Gå til innhold

Feilreaksjon på kuppforsøket i Tyrkia


Anbefalte innlegg

Har faktisk det.

 

Militærets historie i Tyrkia viser  det har vært garantisten for å bevare Atatyrks sekulære demokrati med menneskerettene på plass slik de er definert bl.a. av FN og slik de faktisk er formelt godtatt også av de statene som i praksis ikke praktiserer de.

 

Militære kupp fører ofte(st) til diktatur rundt om i verden. Men nettopp ikke i Tyrkia. 

 

Det er forøvrig kun de mest ytterliggående fanatikerne blant muslimske bevegelser/stater som anser demokrati og menneskettene som uønsket i prinsippet. 

 

De øvrige påstår de følger de i strid med hva de faktisk gjør. Derfor ser du også enkelte diktaturstater navngir seg sjøl "Den demokratiske republikken X".

 

Hva skjedde med Demokratene etter kuppet i 1960? 

Og hva skjedde med CHP og Justice Party etter kuppet i 1980?

 

Forbyr man sine mostandere, så har man ikke lenger et ordentlig demokrati. Om de hadde klart å gjennomføre et kupp, så kunne de ikke hatt noe valg, fordi risikoen er stor at Erdogan vinner i neste valg. Skal de unngå at han får makt, og deretter tar hevn, så må de forby Erdogan sitt parti.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Vellykket kupp ville ha ført Tyrkia tilbake til Atatyrk

= sekulært demokrati med menneskerettene på plass.

 

Det mislykkede kuppet aksellererer utviklingen mot religiøst diktatur

med menneskerettene avskaffet.

 

Det er derfor all grunn til å  være skuffet over at kuppet ble mislykket. 

"Kuppforsøket" var en FFO iscenesatt av erdogan. Det er jeg sikker på.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

ønsker demokrati  a la USA og Norge.  Vi skal selvsagt støtte de og ikke de som ønsker religiøst diktatur.

Vi skal selvsagt passe våre egne saker og la tyrkerne bestemme sin egen veg. Ola Dunk har fint lite peiling på tyrkisk kultur og politikk, så han bør tie bom stille.

Med mindre tyrkerne ber på sine knær om råd fra vismennene der i nord, da (IRONIVARSEL). 

 

Vi skal ikke bevege oss over Tyrkia sine grenser, men at en islamistisk diktatorspire som Erdogan både må og skal tales midt imot er det minste en kan forvente fra demokratisk valgte ledere. Jeg kan null om tyrkisk innenrikspolitikk, men jeg kjenner en diktatorspire og islamist på lukta, og der er Erdogan, da skal alle pigger ut og ryggen snus til denne nedrige fysakken.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Sjølv om militæret i dette tilfellet var på "den rette" sida, så kunne ikkje vesten gjere noke anna enn å støtte den demokratisk valgte presidenten. Noke anna hadde vært å undergrave hensikta med demokratiet som vesten prøver å innføre i andre land.

 

Kva signaleffekt om demokrati hadde vesten gitt dersom dei støtta militæraksjonar som går til angrep på demokratisk valgte ledarar?

En kan veldig lett være imot både kupp og den islamistiske diktatorspiren Erdogan.

Lenke til kommentar

 

Sjølv om militæret i dette tilfellet var på "den rette" sida, så kunne ikkje vesten gjere noke anna enn å støtte den demokratisk valgte presidenten. Noke anna hadde vært å undergrave hensikta med demokratiet som vesten prøver å innføre i andre land.

 

Kva signaleffekt om demokrati hadde vesten gitt dersom dei støtta militæraksjonar som går til angrep på demokratisk valgte ledarar?

En kan veldig lett være imot både kupp og den islamistiske diktatorspiren Erdogan.

 

 

Ikkje i politikken.

Alternativet til å fordømme militærkuppet hadde vært å ignorere det, og det hadde likefult blitt tolka som ein støtte til dei som prøvde å fjerne den demokratisk valgte presidenten.

I alle fall for vest-europa og USA som er NATO-allierte med Tyrkia så var det avgjerande å støtte opp om Erdogan politisk i dagane etter angrepet.

 

 

Men når det er sagt så står nok det tyrkiske militæret nærmare dei vestlige verdiane enn den demokratisk valgte presidenten Erdogan, men ein del av det å skape demokrati er også å akseptere at fleirtallet i Tyrkia ønsker å distansere seg frå vestlige verdiar.

Lenke til kommentar

Vellykket kupp ville ha ført Tyrkia tilbake til Atatyrk

= sekulært demokrati med menneskerettene på plass.

 

Det mislykkede kuppet aksellererer utviklingen mot religiøst diktatur

med menneskerettene avskaffet.

 

Det er derfor all grunn til å  være skuffet over at kuppet ble mislykket. 

 

Hvorfor tror du at kuppmakerne som drepte rundt 200 ubevæpnede sivile på et par tre timer ville håndhevet menneskerettighetene i stor grad? 

 

 

Før du svarer noe om 1980 og 1960-kuppene (som du sikkert er på vei til nå), sjekk om de drepte sivile for fote. Spoiler alert: det gjorde de ikke, det var fredelige og ikke-voldelige kupp.

 

Så da spør jeg igjen: hvorfor tror du at disse mennene med maskingevær som skyter på vanlige folk plutselig skulle bli mors beste barn? Nå som vi har etablert at linken til de tidligere kuppene på akkurat dette punktet er borte, altså. 

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et femsifret antall personer er ikke med på å planlegge et statskupp, det sier seg selv.

 

Det påstår jo heller ikke regjeringen i Tyrkia. Derimot er de mange arresterte og avsatte/suspenderte angivelig tilknyttet det såkalte Gülen-nettverket som opererer som en stat i staten, dvs. de har sine folk plassert rundt omkring i statsadministrasjon og militæret og har langt på vei kunnet sabotere den legitime styringen av landet, når de ville.

 

Myndighetene har nå åpenbart bestemt seg for å ta knekken på dette udemokratiske fenomenet i Tyrkias historie, en gang for alle. Må for egen del si det er vanskelig å klandre dem. Hvilket annet europeisk land ville akseptert lignende nettverk og potensiell maktovertagelse utenom parlamentariske valg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen hadde sagt "Erna Solberg står bak Breivik's angrep, det er ingen frihet og ingen ytringsfrihet i Norge, Erna er en fascist diktator"

 

Hva hadde dere tenkt om ham? Om at han vet mer om Norge enn vi gjør?

 

Slik høres det når noen sier at Erdogan er diktator å han selv iscenesatt kupp-forsøket. Det er fordi dere vet lite om hendelsene i Tyrkia.

 

Påstanden om at regjeringen i USA står bak angrepet på WTC på 11. september 2001 blir sett på som en idiotisk konspirasjonsteori. Men samme personene tror på at det var regjeringen i Tyrkia som sto selv bak - altså iscenesatt - kuppforsøket i Tyrkia.

 

Personer som påstår at de ikke tror på konspirasjonsteorier nå tror selv på konspirasjonsteorier.

Det at Erdogan selv iscenesatt kupp-forsøket er bare en idiotisk konspirasjonsteori. Ut av påstandene er det klart at det er lite dere vet om påstandene. Men tro på konspirasjonsteorier handler mer om psykologi enn om kunnskap.

 

Mange personer vil tro på alle typer konspirasjonsteorier bare for å støtte sine politiske dogmer.

 

Nesten ingen i Tyrkia, til og med de som er sterkt mot Erdogan, ikke påstår at kuppet var planlagt av Erdogan. Fordi denne påstanden er bare helt idiotisk konspirasjonsteori.

 

For mer informasjon, anbefaler jeg dere å lese litt mer om hva som skjedde. Men konspirasjonister som tror at det var iscenesatt av Erdogan vil fortsatt tro på denne konspirasjonsteorien.

Her er en link som forklarer kort dette på engelsk

 

Det jeg ikke forstår er at, hvorfor dere mener alle land bør styres med Vestlige verdier?

Og Erdogan er jo demokratisk valgt. Han ble valgt flere ganger, først i 2003 med over 30% av stemmene, siste valg ble det nesten 50%.

Ikke bare de som stemte på Erdogan, men også de som hater Erdogan mener at det var en ekte kupp-forsøk og fordømmer kupp-forsøket.

