Gå til innhold

Urealistisk høye forventninger om pris i bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Denne posten vil jeg dedikere til annonser fra både nytt-og brukt-markedet der selger har urealistisk høye forventninger til salgspris.
Jeg vil påstå at diskusjon og reflektering(les: allmenngjøring) rundt temaet vil påvirke at mange får mer realistiske forventninger om hva prisen på en eksempelvis aldrende eller brukt vare burde være.
 Grunnen til at jeg vil aktualisere dette er fordi mange _MÅ PRUTE_ for å gjennomføre en handel. Motsatt, som selger vil vi også ønske oss en brukbar pris for våre brukte varer så lenge vi ikke bare vil selge det unna raskt.
 
Noe jeg ser på som et økende problem i bruktmarkedet er den ekspanderende prisen på brukte dataskjermer som rett etter sin prod.dato hadde en lavere pris enn det brukt-selgere forventet å få for skjermen tre år etter prod.dato. Noe som for mitt øyen-fallende er en påvirkning av økende popularitet.
 
Se et eksempel her: 
https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82436430
 
Som dere ser, er dette en aldrende modell, som av mange blir forkastet til fordel for kjøp av nyere modeller. (U2414H)
* Komplett.no selger den nevnte modellen U2412M IDAG til 2899KR tiltross for at en kjøper i kommentarfeltet skriver at skjermen kostet 1999KR 09.10.2014!!
https://www.komplett.no/product/744051/datautstyr/skjermer/skjermer/dell-24-led-ultrasharp-u2412m#reviews
 
* På den reelle siden historisk bevist kan Prisjakt.no rapportere om at prisen på skjermen var nede i KR1499 29.11.2013 & 14.04.2014!! http://www.prisjakt.no/product.php?pu=946255

 

post-417749-0-74821200-1474017016_thumb.png


 
 
Tror dere slike utbrudd som dette kan få ring-effekter til markeder for andre produkter? Ja absolutt.
Nå må vi si stopp, til unødvendig tidsbruk på pruting og surfing på bruktmarkeds-websidene.
Og absolutt si fra at denne utviklingen er usunn! 
Jeg mener derfor at når utviklingen går, og det produseres nyere modeller bør de aldrende modellene enten gjenvinnes (slik som Eplehuset gjør med eldrende Mac maskiner), eller settes en realistisk pris på. Det virker helt bakvendt-landt, ola dunk, hurra Norge, heisa-tur at de som selger noe på Finn setter urealistisk høye priser varene som de vil bli kvitt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av det du skriver som er greit nok ..

 

Men eksempelet du bruker med monitoren er ikke fullgod. Du må ta med valutakurser her.

250 USD i dag må du ut med nærmere 2100 kroner for. 

250 USD for nøyaktig 2 år siden kosta like under 1600 kroner.

I tillegg kommer jo tilbud inn i bildet - Så prishistorikk kan være noe misvisende.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du maser om dette. Enhver med litt vett i behold sjekker prisene og tilbyr en normal pris til selger, eller så kjøper de nytt fordi forbrukerrettighetene er verdt det lille ekstra. Hvis noen er så dumme at de kjøper ting bare fordi det står ting med STORE BOKSTAVER el.l. så lærer de leksen og videreformidler dette til andre.

 

At (brukt)selgere prøver å få mest mulig penger når de selger er vanlig og har vært det i mange år og det gjelder hele verden. En annen ting er at nypriser har økt voldsomt den siste tiden så hvis man kjøpte noe til 2.000,- som i dag koster 3.000,- så er det ikke urimelig å prøve seg på 2.000,-

Lenke til kommentar

Det er sikkert endel som "ikke vet bedre", men at dagens nypris er X kroner og man trekker fra noen prosent fra denne for så å ende opp med en pris høyere enn en eldre kampanjeperiode ser jeg ikke noe galt med. Om komplett faktisk greier selge en vare for 1000kr mer i 2016 enn i 2013 bør markedet være villig til å betale en pris relativt til kompletts pris i dag, ikke hva den var for lenge siden. Jeg regner ikke med at komplett har til hensikt å ha 29 eksemplarer stående og ta opp plass til evig tid. Den billigste butikken med denne på lager selger den for 2600, trekker du fra 25% ender du på 1950kr, og det bør være et OK utgangspunkt for selger, med noe prutningsrom. Med andre ord er prisen litt høy,. men å be om den til 1000kr eller noe slikt med bakgrunn i priser i et helt annet marked, med en helt annen dollarkurs, er lowballing, og minst like irriterende/kritikkverdig som for HØY prising.

