Gå til innhold

Glupeste måte å plassere 250 000 på, og: tips til indeksfond?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er så griseheldig at jeg straks kommer til å arve 250 000.

 

Jeg har sett for meg at en fornuftig måte å forvalte denne summen på, er 50 000 til BSU for de to resterende årene jeg studerer, drøye 50 000 på buffer-/overlevelseskonto og resten i aksjefond. Kjapt om meg: 24 år, fullført tre av fem år i lektorutdannelsen og eier av en leilighet. Har 1 350 000 i lån på denne, den ble kjøpt for 2 000 000 i 2012, antatt verdi nå: minst ~ 2 300 000. Har brukt opp avdragsfriheten jeg kan få uten å søke for de neste åtte mnd. Har 130 000 plassert i BSU fra før. Virker dette som en fornuftig måte å plassere pengene? :) For de som gidder, skriver jeg litt om bakgrunnen for de enkelte valgene under.

 

Å bruke 50 000 av arven på BSU regner jeg med er svært lite kontroversielt, gitt den risikofrie avkastningen?

 

Har nylig mistet en veldig god jobb (nedleggelse) som gjorde det mulig for meg å betale ned på boliglånet mens jeg studerte. Har startet som lærervikar, og selv om lønna her er ganske god, har jeg regnet meg fram til at jeg antageligvis vil gå noen tusenlapper i minus per mnd, om jeg fortsatt skal betale avdrag på lånet mitt. I og med at jeg ikke har noe mer penger i bakhånd, ikke har noen garantier for at renta holder seg på samme nivå framover, fortsatt har forholdsvis belåningsgrad, og går med planer om å investere i en ny leilighet når jeg er ferdig med å studere, tror jeg at det er lurt å fortsette med avdragene. Selv om jeg kanskje kunne tjent noen prosentpoeng på å plassere pengene annerledes. Å betale ned på lånet gjør at jeg som person tar mindre risiko (?), blidgjør kanskje banken slik at det blir lettere å låne mer av dem senere(?), og gjør også at jeg beholder muligheten til å velge avdragsfrihet HVIS ting begynner å gå til helvete.

 

Resten av pengene tenkte jeg å plassere i et indeksfond. Det er vel det beste alternativet det, er det ikke? Sparehorisonten er minst to år, men jeg ser for meg at jeg kommer til å ha dem der lenger enn det. Kanskje kjøper jeg ikke leilighet nr to med en gang jeg er ferdig med å studere, hadde vært digg å leve litt også, har jobba som fy og levd som en rotte (spart alt jeg kan) siden jeg var 14 år gammel. Og kanskje kan jeg til og med slippe unna med å stille nåværende bolig som sikkerhet når jeg skal kjøpe en ny en? Vet ikke helt hvordan akkurat dette fungerer, men hvis jeg antar en takst på minst 2 300 000, betyr det at jeg har en million i formue på leiligheten. Det må vel være godt for noe?

 

Indeksfond

Her er jeg helt grønn! Hvor er det lurest å investere? Er ikke gira på å ta aaltfor høy risiko, men er selvfølgelig forberedt på å ta noe. Er Oslo børs et safe valg? Er det noen indekser som framstår som lurere enn andre? Jeg er fortsatt veldig farget av en episode fra Folkeopplysningen som handla om både såkalte eksperter og om aksjefond, så så mye vil jeg ikke legge i det, men prognosene (at vi har nådd, eller straks når bunnen, at renta forblir lav, og at arbeidsledigheten vil synke) for As Norge som nylig ble sluppet, så jo både lovende og trygge ut. Kan vel ikke gjøre så mye feil om jeg plasserer pengene her? Eller? 

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har banken din BSU 2.0 eller lignende? Jeg ville sjekket ut en mulighet for å betale pengene inn på den kontoen, og så betjene avdrag (men ikke renter) av dette. Hvis det ikke er mulig, ville jeg sjekket ut mulighetene for å betale inn et engangsbeløp som tilsvarer avdrag fram til du er ferdigutdannet (pluss noen måneder for sikkerhets skyld), i bytte mot avdragsfrihet i samme periode. Resten putter du i indeksfond.

