Gå til innhold

Canal Digital fiber installasjon, erfaringer.


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått installert fiber fra Canal Digital. Syntes det var litt dårlig med informasjon som ble gitt underveis. Vil derfor dele mine erfaringer her.
 
I Mars fikk vi beskjed om at utbygging var vedtatt. Graving i gatene var i gang i Juni.
Entrepenøren som graver tar ikke kontakt, man blir ikke informert om graveplanene. Anbefaler at man tar kontakt med de som graver for å sjekke hvor røret legges, eventuellt finne det beste stedet. Ellers vil røret bare stikke opp av bakken på et tilfeldig sted langs tomtegrensen.
Senere kommer det en person på døren og leverer ønsket lengde med rør som man selv skal grave ned på egen tomt. Eneste informasjon nå er at det skal legges «fram til din husvegg». Det er et plastrør, 14 mm diameter, ganske solid. 
Når røret er på plass blir det koblet til røret i gaten, fiber blir blåst gjennom og lagt i en kveil. Huseier trenger ikke kontaktes for dette.
 
I September fikk jeg avtale med montør. Men det er ganske dårlig informasjon om hva som skal monteres. Spørsmål sendt til oppgitt email adresse ble ikke besvart! Det blir ikke klart før montørene står i stuen din, drar fram noen bokser og spør hvor du vil ha det montert. Du får altså ingen mulighet til å planlegge dette på forhånd, det må taes på sparket der og da.
Jeg hadde trekkerør hele veien, så det var ganske enkelt å få fiber inn til stuen. For de fleste blir nok fiber klamret langs yttervegg og det bores et hull i veggen.
Nå skjøtes fiber inn på en kontakt, type SC. Denne monteres i en plastboks som måler ca 9 x 9 x 3 cm, den skrues fast på veggen.
En fiberkabel med SC kontakter, 50 cm lang, kobles så til ONT boksen.
 
ONT er av type Alcatel-Lucent I-011G-P. Den måler 19 x 14 cm. I tillegg til SC kontakten har den 12V kontakt fra strømadapter, RJ45 kontakt til router, og en F-kontakt til dekoder. Det er lysdioder som viser status. Er basert på Broadlight BL2345 GPON Processor.
Denne boksen kan henges på veggen, noe montøren anbefaler. Eller den kan ligge i en hylle.
 
TV dekoder kobles ikke direkte til ONT, som man kanskje kunne tro. Det monteres et vegguttak (eller flere, hvis hvis man har flere TVer), av samme type som brukes til kabel-TV installasjon. Montøren lager en coax fra ONT til veggboksen. Coax som følger med dekoder plugges så inn i veggboksen. Dekoder er ADB 5743 T-We
 

Har da to bokser skrudd opp på veggen - fiber til ONT er den grønne pluggen, TV boks til høyre:

post-8415-0-67476100-1474382258_thumb.jpg

 

Får også installert en ZyXEL P8702 router.
To mann brukte noe over to timer på monteringsjobben. 
 
Teknologien som brukes er GPON. Det legges ett rør til hvert hus, et antall av disse samles i et lite skap i veikanten. Her skjøtes fiberkabel fra hvert hus inn på en samlekabel (96 individuelle fibre). Denne går videre til en optisk splitter, som typisk ligger i en kum i gaten. Herfra deler et antall brukere en fiber inn til sentralen. 
ONT er merket 2.5G / 1.25G, som skal bety at båndbredden er 2.5 Gbps fra sentral, og 1,25 Gbps på retur. Transmisjon fra sentral er felles for alle på samme fiber (broadcast), mens retur et multiplexet (TDMA). 
RF video overlay går på en annen bølgelengde enn Ethernet. Video på 1550 nm, Ethernet er 1490/1310.
 
Endret av Hårek
Edit: la til om video
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg flyttet inn der jeg bor nå hadde tidligere huseier bestillt CD fiber et år i forveien.

Første uka mottok jeg hentelapp i postkassa ut av intet, og fikk da et telenor modem som de da skulle koble på.

