ser ikke noe behov, men de skryter av og ligge i forkant.

Ca 15% av trafikken fra Norge er IPv6 og på det nivået har det ligget i langt over ett år, har vel heller gått ned en opp.

Lenke til kommentar

Muligens IPtv er ett problem, f.eks Altibox har snakket om naitive IPv6 er rett rundt hjørnet i årevis.

CD har hvertfall hatt IPv6 på coax, dog ikke påskrudd som std, det ble sagt de skulle skru det på for alle kunder men så langt har det vel ikke skjedd. Det er veldig underlig at moderne fibernett skulle ha noe problem med IPv6 så det er nok noe med adminsoftware, IPtv eller noe annet sært utstyr.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg oppdaget tilfeldigvis når jeg ved en feilsituasjon benyttet router fra Canal Digital, at man på Zyxel-routeren kan aktivere IPV6. Det fungerer fint å bruke ipv6 på denne. Får IPV6-adresse på WAN, og de deles også ut på LAN.

 

Jeg har i etterkant forsøkt å få satt opp dette på PFSense. Jeg får hentet IPV6-adresse om jeg ikke angir noe prefix. Men da får jeg kun /128-adressen. Er det noen som har fått til å hente ett /48 prefix på egen router?

 

Dette står på CD's sider:

 

  • Routing informasjon bygges opp basert på Neighbor Discovery Protocol – Router Advertisement.
  • Router Advertisement har satt M-Flag.
  • Router Advertisement inneholder ingen prefix informasjon.
  • IPv6 addresser deles kun ut gjennom DHCPv6.
  • Avhengig av hva DHCP-klienten ber om, tildeles en NA-adresse på /128 eller et PD-prefix på /48, eller begge deler.
  •  Rekursive navneservere IPv6: 2001:4600:4:1FFF::53 og 2001:4600:4:FFF:53 deles ut via DHCPv6.

 

Jeg ser på Zyxelrouter fra CD, at den har hentet ett 48-prefix. Så det ser jo ut til å stemme. Jeg mangler da tydeligvis noe oppsett i pfsense for å få hentet denne informasjonen. Kan ikke se at jeg får noe prefix i loggene(med debug aktivert). Får kun hentet dns-servere. MEn ikke noe /128 og /48.

 

EDIT: La til ytterligere info fra CD

Endret av Knixern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ruteren støtter ipv6 gjør vel de flese rutere.

Får selv " its look like you service provider user Teredo and 6to4"

Ergo mellomtjeneste som konverterer ipv4 til ipv6.

 

Hei

Ja. Routeren har hele tiden støttet ipv6. Jeg fikk imidlertid tilbakemelding fra CD-support om at IPV6 ikke var støttet på min adresse. Dette ser ut til å ha endret seg. Jeg får nå ipv6 adresse både med ZyxelRouter og med PFSense via DHCP. Det jeg imidlertid sliter med å få til, er å hente PD-Prefix i PFsense. Dermed har jeg ikke noen adresser å dele ut internt på nettet mitt. Da er litt av poenget borte. Derfor lurte jeg litt på om noen har fått løst dette med egen router på CD-fiber linje. Gjerne PFSense, og kanskje har noen tips å komme med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...