 

Det er ikke noe unormalt. De som stemte på Arbeiderpartiet og de som ikke stemte på Arbeiderpartiet i Norge; de fleste i Norge fordømmer Breivik's terror angrep og ikke tror at det var iscene-satt av regjeringen i Norge.

Endret av Mann24
Lenke til kommentar

Hvis noen hadde sagt "Erna Solberg står bak Breivik's angrep, det er ingen frihet og ingen ytringsfrihet i Norge, Erna er en fascist diktator"

 

Høres ikke veldig sammenlignbart.

 

Her er et mer likt eksempel. Erna har over tid fått mer og mer makt, hun kan fengsle mostandere og hun kontrolerer media. Så angriper Breivik med en bombe, men det skjer når alle politikerene har ferie. Dagen etterpå så sparker Erna 10000, fordi de har koblinger til Breivik. 

 

I en sånn situasjon så hadde jeg lurt på om Erna hadde noe med dette å gjøre. Og selv dette tilfellet er lettere å forklare bort enn hva som skjedde i Tyrkia.

 

Slik høres det når noen sier at Erdogan er diktator å han selv iscenesatt kupp-forsøket. Det er fordi dere vet lite om hendelsene i Tyrkia.

 

Påstanden om at regjeringen i USA står bak angrepet på WTC på 11. september 2001 blir sett på som en idiotisk konspirasjonsteori. Men samme personene tror på at det var regjeringen i Tyrkia som sto selv bak - altså iscenesatt - kuppforsøket i Tyrkia.

 

At du kan sammenligne dette med WTC viser at du kan veldig lite om denne hendelsen i Tyrkia.

 

Hadde folk oppført seg som du gjør nå, og sagt at alle som hevder det er en insider jobb er konspirasjonsteoretikere og dereter ignorert alle deres spørsmål, så hadde jeg også begynt å tvile. Forskjellen er at WTC er motbevist med argumenter, mens ingen har klart å forklare de underlige hendelsene som skjedde i Tyrkia. 

 

Du skrev et langt innlegg, hadde du hatt en bedre forklaring, så hadde du forklart hvorfor de underlige henselsene skjedde.

 

Det jeg ikke forstår er at, hvorfor dere mener alle land bør styres med Vestlige verdier?

 

 

Du mener hvorfor vi foretrekker demokratiske land istedenfor islamske diktaturer? Kanskje fordi vi ikke er islamister?

 

Og ja Tyrkia er på vei til å bli et diktatur, demokrati handler ikke bare om valg, det handler også om pressefrihet, frihet til å kritisere dine ledere, og ytringsfrihet. Uten dem, så har du ikke et fungerende demokrati.

 

Lenke til kommentar
At du kan sammenligne dette med WTC viser at du kan veldig lite om denne hendelsen i Tyrkia.

 

 

Det er helt klart at det er DU som vet veldig lite om hendelsene i Tyrkia. Jeg følger med på det som skjer i Tyrkia BÅDE fra norske i tyrkiske medier, og fra noen amerikanske medier. 

 

Hadde folk oppført seg som du gjør nå, og sagt at alle som hevder det er en insider jobb er konspirasjonsteoretikere og dereter ignorert alle deres spørsmål, så hadde jeg også begynt å tvile. Forskjellen er at WTC er motbevist med argumenter, mens ingen har klart å forklare de underlige hendelsene som skjedde i Tyrkia. 

 

 

Tror du at det er ingen akamediker i verden som hevder at WTC er insider jobb? Det er mange som hevder det er insiderjobb innen USA, og svært mange utenfor den Vestlige delen av verden mener at det var insider jobb. Så, det er mange som også mener at angrepet på WTC var insiderjobb. Og det er mange akademikere blant dem.

 
Du sier at 11. september konspirasjoner er motbevist med argumenter. Men disse argumentene fortsatt diskuteres av svært mange akademikere over verden. Ikke bare i Tyrka, også fra mange i Vestlige land.
 
Det som er felles for konspirasjonsteoretikernes logikk er at:
Der er noen underlige hendelser = bevis på insider jobb.
 
Og det er fortsatt ikke-forklarte underlige hendelser rundt 11. september angrepet. Men det er også underlige hendelser rundt Hitler og Annen Verdenskrig. Derfor er det mange som hevder at Andre Verdenskrig er iscenesatt av Sionister.
 
Det at det er noe underlige hendelser betyr ikke at det er en insider jobb.
 
Det at det er noe underlige hendelser rundt 11. september angrepet eller annen verdensekrig, betyr ikke at de er iscenesatt av sionister.

 

Du kanskje tror at det ikke fins en eneste akademiker eller avis i Tyrkia som kritiserer Erdogan. Men her er bare noen av de avisene som er kritiske mot Erdogan hele tida.

 

Hurriyet.com.tr Sozcu.com.tr, OdaTV, Cumhuriyet, Aydinlik gazetesi mer og mer . . .

 

Og de er ikke liksom-opposisjon. Det er ekte opposisjon. Opposisjon mot regjeringen i Tyrkia kan man ikke finne i Norge. Norske medier og politikere er enige for det meste.

 

Det er nesten ingen akademikere eller journalister i Tyrkia som hevder at det var iscenesatt av Erdogan, selv om mange akademikere som er kritiske mot Erdogan mener at Erdogan blir mer og mer autoritær og misbruker kupp-forsøket.

 

Men du vil kanskje si at alle akamedikere i Tyrkia er hjernevaskede idioter selv om det er langt fra sannheten. Det er også en del norkse Tyrkia-eksperter som mener det ikke var iscenesatt av Erdogan.

 

http://filternyheter.no/se-for-deg-at-tusenvis-av-frimurere-provde-a-ta-makta-ved-a-bombe-stortinget/

 

 

 

 

Du skrev et langt innlegg, hadde du hatt en bedre forklaring, så hadde du forklart hvorfor de underlige henselsene skjedde.

 

Hvilke underlige hendelser mener du?

 

Jeg har delt et link med et PDF som forklarer hva som skjedde. Du kan lese gjennom den.

 

Det er ikke underlig at tusener av mennesker ble tatt av politiet kort etter kupp-forsøket. Det ble en stor krise, og de fleste som var tatt på den dagen, var allerede mistenkt for å være medlem av Gulenismen.

 

Og de blir registrert på data, så antallet er ikke vanskelig å vite.

 

 

Og ja Tyrkia er på vei til å bli et diktatur, demokrati handler ikke bare om valg, det handler også om pressefrihet, frihet til å kritisere dine ledere, og ytringsfrihet. Uten dem, så har du ikke et fungerende demokrati.

 

Det handler ikke om bare valg, men valg er det viktigste i et demokrati.

 

Å drepe en leder som er valgt er ikke demokratisk.

 

Selv om det er kanskje mindre pressefrihet i Tyrkia enn i Norge, så er det bare feil å påstå at det er diktatur og ingen pressefrihet i Tyrkia. Det er svært mange som kritisere Erdogan og sier masse stygt om Erdogan på Tyrkiske TV'er og på mediene. 

 

En person ble fengslet fordi han viste støtte mot ISIS i Storbritannia. I Tyrkia så var mange journalister fengslet fordi de viste støtte mot terrororganisasjoner i Tyrkia. Can Dündar var ettersøkt fordi han leaked etterretningsinformasjon og samtidig han også jugde. Noe lignende gjorde Julian Assange i USA, og han var jaktet av USA.

 

Fordi du bare leser vestlige aviser vet du så lite om hva som er hva i Tyrkia.

Endret av Mann24
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et femsifret antall personer er ikke med på å planlegge et statskupp, det sier seg selv.

 

Det påstår jo heller ikke regjeringen i Tyrkia. Derimot er de mange arresterte og avsatte/suspenderte angivelig tilknyttet det såkalte Gülen-nettverket som opererer som en stat i staten, dvs. de har sine folk plassert rundt omkring i statsadministrasjon og militæret og har langt på vei kunnet sabotere den legitime styringen av landet, når de ville.

 

Myndighetene har nå åpenbart bestemt seg for å ta knekken på dette udemokratiske fenomenet i Tyrkias historie, en gang for alle. Må for egen del si det er vanskelig å klandre dem. Hvilket annet europeisk land ville akseptert lignende nettverk og potensiell maktovertagelse utenom parlamentariske valg?