Ringte CD for å bekrefte og høre om levering, fikk så leveringsdato/oppkoblingsdato, men ingenting skjedde. Kontaktet dem igjen og fikk tilsendt en epost om oppkoblingsdato som var 5 mnd tilbake i tid.

 

Fikk så beskjed om at coaxen kunne heller ikke kobles på, og kopper eksisterer ikke her i hus så jeg stod uten nett og tv...

 

Ble til slutt fly forbanna og kontaktet et lokalt selskap og fikk mangedoblet hastigheten og levering på 1 uke!!! til en rimeligere penge enn det CD skulle ha for tullelinja si.

 

Så kort fortalt så er jeg ikke imponert over CD i det hele tatt. De har kanskje en bedre start pakke på TV, men der stopper det opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

ONT er merket 2.5G / 1.25G, som skal bety at båndbredden er 2.5 Gbps fra sentral, og 1,25 Gbps på retur. Transmisjon fra sentral er felles for alle på samme fiber (broadcast), mens retur et multiplexet (TDMA).

Vel har vært borti Comega FFTH, kapasiteten i nettet hjelper vel lite hvis man fremdeles har gigabit ethernet.

Vil tro boken under klarer maks 944 mbit på kabel på både opplasting\nedlasting hvis det hadde finnes 1 gigabit hastighet, men dog ville brukt hele båndbredden kun 1.5 gigabit ned 250 mbit opp til de andre kundene.

tbl-Foto00.jpg

Den er nok vesentlig dårligere her, maks 1 gigabit på fiberen.

Vet enkelte borettslag har denne i sikringskapet som en ekstra metalldør på andre siden.

Lurer selv på om TP link http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-17_TX-6610.html

hadde fungert istedenfor denne. Men problemet med denne må vel kanskje alle kunder i et borettslag bytte boks ellers risiker man forstyrrelse hvis en bytter. Da vi ikke vet sikkert at Upstream:1310nm

Downstream:1490nm er riktig bølgelengder men det er vertfall GPON.

 

Tror du ikke har mulighet å administere denne eneste du kan er bruke:

http://kabel.canaldigital.no/samband

 

Her får du opp Hjemmesentralens ID, IP adressen.

Så resten av administrasjon skjer vel hos kundeservice i så fall.

 

Hvis det er riktig med hastighet er det ikke mange 500 mbit kunder som skal til før kapasiteten er sprengt.

Vet fiber kan peake til 600 mbit på speedtest med canaldigital, men steam har blitt vestenlig tregere på fiber selv svensk nedlastingserver\ LAN EU er ikke bedre. Men ikke noe problem å få hastigheten på speedtest eller uninett sine iso filer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Har nettopp fått installert fiber fra Canal Digital. Syntes det var litt dårlig med informasjon som ble gitt underveis. Vil derfor dele mine erfaringer her.
 
I Mars fikk vi beskjed om at utbygging var vedtatt. Graving i gatene var i gang i Juni.
Entrepenøren som graver tar ikke kontakt, man blir ikke informert om graveplanene. Anbefaler at man tar kontakt med de som graver for å sjekke hvor røret legges, eventuellt finne det beste stedet. Ellers vil røret bare stikke opp av bakken på et tilfeldig sted langs tomtegrensen.
Senere kommer det en person på døren og leverer ønsket lengde med rør som man selv skal grave ned på egen tomt. Eneste informasjon nå er at det skal legges «fram til din husvegg». Det er et plastrør, 14 mm diameter, ganske solid. 
Når røret er på plass blir det koblet til røret i gaten, fiber blir blåst gjennom og lagt i en kveil. Huseier trenger ikke kontaktes for dette.
 
I September fikk jeg avtale med montør. Men det er ganske dårlig informasjon om hva som skal monteres. Spørsmål sendt til oppgitt email adresse ble ikke besvart! Det blir ikke klart før montørene står i stuen din, drar fram noen bokser og spør hvor du vil ha det montert. Du får altså ingen mulighet til å planlegge dette på forhånd, det må taes på sparket der og da.
Jeg hadde trekkerør hele veien, så det var ganske enkelt å få fiber inn til stuen. For de fleste blir nok fiber klamret langs yttervegg og det bores et hull i veggen.
Nå skjøtes fiber inn på en kontakt, type SC. Denne monteres i en plastboks som måler ca 9 x 9 x 3 cm, den skrues fast på veggen.
En fiberkabel med SC kontakter, 50 cm lang, kobles så til ONT boksen.
 
