Gå til innhold

TEST: Sony KD-65ZD9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fikk XD9305 for et par uker siden. Den får holde litt til.

Vurdere den selv, er du fornøyd med kjøpet?

 

 

Veldig. Farger og sortnivå sitter som støpt, og panoreringen er silkeglatt uten artifacts (motionflow nivå 3 )

Har heller ingen clouding. Eneste tilfellet var ut-av-eska innstillinger på HDR-materiale, men det var pga brightness var på 50 (max), mens det skulle være 15. Da snek det seg inn et lite skinn i hjørnet. Før 15 forsvant det.

 

Mtp blooming-effect som noen reviews har påpekt så kan jeg kun reprodusere dette om brightness er skrudd opp ubehagelig høyt.

Lenke til kommentar

 

 

Fikk XD9305 for et par uker siden. Den får holde litt til.

Vurdere den selv, er du fornøyd med kjøpet?

 

 

Veldig. Farger og sortnivå sitter som støpt, og panoreringen er silkeglatt uten artifacts (motionflow nivå 3 )

Har heller ingen clouding. Eneste tilfellet var ut-av-eska innstillinger på HDR-materiale, men det var pga brightness var på 50 (max), mens det skulle være 15. Da snek det seg inn et lite skinn i hjørnet. Før 15 forsvant det.

 

Mtp blooming-effect som noen reviews har påpekt så kan jeg kun reprodusere dette om brightness er skrudd opp ubehagelig høyt.

 

 

Hvis du skrur ned lysstyrken på HDR materiale, så ødelegger du jo hele grunnen med HDR, det skal gi smell i det lyse. Fikk min profesjonellt kalibrert, og han satt lysstyrken til 100%.

 

Skinnet i hjørne er noe som er ett problem med Edge-LED

Lenke til kommentar

Vet godt at HDR skal ha kapasitet for ca 1000 nits, men det går fint an å justere ned lysstyrken. HDR er mer enn å smelte pupillene der man sitter i mørkt rom. HDR er dynamikk i det totale omfanget og mastering. På 9305 (og garantert andre) blir det rett og slett ubehagelig å ha brightness på 100% i et mørkt rom.

-På dagtid stiller jeg inn annerledes.

Lenke til kommentar

 

 

Om 2-3 år er nok tv med tilsvarende som dette ute til under 20,000. brukte 50k på TV er galskap.

50k er ingen galskap folk svir gjerne av 500k på en bil som blir brukt 1time pr dag .... Det er galskap

 

Betaler heller 5k for en TV og 50k for en bil dog.

 

Ja, handler også om sikkerhet, en bil til 500,000  gir langt bedre sikkerhet enn en annen billigere bil

Lenke til kommentar

 

 

 

Om 2-3 år er nok tv med tilsvarende som dette ute til under 20,000. brukte 50k på TV er galskap.

50k er ingen galskap folk svir gjerne av 500k på en bil som blir brukt 1time pr dag .... Det er galskap

 

Betaler heller 5k for en TV og 50k for en bil dog.

 

Ja, handler også om sikkerhet, en bil til 500,000  gir langt bedre sikkerhet enn en annen billigere bil

 

Det tviler jeg på, med all den teknologien i nye biler. Har du kilder?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva er poenget med å kjøpe disse vanvittig dyre lcd tv'ene når man kan få en oled til omtrent samme prisen? Riktig nok litt mindre, men jeg er stadig ute for å sjekke en erstater til min Sony HX855, men går alltid tomhent ut etter at jeg stadig forviller meg fremfor oled-skjermene. Da blir alle lcd'ne crap i forhold. Dessverre kan jeg ikke rettferdiggjøre å kjøpe en tv til 50-60 tusen.

 

Det var 2 grunner til at jeg ikke gikk for OLED denne gangen. Det ene var prisen for 65" var mye dyrere enn de alternativt beste LCDene (15-20.000,- mer). Og de har som plasma problemer med image retention og kan i de verste tilfellene være utsatt for innbrenning. Det gidder jeg rett og slett ikke, etter at jeg så hvor enkelt det brant seg inn på Plasma med riktig bruk. (Nest siste generasjon Panasonic plasma, og topp modellen dems)

Ingen problemer med ir med Oled om man bruker fornuft. forskjellen fra en LCD tv er så stor men prisen er mindre en hva mange tror. Fikk selv et tilbud fra en kjent kjede i Norge på en B6 som jeg lurer på til spilling i 55" oppgradert til en 65" B6 til samme prisen. Frister fælt men 2 65" Oled tvr er litt ovekill kanskje ...

Hva er "sunn fornuft" når det gjelder å vise bilder på en skjerm?

 

AtW

Skift kilde en gang i blandt veldig enkelt selv LCD tvr kan få inbrenning.