 

 

Å være tilknyttet et nettverk betyr ikke at du har gjort noe galt. Det kan selvsagt være ulovlig, men å spise et rundstykke er også ulovlig om det finnes en lov mot dette. Det er meningsløst å straffe alle som har en mening som er i favør Gülen.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at det er DU som vet veldig lite om hendelsene i Tyrkia. Jeg følger med på det som skjer i Tyrkia BÅDE fra norske i tyrkiske medier, og fra noen amerikanske medier.

Både Norge. Tyrkia og USA! Skal jeg bli imponert? Og jeg har lest om Tyrkia fra norske, engelske og kinesiske medier. Hva er poenget ditt?

 

Men det er irrelevant, grunnen til at jeg sa du vet lite om hendelsene er fordi du gjorde en useriøs sammenligning med WTC. 

 

 

 

Tror du at det er ingen akamediker i verden som hevder at WTC er insider jobb? Det er mange som hevder det er insiderjobb innen USA, og svært mange utenfor den Vestlige delen av verden mener at det var insider jobb. Så, det er mange som også mener at angrepet på WTC var insiderjobb. Og det er mange akademikere blant dem.

 

Du sier at 11. september konspirasjoner er motbevist med argumenter. Men disse argumentene fortsatt diskuteres av svært mange akademikere over verden. Ikke bare i Tyrka, også fra mange i Vestlige land.

 

Så ikke bare er du en Erdogan fanboy, men du tror også det er mange seriøse argumenter for at 9/11 var en insiderjobb.

 

Og hvis du tror det hjelper at du avslår disse argumentene, fordi du ikke ønsker å være en konspirasjonsteoretiker, så tar du grundig feil. Jeg avslår ikke 9/11 som en insider jobb, fordi jeg er redd for å bli kalt navn, men fordi jeg har sett argumentene for og imot og jeg er ikke overbevist.

 

Jeg foreslår du gjør det samme.

 

 

Det som er felles for konspirasjonsteoretikernes logikk er at:

Der er noen underlige hendelser = bevis på insider jobb.

 

 

Nei, det som er felles for idiotiske konspirasjonsteorier er at argumentene deres holder ikke mål.

 

Ikke alle konspirasjonsteorier viser seg å være feil, spesielt teorier som blir ignorert og latterliggjort istedenfor besvart. Noen eksempler på dette er Watergate, årsaken til krigen i Vietnam, og IRS skandalen. 

 

Hvis en konspirasjonsteori har gode argumenter, så er du en idiotisk å ignorere dem, fordi du aldri tror på konspirasjonsteorier. 

 

Du kanskje tror at det ikke fins en eneste akademiker eller avis i Tyrkia som kritiserer Erdogan. Men her er bare noen av de avisene som er kritiske mot Erdogan hele tida.

 

Hurriyet.com.tr Sozcu.com.tr, OdaTV, Cumhuriyet, Aydinlik gazetesi mer og mer . . .

 

 

Hvis de er så kritiske mot Erdogan, hvorfor ser jeg ingen kritikk når jeg åpner opp lenkene dine. Trodde ikke jeg kunne bruke google translate?

 

Faktumet er at folk blir arrestert for å kritisere Erdogan, folk mister jobben for å være "feil" gruppe og han klarer til og med å få Tyskland til å arrestere en som kritiserte han utenfor Tyrkia. Da tør ikke folk å ytre seg.

 

.

 

Det er nesten ingen akademikere eller journalister i Tyrkia som hevder at det var iscenesatt av Erdogan, selv om mange akademikere som er kritiske mot Erdogan mener at Erdogan blir mer og mer autoritær og misbruker kupp-forsøket.

 

Hadde jeg vært akademiker i Tyrkia, så hadde jeg heller ikke sagt at det var iscenesatt av Erdogan eller at han visste om det. 

 

Jeg vil helst beholde jobben min.

 

Hvilke underlige hendelser mener du?

 

Du vet ikke en gang mostanderenes argumenter? Men allikavel så mener du de er feil.

 

Jeg foreslår at du leser deg litt opp, og så kommer tilbake med noen ordentlige argumenter. 

 

https://www.quora.com/Was-the-coup-in-Turkey-a-false-flag-operation-by-the-government-to-consolidate-power-over-military-and-courts

 

http://www.zerohedge.com/news/2016-07-20/oddly-inconsistent-event-has-turkey-wondering-if-entire-coup-was-staged

 

 

Det er ikke underlig at tusener av mennesker ble tatt av politiet kort etter kupp-forsøket. Det ble en stor krise, og de fleste som var tatt på den dagen, var allerede mistenkt for å være medlem av Gulenismen.

 

 

Så hvis en liten gruppe gjennomfører et kupp, så skal man sparke masse andre folk fordi de hører til samme gruppe? Eller kanskje en god unnskyldning for å ansette masse støttespillere til viktige offentlige posisjoner?

 

Det hadde vært som om alle som leste Fjordmann mistet jobben sin etter Brevik. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Både Norge. Tyrkia og USA! Skal jeg bli imponert? Og jeg har lest om Tyrkia fra norske, engelske og kinesiske medier. Hva er poenget ditt?

 

Men det er irrelevant, grunnen til at jeg sa du vet lite om hendelsene er fordi du gjorde en useriøs sammenligning med WTC. 

 

 

Jeg vet at angrepet på WTC og kupp-forsøket er to helt forskjellige hendelser. Jeg har sammenlignet med den måten at i begge hendelser er det mange som mener det er insider-jobb og mange som mener det ikke er insider-jobb. 

 

Men jeg anbefaler deg å lese Tyrkiske medier også for å se på sakene fra Tyrkia. Det er klart at du bare leser fra kilder som ikke er vennlig mot Tyrkia.

 

Det er viktig å se på en sak fra to sider. Og Kina er ikke Tyrkia, så du vet det. Du påstår det selv at du aldri har lest Tyrkiske medier. Og det var ikke sjokkerende, siden dine kunnskaper om Tyrkia og Erdogan er så lite.

 

Så ikke bare er du en Erdogan fanboy, men du tror også det er mange seriøse argumenter for at 9/11 var en insiderjobb.

 

Og hvis du tror det hjelper at du avslår disse argumentene, fordi du ikke ønsker å være en konspirasjonsteoretiker, så tar du grundig feil. Jeg avslår ikke 9/11 som en insider jobb, fordi jeg er redd for å bli kalt navn, men fordi jeg har sett argumentene for og imot og jeg er ikke overbevist.

 

Jeg foreslår du gjør det samme.

 

Du stigmatiserer meg om at jeg er Erdogan fanboy. Jeg er ikke Erdogan fanboy. Å stemme på et parti må ikke bety å være fan av parti-lederen. Tror du at alle som stemte på Erna er fan av Erna? Nei, de bare gjorde et valg. Og tror du at alle som ikke stemte Erna ønsker Erna bli drept? Nei. 

 

Selv om det er mer politisk polarisering i Tyrkia enn i Norge, så er det ikke så grusomt polarisert som du tror. Erdogan har fått ca 50% av stemmene. Ikke alle av de som stemte ham elsker ham, og ikke alle som ikke stemte ham ønsker ham bli drept.

 

Jeg har også lest på for og mot-argumentene om 11. September konspirasjonene, og noen er seriøse (selv om jeg ikke vil diskutere det her). Men jeg sier bare at jeg ikke er 100% sikker på om det var USA som står bak dette, eller hvor vidt USA har fingre i dette. Jeg er ikke redd for å være stigmatisert som konspirasjonsteoretiker eller Erdogan fanboy. Jeg bare sier det som er sant.

 

Nei, det som er felles for idiotiske konspirasjonsteorier er at argumentene deres holder ikke mål.

 

Ikke alle konspirasjonsteorier viser seg å være feil, spesielt teorier som blir ignorert og latterliggjort istedenfor besvart. Noen eksempler på dette er Watergate, årsaken til krigen i Vietnam, og IRS skandalen. 

 

Hvis en konspirasjonsteori har gode argumenter, så er du en idiot hvis du ignorerer dem fordi du aldri tror på konspirasjonsteorier. 

 

 

Jeg er ikke en som alltid nekter konspirasjonsteorier. Det er ikke enten å nekte eller å tro på det. Men man skal være kritiske til konspirasjonsteorier. Jeg har selv-studert en del konspirasjonsteorier. Disse teoriene er veldig komplekse, og noen ganger er det umulig å vite hva realiteten er. Men de fleste konspirasjonsteorier er helt idiotiske, og det at Erdogan iscene satt kupp-forsøket er en av dem. Helt idiotisk. Denne teorien har ikke så gode argumenter.