Lenke til kommentar

Irriterer meg også.

 

Sjekk f.eks Netgear Centria Wifi router

på brukt markedet den har koster på expert 500 kr på salg for over 1 år siden. I dag er den verdt langt mindre.

Skal noen ha så billig router må de betale eller gå for Asus ac66u som er bedre priser på finn.

Er det få som selger kan den ene selgene ta stive priser som mulig blir kjøperen nødt å kjøpe eller finne andre anternativer.

 

Enkelte som får varer fra butikk\ reklamasjon tror de kan selge ny pris fordi varen ikke er brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har solgt mye på finn og opplever at folk ikke gidder å kjøpe med mindre de får prutet ned prisen litt uansett om prisen er ok eller ei. Til og med da jeg la ut en ubrukt sekketralle i Bergen sentrum så var det noen som ønsket den tilkjørt til Osøyro; ca 45 minutter unna (den ble forøvrig gitt bort til en som ble så takknemlig at han ga meg to flasker rødvin i bytte). 

 

Løsningen min har derfor blitt at jeg legger prisen noe høyere enn det jeg anser som riktig nivå. Kjøperen er ofte ekstra fornøyd siden h*n da har fått litt ekstra "avslag". Sist solgte jeg en laptop for 7500 som var ønsket pris, men etter å først ha annonsert den til den prisen så økte jeg prisen til 8500 og fikk solgt den dagen etter etter at kjøper fikk prutet litt.

Lenke til kommentar

Selger ikke til folk som ikke forstår hva varen er verd. Sjansen er da større for at man får mas om alt mulig i ettertid. 

Jeg priser meg lavt og selger umiddelbart som regel. Hvis dem pruter da så gidder jeg ikke selge til dem.

 

Forstår ikke potensiell kjøper hva varen er verd, så er sansynligheten større for at de ikke er så flinke med HW. Da risikerer man masse mas og "krav" om service fremover.

 

Selg til folk på forumet  :thumbup: som virker som de er rimelig oppegående i hue.

Lenke til kommentar

Etter et kjapt søk på Ebay fant jeg ut at skjermen kan kjøpes brukt for 1075kr i UK som nok helt sikkert ikke har høyere frakt priser innenlands enn hva vi har i Norge som forsåvidt er et land det er rimelig å kjøpe forbruker-elektronikk i. http://www.ebay.com/itm/Dell-UltraSharp-U2412M-24-Monitor-with-LED-Almost-A-Grade-/262625097050?hash=item3d25acf55a:g:QhsAAOSwqBJXXZU7

Vist dere leser nederst på tilbakemeldingene fra 2013 og 2014 på denne annonsen kan dere se at skjermen lå i 200punds-området på den tiden, som pundet for så vidt ikke var så mye mer verd i.fht verdien idag.

 

Jeg må si jeg er veldig interessert i de som forsvarer at 2000KR er en realistisk pris for eksempelet her.

 

 

Irriterer meg også.

 

Sjekk f.eks Netgear Centria Wifi router

på brukt markedet den har koster på expert 500 kr på salg for over 1 år siden. I dag er den verdt langt mindre.

Skal noen ha så billig router må de betale eller gå for Asus ac66u som er bedre priser på finn.

Er det få som selger kan den ene selgene ta stive priser som mulig blir kjøperen nødt å kjøpe eller finne andre anternativer.

 

Enkelte som får varer fra butikk\ reklamasjon tror de kan selge ny pris fordi varen ikke er brukt.

Har tatt helt av på både finn og bruktmarkedet. Det er nesten butikkpris på det meste, noen ganger dyrere med frakt.

Ja, dette har både jeg og sikkert dere også mange gode eksempler på.

 

 

Mye av det du skriver som er greit nok ..

 

Men eksempelet du bruker med monitoren er ikke fullgod. Du må ta med valutakurser her.

250 USD i dag må du ut med nærmere 2100 kroner for. 

250 USD for nøyaktig 2 år siden kosta like under 1600 kroner.

I tillegg kommer jo tilbud inn i bildet - Så prishistorikk kan være noe misvisende.

Er ikke 1000kr idag omtrent det samme idag som det var for 2 år tilbake? En 75kvm leilighet koster omtrent det samme idag så lenge den ikke er plassert i et området som øker i popularitet. En brus koster og omtrent det samme idag som den gjorde for to år siden.