ONT er av type Alcatel-Lucent I-011G-P. Den måler 19 x 14 cm. I tillegg til SC kontakten har den 12V kontakt fra strømadapter, RJ45 kontakt til router, og en F-kontakt til dekoder. Det er lysdioder som viser status. Er basert på Broadlight BL2345 GPON Processor.
Denne boksen kan henges på veggen, noe montøren anbefaler. Eller den kan ligge i en hylle.
 
TV dekoder kobles ikke direkte til ONT, som man kanskje kunne tro. Det monteres et vegguttak (eller flere, hvis hvis man har flere TVer), av samme type som brukes til kabel-TV installasjon. Montøren lager en coax fra ONT til veggboksen. Coax som følger med dekoder plugges så inn i veggboksen. Dekoder er ADB 5743 T-We
 

Har da to bokser skrudd opp på veggen - fiber til ONT er den grønne pluggen, TV boks til høyre:

attachicon.gifFiber veggbokser.jpg

 

Får også installert en ZyXEL P8702 router.
To mann brukte noe over to timer på monteringsjobben. 
 
Teknologien som brukes er GPON. Det legges ett rør til hvert hus, et antall av disse samles i et lite skap i veikanten. Her skjøtes fiberkabel fra hvert hus inn på en samlekabel (96 individuelle fibre). Denne går videre til en optisk splitter, som typisk ligger i en kum i gaten. Herfra deler et antall brukere en fiber inn til sentralen. 
ONT er merket 2.5G / 1.25G, som skal bety at båndbredden er 2.5 Gbps fra sentral, og 1,25 Gbps på retur. Transmisjon fra sentral er felles for alle på samme fiber (broadcast), mens retur et multiplexet (TDMA). 
RF video overlay går på en annen bølgelengde enn Ethernet. Video på 1550 nm, Ethernet er 1490/1310.
 
 
Vil gjerne ha mer teknisk info. Hva er typisk split ratio? Hvordan koble til management console på ONT?

 

Hei.

 

Det brukes stort sett 1:32 og 1:64 splittere i fibernettet til CD. det er ikke noen management på ONT'en. det styres fra CD. hva annet lurer du på om  denne :-)

Lenke til kommentar

 

 

ONT er merket 2.5G / 1.25G, som skal bety at båndbredden er 2.5 Gbps fra sentral, og 1,25 Gbps på retur. Transmisjon fra sentral er felles for alle på samme fiber (broadcast), mens retur et multiplexet (TDMA).

Vel har vært borti Comega FFTH, kapasiteten i nettet hjelper vel lite hvis man fremdeles har gigabit ethernet.

Vil tro boken under klarer maks 944 mbit på kabel på både opplasting\nedlasting hvis det hadde finnes 1 gigabit hastighet, men dog ville brukt hele båndbredden kun 1.5 gigabit ned 250 mbit opp til de andre kundene.

tbl-Foto00.jpg

Den er nok vesentlig dårligere her, maks 1 gigabit på fiberen.

Vet enkelte borettslag har denne i sikringskapet som en ekstra metalldør på andre siden.

Lurer selv på om TP link http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-17_TX-6610.html

hadde fungert istedenfor denne. Men problemet med denne må vel kanskje alle kunder i et borettslag bytte boks ellers risiker man forstyrrelse hvis en bytter. Da vi ikke vet sikkert at Upstream:1310nm

Downstream:1490nm er riktig bølgelengder men det er vertfall GPON.

 

Tror du ikke har mulighet å administere denne eneste du kan er bruke:

http://kabel.canaldigital.no/samband

 

Her får du opp Hjemmesentralens ID, IP adressen.

Så resten av administrasjon skjer vel hos kundeservice i så fall.

 

Hvis det er riktig med hastighet er det ikke mange 500 mbit kunder som skal til før kapasiteten er sprengt.

