Gå til innhold

Ny elbuss kan gå 560 kilometer per lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det som synes glemt her er egenvekt (tomvekt) ca 17 tonn,

og passasjerantall som er max 40.

https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/

Hva er tallene for en vanlig bybuss i Norge i dag?

Har De penger kjøp 2 av deise: http://www.tu.no/artikler/askos-nye-lastebil-har-to-tonn-batterier-mellom-akslingene/351502

Etterpå kjøper vi..

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark .

De erfaringene jeg har med Leaf og undersjøiske tunneler gjør at jeg vil påstå at utsagnet minner og møkk fra okse.

Min erfaring med Tesla og undersjøiske tunellar er at Øyvind Lundes påstand stemmer godt. Gjennomsnittsforbruket før og etter tunnelen er omtrent likt. Det gjeld også om eg ikkje har køyrt så veldig langt før tunnelen.

Lenke til kommentar

Når jeg leser om denne rivende utviklingen av rene batteribusser er jeg glad for at det på Nord-Jæren sitter en samferdselssjef som tviholder på at han skal ha trolleybusser. Det er godt å se at noen prioriterer dyr nostalgi fremfor moderne effektivitet. At batteribusser er mer fleksible, billigere og skorer best på alt betyr heldigvis ingenting for han fyren der.

 

kan TU sin redaksjon møte opp på kontoret hans og stille veldig kritiske spørsmål til vurderingen rundt trolleybuss, og alle kostnader som følger med. (Som at en får kjøreledninger på kryss og tvers over hele Nord-Jæren).

 

Helt enig med deg. Noe har gått alvorlig galt når man vedtar museumsteknologi fra gamle Øst-Europa som fremtiden for regionen. Det er pinlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som synes glemt her er egenvekt (tomvekt) ca 17 tonn,

og passasjerantall som er max 40.

https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/

Hva er tallene for en vanlig bybuss i Norge i dag?

Eksempelvis Mercedes Citaro Euro 6 en ganske vanlig standard bybuss

Totalvekt 19 tonn

Passasjerantall: 31 sitteplasser + 74 ståplasser altså 105 passajerer

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/bus/home/new_buses/models/regular_service_busses/_Citaro_c2/facts/technical_data_e6.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det som synes glemt her er egenvekt (tomvekt) ca 17 tonn,

og passasjerantall som er max 40.

https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/

Hva er tallene for en vanlig bybuss i Norge i dag?

Eksempelvis Mercedes Citaro Euro 6 en ganske vanlig standard bybuss

Totalvekt 19 tonn

Passasjerantall: 31 sitteplasser + 74 ståplasser altså 105 passajerer

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/bus/home/new_buses/models/regular_service_busses/_Citaro_c2/facts/technical_data_e6.html

Proterra oppgjev berre tal på sitjeplassar, ikkje ståplassar. Ståplassar er vel berre lov på bybussar, elles er det vel krav om setebelte? Då går dei sopass korte ruter her i landet at dei nok kan klare seg med mindre rekkjevidde mellom kvar hurtiglading på endehaldeplassane, og dermed eit lettare batteri. For forstadsbussar og langdistansebussar er det krav om at bussen er utstyrt med setebelte, og dei skal brukast.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark .

De erfaringene jeg har med Leaf og undersjøiske tunneler gjør at jeg vil påstå at utsagnet minner og møkk fra okse.

Min erfaring med Tesla og undersjøiske tunellar er at Øyvind Lundes påstand stemmer godt. Gjennomsnittsforbruket før og etter tunnelen er omtrent likt. Det gjeld også om eg ikkje har køyrt så veldig langt før tunnelen.

 

Haha. Du kan jo ikke se på gjennomsnittsforbruket. Du må logge forbruket i tunnellen og sammenligne det med tilsvarende lengde på flatmark.

Lenke til kommentar

 

Proterra forventer de at den praktiske rekkevidden vil være mellom 560 og 310 kilometer, avhengig av konfigurasjon.

Hvilken kjøresyklus forventer de dette med? Det er enorm forskjell på å kjøre turister på langs av Finland i én lang transportetappe og norsk bykjøring i Bergen med ørten busstopp, lyskryss, bakker osv.

Det har du rett i, på den andre siden bør by busser ha pauser for å hente inn forsinkelser. Denne tiden brukes til litt klatt lading, så fulllader du på dagen når det er mindre press så fult kjør i ettermiddags rushet.
Lenke til kommentar

Det har du rett i, på den andre siden bør by busser ha pauser for å hente inn forsinkelser. Denne tiden brukes til litt klatt lading, så fulllader du på dagen når det er mindre press så fult kjør i ettermiddags rushet.

Hvis du trenger pausen som en buffer for å håndtere forsinkelser betyr jo det pr. def at du ikke kan basere deg på den for å lade. Det kan jo hende du må ta inn en forsinkelse.

 

Om man ikke må lade hver pause men kommer unna med å bare bruke noen av så går det nok stort sett greit, men murphy tilsier at når det først blir forsinkelser så kommer de tett og jevnt.