Jeg forstår ikke hvorfor det globale markedet skal blandes inn i det private forbrukere har betalt for en vare når den skal selges brukt noen år i etterkant ettersom de verken får moms-tilbakebetaling eller skatterefusjon grunnet verditap.

Du må utdype dette litt mer for meg :)

 

 

Skjønner ikke hvorfor du maser om dette. Enhver med litt vett i behold sjekker prisene og tilbyr en normal pris til selger, eller så kjøper de nytt fordi forbrukerrettighetene er verdt det lille ekstra. Hvis noen er så dumme at de kjøper ting bare fordi det står ting med STORE BOKSTAVER el.l. så lærer de leksen og videreformidler dette til andre.

 

At (brukt)selgere prøver å få mest mulig penger når de selger er vanlig og har vært det i mange år og det gjelder hele verden. En annen ting er at nypriser har økt voldsomt den siste tiden så hvis man kjøpte noe til 2.000,- som i dag koster 3.000,- så er det ikke urimelig å prøve seg på 2.000,-

Jeg håper jeg uttrykte meg klart nok i første post om at høye forventninger skaper ring effekter og gjør ikke miljøet noe bedre ettersom varene som burde fått beholde livet eller blitt gjenvunnet blir oppbevart i skapet eller på loftet til de blir så utdaterte at husets nye eier må dumpe de i en kontainer.

 

Finn.no reklamerer for å være et sted man kan bli kvitt sine gamle ting og gi de et nytt liv, noe som i mitt syn er miljøbesparende. Vist det var et sted man kunne skape profitt så ville det ikke vært så populært å prute. Når det kommer til det siste du skriver et det nettopp dette jeg vil allmenngjøre. At det finnes nye modeller som er vell så gode og kanskje bedre som ikke koster veldig mye mer enn det selgere med høye forventninger skal ha for sine aldrene ting på Finn. 

Fint om du kan utdype hva du mener om at jeg "maser", dette er forresten min første post på forumet. Men responsen var god og jeg synes det er greit å ha en arena der jeg kan uttrykke meg og diskutere det som opptar meg.

 

 

Det er sikkert endel som "ikke vet bedre", men at dagens nypris er X kroner og man trekker fra noen prosent fra denne for så å ende opp med en pris høyere enn en eldre kampanjeperiode ser jeg ikke noe galt med. Om komplett faktisk greier selge en vare for 1000kr mer i 2016 enn i 2013 bør markedet være villig til å betale en pris relativt til kompletts pris i dag, ikke hva den var for lenge siden. Jeg regner ikke med at komplett har til hensikt å ha 29 eksemplarer stående og ta opp plass til evig tid. Den billigste butikken med denne på lager selger den for 2600, trekker du fra 25% ender du på 1950kr, og det bør være et OK utgangspunkt for selger, med noe prutningsrom. Med andre ord er prisen litt høy,. men å be om den til 1000kr eller noe slikt med bakgrunn i priser i et helt annet marked, med en helt annen dollarkurs, er lowballing, og minst like irriterende/kritikkverdig som for HØY prising.

Så en skjerm av aldrende modell som har mange nye fullverdige alternativer skal selges brukt for samme økning som boligprisene i Norge har hatt siden 2002? Halve av det annonsen ønsker i pris er forøvrig et riktigere forslag om selger vil bli kvitt den i min ening! Dette bør etterfølges: http://www.an.no/norge-er-et-av-de-billigste-landene-i-europa-pa-forbrukerelektronikk/s/5-4-42285

Vi skal ikke betale like mye idag for elektronikk som er fire år gammel mener nå jeg.

 

 

Opplever nøyaktig det samme som Xmir.

Jeg har solgt mye på finn og opplever at folk ikke gidder å kjøpe med mindre de får prutet ned prisen litt uansett om prisen er ok eller ei. Til og med da jeg la ut en ubrukt sekketralle i Bergen sentrum så var det noen som ønsket den tilkjørt til Osøyro; ca 45 minutter unna (den ble forøvrig gitt bort til en som ble så takknemlig at han ga meg to flasker rødvin i bytte). 

 

Løsningen min har derfor blitt at jeg legger prisen noe høyere enn det jeg anser som riktig nivå. Kjøperen er ofte ekstra fornøyd siden h*n da har fått litt ekstra "avslag". Sist solgte jeg en laptop for 7500 som var ønsket pris, men etter å først ha annonsert den til den prisen så økte jeg prisen til 8500 og fikk solgt den dagen etter etter at kjøper fikk prutet litt.