Vet fiber kan peake til 600 mbit på speedtest med canaldigital, men steam har blitt vestenlig tregere på fiber selv svensk nedlastingserver\ LAN EU er ikke bedre. Men ikke noe problem å få hastigheten på speedtest eller uninett sine iso filer.

 

Hei.

Tror ikke du får en annen ONT boks til å fungere. dette pga at CD må gjenkjenne boksene som brukes, og blir den godkjent i systemet så blir det sendt en config fil til ONT'en som programerer den om, for å passe til CD sitt nett. og er det først registrert en boks på deg så har du "brukt opp" den plassen og det er ikke flere ledige "plasser, før din gamle boks avregistreres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vet noen om slike bokser funger P2P?

Siden det jeg antar er problemet med canaldigital, har mulighet hvis de vil tilby raskere nett 800\1 gigabit i dag.

Men problemet er som regel dyrere å måtte oppgradere alt av utstyr. Da det deles på 2 gigabit ca på 32\64 kunder.

 

Vet noen hvorfor på fiber ved lav belasting kan man få mellom 600\700 mbit\s på speedtest i korte perioder også stupes det ned?

Er det på grunn av ONT som begrenser 1 gigabit til 500 mbit?

 

Men på coax er det kanaler som blir tilknyttet modemet så man aldri får mere en 2 mbit over hastigheten man har?

 

Finner ingen ting hvor langt PON nettet egentlig er? for det er 32\64 delt på siste gren?

Men hvordan blir det videre P2P til canaldigital på fornebu\oslo?

Da jeg gjerne vil like å gjøre anslag hvor mye det antatt vil koste å bytte fra GPON til P2P for en kunde i et borettslag?

Lenke til kommentar

Da har nok montør tullet litt med registreringen av ONT'en. Når ONT først kobles opp (UTEN å registreres), går den inn i en slags "standard" modus, hvor den bare tillater 1Mbps på på LAN-porten (nettfunksjoner på dekoder funker ofte også ikke har jeg vært ute for, men er litt usikker på om det har noe med dette å gjøre). Det er først når ONT registreres opp mot kundenummer at du får den hastigheten du skal ha (da vet CD hvilken hastighet/abonnement som skal gis ut til akkurat den ONT'en).

 

Montør har nok enten skrevet feil ONT-nummer/kundenummer, ellers har bare registreringen klusset seg litt uten at montør har lagt merke til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik var det når jeg skulle oppgradere hastigheten for første gang, måtte lese opp serienummer viste det seg at det var naboen som fikk raskere nett istedenfor, er canaldigital ansatte kun apekatter?

 

Da det virker ut som de gjør mye feil, vet mange har problemet med canaldigital i begynnelsen, så tydligvis mangel på organisering eller at de ansetter kun studenter for å spare penger. Var også slik at det ble krangel om prisene da canaldigital normalsett tar 1500 kr og installere eget utstyr, men jeg hadde med utstyr selv, problemet montøren glemte å registere å registere det.

 

Når borettslaget skulle installere cat6 kabel i vegg da man selv ikke har lov å gjøre det selv i følge borettslaget regler. Men hjelper lite hvis man ikke kan velge firma som gjør jobben da det er canaldigital som velger det.

 

Men canaldigital mener de velger det billigste og beste alternativet.

 

Så viste det seg de ikke hadde fungerende TP tester som virker med alle 8 kabelene, så godt mulig en kabel sitter løst. Men de som gjorde arbeidet mente det var ok. Men får fint 500 mbit uansett.

Når en http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=tp+tester&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcat+6+tester.TRS0&_nkw=cat+6+tester&_sacat=0

koster rundt 100 kr forstår jeg ikke hvorfor de ikke bytter det.

 

Var vist ikke mulig å teste med Fluke Networks

eller annet profesjonelt utstyr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er desverre veldig mye forskjell på kvaliteten til montører i de forskjellige firmaene. Noen er ute etter å gjøre jobben enklest og raskest mulig, mens andre ofte er veldig nøye og vil gjøre det best mulig for kunden.