 

Når det gjelder valg av indeksfond er svaret KLP aksjeverden indeks eller DNB global indeks. Kjøp fondsandeler til samme kronebeløp hver måned over tid, seks måneder eller et år. Du vil ha et globalt indeksfond, og trenger ikke noe mer. De to nevnte har ca. samme kostnadsnivå, jeg tror muligens KLP aksjeverden er litt overvektet i fremvoksende markeder. Ingen av de er valutasikret. Om du bør kjøpe valutasikrede fond eller ikke må evt. noen andre svare på. Husk at det suverent viktigste er kostnader. Pass på at du ikke betaler en krone mer i avgifter enn du må. Det gjelder både løpende kostnader for fondet, men også kjøpsavgift og andre mer eller mindre skjulte kostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Herr Brun: banken har BSU 2.0, ja. Hvis jeg forstår deg rett, så anbefaler du altså at jeg setter inn en større slump med penger på BSU 2.0 som dekker lånet ut studietiden, evt forhåndbetaler avdragene for resten av perioden? Tolker da det som at du er enig i at det er lurt å betale avdrag. Men hva er fordelene med de to løsningene du skisserer, kontra ordinære avdrag?

 

Har jeg også rett i antagelsen min om at når jeg ved endt studie vil ha minst (gitt at boligmarkedet ikke krasjer) en million i "formue" på leiligheten min, så kan jeg bruke denne som egenkapital til en ny leilighet?

 

Takk for svar angående indeks :) Global er altså veien å gå, framfor feks Oslo børs? Er det fordi det er lavere/høyere risiko, eller lavere/høyere avkastning? Har prøvd å Google, men ikke klart å finne noe vettugt om _hvilken_ indeks jeg bør velge.

 

Xmir: tror det stemmer. For min del er ikke totalbeløpet jeg kan spare noe problem (enn så lenge), men hva jeg kan spare per år. De 50 000 dekker det jeg kan spare i BSU over de to årene det er snakk om før jeg får fast jobb som generer et overskudd etter at utgiftene er betalt. Når jeg et ferdig utdanna ser jeg for meg at jeg kan spare i både fond og BSU, såfremt jeg ikke tar opp mer lån.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Fordelen med løsningene jeg skisserer er at du får høyere rente. Det er vanskelig å finne høyrentekonto med høyere rente enn boliglånsrente. For å oppnå rentefordelen med å betale ned lånet kan du jo bare nettopp betale ned lånet nå, men da har du likviditetsproblemer senere, ved at du må betale avdrag de neste årene.

 

Hvis du setter inn tilstrekkelig penger på konto til å dekke avdrag de neste tre årene, så kan du betale avdragene etter hvert som de forfaller. Du får samtidig rente på pengene du har på konto. Så lenge rentene på kontoen er lavere enn på boliglånet, er det jo egentlig bedre for deg å betale ned på boliglånet i dag, slik at du betaler lavere renter. Problemet med det er at en stor innbetaling i dag ikke fritar deg fra å betale avdrag de neste årene.

 

Formuen din er til enhvert tid lik verdien på boligen din minus boliglånet (pluss andre eiendeler, minus andre lån). Om du selger boligen din for mer enn boliglånet, får du penger inn på konto. Disse pengene kan du bruke som egenkapital når du kjøper ny leilighet. Hvor mye penger det er kan ikke jeg si deg, men det varierer naturligvis med boligmarkedet.

 

Global indeks gir deg størst mulig diversifisering, og størst mulig diversifisering skal etter standard porteføljeteori gi deg høyest mulig risikojustert avkastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har sett for meg at en fornuftig måte å forvalte denne summen på, er 50 000 til BSU for de to resterende årene jeg studerer

 


Tener du nok i året til at du betaler skatt på det? Viss ikkje er det kanskje betre å venta med å setta pengane på BSU til du gjer det.