Ja, det finnes nok slike eksempler og, men vi må ikke blande varer og prisnivåer her. I akkurat mitt eksempel var saken aldrende dataskjermer med økende popularitet og pris. Når det kommer til laptoper har jeg og gode erfaringer med salg, og dårlige erfaringer med høy forventning om pris ved kjøp. Men som det er: Laptop må vi ha!(Så lenge det ikke betales av jobben for da må vi gjerne selge vår egen).

 

Men poenget er om folk ønsker deg noe nytt og vil selge det gamle istedet for å la det støve ned eller å la barna arve det ettersom elektronikken fortsatt er brukbar så bør de sette en pris som de vet selger produktet og heller oppgi ingen pruting i annonsen. For i mitt eksempel blir ikke dette nevnt, og man må gå rundt grøten for å få en pris man er fornøyd med. -Å da når selger endelig bestemmer seg for at "Ok da, de skal få den for det slik jeg får det vekk siden jeg allerede har noe nytt" - Ja, da har de som tilbydde den prisen kommet over et bedre alternativ eller fått en annen vare for en bedre pris.

 

Men absolutt et godt innspill. Håper argumentasjonen min er forståelig for deg! Om ikke kan du be meg utdype. :)

Sekketraller skal jeg ikke gå innpå ettersom alt slikt nytte/forbruksmatriell kan skaffes meget rimelig på de mange verktøy-kjedene som er landsdekkene i hele Norge :)

 

 

Selger ikke til folk som ikke forstår hva varen er verd. Sjansen er da større for at man får mas om alt mulig i ettertid. 

Jeg priser meg lavt og selger umiddelbart som regel. Hvis dem pruter da så gidder jeg ikke selge til dem.

 

Forstår ikke potensiell kjøper hva varen er verd, så er sansynligheten større for at de ikke er så flinke med HW. Da risikerer man masse mas og "krav" om service fremover.

 

Selg til folk på forumet  :thumbup: som virker som de er rimelig oppegående i hue.

Du har så absolutt rett i at det er veldig mange useriøse kjøpere der ute. Mange av de "tråler etter profitt".

Når det kommer til varens verdi og service skal man gjøre det så enkelt som å skrive i annonsen at man vet hva man kjøper, og at varen kjøpes som den er, men det krever vell gjerne også en seriøs selger. (Ikke at jeg antyder du ikke er en god selger).

Endret av gkv
Lenke til kommentar

Hvorfor har nettbutikkene denne i sortimentet til 2600kr ny om den er verdt langt under halvparten brukt? Gjeldende nypris minus 25%-30% pleier være en grei rettesnor, i mine øyne. Jeg tar det for gitt at den hadde vært på salg og faset ut om det ikke var folk som gladelig betalte dette for en ny skjerm av denne sorten.

Vi kjenner ikke bakgrunnen for prisene, det kan godt være denne skjermen ble solgt med tap en periode. Utover det er det langt fra gitt at den er utdatert sammenlignet med andre modeller til samme pris, og i så måte har det ikke stort å si at selve modellen er noen år gammel. Sitter med Sony MDR-V6 nå, og dette headsettet kom ut i 1985 eller deromkring. Aldrende? Absolutt, men fortsatt mye bedre enn mange andre modeller ute i jungelen.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du maser om dette. Enhver med litt vett i behold sjekker prisene og tilbyr en normal pris til selger, eller så kjøper de nytt fordi forbrukerrettighetene er verdt det lille ekstra. Hvis noen er så dumme at de kjøper ting bare fordi det står ting med STORE BOKSTAVER el.l. så lærer de leksen og videreformidler dette til andre.

 

At (brukt)selgere prøver å få mest mulig penger når de selger er vanlig og har vært det i mange år og det gjelder hele verden. En annen ting er at nypriser har økt voldsomt den siste tiden så hvis man kjøpte noe til 2.000,- som i dag koster 3.000,- så er det ikke urimelig å prøve seg på 2.000,-

Jeg håper jeg uttrykte meg klart nok i første post om at høye forventninger skaper ring effekter og gjør ikke miljøet noe bedre ettersom varene som burde fått beholde livet eller blitt gjenvunnet blir oppbevart i skapet eller på loftet til de blir så utdaterte at husets nye eier må dumpe de i en kontainer.