 

Jobber selv som montør for underentrepenør av CD, og har fortsatt til gode at noen ikke er fornøyd etter jeg har installert. Verste jeg vet er å gå fra en jobb som jeg vet jeg kunne gjort bedre, derfor litt leit å høre at folk har dårlige erfaringer med det som kanskje er litt "slappe" montører, ødelegger liksom ryktet til oss andre :p

 

Tips jeg kan gi er i hovedsak bare å være grei og forståelig med montør som dukker opp. Enklere å gi 110% hvis du jobber hjemme hos noen hvor det ikke lukter utedass og ligger 30kg støv der stakkaren må jobbe. Montører er "desverre" bare mennesker, vi er også påvirket av humør som alle andre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men vet noen om slike bokser funger P2P?

Siden det jeg antar er problemet med canaldigital, har mulighet hvis de vil tilby raskere nett 800\1 gigabit i dag.

Men problemet er som regel dyrere å måtte oppgradere alt av utstyr. Da det deles på 2 gigabit ca på 32\64 kunder.

 

Vet noen hvorfor på fiber ved lav belasting kan man få mellom 600\700 mbit\s på speedtest i korte perioder også stupes det ned?

Er det på grunn av ONT som begrenser 1 gigabit til 500 mbit?

 

Men på coax er det kanaler som blir tilknyttet modemet så man aldri får mere en 2 mbit over hastigheten man har?

 

Finner ingen ting hvor langt PON nettet egentlig er? for det er 32\64 delt på siste gren?

Men hvordan blir det videre P2P til canaldigital på fornebu\oslo?

Da jeg gjerne vil like å gjøre anslag hvor mye det antatt vil koste å bytte fra GPON til P2P for en kunde i et borettslag?

Man kan ikke bytte fra GPON til P2P. GPON er en trådet fra sentralen og til en splitter (32/64) og videre en tråd til kunde. Passivt nett. P2P har 2 tråder fra en "mini sentral" hvor det står Stor fiber switch for data og fiber splitter for tv. For at du skal få P2P må hele nabo nettet deres byttes ut, og det er ikke lønnsomt. dessuten tar P2P om VELDIG mye fiber tråd kapasitet i nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

det er ikke noen management på ONT'en. det styres fra CD. hva annet lurer du på om  denne :-)

Jeg så at montøren koblet en PC til ONT, og gikk inn på noe som var status eller innstillinger. Vet ikke om han brukte et eget program eller en nettleser.

 

Det er riktig at man kobler PC til ONT, men det hele er Web basert. Man logger seg på CD sin server hvor man leser av alle nivåene til ONT'en, for å sjekke om alt er riktig, at det ikke har oppstått dårlige skjøter eller for mye tapp på signalet. Dette kan gjøres både lokalt og eksternt fra hele væren.

Og for å knytte ONT opp mot et sambandsnummer til kunden slik at kunden for sitt riktige kunde forhold (riktig mbit og TVpakke).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.ntt-review.jp/archive/ntttechnical.php?contents=ntr201503gls.html

 

gls_fig01.jpg

 

Så i et PON nett er ikke kun naboer som deler fiber, ofte hele byen bokstavlig talt?

Et PON nett kan strekkes 1000-2000 meter opp mot 40 KM i terorien.

 

jskoma:

Betyr det at canaldigital ikke kan bytte mediaconverten sin til: TP link TX-6610  uten å gjøre store endringer i nettet sitt?

 

Fleste kunder kunne håpe man kunne velge utstyr i sitt eget nett. Men vi sitter ikke på samme informasjon som dere teknikkerne om det teorietisk hadde fungert?

Da det ikke gis ofte samme informasjon særlig teknisk hvor slike utstyr er beregnet hen?

 

Har man COMEGA FTTP CPE så må man bytte det til alle kunder i området?

Dette er stort problem hvis det går stykker et sted må alle naboer bytte levrandør etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

https://www.ntt-review.jp/archive/ntttechnical.php?contents=ntr201503gls.html

 

gls_fig01.jpg

 

Så i et PON nett er ikke kun naboer som deler fiber, ofte hele byen bokstavlig talt?

Et PON nett kan strekkes 1000-2000 meter opp mot 40 KM i terorien.

 

jskoma:

Betyr det at canaldigital ikke kan bytte mediaconverten sin til: TP link TX-6610  uten å gjøre store endringer i nettet sitt?