 

Alle vet at historien og historiske hendelser er full av mysteriske hendelser. Disse har vært brukt som argumenter for konspirasjonsteoretikere i flere år. Men det at det er noe mysteriske hendelser må ikke betyr at det er en innsider-jobb.

 

Og samme mystiske hendelsene blir brukt til å forsvare helt ulike konspirasjonsteorier. Jeg har også lest en annen konspirasjonsteori om at dette var en fake-coup, men ikke iscenesatt av Erdogan, men iscenesatt av sionister, for å ødelegge forholdet mellom USA og Tyrkia. Altså en operasjon mot USA. Andre igjen påstår at dette var bare en terrorisering for å lage kaos i landet og ikke en kuppforsøk, og en ekte kuppforsøket er på vente. Selv om de er ulike konspirasjonsteorier, bruker de samme argumenter.

Men etter å selv har lest gjennom disse studerte hva som skjedde den dagen og natta, så mener jeg disse konspirasjonsteoriene er helt veldig vanskelig å tro på.

 

Hvis de er så kritiske mot Erdogan, hvorfor ser jeg ingen kritikk når jeg åpner opp lenkene dine. Trodde ikke jeg kunne bruke google translate?

 

Faktumet er at folk blir arrestert for å kritisere Erdogan, folk mister jobben for å være "feil" gruppe og han klarer til og med å få Tyskland til å arrestere en som kritiserte han utenfor Tyrkia. Da tør ikke folk å ytre seg.

 

 

Faktumet er at du bare ikke let etter nok, og en annen faktum er at Google Translate mellom norsk og tyrkisk eller engelsk og tyrkisk funker ikke så mye, fordi det er to språk med veldig forskjellige strukturer.

 

Faktum at du ikke kan Tyrkisk er årsaken til at du ikke fant kritikk mot Erdogan på Tyrkiske medier.

 

Det er flere kritikk mot regjeringen og Erdogan, direkte eller indirekte på mediene. 

 

Hvis du ikke fant kritikk mot Erdogan selv, skal jeg vise deg noen (jeg har bare begrenset til artikler etter 15 Juli 2016):

 

 

http://www.sozcu.com.tr/2016/gundem/erdogan-diktatorun-ulkesinde-1074628/ (Erdogan på landet til en diktator)

 

http://www.sozcu.com.tr/2016/yazarlar/necati-dogru/altin-nesil-katil-cikti-dindar-nesil-sonu-ne-olur-1330432/ (gull-generasjonen ble mordere, hva skal bli den "religiøse generasjonen"? Her kritiserer han Erdogan's ønske om en religiøs generasjon).

 

http://www.sozcu.com.tr/2016/yazarlar/can-atakli/o-artik-istemese-de-diktatordur-1363003/ (Erdogan er en diktator selv om han ikke vil)

 

http://www.sozcu.com.tr/2016/yazarlar/ugur-dundar/cadi-avina-hayir-2-1341930/  (nei til heksejakt, kritiserer regjeringens jakt etter kupp-forsøkerne).

 

På sosiale medier kan du finne masse dritt om Erdogan, og det er stygge karikaturer om Erdogan i Tyrkia.

 

Her er en annen:

 

http://www.cumhuriyet.com.tr/koseyazisi/603605/Degisen_ittifaklar_Hazin_savrulmalar.html

 

http://www.gazeteoku.com/gazete-mansetleri/2016-09-15/cumhuriyet-gazetesi.html

 

Der står det "CHP'li Böke, AKP'nin FETÖ ile geçmişteki işbirliğini örtmek için suçu başkalarına yüklediğini söyledi", betyr "(Et av folkerepresentantene) Böke av CHP (opposisjonsparti) sa at AKP legger skylden på andre for skjule sitt samarbeid med FETO (Gulen's organisasjon) i fortiden". Er Böke tatt fra sin stilling? Nei.

 

http://www.gazeteoku.com/gazete-mansetleri/2016-09-12/cumhuriyet-gazetesi.html

 

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/599079/36_yil_sonunda_ayni_noktada_.html

I disse sammenlignes situasjonen i Tyrkia idag med situasjonen etter militærkuppet i 12 September 1980, og regjeringen kritiseres for å være veldig autoritær. Det er også en stygg karikatur om Erdogan.

 

Selv om det er flere medier som er mot AKP og Erdogan, er Cumhuriyet og Sözcü og Hürriyet de største opposisjons-avisene. 

 

Folk ytrer seg fritt mot Erdogan. Dine påstander er helt på dass.

 

Her påstår Yilmaz Özdil at kupp-forsøket var fake.

 

http://t24.com.tr/haber/yilmaz-ozdil-erdogan-sahte-darbenin-ruzgariyla-cumhurbaskani-oldu-monte-darbenin-ruzgariyla-baskan-oluyor,350423

 

Er han arrestert? NEI. Han er fortsatt en skribent hos Sözcü

 

Her er Bekir Coşkun som påstår at det var en teater. Han er fortsatt skribent.

 

http://www.sozcu.com.tr/2016/yazarlar/bekir-coskun/musamere-1317879/

 

Så det er fritt å påstå at kupp-forsøket var en teater. Men det er så idiotisk, at det er veldig få personer i Tyrkia som påstår dette.

 

Det er bare løgn at ingen kan kritisere Erdogan.

 

Og noen norske ekspter er også mot påstanden om at det var iscenesatt av Erdogan: Harald Høyback, Jonas Bergan Dræge og Morten Myskvoll. Tror du at de er redde for Erdogan?

 

Så hvis en liten gruppe gjennomfører et kupp, så skal man sparke masse andre folk fordi de hører til samme gruppe? Eller kanskje en god unnskyldning for å ansette masse støttespillere til viktige offentlige posisjoner?

 

 

Ville du ha hat enn politisjef i Norge som er fanatiker av ISIS, og som tror at El-Baghdadi er en ekte Khalife? Kan vi stole på ham?

 

Gulenisme på noen måter ligner på ISIS. Det er en kult-lignende terror organisasjon. Det har vist seg å være en terror-organisasjon etter kupp-forsøket. Derfor er det ikke rart at Gulenister får sparken. Selv om det er flere i Tyrkia som kritiserer hvordan regjeringen håndterer dette, så er nesten alle enige med at kupp-forsøkerne skal straffes. Bare et par dager siden er opposisjonslederen Kilicdaroglu kritiserte Erdogan, og sa at "vi sa det før at Gulenister er farlige, men regjeringen samarbeidet med dem".

 

Det er sant, at regjeringen samarbeidet med disse terroristene, og opposisjonspolitikere hadde kritisert og "angrep" Fethullah Gulen lenge før Erdogan begynte å angripe. Og regjeringen har fått mange kritikk på grunn av det. Nesten ingen i Tyrkia, selv om de hater Erdogan eller elsker Erdogan, liker Fethullah Gulen nå.

 

Det er ikke en liten gruppe. Med liten gruppe mener vi "en liten gruppe i militæret" altså, ikke hele militæret prøvde å ta kuppen, men en gruppe i militæret som prøvde å ta kuppen. Og noen titusener er lite i forhold til 75 millioner mennesker. Relativt er det en lite gruppe. Men tallmessig er det en stor gruppe.

 

 

Så du vet ikke en gang mostanderenes argumenter? Men allikavel så mener du de er feil.

 

Jeg foreslår at du leser deg litt opp, og så kommer tilbake med noen ordentlige argumenter. 

 

https://www.quora.co...tary-and-courts

 

http://www.zerohedge...coup-was-staged

 

Så du vil ikke diskutere argumenten selv, men heller sender bare noen link?

 

På Quora kan du klart se at, selv om mange Tyrkere i Quora hater Erdogan, og kritiserer Erdogan hele tida, så er de enige med at det ikke var et fake-coup.

 

Det er også ikke-tyrkiske forfattere i Quora som synes fake-coup teorien er noe bare bull-shit.

 

Det påstås at kuppforsøket er så amatørt at, det må være en fake kupp.

 

Kampen er ikke mellom to adskilte grupper, som krig mellom soldater og ISIS eller PKK.

Men kampen var mellom statsstyrker og en gruppe innen staten. Derfor er det ikke lett å forstå hva som hendte.