 

Finn.no reklamerer for å være et sted man kan bli kvitt sine gamle ting og gi de et nytt liv, noe som i mitt syn er miljøbesparende. Vist det var et sted man kunne skape profitt så ville det ikke vært så populært å prute. Når det kommer til det siste du skriver et det nettopp dette jeg vil allmenngjøre.

 

Jeg forstår ikke at du klager på folk på Finn. Hva Finn reklamerer med er irrelevant, det trenger ikke representere realiteten da Finn kun er et sted der man kan lage annonser.

 

Har du noe peiling på kjøp/ salg andre steder? Det er faktisk akkurat likt. Skal du klage på nettbutikken (husker ikke navnet) som stort sett er dobbelt så dyr på HW enn alle andre? Skal du klage på loppemarked der folk tar 100,- for et aksebeger 3-åringen lagde på barnehagen?

 

Dine argumenter er ugyldige etter min mening. Alt blir dyrere og trenden har vært lik i alle år, altså at slike markeder i forhold til pris ikke har forandret seg de 10-15 siste årene.

 

Husker tiden der man bare fikk annonser i lokalavisa, det var ikke billigere enn på Finn ;)

Lenke til kommentar

 

Er ikke 1000kr idag omtrent det samme idag som det var for 2 år tilbake? En 75kvm leilighet koster omtrent det samme idag så lenge den ikke er plassert i et området som øker i popularitet. En brus koster og omtrent det samme idag som den gjorde for to år siden.

Jeg forstår ikke hvorfor det globale markedet skal blandes inn i det private forbrukere har betalt for en vare når den skal selges brukt noen år i etterkant ettersom de verken får moms-tilbakebetaling eller skatterefusjon grunnet verditap.

Du må utdype dette litt mer for meg

 

Elektronik er i utgangpunktet priset i dollar fra produsent. Valutaen har forandret seg ganske my på 2 år. Så feks. en skjerm som kostet 2000kr i 2014 og fortsatt selges ny i 2016 vil være rundt 30% dyrere i norge. Kjøpte en ny 4770k i 2013 til 2100kr og ca et år senere kostet den over 3000kr ny.

 

Så hadde vi hatt samme valuta idag som i 2014 så ville f.eks en 6700k kostet rundt 2500kr, GTX 1080 kostet ca 5500kr osv.

 

Så lenge dollar er verdensvalutaen og brukes som standard så er vi avhengig av en sterk krone og svak dollar for billig elekronik.

 

Valutaendringene kan være en grunn at folk forsøker å få mere for sine brukte komponenter nå en for 1-2 år siden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Å kjøpe privat er så risikobetont at prisen skal være lav om det skal være interessant. Hva med reklamasjon, garanti, skjulte feil? Nettopp skjulte feil kan være grunnen til at gjenstanden forsøkes solgt. I utgangspunktet synes jeg at halv pris av dagens pris på tilsvarende produkt er greit. Men det kommer jo litt an på vareslag, da.

De som forsøker å prute, gidder jeg ikke svare. Om de ikke gir seg, har jeg noen ganger bedt dem lære seg å lese. Slike useriøse folk risikerer en bare bråk med senere, så prutere vil jeg nødig selge til.

Lenke til kommentar

Jeg fikk skjermen du linket til for 1000 kroner. Det var den lett verdt pga 16:10-forholdet. 60 Hz, men det får være så på et godt IPS-panel. :)

 

Finn har gode tilbud, og dårlige tilbud. En må lagre søket og så være rask med å slå til når de gode tilbudene kommer, for som regel er det de som blir snappet opp fortest av andre med samme strategi. At folk forsøker å selge til nypris, eller har villedende annonser, er noe en bare må vende seg til. Det er du som kjøper sitt ansvar å være kritisk. 

Lenke til kommentar

Det er jo et typisk tegn på underprising om man får 1000 henvendelser umiddelbart, også¨. Forøvrig er det jo latterlig salgsteknikk å akseptere pruting på mer enn 50% av prisen han selv har satt, da hadde han nok vært mer tjent med å senke prisen gradvis. Vedkommende aner jo ikke om noen er villig til å gi 15-1800 kr for den om han/hun blindt aksepterer et tilbud på 1000kr med prisantydning på 2200kr..

Lenke til kommentar

Pruting er jo std og man bør legge inn litt høyde for det, og den som solgte en skjerm til halve prisen var vel lei av de som kom og skulle kjøpe og når pengene skal på bordet så kommer alle rare forslag om man ikke kan dele det opp, betale om x antall uker eller alt annet piss som er ganske vanlig. Det er utrolig hva penger i handa kan deale ned prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...