Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er reglene for å jobbe uten lønn


karl000joh

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen regler mot og jobbe uten lønn. Men få 10% av dekningen til en kunde. For eksempel: om jeg skaffer en kunde til Telenor og de betaler 500kr i mnd og jeg får 10% av dekningen til Telenor isteden for lønn. Vet ikke hvor lett det er og lande en sånn kontrakt, men burde være mulig. Men er det lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 500 og 50 reelle eksempler? Altså er det i den prisklassen du skal selge?

I så fall er det svært lavt og krever avsindig mange salg for å i det hele tatt få noe som kan minne om en månedslønn. Telefonsalg? Styr unna!

 

Selger du derimot artikler/tjenester i høyere prisklasser kan plutselig 10% ikke være så lite alikevel.

Endret av process
Lenke til kommentar

Det er nok sant, men så lenge kunden holder seg til bedriften/firma så ville det kunne blitt penger over tid. Si du får deg 100 kunder tilslutt så har du jo 5000kr i mnd som kommer inn hele tiden uten at du trenger å jobbe for pengene. Men selvfølgelig er det mer ønskelig med større tall. Prøver bare å være litt realistisk.

Lenke til kommentar

Det å få 50 kr i måneden frå kvar kunde du har skaffa kan være ganske bra betalt dersom det er sannsynleg at kunden beheld avtalen i mange år, kanskje også lenge etter at du har slutta i jobben.

 

Men ein slik lønnsavtale vil nok kunne være litt tvilsom avhengig av detaljane.

I utgangspunktet er det avtalefriheit til å avtale korleis din arbeidsinnsats skal lønnast, men det er eit par vilkår som uansett må oppfyllast.

Fyrst og fremst må avtalen være rimelig for begge partar, altså at den arbeidsinsattsen du leverer står i stil med det du faktisk får utbetalt, slik at avtalen ikkje kun kjem den eine parten til gode.

I tillegg så har vi reglar mot sosial dumping i Norge. Det er ikkje eksplisitte lover som seier at du skal ha fornuftig betalt, men utifrå mange av paragrafane i arbeidsmiljølova så er det eit krav om at arbeidsgiver skal drive forsvarlig. I all enkelheit betyr det at du skal ha såpass med lønn at det kan forventast at du kan leve av lønna dersom du arbeider omtrent 100% og har dei rette kvalifikasjonane/eigenskapane.

Om du kan leve av ein slik avtale der du får 50 kr måneden per salg vil være avhengig av kva du selg, og kva volum som det er fornuftig å legge til grunn at du i gjennomsnitt skal selge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har allerede 100% jobb. Dette blir et side prosjekt. Om det er lov kunne jeg tilbytt kunden 100kr for og velge meg. Det ville jo lønne seg for meg igjen bare etter 3 mnd. Gjort en avtale med kunden at han må binne seg så minimum 1 år eller noe sånt. Om det er lov. Skulle valgt utdanning bi eller noe sånt :/

Endret av karl000joh
Lenke til kommentar

Det er ikke pyramide spill. Jeg blir på en måte bare mellom mann. Og firma ville jo ennå tjene 90% på de kundene jeg rekrutterte uten og betale meg noe mer. Det burde være en vinn vinn situasjon?

 

Men hvorfor skal dette selskapet betale deg disse 10%? De kan jo bare selv gi kundene ett par hundrelapper mot at de binder seg? Du må jo ha en pitch.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er jo gratis arbeids kraft, og kan jo få konkurrenter til og bytte over til nytt selvskap. Men det er dette jeg er usikker på om jeg kan få et firma til og skrive under en sånn kontrakt. Eller om de bare kommer til å le :/

 

Å klare å få eit firma til å være villig til å inngå ein slik avtale med deg er sjølvsagt ei stor utfordring.

Særlig med tanke på at ein slik avtale fort kan bli uforholdsmessig dyr for firmaet.

Sjølv ein liten sum som 50 kr i måneden kan fort blir uforholdsmessig stor dersom dette er ei avtale som vil løpe i 50+ år. Og dersom prisen i tillegg går ned om nokre år så kan f.eks. Telenor fort ende opp med å ha forplikta seg om å betale deg 50 kr kvar måned for eit abonnement som dei om 10 år selg til 49 kr.

 

 

Men det store problemet er at Telenor (eller kva firma det no er snakk om) må kunne forsvare ovanfor arbeidstilsynet at det er snakk om eit reellt og balansert ansettelsesforhold, og ikkje at dei har ansatt ein person som skal jobbe for slavelønn.

Lenke til kommentar

Takk, dette er sånn svar jeg trenger ?. Jeg trenger en god arbeidsavtale jeg lager selv og kan forsvare. Kan være utfordrende. Men om det er håp vil jeg prøve! Arbeidstilsynet skal vel bare gjøre meg fornøyd og om dette er et side prosjekt. Og jeg allerede har lønn burde vel det gå fint? Eller?

Endret av karl000joh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...