 

De hadde planlagt kupp-forsøket før, og det var i klokka 03.00 i Lørdag det var planlagt.

 

Men de ble avslørt på fredag klokka 16, og mange flyer og tank ble hindret siden da av militæret og etterretningen.

 

Derfor bestemte de seg et kamikaze-lignende kuppforsøk på kvelden fredag. For de var jo avslørt, de kunne ikke vente til klokka 03. Fordi militæret, etterretningen og politiet hadde startet med å hindre kupp-forsøket. Hvis de ventet til klokka 03, kunne det være for seint, og de kunne bli arrestert uten å ta sjansen.

 

Så derfor tok de sjansen på kvelden fredag. Men de mislykkes, og nå er de arrestert.

 

Og mange styrker ble også hindret etter kvelden av vanlig befolkning og av andre styrker (politi, militæret, etterretningen etc.)

 

Gulenisme er som ISIS, det er personer som er villig til å ofre sitt eget liv for organisasjonen, fordi disse personene tror at Gülen er en hellig person.

 

Når det gjelder påstanden om at hvorfor Erdogan ikke var drept, er det følgende:

 

- Det var soldater som prøvde å skyte Erdogan og drepe ham da han var i hotellet. Han var sannsynligvis gjemt i hotellet. Så det var ikke så enkelt å finne ham, men de fant ham. Erdogan forlot hotellet på en skjult måte, og kupp-militantene skjøt tomme rom.

- Da Erdogan fløy, hadde han kontakt med flere flyplasser. Flyplassene var reddet av soldater. Og styrkene gjemte hvor Erdogan's fly var ved å bruke koden til et av passasjerflyene. Du vet det er mange passasjerfly opp i lufta, og disse personene vet ikke i hvilke fly Erdogan er i.

 

Det er flere i statsstyrkene (militær, politi og etterretning) som er mot militær-kuppet, enn de som var med på kuppet.

 

Mer informasjon om hvordan Erdogan ble reddet kan du finne på Tyrkiske medier.

 

Jeg kan også anbefale en bok skrevet av Mete Yarar, som er tidligere soldat, og som gikk rundt, forsket og skrevet i detaljer i en bok om hva som hendte på den dagen og natta.

 

Jeg hadde sendt deg to linker som forklarer i detaljer om kupp-forsøket og bakgrunnshistorien. Men klart du ikke har lest den. Det ene er engelsk og det andre er fra en norsk Tyrkia-ekspert.

Og mange ble også hindret etter kvelden av vanlig befolkning og av andre styrker (politi, militæret, etterretningen etc.)

Endret av Mann24
Lenke til kommentar

Jeg har også lest på for og mot-argumentene om 11. September konspirasjonene. Men jeg sier bare at jeg ikke er 100% sikker på om det var USA som står bak dette, eller hvor vidt USA har fingre i dette. Jeg er ikke redd for å være stigmatisert som konspirasjonsteoretiker eller Erdogan fanboy. Jeg bare sier det som er sant.

Nei, jeg stigmatiserer ikke deg for å være en Erdogan fanboy, jeg stigmatiserer deg for at du tror det finnes gode argumenter for at 9/11 er en insider jobb. Da tyder det på at du har hørt for mye på pro-Erdogan medier.

 

Når du kjøper 9/11 argumenter, så burde du ihvertfall forstå at ikke alle kjøper Erdogans historie,

Jeg er ikke en som alltid nekter konspirasjonsteorier. Det er ikke enten å nekte eller å tro på det. Men man skal være kritiske til konspirasjonsteorier. Men de fleste konspirasjonsteorier er helt idiotiske, og det at Erdogan iscene satt kupp-forsøket er en av dem. Helt idiotisk. Du har ikke kommet med en eneste argument, også sier du at teorien har gode argumenter.

Jeg har kommet med argumenter, tidlligere i tråden, ingen av dem har du svart på. At du mener er idiotisk er for øyeblikket bare din personlige mening.

Google Tanslate? Mellom norsk og Tyrkisk eller Engelsk og Tyrkisk eller kinesisk og Tyrkisk? Det funker faktisk ikke. Google translate er ikke så god til å oversette to helt forskjellige språk.

 

Så du ber meg om å lese tyrkiske kilder, men samtidig så forventer du at jeg ikke skal bruke google translate?

 

Og jeg ikke spesielt imponert over listen din. Tittelene er ganske kreative, de er vesentlig mindre negative enn du later som og mange av dem er før kuppet. Det eneste du klarte å produsere var relativt svak kritikk, for det meste fra en nettside. F.eks. første lenken din så sa du "Erdogan på landet til en diktatur", men den handler egentlig om at Ecuador sin leder er en diktator.

 

Naturligvis har ikke erdogan 100% kontroll over alle tilfeldige nettsider, spesielt ikke før kuppet, men han er på vei.

Gulenisme på noen måter ligner på ISIS. Det er en kult-lignende terror organisasjon. Det har vist seg å være en terror-organisasjon etter kupp-forsøket.

Jeg er lite interessert i å høre hvor mye du hater en gruppe.

 

Og var det ikke Erdogan som kjøpte olje av ISIS?

 

 

Endelig noen argumenter

Så du vil ikke diskutere argumenten selv, men heller sender bare noen link?

Nei, jeg ber deg å lese deg opp. Du kan ikke kritisere noe du ikke kan noe om.

På Quora kan du klart se at, selv om mange Tyrkere i Quora hater Erdogan, og kritiserer Erdogan hele tida, så er de enige med at det ikke var et fake-coup.

Irrelevant, har du noen argumenter

Det er også ikke-tyrkiske forfattere i Quora som synes fake-coup teorien er noe bare bull-shit.

Irrelevant, har du noen argumenter.

Det påstås at kuppforsøket er så amatørt at, det må være en fake kupp.

Ja, og ditt argument til det er?

De hadde planlagt kupp-forsøket før, og det var i klokka 03.00 i Lørdag det var planlagt.

Men de ble avslørt på fredag klokka 16, og mange flyer og tank ble hindret siden da av militæret og etterretningen.

Blir du avslørt så er det allerede for sent. Enhver god leder ville ha plassert soldater på alle relevante steder, og arrestert kuppmakerene. Om dette var en liten gruppe, så har Erdogan visst om det i lang tid.

Og mange ble også hindret etter kvelden av vanlig befolkning og av andre styrker (politi, militæret, etterretningen etc.)

Så bra for Erdogan at de valgte et slikt ugunstig tidspunkt.

Derfor bestemte de seg et kamikaze-lignende kuppforsøk på kvelden fredag. For de var jo avslørt, de kunne ikke vente til klokka 03. Fordi militæret, etterretningen og politiet hadde startet med å hindre kupp-forsøket. Hvis de ventet til klokka 03, kunne det være for seint, og de kunne bli arrestert uten å ta sjansen.

Og de trodde det vil fungere, kuppet deres er avslørt, de har bare noen få soldater som ikke vet hvorfor de er der, og de har ingen tilgang til mesteparten av militæret. Beklager, men så dumme var de ikke. Skjer dette, så er det bedre å rømme landet.

Når det gjelder påstanden om at hvorfor Erdogan ikke var drept, er det følgende:

 

- Det var soldater som prøvde å skyte Erdogan og drepe ham da ham var i hotellet. Han var sannsynligvis gjemt i hotellet. Så det var ikke så enkelt å finne dem, men de fant dem. Erdogan forlot hotellet på en skjult måte, og kupp-markerte skøt tomme rom.

Så de visste om kuppet klokken 4, men valgte ikke å ta Erdogan til en sikker lokalisjon?

 

Da Erdogan fløy, hadde han kontakt med flere flyplasser. Flyplassene var reddet av soldater. Og styrkene gjemte hvor Erdogan's fly var ved å bruke koden til et av passasjerflyene. Du vet det er mange passasjerfly opp i lufta, og disse personene vet ikke i hvilke fly Erdogan er i.

Det var ikke den offisielle historien. De sa klart at to jagerfly fløy etter Erdogan.

"At least two F-16s harassed Erdogan's plane while it was in the air and en route to Istanbul. They locked their radars on his plane and on two other F-16s protecting him," a former military officer with knowledge of the events told Reuters.

 

Og hvis de tok tilbake flyplassen, hvorfor hørte vi ikke om kamper på flyplassen? Løgn og bedrag.