Kan det komme noen ubehagelige effekter av å ha sett på film med svart linje over og under bildet over lengre tid?

Lenke til kommentar

 

 
Skift kilde en gang i blandt veldig enkelt selv LCD tvr kan få inbrenning.

Kan det komme noen ubehagelige effekter av å ha sett på film med svart linje over og under bildet over lengre tid?

På Oled ? ser et svakt inprint om man sjekker med 5 prosent full grå skjerm rett etter filmen ,som varer noen minutter før den fader bort. Setter som regel på noe full skjerm etter en film. Har eid 8 stk Oled tvr og har aldri hatt inbrenning eller eller ir.

Endret av Gavekort
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

Hva med LGs B6V til 45k? Er ikke den et godt alternativ med eneste TV som støtter Dolby Vision pluss at den har 99 eller 97% av P3 fargerommet.

 

Synes det er en lei trend med disse VA-panelene. De har veldig snever innsynsvinkel. Det og denne halo-effekten som er på disse full baklyste TVene gjør at jeg ikke kan kjøpe LCD igjen. Det blir OLED eller ingenting for min del.

Lenke til kommentar

 

 

Kan det komme noen ubehagelige effekter av å ha sett på film med svart linje over og under bildet over lengre tid?

På Oled ? ser et svakt inprint om man sjekker med 5 prosent full grå skjerm rett etter filmen ,som varer noen minutter før den fader bort. Setter som regel på noe full skjerm etter en film. Har eid 8 stk Oled tvr og har aldri hatt inbrenning eller eller ir.

 

 

Innprint etter bare å sett en film er ganske markert IR i mine øyne.

 

AtW

Endret av Gavekort
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

 

På Oled ? ser et svakt inprint om man sjekker med 5 prosent full grå skjerm rett etter filmen ,som varer noen minutter før den fader bort. Setter som regel på noe full skjerm etter en film. Har eid 8 stk Oled tvr og har aldri hatt inbrenning eller eller ir.

 

Innprint etter bare å sett en film er ganske markert IR i mine øyne.

 

AtW

Virker som du har null peiling på Oled i mine Øyne.

Endret av Gavekort
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

 

 

På Oled ? ser et svakt inprint om man sjekker med 5 prosent full grå skjerm rett etter filmen ,som varer noen minutter før den fader bort. Setter som regel på noe full skjerm etter en film. Har eid 8 stk Oled tvr og har aldri hatt inbrenning eller eller ir.

 

Innprint etter bare å sett en film er ganske markert IR i mine øyne.

 

AtW

Virker som du har null peiling på Oled i mine Øyne.

 

 

AtW har vel rett. IR er vel at bildet henger litt igjen, kan kanskje kalles kortvarig innbrenning. Noe som du jo bekrefter ved at de sorte stripene henger igjen litt etter at du har sett film, og setter på grå skjerm. Innbrenning er hvis det blir der permanent, og krever lang tids skjermrens for å bli kvitt.

Lenke til kommentar

Hva med LGs B6V til 45k? Er ikke den et godt alternativ med eneste TV som støtter Dolby Vision pluss at den har 99 eller 97% av P3 fargerommet.

 

Synes det er en lei trend med disse VA-panelene. De har veldig snever innsynsvinkel. Det og denne halo-effekten som er på disse full baklyste TVene gjør at jeg ikke kan kjøpe LCD igjen. Det blir OLED eller ingenting for min del.

Kjøpte OLED55B6V på Lefdal for 24.999kr på lørdag. Jeg har aldri vært så knusefornøyd med en tv i hele mitt liv. Gaming, film, osv, er en sann fryd. Xbox One S ligger klar til henting hos komplett, så jeg får testet 4K Blu-Ray med HDR i løpet av kvelden  :green:

Lenke til kommentar

 

Hva med LGs B6V til 45k? Er ikke den et godt alternativ med eneste TV som støtter Dolby Vision pluss at den har 99 eller 97% av P3 fargerommet.

 

Synes det er en lei trend med disse VA-panelene. De har veldig snever innsynsvinkel. Det og denne halo-effekten som er på disse full baklyste TVene gjør at jeg ikke kan kjøpe LCD igjen. Det blir OLED eller ingenting for min del.

Kjøpte OLED55B6V på Lefdal for 24.999kr på lørdag. Jeg har aldri vært så knusefornøyd med en tv i hele mitt liv. Gaming, film, osv, er en sann fryd. Xbox One S ligger klar til henting hos komplett, så jeg får testet 4K Blu-Ray med HDR i løpet av kvelden  :green:

 

Nais! Jeg er sjalu ^^ Jeg vil så gjerne ha samme TVen i 65"-utgave, men det er jo alt for dyrt. Noen svakheter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...