Gå til innhold

Meningsløs DRM-beskyttelse?


Anbefalte innlegg

Alle disse estimatene er totalt meningsløse så lenge du ikke kan vise til en spesifikk mp3 encoder. Det er enorm kvalitetsforskjell. I tillegg er det kommet formater som overgår mp3 på samme bitrate, f.eks ogg og mpc.

Mpc ja, ogg nei.

 

AtW

Vel, jo :)

 

Så definitivt også. Mp3 er utdatert, og selv ikke nyere versjoner av LAME kan hjelpe for et format som har begrensninger OGG ikke har.

Bare innse det, Ogg er uaktuelt for de fleste.

 

Bilstereoer, DVD-spillere, MP3spillere, programvare osv. som støtter ogg er temmelig sjeldent :thumbdown:

 

Faktisk så har jeg aldri sett en bilstereo, en DVD-spiller eller en MP3spiller som støtter ogg. Har du?

 

Link?

 

Men at formatet i seg selv har bedre lyd enn mp3 er det sikkert ingen tvil om. Skulle vel egentlig bare mangle og, så gammelt som mp3 er.

Endret av megavolt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, flere bærbare spiller som støtter det. Det er det mest støttede formatet etter mp3 og wma.

 

Men det var ikke poenget... hvis du leser det i sammenheng.

 

 

 

Update: Hvilke spillere? husker ikke, sjekk google eller noe, evt hydrogenaudio.org

Nei det var vel egentlig ikke poenget.

 

Det jeg ville fram til var bare at støtten ogg-formatet er for lite utbredt.

 

F.eks hvis du ser på mp3-spillerene hw.no har testet (eller en hvilken som helst typisk mp3spiller for den sagts skyld), så er det uhyre sjeldent med støtte for ogg. Har aldri kommet over en mp3spiller som støtter det.

 

eod. :) (?)

Lenke til kommentar
Alle disse estimatene er totalt meningsløse så lenge du ikke kan vise til en spesifikk mp3 encoder. Det er enorm kvalitetsforskjell. I tillegg er det kommet formater som overgår mp3 på samme bitrate, f.eks ogg og mpc.

Mpc ja, ogg nei.

 

AtW

Vel, jo :)

 

Så definitivt også. Mp3 er utdatert, og selv ikke nyere versjoner av LAME kan hjelpe for et format som har begrensninger OGG ikke har.

Mp3 har begrensninger ja, men det går hovedsaklig på ikke direkte lydkvalitetsmessig ting, ogg er ett mer fleksibelt og anvendelig format, men lydkvaliteten er ikke bedre enn mp3 med samme bitrate, jeg personlig ser liten vits i å bruke ogg, om man først skal bruke ett av de "nye" formatene, da det slås av mange.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ogg er bedre på lavere birates, men mp3 har jo faktisk utviklet seg mer enn ogg (vorbis) har det siste året. Og har hengt litt rundt på diverse audioforums ja ;). Men dette er vel egentlig litt småspikk rundt detaljer (som jeg startet, jeg vet...). Så om det er greit så kan vi vel enes om at vi er uenig. Det jeg egentlig ville få fram med kommentaren min var at om du skal gå over til ett "nytt" format, er mpc det beste valget.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mp3 har begrensninger ja, men det går hovedsaklig på ikke direkte lydkvalitetsmessig ting, ogg er ett mer fleksibelt og anvendelig format

 

kan du kortfattet fortelle meg hvorfor mp3 er mindre fleksibelt enn ogg?

 

til noen andre her, kjør anbefalte innstillinger for ogg og lame fra hydrogenaudio og foreta ABX testing, uten slik test til grunn er dine påstander om ogg. som bedre enn mp3 grunnløse. Jeg for min del synes at garf-tuned gir en mer metallisk lyd (hører mye reggae/dub) enn mp3, samtidig som jeg ikke kan høre forskjell mellom mp3 --standard og MPC extreme (-6). MPC utviklingen har dessuten gått i stå for 1 år siden, ser ut som om ogg kan lide samme skjebne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Det jeg ville fram til var bare at støtten ogg-formatet er for lite utbredt.

 

F.eks hvis du ser på mp3-spillerene hw.no har testet (eller en hvilken som helst typisk mp3spiller for den sagts skyld), så er det uhyre sjeldent med støtte for ogg. Har aldri kommet over en mp3spiller som støtter det.

Veldig mange av iRiver spillerne har støtte for Ogg Vorbis.

Lenke til kommentar

Ogg Vorbis benytter en mye mer optimalisert algoritme for enkoding enn mp3 og støtter i tillegg multikanal-lyd som er genialt med tanke på f.eks. SACD/DVD-Audio :thumbup:

 

Skulle ønske Hardware.no også tok med Ogg Vorbis i sitt testoppsett ved siden av/eller i stedet for Lame :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ein god del spillere kjem med støtte for ogg. iRiver modeller, Rio modeller, Asono modeller (Xclef) mm.

 

Ogg er då ganske allment akseptert for betre kvalitet enn mp3 på tilsvarande bitrate. I tillegg er formatet åpent, som i seg sjølv er god grunn til å støtte opp om det. Lukka standarder ødelegg berre for alle (e.g. Microsoft).

 

C

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...