Gå til innhold

GUIDE: 10 ting du kommer til å merke med iOS 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken tilbakemelding får brukeren når han sender meldinger med de nye effektene til en som ikke har en iPhone? Her kan man altså risikere at mottaker ikke kan lese innholdet om jeg forstår dette riktig? Dette burde strengt tatt låses til å kun støtte iMessage. Evt. kunne Apple foreslått en ny felles standard, men det er kanskje ikke så aktuelt for dem...

 

Såklart støttes dette kun i iMessage, SMS blir for primitivt til formålet. Det er nok heller ikke implementert i MMS.
Lenke til kommentar

 

Hvilken tilbakemelding får brukeren når han sender meldinger med de nye effektene til en som ikke har en iPhone? Her kan man altså risikere at mottaker ikke kan lese innholdet om jeg forstår dette riktig? Dette burde strengt tatt låses til å kun støtte iMessage. Evt. kunne Apple foreslått en ny felles standard, men det er kanskje ikke så aktuelt for dem...

 

Såklart støttes dette kun i iMessage, SMS blir for primitivt til formålet. Det er nok heller ikke implementert i MMS.
Jeg vet det ikke støttes på sms, men når brukeren sender til en person uten iPhone, vil meldingen like vell sendes som sms... Altså vil det i et slikt tilfelle bli en situasjon der mottaker ikke får sett innholdet slik avsender hadde tenkt...
Lenke til kommentar

Maps har aldri vært og kommer aldri til å være like bra som Google Maps. Årsak 1. Apple er ikke Google. Google selger markedsføring og har innarbeidet kart tjenesten sin i de andre tjenestene sine. Søker man på en bedrift så kommer alt informasjon pluss veibeskrivelse og hvor på kartet bedriften er samt et bilde av street wiew. Årsak 2. Google har street wiew samt et repertoar av bedrifter, organisasjoner osv som markedsfører seg via google. Noe som Apple ikke har eller kommer til å ha. Hele land kjemper om å være med på Street Wiew på grunnen av turist næringen. Såpass aktuell er Google sin kart tjeneste. At Apple i det hele tatt gidder å bruke tid på kart tjeneste har jeg vanskelig for å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke støttes på sms, men når brukeren sender til en person uten iPhone, vil meldingen like vell sendes som sms... Altså vil det i et slikt tilfelle bli en situasjon der mottaker ikke får sett innholdet slik avsender hadde tenkt...

Jeg klarer ikke helt se at dette er et problem. Vil man ha full iMessage-funksjonalitet får man kjøpe en iPhone, hvis ikke kommer meningen helt fint frem via sms.

 

For samfunnsviktig infrastruktur er det viktig med interoperabilitet og standarder. For ballonger som bakgrunn i tekstmeldinger er proprietære løsninger a-ok.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Kjøpte Iphone 4S for 1 år siden, denne gangen får ikke vi IOS 10. Til neste år er det vell Iphone 5 brukere sin tur, som ikke får IOS 11. Syns det er rart at Apple får lov å holde på sånn her, når IOS 9 kom ble den tregere og bruker lengre tid på alt. Dem vil jo tydeligvis at folk skal kjøp nytt fra dem hele tiden. Søppel går over til Samsung eller Huawei. CYA!

 

Iphone 4s er no over 5 år gammal... Ein mobils levetid er ca.5år. Apple er kjent for å gje gammle mobiler nye oppdateringer noko som ikkje skjer på android

Lenke til kommentar

 

Jeg vet det ikke støttes på sms, men når brukeren sender til en person uten iPhone, vil meldingen like vell sendes som sms... Altså vil det i et slikt tilfelle bli en situasjon der mottaker ikke får sett innholdet slik avsender hadde tenkt...

Jeg klarer ikke helt se at dette er et problem. Vil man ha full iMessage-funksjonalitet får man kjøpe en iPhone, hvis ikke kommer meningen helt fint frem via sms.

 

For samfunnsviktig infrastruktur er det viktig med interoperabilitet og standarder. For ballonger som bakgrunn i tekstmeldinger er proprietære løsninger a-ok.

 

Problem og problem. Det jeg har mest problem med er ikke nødvendigvis at Apple innfører dette, men at det forverres ytterligere at man implementerer det over SMS, men bare med delvis støtte for alle brukere.

 

Altså, historisk sett har mobiltelefonprodusentene gitt sine brukere forskjellige funksjoner og muligheter, men kommunikasjon mellom brukeren har vært knyttet til en felles standard, uavhengig av hvilken mobil man har. Man kunne sende SMS, MMS, ringe, ja til og med ha videosamtale på tvers av enheter.