 

Jeg hadde sendt deg to linker som forklarer i detaljer om kupp-forsøket og bakgrunnshistorien. Men klart du ikke har lest den. Det ene er engelsk og det andre er fra en norks Tyrkia-ekspert.

Du vet at den engelske lenken din fungerer ikke, og han norske "tyrkia-eksperten" brukte mesteparten av tiden på prate dritt om Gulen, istedenfor å fortelle oss om kuppet. Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du tror ikke på engang norske Tyrkia eksperter. Du kan ikke Tyrkisk selv, har aldri lest på Tyrkiske aviser.

 

Hvor er DINE ARGUMENTER? Du kommer ikke med argumenter, men sender linker.

 

Du skriver som om det er bevist at Erdogan står bak kupp-forsøket, og legger byrden på meg om at jeg må bevise at han ikke står bak kupp-forsøket.

 

Klart du patalogisk hater Erdogan, og du bare tror på hva du vil tror på.

 

Jeg har sendt deg linker med hardt kritikk mot Erdogan på Tyrkiske medier ETTER kuppforsøket, men du er ikke imponert. 

 

De sammenligner Erdogan's regjering med en kupp-regjering fra 1980-tallet, og de har tegnet stygge karikaturer om Erdogan.

 

Det har til og med vært journalister som påstod at det var iscenesatt av Erdogan. Jeg sendte deg linker. Men siden du ikke kan Tyrkisk, kan du ikke forstå dem. Og da kan du bare ignorere og påstå at ikke er noe kritikk mot Erdogan.

 

Din påstand om at ingen tør å kritisere Erdogan i Tyrkia er på dass etter at jeg sendte deg noen linker. Men du bare jugde og sa at de fleste var før kupp-forsøket, og du sa at de var milde.

 

Men fortsatt finner du disse kritikkene milde og fake? De er ekte kritikk. Men fordi din hat mot Erdogan er så patalogisk, ser du på disse som "milde kritikk". Det er som å tro at sole ikke eksisterer.

 

 

 

Og hvis de tok tilbake flyplassen, hvorfor hørte vi ikke om kamper på flyplassen? Løgn og bedrag.

 

kanskje fordi du ikke leser tyrkiske aviser? De tok flyplassen tilbake. Etter da landet Erdogan på flyplassen. Det er ikke løgn og bedrag.

 

Dine andre kommentarer på rød tekst viser at du veit ingenting om bakgrunnshistorien.

 

Erdogan visste om gruppen lenge før, og han også visste at de kunne prøve seg på et kupp. Og regjeringen allerede startet rensking av disse Gulenistene. Men det som er vanskelig er å vite hvem som er Gulenister og hvem som ikke er det. De er flinke til å skjule seg. Allerede etter 2014 ble mange arrestert for å være medlemmer av Gulens organisasjon.

 

Og det som er så kaotisk er at hvem som er ekte soldat og hvem som er ekte Gulenist er vanskelig å vite. Man kommanderer noe til en soldat, men soldaten gjør noe annet fordi han er Gulenist. Eller omvendt, Gulenisten kommanderer noe til en soldat, men soldaten som selv ikke er Gulenist mistenker og gjør noe annet.

Det er mer komplisert enn du tror.

 

De har plassert nesten alle soldater på relevante steder, derfor ble kuppet mislykkes, det var bare noen få fly som klarte å bombe. Og disse flyene var redde fordi på gaten var det soldater som kunne skyte ned flyene.

 

Det var ikke så liten gruppe, det var tusener av soldater. Men de fleste ble hindret, bare et par av dem klarte å gå ut.

 

Og mange også rømte fra Tyrkia. De hadde ikke annen sjanse enn å "ta sjansen". Hvis de hadde sagt "oh, vi er avslørt, la oss dra til annet land" de risikerte da å bli arrestert. Fordi de som plutselig som rømmer blir jo mistenkt.

 

Men det du ikke forstår, er at de er mennesker som er villige til å ofre livet for Gulen. Så det er ikke sjokkerende at de valgte å ta sjansen enn å gå ut fra landet.

 

Jeg vil ikke kommentere på dumme "argumentene" dine i rød skrift, som bare viser hvor lite du vet om hendelsene og bakgrunnshistorien.

 

Her er et link som kort forklarer hvordan Erdogan landet på flyplassen:

http://www.yenicaggazetesi.com.tr/erdoganin-ucagi-darbeci-pilotlari-nasil-atlatti-142125h.htm

På linken under finner du detaljene, å se klart at det du vet om kuppforsøket er feil.

 

http://www.dailysabah.com/war-on-terror/2016/08/01/turkey-coup-attempt-of-gulenists-explained-in-special-report

 

Du bør lese deg opp, og ikke komme med helt dumme påstander som "Erna Stoltenberg av Venstre rensket Indianere som levde i Sør-Norge".

 

Å diskutere med deg er som å diskutere med denne personen som tror at Jorda er flat. Argumentene dine og argumentene til den personen lgner så mye på hverandre; typisk "konspirasjonist argumenter".

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1722333

 

Waste of time. Jeg har et liv utenom Diskusjon.no.

Du bør lese deg opp, og ikke komme med påstander som "Erna Stoltenberg av Venstre rensket Indianere som levde Sør-Norge".

Endret av Mann24
Lenke til kommentar

 

 

Et femsifret antall personer er ikke med på å planlegge et statskupp, det sier seg selv.

 

Det påstår jo heller ikke regjeringen i Tyrkia. Derimot er de mange arresterte og avsatte/suspenderte angivelig tilknyttet det såkalte Gülen-nettverket som opererer som en stat i staten, dvs. de har sine folk plassert rundt omkring i statsadministrasjon og militæret og har langt på vei kunnet sabotere den legitime styringen av landet, når de ville.

 

Myndighetene har nå åpenbart bestemt seg for å ta knekken på dette udemokratiske fenomenet i Tyrkias historie, en gang for alle. Må for egen del si det er vanskelig å klandre dem. Hvilket annet europeisk land ville akseptert lignende nettverk og potensiell maktovertagelse utenom parlamentariske valg?

 

 

Å være tilknyttet et nettverk betyr ikke at du har gjort noe galt. Det kan selvsagt være ulovlig, men å spise et rundstykke er også ulovlig om det finnes en lov mot dette. Det er meningsløst å straffe alle som har en mening som er i favør Gülen.

 

 

Man gikk hardt til verks mot NS (Nasjonal Samling) etter krigen. Tusenvis ble straffet, selv om de bare hadde vært passive medlemmer.

 

"wikipedia [,,] Arrestasjonene munnet ut i rettssaker mot

 

92 805 siktede, 46 085 ble straffet, 30 fikk dødsstraff, 17 000 fikk fengselsstraffer, resterende fikk forelegg eller annen straff.

 

"Rettsoppgjøret var omstridt i samtiden, og er også blitt kritisert i ettertid. Dette gjelder særlig spørsmålet om kollektiv skyld. Mange mener at rettsoppgjøret ble for lemfeldig, og at for mange, deriblant økonomiske forbrytere, slapp for lett unna. At man fikk forelegg og stemplet som landssviker for å være passivt medlem i NS har også vakt oppsikt."

 

 

Hendelsene og opptakten er selvsagt ikke identiske, men illustrerer hva som skjer når mye følelser er i sving pga. svik mot nasjonalstaten og drap på egne borgere.

 

Forøvrig er det ikke slik i Tyrkia at de som er avsatt, suspendert fra stillinger etc. får fengsel i tillegg. Tusenvis har allerede fått tilbake jobbene sine, men det er norsk media ikke særlig ivrige på å opplyse om virker det som.

 

Jeg skal dog være enig i at tyrkiske myndigheter åpenbart har brukt ganske "finmasket nett" i oppgjøret, og det kan i verste fall slå tilbake på dem selv i neste parlamentsvalg, hvis det medfører mye misnøye ute i folket. Men det har de jo evt. tid til å rette opp i.

Lenke til kommentar

Du tror ikke på engang norske Tyrkia eksperter. Du kan ikke Tyrkisk selv, har aldri lest på Tyrkiske aviser.

 

Hvor er DINE ARGUMENTER? Du kommer ikke med argumenter, men sender linker.

 

Jeg har ingen mening om din "tyrkia-ekspert", men det jeg så var at han brukte mesteparten av tiden å prate dritt om Gulen, og da blir den artikkelen lite interessant.