 

Fleste kunder kunne håpe man kunne velge utstyr i sitt eget nett. Men vi sitter ikke på samme informasjon som dere teknikkerne om det teorietisk hadde fungert?

Da det ikke gis ofte samme informasjon særlig teknisk hvor slike utstyr er beregnet hen?

 

Har man COMEGA FTTP CPE så må man bytte det til alle kunder i området?

Dette er stort problem hvis det går stykker et sted må alle naboer bytte levrandør etc.

et pon net kan gå lenger enn 2KM... hvor langt er jeg usikker på men avhengig av hvor mange skjøter det er på linja og  hvor sterkt signal det kjøres fra sentralen. og om det er 32 eller 64 splitter som brukes.

Det å åpne for å kunne bruke forskjellige merker og utsyr hos kunden vil kunne gjøre hele nettet ustabilt. er ikke alle som har greie på det dem driver med. grunnen til at det er akkurat det merket CD bruker er pga at dem har testet ut forskjellige og kommet frem til at den vil fungere best i sitt nett, på den måten CD vil at det skal fungere.

 

Comega er en gammel boks som jeg mener ikke brukes lenger. Kjenner ikke til om dem blir bytte ut med tilsvarende eller om dem får en nyere type. men dem må uansett få en CPE boks.

Denne boksen bruker 2 tråder, en til TV (forover signal) og en til Data (tur og retur). den kan ikke byttes ut til  GPON ont.

 

Er helt enig med deg at det ofte er synd at man ikke kan velge utstyr hos sluttbruker, men det er god grunn til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vet du hvorfor med fiber man kan få 600\700 mbit\s antakelig på speedtest i begynnelsen før den strypes ned?

Er det på grunn av coax brukes channel bonding?

Mens på fiber er det kun satt en hastighet med kapasitet tids begrenset stuping?

 

Merker også i perioder man får nedi 450 mbit på speedtest.

Vet ikke om canaldigital ikke trør å innrømme hvis flere bruker nettet i samme borettslag lett fører til kapasitet problemer med GPON.

 

Men har ikke testet P2P linjer har samme problemer, eller router da jeg har Asus 88u tviler jeg på den ikke klarer stabilt 500 mbit over tid.

 

Tror det er derfor store nettbrukere på ha egen fiber, ikke delt med naboen, så er valgfrihet på utstyret fordel.

Med tanke på Canaldigital\telenor tror jeg disse selskapene har plan å bygge inn 4g+ inn i routeren\mediaconverteren i fremtiden? Men tror det blir lenge til man får 800 mbit eller 1 gigabit hastighet slik det ser ut i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men vet du hvorfor med fiber man kan få 600\700 mbit\s antakelig på speedtest i begynnelsen før den strypes ned?

Er det på grunn av coax brukes channel bonding?

Mens på fiber er det kun satt en hastighet med kapasitet tids begrenset stuping?

 

Merker også i perioder man får nedi 450 mbit på speedtest.

Vet ikke om canaldigital ikke trør å innrømme hvis flere bruker nettet i samme borettslag lett fører til kapasitet problemer med GPON.

 

Men har ikke testet P2P linjer har samme problemer, eller router da jeg har Asus 88u tviler jeg på den ikke klarer stabilt 500 mbit over tid.

 

Tror det er derfor store nettbrukere på ha egen fiber, ikke delt med naboen, så er valgfrihet på utstyret fordel.

Med tanke på Canaldigital\telenor tror jeg disse selskapene har plan å bygge inn 4g+ inn i routeren\mediaconverteren i fremtiden? Men tror det blir lenge til man får 800 mbit eller 1 gigabit hastighet slik det ser ut i dag.

Kan dessverre ikke svare på hvorfor du får slike "peek" og stup. men det er nok ikke at det er satt en hastighet med kapasitet tids begrenset stuping... men fiber kan også ha en mye høyere hastighet en Coax, så mulig derfor du får høyere peek på fiber.

Kan jeg spørre hvilken hastighet abn du har fra CD?