 

Men der alle er enige om at disse metodene for å kommunisere nå behøver en oppgradering, så har det ikke ført med seg noen felles mål, eller nye standarder for slik kommunikasjon. Vi har en skog av apper som lar deg kommunisere, men det holder ikke lenger at man har en enhet, man må også ha en app eller være registrert hos et annet selskap enn operatøren. Om dette er en fordel eller ikke kan diskuteres, men man får en segmentering av brukermassen der man ikke langer kan kommunisere med hverandre på lik måte uten å måtte ha en gitt telefon eller app.

 

Man kan alltids finne måter å forsvare appene på, men nå er meldingstjenesten også tett og sømløst integrert med SMS/MMS tjenesten på mobilen. Og skillet mellom system og ekstern app er visket ut. For meg som bruker Windows mobiler har man Skype integrert slik Apple har integrert iMessage. Det er riktignok noe lettere å svelge da skype finnes på alle plattformer og således kan leses av alle, men der det er sømløst integrert på min mobil, må mottaker ha appen aktiv på sin mobil om det er et annet merke.

 

Dette er i mine øyne en uheldig utvikling. Om man ønsker å øke funksjonaliteten i standard meldingstjenesten på mobilene så bør dette være en mer felles målrettet handling enn det vi ser nå. Men det krever så klart at konkurrerende selskaper lar basiskommunikasjon være basiskommunikasjon, og ikke et salgsargument. 

Lenke til kommentar

 

Kjøpte Iphone 4S for 1 år siden, denne gangen får ikke vi IOS 10. Til neste år er det vell Iphone 5 brukere sin tur, som ikke får IOS 11. Syns det er rart at Apple får lov å holde på sånn her, når IOS 9 kom ble den tregere og bruker lengre tid på alt. Dem vil jo tydeligvis at folk skal kjøp nytt fra dem hele tiden. Søppel går over til Samsung eller Huawei. CYA!

 

 

Du kjøpte altså en brukt iPhone som ble lansert for 5 år siden, og som Apple sluttet å selge for 2 år siden, og klager din nød over oppdateringer... bra jobbet!   :wee:

Etter samme målestokk får du kjøpe deg en Samsung-telefon som ble lansert for 4 år siden, f.eks en Galaxy S3, og se hvor mange oppdateringer du får fra Samsung...

 

 

 

Ja, jeg kjøpte den på Coop Obs! for 1 år siden
Sku gjerne funnet kundeavisen fra 1 år siden.
Har kvittering som bevis. Snakk om å vær frekk mot andre.
 
Ser foresten at Coop Obs! selger Iphone 5 til 2.495,- akuratt nå for tiden.
Endret av Soles
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg kjøpte den på Coop Obs! for 1 år siden

Sku gjerne funnet kundeavisen fra 1 år siden.

Har kvittering som bevis. Snakk om å vær frekk mot andre.

 

Ser foresten at Coop Obs! selger Iphone 5 til 2.495,- akuratt nå for tiden.

 

Ok, du kjøpte en ny telefon som ble lansert for 5 år siden og som de sluttet å produsere for 2 år siden - dvs at om du kjøpte den aller siste de laget, så kjøpte du en telefon som var laget for 1 år siden når du kjøpte den. Men, det er hvor lenge det er siden modellen kom som er poenget her, ikke hvor lenge siden akkurat din telefon ble produsert.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, jeg kjøpte den på Coop Obs! for 1 år siden
Sku gjerne funnet kundeavisen fra 1 år siden.
Har kvittering som bevis. Snakk om å vær frekk mot andre.
 
Ser foresten at Coop Obs! selger Iphone 5 til 2.495,- akuratt nå for tiden.

 

 

 

OK, restlager av utgått vare på tilbud, da. Forandrer ikke noe som helst. Du kan også få kjøpt utgåtte Android-telefoner på tilbud, som produsenten aldri vil oppdatere til en noenlunde ny Android-versjon. Det er vel rimelig normalt at når man kjøper slike utgåtte tilbudsvarer så får man ikke det nyeste nye eller samme muligheter som nyere modeller. ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Kjøpte Iphone 4S for 1 år siden, denne gangen får ikke vi IOS 10. Til neste år er det vell Iphone 5 brukere sin tur, som ikke får IOS 11. Syns det er rart at Apple får lov å holde på sånn her, når IOS 9 kom ble den tregere og bruker lengre tid på alt. Dem vil jo tydeligvis at folk skal kjøp nytt fra dem hele tiden. Søppel går over til Samsung eller Huawei. CYA!

