Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Fortsett å fortell deg selv det, OI3M. Tror du de 3500,- du betalte for 7700K er det en person må betale for det om en måneds tid, når Ryzen 6c/12t også er ute? Intel må senke prisene sine, selv om de ligger foran.

 

Og alle sider har vist forskjellige resultater, som er grunn nok til bekymring om problemer med hovedkort, og da spesielt mtp. minnebrikker, ventetider og frekvens. Vi vet fra tester hvor mye minne har hatt å si i spill.

 

I følge denne siden er 1800X generelt over 4% bedre enn 7700K i spill: https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-1700-test/4/#diagramm-battlefield-1-dx11-multiplayer-fps

 

Og der andre sider for eks. tester Battlefield 1 i Singleplayer, tester denne siden i Multiplayer.

Han kjører 7700K'en sin på 5 Ghz, kan bare glemme å ta igjen det med Ryzen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har nå oppgradert fra eldre Amd oppsett over til i7 7700k, Msi z270 sli plus hovedkort, Cooler master 212x cpu kjøler, og Corsair vengeance lpx 32gb 3200 mhz minne. Hadde problemer med lagg i spill før, men nå er problemet bare større. Eksempelvis hadde jeg aldri lagg i Farcry 4 med det gamle oppsettet, men nå sliter jeg der. Selve spillingen går ikke flytende og går jeg inn i menyen i spillet, og f.eks skal endre "tastene", eller justere bildekvalitet så lagger musepekeren.

Nå lagger det selv på youtube, men bare litt, men blir værre hvis jeg flytter musepekeren samtidig som jeg kjører av video. Prosessor jobber hardt (virker det som) i Farcry 4, i oppgavebehandlinga ligger utnyttelsen på 75%, og i følge hw monitor jobber klokkene på 4,4 ghz. På youtube er utnyttelsen i prosent lavere i følge oppgavebehandling, men klokkene jobber likevel stort sett på 4,4 ghz (i 1080p video).

 

Bruker ellers de samme komponentene i maskinen som før. Skjermkortet er et Gtx 770 (Gigabyte Windforce), så er jo riktignok ikke akkurat nytt, men klarte likevel Farcry 4 og youtube uten lagg før. Os er windows 10. Har ikke formatert eller gjort noe med harddiskene.

 

Har oppdatert hovedkortet, oppdatert skjermkortdriver, og aktivert xmp i bios. Men er det noe annet jeg har glemt å "aktivere/starte" for at dette skal gå knirkefritt? Dette var en hard overgang til Intel igjen, etter flere års pause...

 

Edit: Temperaturer er forresten ok, var oppe i maks 74 grader på cpu under spillingen og lå for det meste under 70 grader. På tomgang ligger den på under 30. Skjermkortet er som før, under 70 grader ved spilling.

 

Edit 2: Men maskinen loader spill raskere nå enn før, altså jeg kommer raskere inn i dem og "surfing" inne på steam går også betydelig raskere.

Jeg hadde samme problemet som deg med mitt nye 7700k + msi oppsett. Mye hakking i spill. Viste seg at det var "msi dpc latency tuner" som var bugga og spiste opp uhorvelig med cpu sykluser. Dette skjedde først etter en oppdatering. Når det var end tasked og avinstallert fungerte det fint.

Neste gang kjøper jeg Asus hovddkort igjen, msi er skuffende dårlig. Fikk med en 256gb m3 ssd på kjøpet men...

 

Mulig det var den latency tuner "saken" som var problemet for meg også, men det får vi nok ikke vite med sikkerhet. Jeg fulgte rådet til Betroz om å formatere ssd. Formaterte begge diskene siden det uansett var behov, og la så inn windows 10 på nytt. Maskinen fungerer nå som den skal, og går rett og slett som ei "kule" i forhold til det gamle amd oppsettet. I spill som H&G som er ganske cpu krevende (og forholdsvis lite gpu krevende), har jeg nå gått fra 20 fps, til et peak på ca 135 fps med 7700k. Jevnt over ligger den på ca 100 fps i det spillet. Og dette er fortsatt med det gamle skjermkortet, gtx 770. Så ganske stor økning i forhold til den gamle amd prosessoren, i hvert fall i akkurat det spillet. Jeg har forøvrig trua på msi, selv om mitt gamle hovedkortet også var asus. Vurderer faktisk skjermkort fra msi, når det gamle 770 kortet en gang skal ut.