 

Har nylig mistet en veldig god jobb (nedleggelse) som gjorde det mulig for meg å betale ned på boliglånet mens jeg studerte. Har startet som lærervikar, og selv om lønna her er ganske god, har jeg regnet meg fram til at jeg antageligvis vil gå noen tusenlapper i minus per mnd

 

 

Ser ut som du vil ha kapital til å gå i minus ei stund mtp. kostnadar til huslån, men om det skulle bli eit problem, så er det jo alltid mogleg å leiga ut leilegheita og flytta til ein rimelegare bustad sjølv (t.d. kollektiv). Ulempa er at likningsverdien går frå 25 til 80% når du ikkje bur der sjølv, og det kan skapa problem med stipend frå Lånekassen.

 

 

Formuen din er til enhvert tid lik verdien på boligen din minus boliglånet (pluss andre eiendeler, minus andre lån). Om du selger boligen din for mer enn boliglånet, får du penger inn på konto. Disse pengene kan du bruke som egenkapital når du kjøper ny leilighet. Hvor mye penger det er kan ikke jeg si deg, men det varierer naturligvis med boligmarkedet.

Likningsverdien for bustad er vel stadig berre 25/80% for primær-/sekundærbustad.

Endret av MKap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har sett for meg a

t en fornuftig måte å forvalte denne summen på, er 50 000 til BSU for de to resterende årene jeg studerer

 

Tener du nok i året til at du betaler skatt på det? Viss ikkje er det kanskje betre å venta med å setta pengane på BSU til du gjer det.

Har nylig mistet en veldig god jobb (nedleggelse) som gjorde det mulig for meg å betale ned på boliglånet mens jeg studerte. Har startet som lærervikar, og selv om lønna her er ganske god, har jeg regnet meg fram til at jeg antageligvis vil gå noen tusenlapper i minus per mnd

 

Ser ut som du vil ha kapital til å gå i minus ei stund mtp. kostnadar til huslån, men om det skulle bli eit problem, så er det jo alltid mogleg å leiga ut leilegheita og flytta til ein rimelegare bustad sjølv (t.d. kollektiv). Ulempa er at likningsverdien går frå 25 til 80% når du ikkje bur der sjølv, og det kan skapa problem med stipend frå Lånekassen.

 

Formuen din er til enhvert tid lik verdien på boligen din minus boliglånet (pluss andre eiendeler, minus andre lån). Om du selger boligen din for mer enn boliglånet, får du penger inn på konto. Disse pengene kan du bruke som egenkapital når du kjøper ny leilighet. Hvor mye penger det er kan ikke jeg si deg, men det varierer naturligvis med boligmarkedet.

Likningsverdien for bustad er vel stadig berre 25/80% for primær-/sekundærbustad.
Ja, men jeg skrev ingenting om skattemessig formue, men om pengeverdier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen; takk for svar :)

 

Mr Brun: åja, sånn å forstå, ja! Da er jeg helt med. Spørsmålet ang nedbetalt gjeld og verdi på boligen utenom dette gikk ikke på om jeg selger for å kjøpe ny leilighet, men om jeg investerer i en leilighet nr to, uten å selge den gamle. Om jeg kan, si at verdi på leiligheten minus lån utgjør én million, kan bruke dette som egenkapital ved kjøp av ny bolig. Om jeg kan stille nedbetalt del av leiligheten som sikkerhet for en ny. Takk for svar ang global indeks :) Blir spennende/gøy å komme seg inn på aksjemarkedet igjen!

 

MKap: betaler nok i skatt, ja :) Har også nok egenkapital til å dekke inn et evt underskudd fram til jeg er ferdig med å studere. De 250 000 jeg er så heldig å arve, vil alene dekke låneforpliktelsene fram til jeg er ferdig med å studere. Men det er nå litt artigere å jobbe da, så jeg kan investere så mye som mulig av dette i fond og BSU! Så den saken burde være grei :)

Lenke til kommentar

Men da tar jeg meg friheten å konkludere:

 

- Sjekke om det er mulig å betale avdragene på lånet ut studietiden med én gang.

 

- Sette av penger til å makse BSU.

 

- Beholde noe av pengene i fri kapital, for å dekke evt underskudd óg for å ha en buffer.

 

- Resten av arven skyter jeg inn i et globalt aksjefond (feks DnB global indeks, eller KLP aksjeverden indeks). Fordel innskuddene over flere mnd for å minimere risiko (eks 20 000 i mnd i seks - syv mnd).