 

 

Du kjøpte altså en brukt iPhone som ble lansert for 5 år siden, og som Apple sluttet å selge for 2 år siden, og klager din nød over oppdateringer... bra jobbet!   :wee:

Etter samme målestokk får du kjøpe deg en Samsung-telefon som ble lansert for 4 år siden, f.eks en Galaxy S3, og se hvor mange oppdateringer du får fra Samsung...

 

 

 

Ja, jeg kjøpte den på Coop Obs! for 1 år siden

Sku gjerne funnet kundeavisen fra 1 år siden.

Har kvittering som bevis. Snakk om å vær frekk mot andre.

 

Ser foresten at Coop Obs! selger Iphone 5 til 2.495,- akuratt nå for tiden.

 

 

Du har jo fått nøyaktig hva du kjøpte og betalte for. Ingenting å klage på her,,,...

Lenke til kommentar

Hadde Apple solgt 4s i fjor hadde det vært elendig å slutte å opppdatere den nå, akkurat så elendig som f.eks Samsung opptrer med sine toppmodeller.

 

Men greia er vel den at 4s gikk ut av salg for over to år siden, og at Coop etc. har solgt gamle restlagre av refurbished-telefoner utenom Apples system, og da er det lite å gjøre med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, ser den, litt plagsomt, men allikevel, en har jo fått nøyaktig hva som er blitt reklamert for, enten det er Apple eller COOP som selger, enten om det er topp modell eller eldre.

 

Føler det ligger mer på at en forventer noe og blir skuffet, enn at oppdateringer er noe en har krav på (er tross alt gratis).

 

For å vri litt på flisen, blir en Apple Iphone 6S bruker "sint" hvis det ikke hadde kommet noe iOS 10 i 2016 i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Faen! så mange frekke folk det har blitt her inne.

Bare fordi jeg har en Iphone 4S betyr det ikke at man kan rakk ned på folk. Det blir bare teit.

Kjøper akuratt det jeg vil ha fordi jeg tenker på budsjett.. so what? Tenker ikke på hva som er best eller fordi jeg skal sitte med telefonen hele dagen som de fleste gjør nå til dags.

Sender melding, ringer eller bruker nettbanken, trenger ikke mere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvor mye tregere min iphone 5s blir etter oppdateringen. -Visstnok bare litt tregere under boot, men får nå se. -stakkels iphone 4 eiere kommer visst til å slite.

Jeg har nettopp oppdatert til iOS10 på min gamle iPhone 5 fra 2012. Og den virker helt fint etter oppdateringen? Merker ikke noen vesentlig forskjell i hastighet fra iOS9...

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett flere funksjoner eller hva jeg skal kalle det:

- Ting 11: iPhone 5s har blitt enda tregere enn før

- Ting 12: Opplåsing, selv med "hvil finger på hjem-knapp" aktivert, tar ofte fryktelig lang tid

- Ting 13: Alarmen har fått en overhaling som jeg på ingen måte liker. Et bittelite område hvor det står "Stoppe". Krever at jeg treffer nøyaktig på et bittelite område på skjermen for at mobilen skal forstå at jeg vil trykke på "STOPP DEN FORBANNA ALARMEN"

- Ting 14: når jeg kjører musikk fra Spotify på Airplay (som fremdeles er temmelig ustabilt) så vil ikke den vise sang og musikkfunksjoner på låseskjermen og ei heller på "kontrollsentralen" eller hva pokker den heter de styringssnarveiene man henter opp ved å slide opp fra bunnen. Det er også irriterende at denne sentralen må slides til side 2 for å få musikkstyringen. Der var iOS 9 langt, langt bedre.

- Ting 15: Begynner jeg å kladde på en melding, legger inn nummer og tekst, og går til en annen app eller hjemskjermen, for så å hente opp igjen meldingen, så er kladden borte og jeg må begynne helt på nytt. Skjer ikke hver gang, men av og til. Burde definitivt vært mulig å lage en kladd som kan lagres. Av og til er det hensiktsmessig å hente noe informasjon fra andre meldinger som man vil putte inn i den nye.

- Ting 16: åpning av apps er mye tregere enn før. Og etter en periode hvor jeg har opplevd relativt få kræsj i iOS 9, er det nå apps som kræsjer hver bidige dag. Facebook er verstingen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...