Lenke til kommentar

 

Det har du rett i, på den andre siden bør by busser ha pauser for å hente inn forsinkelser. Denne tiden brukes til litt klatt lading, så fulllader du på dagen når det er mindre press så fult kjør i ettermiddags rushet.

Hvis du trenger pausen som en buffer for å håndtere forsinkelser betyr jo det pr. def at du ikke kan basere deg på den for å lade. Det kan jo hende du må ta inn en forsinkelse.

 

Om man ikke må lade hver pause men kommer unna med å bare bruke noen av så går det nok stort sett greit, men murphy tilsier at når det først blir forsinkelser så kommer de tett og jevnt.

 

Ja, var en forutsetting at du ikke måtte lade i alle pausene. 

har ingen anelse hvor lange byturer pleier og være og sikkerhetsmargin på dem.  

Lenke til kommentar

 

Proterra forventer de at den praktiske rekkevidden vil være mellom 560 og 310 kilometer, avhengig av konfigurasjon.

Hvilken kjøresyklus forventer de dette med? Det er enorm forskjell på å kjøre turister på langs av Finland i én lang transportetappe og norsk bykjøring i Bergen med ørten busstopp, lyskryss, bakker osv.

I og med, at Proterrabussen er en amerikansk bybuss, så må vi vel anta at det er bybuss-syklus som ligger til grunn?. Og de fleste elbiler oppgis vel også med størst kjørelengde i bytrafikk i forhold til landevei, pga lave hastigheter, selvom det er mye stopp/start osv?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark .

Det er umulig å komme ut i pluss, men det trenger ikke å ha store betydningen. Lange veier med mye stigning kan dog være problemer. 
Hvor har jeg uttrykkelig sagt at man havner i pluss?? Energi kan hverken forsvinne eller oppstå.

 

 

Mulig jeg missforsto deg, men det kunne se ut som det var det du prøvde å si der :)

Oki, men barneskolefysikken sitter i ennå :-D

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Det som synes glemt her er egenvekt (tomvekt) ca 17 tonn,

og passasjerantall som er max 40.

https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/

Hva er tallene for en vanlig bybuss i Norge i dag?

Eksempelvis Mercedes Citaro Euro 6 en ganske vanlig standard bybuss

Totalvekt 19 tonn

Passasjerantall: 31 sitteplasser + 74 ståplasser altså 105 passajerer

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/bus/home/new_buses/models/regular_service_busses/_Citaro_c2/facts/technical_data_e6.html

 

Som jeg da antar betyr at denne amerikanske bussen vil ta de aller fleste ruter i de fire 10 største byene i Norge.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det som synes glemt her er egenvekt (tomvekt) ca 17 tonn,

og passasjerantall som er max 40.

https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/

Hva er tallene for en vanlig bybuss i Norge i dag?
Eksempelvis Mercedes Citaro Euro 6 en ganske vanlig standard bybuss

Totalvekt 19 tonn

Passasjerantall: 31 sitteplasser + 74 ståplasser altså 105 passajerer

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/bus/home/new_buses/models/regular_service_busses/_Citaro_c2/facts/technical_data_e6.html

Som jeg da antar betyr at denne amerikanske bussen vil ta de aller fleste ruter i de fire 10 største byene i Norge.

Eg klarer ikke å sjå at deise store busser vil ha noke fremtid. Det er jo omtrent som å kjøre lastebilen inn i varelageret i steden for å bruke dei mindre plukkerobotene til å hente varer.

Tog må man ha, og det kan ta både større kolli, pasasjerer og er raskere.

 

Man kan si det slik; bussfabrikantene mangler både evnen, viljen og kapitalen til å vere med på dette løpet om pasasjerer, og ikke minst tillegstjenester som fordrer færre pasasjerer i hver enhet. Dei må finne seg andre nisjeprodukter eller gå konk.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Når jeg leser om denne rivende utviklingen av rene batteribusser er jeg glad for at det på Nord-Jæren sitter en samferdselssjef som tviholder på at han skal ha trolleybusser. Det er godt å se at noen prioriterer dyr nostalgi fremfor moderne effektivitet. At batteribusser er mer fleksible, billigere og skorer best på alt betyr heldigvis ingenting for han fyren der.

 

kan TU sin redaksjon møte opp på kontoret hans og stille veldig kritiske spørsmål til vurderingen rundt trolleybuss, og alle kostnader som følger med. (Som at en får kjøreledninger på kryss og tvers over hele Nord-Jæren).

 

Den nevnte samferdselssjef på Nord-Jæren er selve beviset på at Norge ikke har maktet å fjerne alle småkongene. De har bare rykket inn i kommunal, fylkeskommunal og statlig forvaltning hvor de kan herje fritt, gjerne gjennom politisk veltalenhet... Jeg støtter fullt ut at TU burde ta et intervju med vedkommende, for å få klarlagt årsaken til denne tåpelige "Jeg vil ha trikk" og får jeg ikke lagt sviller i veien, skal jeg i det minste "ha tilbake Trolleybussene som ble fjernet i 1962" for kjøreledningenes skyld! Man kan begynne å lure på om vedkommende egentlig er lobbyist!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...