 

Did I do it right? :fun:

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Man kan finansiere kjøp av ny leilighet med egenkapitalen som finnes i den gamle, men du er avhengig av litt velvilje fra banken. Du refinansierer boliglån 1, og får ut en gitt mengde kontanter i lån fra banken med sikkerhet i bolig nr 1. For å verdsette bolig nr 1 sender banken en eiendomsmegler eller takstmann, som forteller dem hva boligen er verd. Hvem de velger å stole på er opp til banken, men de fleste banker har tett samarbeid med ett eller flere eiendomsmeglerkontorer.

 

Si at boligen ifølge eiendomsmegleren er verd 3 millioner, og du har 2 millioner i gjeld på den. Kravet til egenkapital i bolig du selv bor i er 15%, altså 450 000. Banken aksepterer derfor et boliglån på 2,55 millioner. Det betyr at du kan få ut 550 000 kroner ved å refinansiere. Disse 550 000 bruker du så som egenkapital i bolig nummer 2. 

 

Du er avhengig av at banken stoler på at du kan betjene disse lånene, og at de mener sikkerheten er god nok, men i praksis er dette ikke noe problem. 

 

Personlig ville jeg vært skeptisk til å investere i utleieboliger. Du får en voldsom eksponering mot ett marked, og kan gå på en kjempesmell om boligmarkedet taper seg. Om du vil tjene penger på utleie, er det med dagens regelverk mye mer gunstig å leie ut del av en bolig du selv bor i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overlegent svar! Takk :yes:

 

Sikkerhet burde ikke være noe problem, nei. Et slikt opplegg vil frigjøre ihvertfall 500-600 000 fra nåværende leilighet. Og det er før midler på BSU og arven kommer inn i bildet. Kommer også til å ha en helt grei lektorlønn ved endt utdannelse. Ikke de største summene, men jeg regner med at banken også legger vekt på at jeg har en så trygg stilling. Bortfall/nedgang av/i inntekt burde ikke være noe problem. Videre vil jeg kunne vise til minst syv år med betalingshistorikk og at jeg også har klart dette gjennom et femårig studieløp. Nå jobber ikke jeg i bank, men kan jo se for meg at dette er faktorer som veier veldig positivt inn.

 

Et godt poeng. Investerer jeg i en ny bolig, sitter jeg med alle midlene mine, pung og skjegg investert i samme marked. Da har jeg dreti bra på draget om ting går skeis. Men; selv om man tar eventuell prisstigning ut av regnestykket, vil jeg antageligvis fortsatt ha noen som bor i leiligheten og betaler meg leie. Det er vel i seg selv ganske god avkastning? Vet ikke helt hvordan man skal ta det regnestykket, men om jeg går inn med feks 450 000 i egenkapital og får leid ut til konservative(?) 10 000 i måneden, så er det en ganske god prosentmessig avkastning av det jeg gikk inn med. Så lenge jeg er 100% sikker på at jeg klarer betalingsforpliktelsene slik at jeg unngår å måtte selge med et evt tap? Renter vil spise opp noe av avkastningen selvfølgelig (men inflasjon og rentefradrag vil spise av det igjen), men såfremt jeg unngår dette med å selge med tap, vil vel dette uansett være en ganske god avkastning? Leier forøvrig allerede ut en del av leiligheten jeg bor i ;)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Problemet ditt er at det ikke er gitt at leieinntektene vil stige. Hva gjør du om renta plutselig er på 7% samtidig som markedsleien går ned og leietaker flytter ut? Da kan du tvinges til å selge på verst mulig tidspunkt. 

 

Grunnen til at man får en høy avkastning på innskutt kapital er at du har mulighet til å belåne eiendomsinvesteringer mye mer enn andre investeringer. Det er ganske grunnleggende bedriftsøkonomi. Lave renter og høy belåning gir høy avkastning på egenkapitalen. Men den belåningen gjør også investeringen mer risikabel, spesielt i "worst case"-scenario. 