 

Og at jeg har bare kommet med lenker er en løgn, det kan enhver se over.

 

Du skriver som om det er bevist at Erdogan står bak kupp-forsøket, og legger byrden på meg om at jeg må bevise at han ikke står bak kupp-forsøket.

 

Klart du patalogisk hater Erdogan, og du bare tror på hva du vil tror på.

 

Her tar du feil, Erdogan er ikke en gang på topp 10 blant ledere jeg hater, og jeg er ikke sikker på at han står bak kuppet. Det jeg er ganske sikker på, er at han er involvert. Enten ved at han planlegget kuppet, eller at han lot det skje.

 

Det er ikke jeg som hater Erdogan, det er du som elsker Erdogan og for deg så er det en dyp fornærmelse at noen kan hevde at Erdogan er en korrupt leder som gjør hva som helst for å kunne få makt.

 

Jeg har sendt deg linker med hardt kritikk mot Erdogan på Tyrkiske medier ETTER kuppforsøket, men du er ikke imponert.

 

Din første lenke var et innlegg hvor de kritiserte Ecuadors president, din andre lenke var ikke en gang direkte kritikk. Er det hva man kaller hard kritikk mot Erdogan i Tyrkia? Da beviser du bare mitt argument. 

 

Å finne artikkeler som kritiserer en leder er ikke vanskelig, det at du må komme med så svake eksempler viser at jeg har et poeng, de fleste tør ikke å kritisere Erdogan.

 

kanskje fordi du ikke leser tyrkiske aviser? De tok flyplassen tilbake. Etter da landet Erdogan på flyplassen. Det er ikke løgn og bedrag.
 
Og hvordan tok de tilbake flyplassen uten noen kamper. Dette er en internasjonal flyplass, det er ikke bare tyrkisk media som ville ha lagt merke til noe slikt. Jeg tror denne flyplassen var aldri okkupert, da trenger man heller ikke å ta den tilbake. 
 
Dine andre kommentarer på rød tekst viser at du veit ingenting om bakgrunnshistorien.
 
Erdogan visste om gruppen lenge før, og han også visste at de kunne prøve seg på et kupp. Og regjeringen allerede startet rensking av disse Gulenistene. Men det som er vanskelig er å vite hvem som er Gulenister og hvem som ikke er det. De er flinke til å skjule seg. Allerede etter 2014 ble mange arrestert for å være medlemmer av Gulens organisasjon.
 
Dag 1 etter kuppet så sparket Erdogan masse folk med unnskyldning at de var koblet til kuppet. Problemet var ikke han ikke visste hvem de var, men han trengte en unnskyldning til å sparke dem.
 
I dette tilfellet så sa han selv at kupplederene skulle sparkes om en måned. Det betyr at han visste hvem de var, og du sier at han visste at de skulle planlegge et kupp. Da er det veldig trolig at han også visste om kuppet, men stoppet dem ikke fordi han forsto at han ville tjene på det.
 
De har plassert nesten alle soldater på relevante steder, derfor ble kuppet mislykkes, det var bare noen få fly som klarte å bombe. Og disse flyene var redde fordi på gaten var det soldater som kunne skyte ned flyene.
 
Dette er en opplagt løgn. Hvis de hadde plassert soldater på relavante steder, så hadde det blitt lagt merke til. Det fører også til noen flere hull, fordi hvorfor ba Erdogan folk å gå imot kupp soldatene, når han kunne bare ha sendt sine egne? Det er tydlig at du har malt deg inn i et hjørne. 

 

Og du har ennå ikke svart hvorfor de ikke plasserte Erdogan i sikkerhet om de visste om kuppet fra klokken 4.

 
Her er et link som kort forklarer hvordan Erdogan landet på flyplassen:

http://www.yenicagga...tti-142125h.htm

 

Det er ingen som bestrider hvordan han landet, det jeg nevnte er hva som skjedde underveis. Du hevdet at han latet som han var et sivilt fly, men det var ikke den offisielle historien. De sa klart at to jagerfly fløy etter Erdogan.

 

"At least two F-16s harassed Erdogan's plane while it was in the air and en route to Istanbul. They locked their radars on his plane and on two other F-16s protecting him," a former military officer with knowledge of the events told Reuters.
 
Det virker som om Erdogan og hans media har prøvd å lage nye løgner, for å kunne forklare tidligere løgner. Det ser ikke ut til å fungere særlig bra. 
 
Det er mye som tyder på at Erdogan har ikke rent mel i posen. Og det at du sammenligner dette med "flat jord" teorier, forteller oss bare at vi ikke kan stole på det du sier. 
 
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke jeg som hater Erdogan, det er du som elsker Erdogan og for deg så er det en dyp fornærmelse at noen kan hevde at Erdogan er en korrupt leder som gjør hva som helst for å kunne få makt.

 

Ha ha ha! Hvordan vet du at jeg er fornærmet? Hvordan vet du at jeg elsker Erdogan? Jeg elsker ikke Erdogan. Jeg også kritiserer Erdogan selv, er ikke enig i alt Erdogan sier. Jeg bare skriver sannheten for at folk skal kunne finne dem på nett, for å avsløre noen myter.

 

Det at han besøkte et diktatur-land er et indirekte-kritikk, fordi Erdogan sier han er mot diktatorer og kritiserte noen andre politikere for å ha besøkt Assad, men selv besøker en diktator i Ecuador.

 

Det andre har jeg forklart i parantes. Men, Men tydeligvis leser du ikke mine innlegg. Se på linkene og teksten under som fra mitt tidligere innlegg:

 

Du vet ikke konteksten, derfor forstår du ikke hva titlene sier.

 

Du forventer vel ikke at alle titlene skal hete "Erdogan er gris", eller "Erdogan er drittsekk"? Disse kan du finne på sosiale medier.

 

På aviser er det er skribenter, og de kritiserer Erdogan på en intelligent måte. På sosiale nettsteder, noe som aldri ble forbudt i Tyrkia selv om en periode var tilgangen til Twitter og YouTube ble blokkert (men alle kunne ha tilgang via Proxy-servers). Så idag alle har tilgang til Twitter og Facebook, og du kan finne masse stygt om Erdogan, og masse positivt om ham også. Og de blir ikke fengslet. De bare fortsetter og fortsetter å skrive dritt om Erdogan.

 

 

http://www.gazeteoku...t-gazetesi.html

 

I disse sammenlignes situasjonen i Tyrkia idag med situasjonen etter militærkuppet i 12 September 1980, og regjeringen kritiseres for å være veldig autoritær. Det er også en stygg karikatur om Erdogan.

 

http://www.cumhuriye...i_noktada_.htm

 

Selv om det er flere medier som er mot AKP og Erdogan, er Cumhuriyet og Sözcü og Hürriyet de største opposisjons-avisene. 

'

Her påstår Yilmaz Özdil at kupp-forsøket var fake.

 

http://t24.com.tr/ha...n-oluyor,350423

 

Er han arrestert? NEI. Han er fortsatt en skribent hos Sözcü

 

Her er Bekir Coşkun som påstår at det var en teater. Han er fortsatt skribent.

 

http://www.sozcu.com...samere-1317879/

 

Så det er fritt å påstå at kupp-forsøket var en teater. Men det er så idiotisk, at det er veldig få personer i Tyrkia som påstår dette.

 

 

Hvis du ser ikke noe hardt kritikk mot Erdogan på linkene over, da er det ikke rart at jeg sammenligner dine påstander med "flat jord" teorier. 

 

Så Erdogan er litt autoritær, og Tyrkia er kanskje ikke så fritt som Norge. Men å påstå at "han er autoritær som Kim av Nord Korea eller som Adolf Hitler" er definitivt helt absurd.

 

Det at du påstår at du er ganske sikker på at kupp-forsøket var planlagt av Erdogan uten å vite noe som helst om dette, viser tydelig at du ikke er tilnærmer deg objektivt men fordomsfullt.

 

Helt opplagt du har ingen bevis på at han er involvert i kuppet, du bare konspirerer.

 

 

 

 

 

Og hvordan tok de tilbake flyplassen uten noen kamper. Dette er en internasjonal flyplass, det er ikke bare tyrkisk media som ville ha lagt merke til noe slikt. Jeg tror denne flyplassen var aldri okkupert, da trenger man heller ikke å ta den tilbake. 