Lenke til kommentar

Da var jeg på expert og kjøpte meg 7770k og et Asus Strix Z270G (m-itx) board :D

Ble til at jeg stod der lenge og vinglet mellom R7 1700 + CH6 eller overnenvte. Men da jeg nesten kun gamer, og liker å overklokke så falt valget på intel denne gangen også. Har litt med at jeg er ute etter et itx bygg i NCase M1 og derav ikke gadd å kjøpe CH6 nå i påvente av itx boards senere for deretter å selge CH6 igjen!

 

Lurer på hva som er det absolutt beste minnet til denne cpu'en?

 

Vil det f.eks. være bedre med 4266MHz (CL: 19-19-19-39) vs. 3200MHz CL14?

Lenke til kommentar

Lurer på hva som er det absolutt beste minnet til denne cpu'en?

 

Vil det f.eks. være bedre med 4266MHz (CL: 19-19-19-39) vs. 3200MHz CL14?

 

Gratulerer! 4266 minnet til G.Skill vil være bedre, men ikke sikkert du får den hastigheten. Valg av hovedkort spiller rolle, og seff hvilke BIOS settings. Kan hende du "bare" klarer 3600-3800 Mhz, men du kan jo da kjøre på litt lavere timings på dem.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvordan det er med å angre kjøpet når man kjøper på sånn DNB kampanje?

 

Ser ikke problemet?

 

Edit: Jeg kjøpte en XBOX til 4000Kr, men Expert leverte den aldri. Det ble i utgangspunktet trukket 4000-800Kr fra Mastercard'et. Og når jeg så kansellerte kjøpet hos Expert 2 måneder senere grunnet manglende levering. Så fikk jeg 4000Kr tilbake.. Neida, jeg fikk 3200Kr tilbake. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror jeg du har misforstått. Dette er kun for å få billige CPU'er på HEDT-plattformen X299. Har ingenting med Z270 å gjøre, de ligger i forskjellig segment. Ser riktignok ikke poenget med disse modellene selv, men Intel vet vel hva de driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags minne ville dere anbefalt til 7700K, hvis pris ikke var så viktig?

 

Er det verdt å gå 4266MHz CL19, eller er det like så bra å gå 3600MHZ CL15? 

 

Har hørt at det må litt "fikling" til for å få til høye minnehastigheter. Gjelder det fortsatt? Og når begynner dette +4000MHz? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

"Det er ikke Intel sin skyld". Nei, nei, det bare skjeeeeeer av seg selv at prisen blir dyre. De bare faller ut av klar himmel.

 

Intel som de fleste andre selskaper (inkl AMD!) er opptatt av PROFITT - tjene mest mulig penger. Hvis AMD Ryzen yter slik ryktene sier, så vil nok Intel måtte justere seg for å tilpasse seg markedet, noe som kommer oss til gode.

 

Bumper denne litt...

 

Ikkje skjedd en dritt med prisene til Intel enda, og det er snart 17. mai  :hm:  Virker ikkje som om Ryzen har hatt den effekten vi forbrukere håpet på. 

Lenke til kommentar

Ikkje skjedd en dritt med prisene til Intel enda, og det er snart 17. mai  :hm:  Virker ikkje som om Ryzen har hatt den effekten vi forbrukere håpet på. 

 

Kanskje Intel venter til de har lansert Skylake-X og Coffee Lake? Hvis Intel sin neste 8 kjerne CPU også koster 999 dollar....da skal jeg si dem er selvsikre på sin markedsandel og trofaste kunder! Vi får tviholde på de CPU'ene vi har en stund til da :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Trodde Coffe Lake med 6 kjerner ble pusha til August (halvt år)? Tipper den koster 3600 og (6800K koster allerede rundt 4000). Så vil si Ryzen har hatt sin effekt.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...