Man deler like mye en total linje kapasitet i et P2P nett som i et GPON nett. det bygges bare på 2 forskjellige måter. Og så står det i nesten alle abn kontrakter at man kan få OPPTIL x antall mbit. ikke at man er garantert den hastigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 500 mbit, idiotisk det er maks.

Kan du gjøre et anslag hvor mye P2P koster sammenlignet mot GPON.

Switch er det dyreste.

 

Cisco SFP-10G-BXD-I Compatible 10GBASE-BX10-D SFP+ 1330nm-TX/1270nm-RX 10km DOM Transceiver

 

Cisco SFP-10G-BX20U-I Compatible 10GBASE-BX20-U SFP+ 1270nm-TX/1330nm-RX 20km DOM Transceiver

 

Disse kunne nok brukt til P2P.

Men det er jo dyrt å grave 10-20 KM derfor ville det vært fint det var gjort først.

Men det hadde blitt mye fiber i bakken i så fall. Switch kan man kjøpe brukt.

 

Man ser jo på Netgear X10 AD7200 at det ikke er lenge til man kan får SFP+ i routeren.

Istedenfor må man til Telenor Bedrift avdeling hvis man vil ha 1 gigabit eller 10 gigabit som koster vesentlig mere per måneden som i terorien kan lages langt billigere.

 

Husk 2.5 Gbps fra sentral, og 1,25 Gbps på retur på GPON vs 10 gigabit begge veier på P2P er vesentlig forskjell.

På canaldigital kan man maks ha 5 stk 500 mbit kunder før kapasiteten er sprengt.

 

Men på P2P kan ha 10 stk 1 gigabit kunder i samme området.

Nå er det fysisk skjeldent alle de laster ned maksimalt samtidig og til samme tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har 500 mbit, idiotisk det er maks.

Kan du gjøre et anslag hvor mye P2P koster sammenlignet mot GPON.

Switch er det dyreste.

 

Cisco SFP-10G-BXD-I Compatible 10GBASE-BX10-D SFP+ 1330nm-TX/1270nm-RX 10km DOM Transceiver

 

Cisco SFP-10G-BX20U-I Compatible 10GBASE-BX20-U SFP+ 1270nm-TX/1330nm-RX 20km DOM Transceiver

 

Disse kunne nok brukt til P2P.

Men det er jo dyrt å grave 10-20 KM derfor ville det vært fint det var gjort først.

Men det hadde blitt mye fiber i bakken i så fall. Switch kan man kjøpe brukt.

 

Man ser jo på Netgear X10 AD7200 at det ikke er lenge til man kan får SFP+ i routeren.

Istedenfor må man til Telenor Bedrift avdeling hvis man vil ha 1 gigabit eller 10 gigabit som koster vesentlig mere per måneden som i terorien kan lages langt billigere.

 

Husk 2.5 Gbps fra sentral, og 1,25 Gbps på retur på GPON vs 10 gigabit begge veier på P2P er vesentlig forskjell.

På canaldigital kan man maks ha 5 stk 500 mbit kunder før kapasiteten er sprengt.

 

Men på P2P kan ha 10 stk 1 gigabit kunder i samme området.

Nå er det fysisk skjeldent alle de laster ned maksimalt samtidig og til samme tid.

Pris kan jeg ikke komme med dessverre. ikke mitt område.

Men det bygges nesten bare GPON nett i dag da det er mer lønnsomt.

 

Jeg skjønner du er interessert i høye hastigheter, men hva skal du med det???  

ja, det er kult å ha høy hastighet, men lurer da på hva du driver/jobber med som har behov for slike hastigheter.  i mine 10 år som teknikker/montør, så har jeg kommet over  kun 3 person som faktisk hadde behov for slike hastigheter. men allikevel klarte dem langt fra å bruke den hastigheten konstant...

Som du sier så er det fysisk sjelden alle de laster ned maksimalt samtidig og til samme tid.

Hvor har du fått det fra at Canal Digital bare kan levere 2500mbit på et GPON nett?

Nettene til CD blir kontinuerlig overvåket med tanke på om et nett/hoved linje nærmer seg overbelastet. når det skjer så legger dem bare til en "ny linje" for å øke kapasiteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...