 

 

Du sier flyplassen ikke var okkupert. Men her er et link som motbeviser din påstand

 

https://www.youtube.com/watch?v=-yAa6RhyA-o

 

Men sikkert som andre konspirasjonister skal du her påstå at det er hull i videoene som viser at det er fake, teater osv.

 

Så helt klart du har nesten ingen kunnskap om det som skjedde, men likevel er du helt overbevist om hva som egentlig skjedde.

 

 

 

Dag 1 etter kuppet så sparket Erdogan masse folk med unnskyldning at de var koblet til kuppet. Problemet var ikke han ikke visste hvem de var, men han trengte en unnskyldning til å sparke dem.

 
I dette tilfellet så sa han selv at kupplederene skulle sparkes om en måned. Det betyr at han visste hvem de var, og du sier at han visste at de skulle planlegge et kupp. Da er det veldig trolig at han også visste om kuppet, men stoppet dem ikke fordi han forsto at han ville tjene på det.

 

Tydeligvis du ikke har noe som helst peiling på bakgrunnshistorien og om Gulenister.

 

Hvem er de som skal stoppes? Og hvem skal stoppe dem?

Når staten vet ikke hvem som er Gulenist og hvem som ikke er det, da blir det vanskelig å stoppe dem bare. Dette er årsaken til så mange "underlige" hendelser i kupp-forsøket.

 

Etterretnigen har jobbet med å rense bort Gulenister fra staten siden 2013. Men det er også Gulenister i etterretningen.

 

Sannsynligvis var kupp-lederne ikke bevist for å være Gulenister, men bare mistenkte, og de skulle tas fra sine stillinger på en møte (det skjer i Norge også, "det blir mistillit" og man får sparken fra kritiske posisjoner). Men Gulenister hadde allerede planlagt kupp-forsøket, staten visste ikke om kupp-forsøket og hadde ikke en full liste over Gulenister (det har de fortsatt ikke), men staten visste at det var mange Gulenister i militæret, politiet etc. og det er normalt å tenke på at de kan prøve seg på noe. 

 

Hadde regjeringen bare gitt sparken til så mange i militæret da, da hadde mange reagert på regjeringen, og det ville føre til nye kaos. De hadde ikke lov til det heller. Så streng slik som de handlet nå, ville de ha fått mange reaksjoner og protester, som kunne føre til kaos. Men etter kupp-forsøket var det mange som støttet strengere rensing av Gulenister fra staten, selv om det fortsatt mange i Tyrkia som reagerer på regjeringens politikk.

 

Det ble strengere i Frankrike etter noen terrorangrep, så da er det ikke rart at det blir noe strengere i Tyrkia etter et kupp-forsøk der parlamentbygningen er bombet, ca 250 mennesker ble drept, det ble mye kaos i landet.

 

Du kanskje vil si "de iscenesatt dette for å få støtte på dette", men å vurdere hendelser ut av "hvem som kom ut av vinnere" er ikke riktig, veldig typsik for "konspirasjonister". Det er mulighet i kriser som sagt av John F. Kennedy. På Tyrkisk sier vi "her işte bir hayır vardır", betyr "det er noe godt i alle hendelser" (det var det Erdogan sa den kvelden). Det er en veldig gammel optimistisk uttrykk.

 

 

Alle mistenkte fikk ikke sparken med engang, men de ble suspendert ("açığa alındı" på tyrkisk) sannsynligvis fordi de allerede var mistenkt av etterretningen før forsøket og de var fulgt etter. Mange fikk jobben tilbake. Retssaken fortsetter for noen, og for andre som er bevist for å være Gulenister ble fengslet eller fikk sparken.

 

Du sier Hvis de hadde plassert soldater på relavante steder, så hadde det blitt lagt merke til.

 

Og du har ennå ikke svart hvorfor de ikke plasserte Erdogan i sikkerhet om de visste om kuppet fra klokken 4.

 

Jeg forklarer deg kort, jeg vil ikke skrive alle detaljene fordi det blir for langt.

Men likevel vil jeg forteller deg kort uten detaljer hvordan det begynte:

 

På rundt klokka 15-16 kom en erkjenner til etterretningen og fortalte dem om at det skal være kupp-forsøk. Grunnen til at de ikke alarmet Erdogan med engang var at de tidligere hadde fått hundrevis av "erkjennelser" om kupp-forsøk hver dag, flere måneder som viste seg å være ikke riktig, derfor var de ikke sikre om det var ekte denne gangen eller ikke.

 

Du kan spørre "men for sikkerhetsskyld de kunne beholde Erdogan og regjeringen på et trygt sted hver gang" men hvis staten ble holdt på "vakt mot kupp-forsøk" hele tida, da kan ikke den fungere. Men likevel kan de ikke bare overse en erkjennelse om kupp-forsøk.

 

Derfor de begynte etterretningen å utforske dette først om hvor sant det er, SAMTIDIG de tok flere tiltak for sikkerhetskyld, for å stoppe kupp-forsøket (men husk hvem er de som skal stoppes? Og hvem skal stoppe dem? Det er ikke bare å Stoppe dem, det er mer komplisert). Senere ble det mer å mer mistenkt om det var "noe virkelig" denne gangen, men likevel ble ikke Erdogan og andre politiske ledere alarmet om dette, noe som ble strekt kritisert i Tyrkia.

 

Slik starter kampen på den dagen mellom Gulenister og staten, og folket ble inkludert på kvelden.

 

Detaljene om tiltak, etterforskning osv. og hva som skjedde de to dagene vil jeg ikke skrive her fordi det tar så langt tid. Istedet har jeg sendt deg linker, du kan finne svar på spørsmålene dine der. 

 

Du hevdet at han latet som han var et sivilt fly, men det var ikke den offisielle historien. De sa klart at to jagerfly fløy etter Erdogan.

 

Her er link på engelsk:

http://www.dailysabah.com/nation/2016/07/17/president-erdogan-risked-death-while-landing-in-istanbul-officials-detail-the-night-of-failed-coup-attempt

 

http://www.dailysabah.com/war-on-terror/2016/08/16/new-details-show-how-gulenist-assassins-failed-to-capture-erdogan-1471290046

 

Jeg mener ikke at Tyrkias medier som støtter Erdogan aldri juger. Men det som skjer er at det er et kriminelt og komplisert hendelse, og detaljene kommer ut senere. Slik skjedde det også ved Breivik's angrep; alle detaljer i hendelsen var ikke klare med en gang. Noen detaljer kom ut senere.

 

Det er helt opplagt at dine argumenter er helt typisk konspirasjonist-argumenter.

 

Det at "det er teoretisk mulig" betyr ikke at "det er bevist", noe som typisk konspirasjonister ikke forstår. Eller "ubesvarte spørsmål" er ikke bevis på en konspirasjonsteori. Det er mange ubesvarte spørsmål rund noen hendelser på "andreverdenskrig". Men det beviser ikke teorien om at "det var iscenesatt av jøder".

 

Om dine spøsmål om hva som hendte på 15-16 Juli, kan du finne svar på denne linken som jeg sendte deg:

 

 

http://www.dailysabah.com/war-on-terror/2016/08/01/turkey-coup-attempt-of-gulenists-explained-in-special-report

 

Ikke alle detaljene står der, det er et kort rapport, men her står det generelt om hva som skjedde og bakgrunnshistorien, noe ut av dine "svar" på mine forklaringer ser som du ikke vet.

 

Jeg vil ikke skrive alle detaljer om hva som skjedde den dagen, fordi det blir for langt.

 

En  forfatter som heter Mete Yarar har publisert flere artikler og fortalt detaljene på TV'ene om hva som hendte. Du kan se på hans stoff for å få svar på alle dine spørsmål.

 

Du kan også lese Tyrkiske mediene hvis du vil ha svar på dine spørsmål.

 

 

 

Det er mye som tyder på at Erdogan har ikke rent mel i posen. Og det at du sammenligner dette med "flat jord" teorier, forteller oss bare at vi ikke kan stole på det du sier. 

 

Jeg har ikke sagt at Erdogan er perfekt menneske, eller at all kritikk mot ham er feil. Men det er helt tydelig at dine påstander er definitivt helt absurde,

 

Dette er mitt siste innlegg på denne diskusjonen. Jeg har et liv utenfor Diskusjon.no.

Endret av Mann24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...