 

Om du hadde kjøpt bolig for utleie med 80% belåning i 1988 hadde du tapt egenkapitalen etter to år. Så hadde du hatt negativ egenkapital de neste 6-7 årene, og begynt å få avkastning etter det. Om leieprisen følger etter, sliter du plutselig med å betjene utgiftene dine. Da sitter du godt i saksa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har banken din BSU 2.0 eller lignende? Jeg ville sjekket ut en mulighet for å betale pengene inn på den kontoen, og så betjene avdrag (men ikke renter) av dette. Hvis det ikke er mulig, ville jeg sjekket ut mulighetene for å betale inn et engangsbeløp som tilsvarer avdrag fram til du er ferdigutdannet (pluss noen måneder for sikkerhets skyld), i bytte mot avdragsfrihet i samme periode. Resten putter du i indeksfond.

 

Når det gjelder valg av indeksfond er svaret KLP aksjeverden indeks eller DNB global indeks. Kjøp fondsandeler til samme kronebeløp hver måned over tid, seks måneder eller et år. Du vil ha et globalt indeksfond, og trenger ikke noe mer. De to nevnte har ca. samme kostnadsnivå, jeg tror muligens KLP aksjeverden er litt overvektet i fremvoksende markeder. Ingen av de er valutasikret. Om du bør kjøpe valutasikrede fond eller ikke må evt. noen andre svare på. Husk at det suverent viktigste er kostnader. Pass på at du ikke betaler en krone mer i avgifter enn du må. Det gjelder både løpende kostnader for fondet, men også kjøpsavgift og andre mer eller mindre skjulte kostnader.

Støtter Herr Brun 100% på et globalt indeksfond (som KLP aksjeverden indeks eller DnB Global indeks). Jeg er for å velge usikret når det kommer til valutasikring vs usikret, men det er kun basert på en personlig preferanse uten særlig teorigrunnlag. Sett inn månedlige beløp. Ta deg god tid og ikke stress med å komme deg inn. Hiv inn mer dersom markedet viser nedgang. Indeksfond, som andre fond, går kraftig ned i perioder. Kunsten er å ikke selge seg ut når det skjer.

 

Det er vanskelig å time inngangen ordentlig. Hvem vet hvor markedet er om 1 år? Det jeg tror jeg prøver å si er at du bør ha trygghet på at du har valgt riktig fond, og deretter ha lave forventninger til avkastning i starten. Vi ligger jo og vaker rundt ganske historisk høye børsnivåer verden rundt, så det er ikke gitt at det er en kjempeoppgang rundt neste hjørne. Men dette bør ikke få deg til å være mindre optimistisk angående å faktisk spare i fond. For alt jeg vet kan markedet fortsette opp de neste 10 år. Begynn litt i det små, slik du planlegger, og bygg deg opp.

 

Ting tar tid med fond så jeg mener det er viktig å ha sparingen/investeringen på autopilot slik at du kan glemme den helt i perioder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Carmignac" er velkjent.

 

Men vil ikke anbefale å sette alt på en plass eller en og samme ting.

Hvorfor skal han kjøpe fond fra Carmignac heller enn billigere indeksfond? 

 

 

Fordi Carmignac har en solid historie og er bedre enn rent indeksfond?

 

Selv ville jeg jo heller valg en rekke enkeltaksjer om kostnaden er det som teller. Indeksfond er vel også litt dumt når aksjemarkedene ligger rekordhøyt?

 

Carmignac har jo fond som er så godt som indeksfond f.eks.

 

 

Som sagt ville jeg nå aldri selv ha investert alt i fond eller indeksfond, men for folk som ikke har peiling er jo fond ganske greit.

Jeg ville nå heller valgt en miks av enkeltaksjer 3-8 stk i 1-3 forskjellige valuta, pluss litt basis av fysisk gull og sølv, spareprodukt som BSU (hvis det er aktuelt) og eventuelt et fond i tillegg.

 

Relativt sett er jo Norske aksjer ganske greit priset i dagens marked i forhold til profitt og omsetning, mens de USA er totalt overpriset og flere marked i Europa er delvis overpriset og noen er sterkt overpriset.

 

Så ja, det er nok ikke helt håpløst å investere i Norske aksjer heller, men indeksfond i Norge på en tid hvor andre marked er sterkt overpriset og modent for korreksjon, anser jeg som litt høyere risiko, i og med at Oslo børs også vil følge andre nedover hvis det først skjer, selv om den i utgangspunktet er relativt greit priset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Monsiour Brun: du har gode poenger. Et annet poeng, er også at jeg binder meg på hender og føtter. Utgiftene på to lån er ganske mye å bære på én lektorlønn. Har jeg leieinntekter bør det gå. Uten leieinntekter, vel. Og selv om det skulle gå, vil så og si alt jeg har av midler gå til å betjene lånene. Det blir mao lite til overs både til å leve og spare andre steder. Kunne følgende løsning vært et greit kompromiss, tror du? Når kjæresten min og jeg begge er ferdig utdanna (forutsatt at samboerskapet holder, og at vi har indikasjoner på at det vil fortsette å gjøre det), så spleiser vi på en ny leilighet som vi flytter inn i. Den gamle beholder jeg til utleie. Evt, så selger jeg den gamle, og så kjøper vi noe større noe med utleiedel. Da får jeg muligheten til å være med å spise de søte fruktene fra boligmarkedet (i større grad enn å eie en leilighet til 2 300 000), men risikoen fordeles på to. Mindre potensiell gevinst, men lånet/lånene fordeles på to inntekter. Binder meg mao ikke på både hender og føtter, og kan plassere resten av egenkapitalen og overskuddet fra lønna i andre ting enn eiendomsmarkedet.

 

CastorTroy: takk for en god forklaring :) Og det er akkurat det jeg har tenkt til å gjøre. Når selv ikke folk med masse erfaring og utdannelse klarer å treffe riktig i markedet, så er det bare å glemme at jeg skal klare det. For som du sier; hvem vet hvordan ting har utvikla seg på et år? Pengene settes inn i mindre innbetalinger og de pengene jeg har satt inn, er jeg inneforstått med at det bare er å "glemme" for en god stund framover. Setter derfor bare inn penger jeg vet at jeg kan avse. Fint å se at du støtter oppunder det Herr Brun sier om valg av fond. Vet at han er glup, så hadde nok hørt på han uansett, men når enda en som virker å ha peiling sier det samme, gjør det det lettere for meg å sette pengene inn i ett av disse fondene uten å bruke masse tid og energi på selvstendig research.

 

Zeebra: aktivt forvaltede fond er helt uaktuelt. Etter å ha sett en episode av Folkeopplysningen som handla om nettopp dette, og undersøkt på egenhånd etterpå, er jeg helt sikker på at pengene skal i et indeksfond :) Å investere i aksjer virker veldig spennende, men det får eventuelt bli en gang i framtiden når jeg har mer penger, større evne til å håndtere tap og dessuten mer kunnskap på området. Slik det er nå, har jeg respekt for egen inkompetanse, og det eneste lure er derfor å sette pengene i et fond. Én ting er at det egentlig ikke er mulig/svært vanskelig å gjøre dette på en kvalifisert måte. Å spå framtida er så og si umulig. Etter mitt syn blir investering i aksjer litt som å spille i lotto: vill gambling. Litt bedre er det dog, for man kan anta at det er litt større sjanse for at man går i pluss enn i minus (siden man indirekte investerer i verdiskapning), det eneste man kan være sikker på i lotto er at man på sikt vil gå i minus. En annen ting er at jeg ikke aner noe som helst om hvordan man bygger opp en portefølje, hvordan man sprer risiko på en vettug måte, osv. Det er derfor helt uaktuelt nå, men kanskje det en gang i framtida blir mer aktuelt :) Holder meg unna gull og sølv av samme årsaker: kan ingenting om det.

 

Takk for supre svar, alle sammen! Fint å ha en god plan på hva jeg skal gjøre med pengene mine, og jaggu lærer jeg ikke mye også :yes:

 

- Beklager dårlig språk og eventuelle leifer. Skriver fra mobil, og da blir det litt vanskeligere å få ting skikkelig.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I mitt hode er løsningen for klar. Globalt indeksfond med lang horisont. 

 

Det siste jeg ville gjort var å begynne dille med gull, sølv og enkeltaksjer dersom man ikke har peiling. Et bredt indeksfond har fordelen at man deltar i verdiskapningen i verden, uten at man trenger å prøve være lur.

 

What the the wise man does in the beginning, the fool does in the end... kleint med sitater men jeg støtter den likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Monsiour Brun: du har gode poenger. Et annet poeng, er også at jeg binder meg på hender og føtter. Utgiftene på to lån er ganske mye å bære på én lektorlønn. Har jeg leieinntekter bør det gå. Uten leieinntekter, vel. Og selv om det skulle gå, vil så og si alt jeg har av midler gå til å betjene lånene. Det blir mao lite til overs både til å leve og spare andre steder. Kunne følgende løsning vært et greit kompromiss, tror du? Når kjæresten min og jeg begge er ferdig utdanna (forutsatt at samboerskapet holder, og at vi har indikasjoner på at det vil fortsette å gjøre det), så spleiser vi på en ny leilighet som vi flytter inn i. Den gamle beholder jeg til utleie. Evt, så selger jeg den gamle, og så kjøper vi noe større noe med utleiedel. Da får jeg muligheten til å være med å spise de søte fruktene fra boligmarkedet (i større grad enn å eie en leilighet til 2 300 000), men risikoen fordeles på to. Mindre potensiell gevinst, men lånet/lånene fordeles på to inntekter. Binder meg mao ikke på både hender og føtter, og kan plassere resten av egenkapitalen og overskuddet fra lønna i andre ting enn eiendomsmarkedet.

 

CastorTroy: takk for en god forklaring :) Og det er akkurat det jeg har tenkt til å gjøre. Når selv ikke folk med masse erfaring og utdannelse klarer å treffe riktig i markedet, så er det bare å glemme at jeg skal klare det. For som du sier; hvem vet hvordan ting har utvikla seg på et år? Pengene settes inn i mindre innbetalinger og de pengene jeg har satt inn, er jeg inneforstått med at det bare er å "glemme" for en god stund framover. Setter derfor bare inn penger jeg vet at jeg kan avse. Fint å se at du støtter oppunder det Herr Brun sier om valg av fond. Vet at han er glup, så hadde nok hørt på han uansett, men når enda en som virker å ha peiling sier det samme, gjør det det lettere for meg å sette pengene inn i ett av disse fondene uten å bruke masse tid og energi på selvstendig research.

 

Zeebra: aktivt forvaltede fond er helt uaktuelt. Etter å ha sett en episode av Folkeopplysningen som handla om nettopp dette, og undersøkt på egenhånd etterpå, er jeg helt sikker på at pengene skal i et indeksfond :) Å investere i aksjer virker veldig spennende, men det får eventuelt bli en gang i framtiden når jeg har mer penger, større evne til å håndtere tap og dessuten mer kunnskap på området. Slik det er nå, har jeg respekt for egen inkompetanse, og det eneste lure er derfor å sette pengene i et fond. Én ting er at det egentlig ikke er mulig/svært vanskelig å gjøre dette på en kvalifisert måte. Å spå framtida er så og si umulig. Etter mitt syn blir investering i aksjer litt som å spille i lotto: vill gambling. Litt bedre er det dog, for man kan anta at det er litt større sjanse for at man går i pluss enn i minus (siden man indirekte investerer i verdiskapning), det eneste man kan være sikker på i lotto er at man på sikt vil gå i minus. En annen ting er at jeg ikke aner noe som helst om hvordan man bygger opp en portefølje, hvordan man sprer risiko på en vettug måte, osv. Det er derfor helt uaktuelt nå, men kanskje det en gang i framtida blir mer aktuelt :) Holder meg unna gull og sølv av samme årsaker: kan ingenting om det.

 

Takk for supre svar, alle sammen! Fint å ha en god plan på hva jeg skal gjøre med pengene mine, og jaggu lærer jeg ikke mye også :yes:

 

- Beklager dårlig språk og eventuelle leifer. Skriver fra mobil, og da blir det litt vanskeligere å få ting skikkelig.

Masse lykke til med investeringene og boligsituasjonen din/deres :). En fin balanse mellom bolig og evnt fond støtter jeg fullt ut. Som Skagenforvalter Kristoffer Stensrud sa om å investere i bolig vs aksjer i sin tidlige karriere: ja takk begge deler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...